Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voerdummygebruik

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Er word nogal eens verwezen naar het werken met een voerdummy. Hieronder volgt wat nadere (niet uitputtende) informatie over dat fenomeen, in combinatie met o.a. dominantie-gerelateerde problemen en/of najagen.

Eerst even over het begrip dominantie. Veel mensen vinden dat een lelijk woord, ik ook. Maar het is nu eenmaal ingeburgerd en het bestaat, een dominante hond. Net zoals er dominante mensen bestaan, en net zoals een ouder een dominante rol vervult binnen een gezin.
Hebben we dat maar gehad.

Het uitgangspunt bij het werken met een voerdummy, is dat het een middel is om de hond te laten begrijpen dat je sámen tot een doel, namelijk voedsel, komt.
En dat het daarbij noodzakelijk is om, in sociaal opzicht geaccepteerd, deel uit te maken van een groep. De hond leert ermee dat hij (ik kies voor het gemak even voor de mannelijke variant) zich aan moet passen aan de groep, en leuk mee moet doen, om mee te mogen delen in de buit.

Het werkt globaal als volgt:
Ervan uitgaande dat je hond bekend is met een voerdummy, en een gevulde voerdummy apporteert:
Je bergt de etensbak, in ieder geval voor minimaal een halfjaar, op en je neemt voortaan bij elk uitje een gevulde voerdummy mee.
Je verdeelt dus de dagelijkse hoeveelheid voer over die dummy’s.
En je zet al die correcties, die zó goed werken dat je ze al heel lang moet gebruiken :wink: , rigoreus overboord.
Kappen daarmee.

Indien nodig de hond aan een lange lijn houden.
Vervolgens gooi je de dummy in elke situatie ruimschoots op tijd, en met geluid zodat het hem niet ontgaat, als je de indruk hebt dat je hond voor zichzelf aan de slag gaat.
Die dummy is gewoon een optie, een keuzemogelijkheid. Hij hóeft er niks mee te doen.

Vervolgens maakt je hond zélf een keuze. Óf hij toont interesse in de dummy en je spoort hem aan de dummy te halen, hij brengt de dummy bij jou, en je laat hem daar een beetje uit eten.
Óf hij doet wat hij zelf van plan was en negeert de dummy. In dat geval doe je, behalve zorgen dat er geen problemen ontstaan, niks.
Je wacht tot hij je weer ziet, en dan pak je zelf gedecideerd de dummy op (geen spelletje van maken), doet desnoods alsof je er wat uit eet, en stopt hem dan opzichtig in je jaszak.
En dan wacht je op een volgende mogelijkheid.

De hond loopt dan inderdaad de kans dat hij een poosje geen eten krijgt. En dan gaat hij nadenken over hoe dat eigenlijk kan. En dát is de bedoeling.
Dat hij gaat begrijpen dat er niet vanzelfsprékend elke dag een bak eten onder zijn neus wordt geduwd, maar dat hij daar zelf invloed op uit kan oefenen. Dat is overigens ook veel leuker voor honden, maar dat terzijde.

Je koopt hem niet om, maar je laat hem merken dat hij een beetje leuk mee moet doen als hij in sociaal opzicht mee wil draaien met jullie. Je wijst hem op zijn plichten.
Voor veel honden is dat een manier die ze erg aanspreekt. Misschien omdat het een beroep doet op de aangeboren neiging tot samenwerking en socialiteit binnen een groep.

Veel honden begrijpen niet dat je erop uit trekt om niks te doen. Die vinden het práchtig als het éindelijk eens een doel lijkt te hebben. En dat motiveert ze.

Het is aan te raden om een dummy nooit helemaal leeg te laten eten, omdat veel honden snel in de gaten hebben dat er dan toch niks meer te halen is, en dan meteen in hun oude patroon vervallen.

Het aanbieden van voer uit de dummy, als hij dus jouw suggestie heeft gevolgd en voor de dummy heeft gekozen, werkt het best als je de dummy aanneemt, de hond naast je laat zitten, een beetje over hem heen buigt en net doet alsof je wat uit de dummy eet.
De hond zal dan een klein deemoedsgebaartje maken, bijvoorbeeld de kop een beetje afwenden of een kort hoofdknikje geven. Dat zijn maar kleine gebaartjes, maar je moet ze metéén erkennen door hem dan wat voer aan te bieden. Dat vinden honden echt geweldig leuk, dat begrip.
Daarna berg je de dummy weer op. Hij is immers van jou.


Dan nog even iets over “probleemgedrag” zoals, bijvoorbeeld, uitvallen:
Probleemgedrag openbaart zich misschien 25% van de tijd. In de overige 75% van de tijd doet de hond de indruk op dat het geen probleem is om zich zo te gedragen. En dáár draait het om!
Een opportunist, zoals een hond dat is, die niet gehinderd wordt door valse gevoelens van fatsoen, gaat dat dan ook gewoon dóen.
Heb daar begrip voor!

Bij honden met dominantieproblemen vind ik het geen slimme tactiek om je te richten op die 25% crisismomenten waarop de symptomen zich uiten.
Want dan ben je met de hond aan het strijden, en zet je jezelf daardoor in een veel te afhankelijke, en dus zwakke, positie.

Het is veel slimmer om je te richten op die overige 75% van de tijd.
Als je dié tijd benut om veel alerter te zijn op alle kleinigheden die de hond een verkeerde indruk van jullie onderlinge verstandhouding geeft, zal het probleemgedrag voor het grootste gedeelte vanzelf stoppen.
Omdat de hond gaat begrijpen dat zulk gedrag ongepast is.

Je moet daarbij denken aan kleinigheden die je vaak al niet eens meer opvallen zoals: Vaak in de weg liggen/lopen; Zorgen dat jij je moet aanpassen aan de hond door bijvoorbeeld nét buiten bereik te staan als je hem aan wilt lijnen, of dan nét even moeten uitrekken zodat je extra moeite moet doen; Het omcirkelen van mensen; Zorgen dat jij op de hond reageert (kijken) door geluidjes te maken; Etcetc. Eigenlijk álles waardoor de hond jou iets laat doen, en je dus aan het volgen bent. Dingen waardoor je volgt, in plaats van leidt. Het is voldoende om kenbaar te maken dat je het gedrag herkent voor wat het is, en er niet in trapt. Door de hond te blokkeren bij het omcirkelen; te verwachten dat de hond aan de kant gaat; de hond niet te gaan "vangen", maar bij je te roepen etc.

Regels en duidelijkheid (grenzen stellen) zijn daarbij essentieel, maar je moet daarvoor wel begrijpen welk mechanisme daar achter zit.
Jezelf als eerst door een deur wurmen heeft geen zin bijvoorbeeld.
Het gaat erom dat die ruimte je gegúnd wordt. En het feit dat je daar prijs op stelt, leert een hond begrijpen door van hem te verwachten dat hij plaats voor je maakt voordat je de deur open doet. Dat is iets anders :wink:
Daarvoor kan je gewoon voor de deur gaan staan, en wachten tot de hond ruimte maakt. Dat begrijpt hij heel snel, als hij graag naar buiten wil.
Daarna kan je hem bijvoorbeeld laten zitten, en hem roepen als je buiten bent. Dan bepaal jij wat er gebeurt, in plaats van andersom.

Zo maakt het bijvoorbeeld ook niet uit of je een hond verbied op de bank te liggen, of dat je het hem juist verplicht. Dat geeft hetzelfde effect, namelijk dat de hond merkt dat jij dat bepaalt. En dát is de bedoeling van regels, dat de baas meer in de rol van leider / allesbepaler kruipt. Daar heeft de ene hond nu eenmaal meer behoefte aan dan de andere. De baas spélen helpt niet. Je zult echt initiatieven moeten nemen.

Claimen (van voer of ruimte) moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen door de aanleiding ervoor zoveel mogelijk weg te nemen, in geval van voer door meer uit de hand te voeren en taken te verwachten voor het eten. Het is jammer dat we onze sterkste troef, namelijk die van voedselverstrekker, vaak zo links laten liggen door het zomaar weg te geven.
Juist in geval van probleemgedrag vanwege dominantie is het de moeite waard om honden te leren dat voedsel niet zo vanzelfsprekend is als ze denken. Dat ze zich in sociaal opzicht als geaccepteerd lid van de groep moeten waarmaken om erin mee te mogen delen.

Het is vooral dáárom ook goed om, ik zeg het nog maar eens, met het eten in de hand, een beetje voorover te buigen, over de hond heen gaan hangen als het ware, en indringend oogcontact maken. De hond zal dan een klein deemoedsgebaartje maken. Vaak is dat even wegkijken, of een "hoofdknikje".
Op dát moment geef je dan het voer. Dat is een erg goede bevestiging van de verstandhouding, en ik heb nog geen hond gezien die dat niet heerlijk vind. Zulke momentjes van wederzijds begrip.

Een voerdummy, bijvoorbeeld een eenvoudig pennenzakje, is een ideaal middel om een hond zijn dagelijkse maaltijden mee te laten verdienen. Door er spelletjes mee te spelen die een vorm van samenwerking vereisen, zodat je hond leert dat hij niet alleen op sjouw is, maar samen met jou. En dat jullie sámen succesvol kunnen samenwerken in het bemachtigen van voer :ok:
Denk aan zoek- en apporteerspelletjes met de voerdummy.

Onthoud: Drukte, schreeuwen of geweld helpt jezelf niet, en je hond nog minder.
Álles, werkelijk álles staat of valt met een goede basisrelatie. Dat is een relatie waarin beide partijen precies weten wat ze aan elkaar hebben, en waarbij wederzijds begrip cruciaal is.
Honden zagen niet aan de stoelpoten van hun baas, en ze doen niks met de intentie om je te pesten. Ze testen wél graag of de verstandhouding nog steeds zo is zoals hij was. Omdat dat ze houvast en rust geeft.
Leiden doe je met een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen. Eerlijk en betrouwbaar.
Als je iets 9 keer toestaat, kun je er de tiende keer niet kwaad om worden. Dát is onbetrouwbaar gedrag, en het vernielt de relatie met je hond. Omdat hij je niet kan vertrouwen.

Eventuele nadere vragen kunnen natuurlijk in betreffende topics gesteld worden.
Dit stukje is bedoeld om te voorkomen dat hetzelfde verhaal steeds opnieuw moet worden geschreven.
Als jullie nog zaken missen of anderszins aanvullingen hebben, hoor ik dat graag zodat ik eventueel aanpassingen kan maken.

Hieronder een prima aanvulling m.b.t. het aanleren van het apporteren, met dank aan Inge :ok:
Inge O schreef:
dancingdaydream schreef:super! Het apporteren aanleren zou ik ook graag willen weten. Hier hebben ze interesse in de voerdummy, maar snappen het stukje "goh als ik dat ophaal en naar de baas breng dan krijg ik er voer uit" niet. Hier is het gewoon proberen het voer door de stof heen te vreten ofzo..
je kan dat het beste beginnen door de hond aan te lijnen, het voertetuitje tussen jullie in te leggen en van zodra je hond het aanraakt neem je het, doe je het voor zijn neus open en laat je hem er wat uitnemen.
volgende stap : je neemt het etuitje maar aan als hij er eventjes in bijt enz.
volgende stap : je neemt het maar aan als hij het even in de bek neemt
volgende stap : je legt het zover weg als je lijntje het toelaat en laat het hem dat stukje brengen.

hoe snel je met die verschillende stapjes kan gaan verschilt van hond tot hond.
Laatst gewijzigd door Jaap* op 08 jun 2013 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Hilde »

Supergoed, duidelijk geschreven en verhelderend stuk :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Biet
Zeer actief
Berichten: 4865
Lid geworden op: 12 sep 2005 15:07
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Biet »

Toen ik het begon te lezen, wilde ik ook al gaan vragen om een sticky.
Jaap bedankt voor de moeite.
Wiel
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

wat een duidelijk verhaal. mag ik dit uitprinten en aan eventuele cursisten geven?
ellen
Afbeelding
Loek
Zeer actief
Berichten: 2700
Lid geworden op: 08 aug 2012 18:18

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Loek »

In principe ga ik ver met je mee, alleen zijn er ook rassen die gefokt zijn op vergaande zelfstandigheid en die steken echt een vette voorpoot naar je op met je zakkie voer :wink:
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

ellen en de birmanen schreef:wat een duidelijk verhaal. mag ik dit uitprinten en aan eventuele cursisten geven?
ellen
Tuurlijk. Anders moet je het helemaal overtiepen :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Hilde »

Loek schreef:In principe ga ik ver met je mee, alleen zijn er ook rassen die gefokt zijn op vergaande zelfstandigheid en die steken echt een vette voorpoot naar je op met je zakkie voer :wink:
Ik zat daar ook al over te denken :wink:
Laatst gewijzigd door Hilde op 06 jun 2013 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind het een briljant verhaal. Alleen als je hond niks in zijn bek wil pakken heb je wel een probleem. Dumas pakt alleen ballen. Misschien kan ik op de een of andere manier een voerbal maken. Krijgen we het jagen er mss wel mee uit ;)
Gebruikersavatar
Miranda
Erelid
Berichten: 30997
Lid geworden op: 04 aug 2010 12:50
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2
Locatie: Raalte

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Miranda »

Goed stuk, Jaap :ok:
Fijn dat het sticky is gemaakt.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Safari

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Safari »

Heel duidelijk en ik ben onmiddelijk opgehouden om naar Sliert toe te gaan met aanlijnen. :engel:
Gebruikersavatar
Rami
Zeer actief
Berichten: 15764
Lid geworden op: 30 jul 2005 13:33
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Rami »

Ik wil het gaan proberen. Met Sammie. Niet dat er echt problemen zijn (hij is juist erg gefixeerd op mij) maar hij is wel een vent(je) met ballen en soms zijn teven of tevenspoortjes wel heel erg interessant. En in Frankrijk kunnen wildsporen (reeën met name) hem ook nog wel eens - letterlijk - van het padje af brengen. Ben erg benieuwd of ik verschil ga merken.
Maar ik heb wel nog een vraagje. Ik loop met twee honden. En Silka is superbraaf, met haar heb ik natuurlijk wel al ooit getraind (zonder voerdummy maar wel met de lange lijn).
Maar hoe ga ik duidelijk maken dat de voerdummy voor Sam 'bestemd' is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Miranda schreef:Goed stuk, Jaap :ok:
Fijn dat het sticky is gemaakt.
Het is jouw schuld volgens mij :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Rami schreef:Ik wil het gaan proberen. Met Sammie. Niet dat er echt problemen zijn (hij is juist erg gefixeerd op mij) maar hij is wel een vent(je) met ballen en soms zijn teven of tevenspoortjes wel heel erg interessant. En in Frankrijk kunnen wildsporen (reeën met name) hem ook nog wel eens - letterlijk - van het padje af brengen. Ben erg benieuwd of ik verschil ga merken.
Maar ik heb wel nog een vraagje. Ik loop met twee honden. En Silka is superbraaf, met haar heb ik natuurlijk wel al ooit getraind (zonder voerdummy maar wel met de lange lijn).
Maar hoe ga ik duidelijk maken dat de voerdummy voor Sam 'bestemd' is.
Je kunt in plaats van opgooien met een geluidje ook z'n naam noemen. Dan is dat al duidelijk. En "Silke wacht".
Daarna, bij een succesje, kun je de boel regisseren: "Silke dáár zitten, Sam kom" en dan beide wat laten eten.
Als Silke het leuk vind kun je haar de dummy onderweg ook eens laten halen of laten opzoeken.
Maar, zeker in zulk soor situaties is het wel belangrijk om er op tijd bij te zijn. Zodat je niet vanaf al het begin al een beetje achter de feiten aanloopt. Want dan is de kans op chaotische taferelen groter :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
Miranda
Erelid
Berichten: 30997
Lid geworden op: 04 aug 2010 12:50
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2
Locatie: Raalte

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Miranda »

Jaap* schreef:
Miranda schreef:Goed stuk, Jaap :ok:
Fijn dat het sticky is gemaakt.
Het is jouw schuld volgens mij :wink:
Ja, sorry. Mea culpa en zo.
*buigt het hoofd in schuldbewuste deemoed*
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Gebruikersavatar
Miranda
Erelid
Berichten: 30997
Lid geworden op: 04 aug 2010 12:50
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2
Locatie: Raalte

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Miranda »

Inge O schreef:
Miranda schreef: *buigt het hoofd in schuldbewuste deemoed*
ahh, goed zo *buigt zich over miranda heen en geeft haar de voerdummy* :Q: .
*schrokt hem leeg en kijkt grijnzend op naar Inge*
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Corneliana
Zeer actief
Berichten: 12329
Lid geworden op: 18 dec 2012 12:13

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Corneliana »

mooi en leerzaam stuk!
Gebruikersavatar
Rami
Zeer actief
Berichten: 15764
Lid geworden op: 30 jul 2005 13:33
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:
Rami schreef:Ik wil het gaan proberen. Met Sammie. Niet dat er echt problemen zijn (hij is juist erg gefixeerd op mij) maar hij is wel een vent(je) met ballen en soms zijn teven of tevenspoortjes wel heel erg interessant. En in Frankrijk kunnen wildsporen (reeën met name) hem ook nog wel eens - letterlijk - van het padje af brengen. Ben erg benieuwd of ik verschil ga merken.
Maar ik heb wel nog een vraagje. Ik loop met twee honden. En Silka is superbraaf, met haar heb ik natuurlijk wel al ooit getraind (zonder voerdummy maar wel met de lange lijn).
Maar hoe ga ik duidelijk maken dat de voerdummy voor Sam 'bestemd' is.
Je kunt in plaats van opgooien met een geluidje ook z'n naam noemen. Dan is dat al duidelijk. En "Silke wacht".
Daarna, bij een succesje, kun je de boel regisseren: "Silke dáár zitten, Sam kom" en dan beide wat laten eten.
Als Silke het leuk vind kun je haar de dummy onderweg ook eens laten halen of laten opzoeken.
Maar, zeker in zulk soor situaties is het wel belangrijk om er op tijd bij te zijn. Zodat je niet vanaf al het begin al een beetje achter de feiten aanloopt. Want dan is de kans op chaotische taferelen groter :wink:
Ja, en laat dat nou ongeveer mijn middelste naam zijn: chaoot! :ugh: :mrgreen:

Maar ik ga het wel proberen. Lekker kliederen met kvv in een dummy! :D
Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 sep 2011 20:52
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Pallas »

leuk stuk Jaap*!

*kijkt heel lief* komt er ook nog een stukje over het aanleren van de voedseldummy?
Laura84
Zeer actief
Berichten: 6252
Lid geworden op: 14 jul 2011 15:51
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Locatie: noord holland
Contacteer:

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Laura84 »

top!
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Lucia »

Superfijn!
Peer blijkt nogal een jager, en ik ben nu sinds 2 dagen bezig met de voerdummy apporteren aanleren. In de tuin gaat dat al heel goed.
En daarna hier eens mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jaap* »

Pallas schreef:leuk stuk Jaap*!

*kijkt heel lief* komt er ook nog een stukje over het aanleren van de voedseldummy?
Als je het apporteren bedoeld, daar heb ik over nagedacht.
Het is een beetje lastig, omdat een niet apporterende hond al snel een beetje maatwerk is. Het is maar net waaróm hij niet apporteert.

Als het puur om het apporteren van een voedummy gaat, en je hond wel 'gewoon' apporteert maar je bang bent dat hij er met de dummy vandoor gaat, dan kun je dat nogal makkelijk oplossen met een stuk touw aan de dummy.
Dan help je hem, als het ware. Door hem naar binnen te hengelen. Dus niet hard trekken, maar proberen om het terugbrengen te laten slagen door hem te naar je toe te leiden. Als dat een paar keer gelukt is, en de hond in de gaten krijgt dat hij er wat uit krijgt via jou, is het leed meestal snel geleden :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door M@scha »

super Jaap! bedankt voor je bijdrage!!
Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 sep 2011 20:52
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Pallas »

Jaap* schreef:
Pallas schreef:leuk stuk Jaap*!

*kijkt heel lief* komt er ook nog een stukje over het aanleren van de voedseldummy?
Als je het apporteren bedoeld, daar heb ik over nagedacht.
Het is een beetje lastig, omdat een niet apporterende hond al snel een beetje maatwerk is. Het is maar net waaróm hij niet apporteert.
Het gaat inderdaad om een niet-apporterende hond ;-) Heb op het forum al veel tips gelezen waar ik mee aan de slag ga, als het lukt zal ik hier mijn verhaal ook plaatsen :)
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door renee-uk »

geweldig jaap :ok: :ok:

fijn ook dat het een sticky geworden is :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gebruikersavatar
levi
Actief
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:13
Mijn ras(sen): Mechelse herder.
Aantal honden: 0

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door levi »

Geweldig leerzaam stuk. dank je wel.
Gebruikersavatar
dancingdaydream
Zeer actief
Berichten: 2889
Lid geworden op: 19 sep 2010 20:04
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

super! Het apporteren aanleren zou ik ook graag willen weten. Hier hebben ze interesse in de voerdummy, maar snappen het stukje "goh als ik dat ophaal en naar de baas breng dan krijg ik er voer uit" niet. Hier is het gewoon proberen het voer door de stof heen te vreten ofzo..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Simonne
Zeer actief
Berichten: 619
Lid geworden op: 13 apr 2011 18:42
Mijn ras(sen): Yorkshire Terrier
Aantal honden: 1

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Simonne »

Hier idem...
Groetjes,
Simonne



Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
tineke

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door tineke »

Goed stuk Jaap :ok:
Gebruikersavatar
Jacksel
Zeer actief
Berichten: 8831
Lid geworden op: 27 jul 2004 16:48
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1
Locatie: Leusden!

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mijn schattige terrier zal denk ik vooral proberen om er zo hard mogelijk mee weg te rennen, en/of net buiten armbereik te blijven. Als er dmv een touwtje druk op staat gaan we gewoon over op een sjorspelletje/slopen... Terwijl het me best wel effectief lijkt bij madame 'ik kom als ik daar zin en tijd voor heb'.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Voerdummygebruik

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jacksel schreef:Mijn schattige terrier zal denk ik vooral proberen om er zo hard mogelijk mee weg te rennen, en/of net buiten armbereik te blijven. Als er dmv een touwtje druk op staat gaan we gewoon over op een sjorspelletje/slopen... Terwijl het me best wel effectief lijkt bij madame 'ik kom als ik daar zin en tijd voor heb'.

:wink: Hier zat er dan ook een touwtje om de hond.
Niko had de eerste keer dat tasje vlugger door midden dan dat je met je ogen kon knipperen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”