Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

twijfel

Moderator: moderatorteam

Ronenher
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jun 2020 14:02
Mijn ras(sen): teckelkruising, beagle
Aantal honden: 2

twijfel

Ongelezen bericht door Ronenher »

Ik zit met misschien wel iets erg doms, maar ik stel mijn vraag toch maar.
Ik heb volgende week mijn eerst speurles met Ronja, mijn beagle van 1 jaar oud. Ik heb er ontzettend veel zin in. Het lijkt me erg leuk voor Ronja om te kunnen doen waar ze voor gemaakt is, lekker haar neus achterna gaan. Maar nu begint de twijfel toe te slaan. Ik heb nu gewoon een fijne hond, die los kan in de bossen. Ze is vooral met mijn andere hond en mij bezig, ze luistert best aardig en wanneer er wild in de buurt is, geeft ze duidelijke signalen, waarbij ik haar op tijd bij me kan roepen en aanlijnen. Is het nu niet zo dat ik iets aan ga wakkeren? De jachtdrift wakker maak? Haar neus als het ware wakker maak? Verandert ze dan niet ineens in een weglopende speurneus die ik nooit meer terugzie als ze iets ruikt? Ik ben nu zo aan het twijfelen dat ik er over denk de les af te zeggen. Maar dat lijkt me toch zo jammer. Er zijn hier vast mensen die hier ervaring mee hebben en er meer over kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: twijfel

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb weliswaar een heel ander type hond, maar voor mijn hond gold in ieder geval niet dat het speuren iets aanwakkerde en ze daardoor slechter bereikbaar zou zijn of slechter zou luisteren.
Het speuren gebeurt natuurlijk in een heel concrete setting: speurtuig, lange lijn, commando's en vooral samen met de baas. Het heeft dus niet zo veel met vrij snuffelen en zomaar je neus achterna gaan te maken. Voor Amy was het de eerste lessen een uitdaging om alle wildspoortjes te negeren en het spoor van de speurjuf te blijven volgen. Maar al snel begreep ze wat de bedoeling was, kon ze meer concentratie opbrengen en als ze zich te veel liet afleiden, kon ik haar doorsturen. Dat 'door' commando gebruik ik nu tijdens het wandelen ook wel eens om haar van een wildspoortje af te roepen en is dus eigenlijk heel handig.
Op het luisteren en contact tijdens de wandeling heeft het totaal geen negatieve invloed gehad, eerder een positieve invloed doordat het samenwerken meer wordt benadrukt in plaats van zelfstandig flierefluiten.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door blondie »

Wat voor speuren heb je je voor ingeschreven dan? Er zijn nogal wat mogelijkheden.
https://digidog.nl/speuren-of-zoeken-wa ... mijn-hond/
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door natalie »

DeDiana schreef:Ik heb weliswaar een heel ander type hond, maar voor mijn hond gold in ieder geval niet dat het speuren iets aanwakkerde en ze daardoor slechter bereikbaar zou zijn of slechter zou luisteren. Het speuren gebeurt natuurlijk in een heel concrete setting: speurtuig, lange lijn, commando's en vooral samen met de baas. Het heeft dus niet zo veel met vrij snuffelen en zomaar je neus achterna gaan te maken. Voor Amy was het de eerste lessen een uitdaging om alle wildspoortjes te negeren en het spoor van de speurjuf te blijven volgen. Maar al snel begreep ze wat de bedoeling was, kon ze meer concentratie opbrengen en als ze zich te veel liet afleiden, kon ik haar doorsturen. Dat 'door' commando gebruik ik nu tijdens het wandelen ook wel eens om haar van een wildspoortje af te roepen en is dus eigenlijk heel handig.
Op het luisteren en contact tijdens de wandeling heeft het totaal geen negatieve invloed gehad, eerder een positieve invloed doordat het samenwerken meer wordt benadrukt in plaats van zelfstandig flierefluiten.
Dit is ook mijn ervaring. Het enige verschil is dat Abel zich tijdens het speuren niet afleiden door wildgeurtjes, terwijl hij daar tijdens een gewone wandeling in het bos toch echt wel in geïnteresseerd is. Maar tijdens een speurles heeft hij een andere taak en dan is hij daar heel serieus mee bezig. Daar was ik echt van onder de indruk :)
Ik zou het niet afzeggen hoor, hartstikke leuk juist om te doen met een beagle :E:
Ronenher
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jun 2020 14:02
Mijn ras(sen): teckelkruising, beagle
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Ronenher »

Dank je wel voor jullie snelle reacties. Jullie reacties stellen me een stuk meer gerust. En eigen ervaringen vind ik fijn om te lezen. Fijn om te zien dat het speuren geen negatieve invloed heeft gehad. Lijkt me inderdaad wel een uitdaging om andere wildspoortjes te negeren en het juiste spoor te blijven volgen. Fijn dat jou dat gelukt is met Amy, DeDiana. Het samenwerken met de hond lijkt me ook geweldig leuk. Door jullie reacties is mijn twijfel toch wel gezakt en laat ik onze les nu toch zeker staan. Bedankt!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Speuren is wat anders dan als een gek je neus achterna hollen. Speuren doe je samen met de baas. Samen iets opzoeken en daarna een beloning krijgen.
Het zal echt haar jachtinstinct niet meer triggeren dan anders. Ik zou het gewoon lekker doen. Leuk!
Eens met Nanna
Je leert je hond samenwerken.
En je leert je hond nog beter te "lezen" zodat je weet wat de plannen zijn
Die neus wakker maken hoeft niet, dat gebeurt gewoon toch wel :tongue: :lol1:

Dus als je denkt dat jullie daar samen plezier in zullen hebben dan gewoon doen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Okay, je gaat dus wildspeuren, niet op mensen?
Mijn tip is om expliciet een (heel) ander tuig te gebruiken en er heel beslist een cue / ga-maar-woord aan te koppelen.
Want wildspeuren .. ik denk dat het best iets kan doen met het loslopen. Door een ander tuig te gebruiken (andere pasvorm, materiaal...) zou je eea kunnen koppelen; we zijn nu dit aan het doen en dat is anders dan loslopen.

Suzanne
Ronenher
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jun 2020 14:02
Mijn ras(sen): teckelkruising, beagle
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Ronenher »

O sorry, ik typ zo langzaam, dat er nog 2 reacties bij waren..
Bedankt voor jullie reacties. Neemt nog meer twijfel weg.
Blondie, ik heb een proefles praktijkspeuren bij k9praktijkspeuren. Wel gewoon recreatief speuren, ik ben niet zo van het sportieve. Sprak me aan om Ronja wat te laten doen waar ze voor gemaakt is.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ronenher schreef:O sorry, ik typ zo langzaam, dat er nog 2 reacties bij waren..
Bedankt voor jullie reacties. Neemt nog meer twijfel weg.
Blondie, ik heb een proefles praktijkspeuren bij k9praktijkspeuren. Wel gewoon recreatief speuren, ik ben niet zo van het sportieve. Sprak me aan om Ronja wat te laten doen waar ze voor gemaakt is.
Praktijkspeuren is op mensen, dus niet op wild? Nu ben ik dus in de war met wat je bedoeling is...?
Kijk ook beslist even naar Mantrailen; daar zit een subtiel verschil in, maar voor mij belangrijk.
Bij praktijkspeuren loopt er niemand achter je aan om je te leren je hond te lezen...de instructeur is degene die zich verstopt, en die heeft dus geen zicht op wat de cursisten doen. Bij mantrailen wel; dan is er een spoorloper EN een instructeur. Ik vond dat best belangrijk ;-)

Suzanne
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door blondie »

Ik mag aannemen dat als je les krijgt dat ze je begeleiden en leren hoe je een hond leert speuren. Maar leuk joh!
Even snel opgezocht https://k9praktijkspeuren.nl/beleef-het
Juist dit is leuk om te doen omdat je inderdaad enorm samen gaat werken en je ziet aan je hond op een bepaald moment dat ze op het "goede spoor" zitten :engel:

Kan ook nog wel enorm handig zijn als je zelf eens wat verliest.. zo heb ik verloren riemen en sleutels terug kunnen vinden, althans, de honden voor mij :cheer:

Geen idee uiteraard hoe gevoelig beagles zijn, maar denk niet dat je je druk hoeft te maken dat ze zelf ineens spoortjes uit gaat werken, dat is echt iets wat je nu samen gaat doen en gaat ervaren. Los in bos zal het altijd afhankelijk zijn en blijven in hoeverre een hond zijn of haar neus gaat volgen en geen interesse meer heeft in de baas, maar daar ben je zelf bij :wink:

Edit, en zo ik het lees in je begin bericht zie je het zelf al aan haar als ze de wind in de neus krijgt en is ze nog terug bij je te roepen. Dus over dat stukje zou ik me geen zorgen maken als je nu aan gaat leren haar neus voor een mensen spoor te laten gebruiken :wink:
Laatst gewijzigd door blondie op 11 sep 2020 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronenher
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jun 2020 14:02
Mijn ras(sen): teckelkruising, beagle
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Ronenher »

Suzanne, haha, sorry dat ik je in de war maak. Het is dus inderdaad op mensen speuren, maar ben bang dat ze dan in de bossen vervolgens als een gek allerlei wildsporen gaat lopen volgen als ze eenmaal de smaak te pakken heeft. Bedankt voor je tip om haar een ander tuig aan te doen bij de les. Ik heb nog eennieuw knaloranje tuig liggen, dat kan dan mooi gebruikt worden. Het verschil praktijkspeuren-mantrailen zal ik eens bekijken. Als ik het zo lees wat je schrijft heb je bij mantrailing meer begeleiding erbij van je instructeur voor het lezen van je hond? Dat lijkt me wel een stuk prettiger eerlijk gezegd.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ronenher schreef:Suzanne, haha, sorry dat ik je in de war maak. Het is dus inderdaad op mensen speuren, maar ben bang dat ze dan in de bossen vervolgens als een gek allerlei wildsporen gaat lopen volgen als ze eenmaal de smaak te pakken heeft. Bedankt voor je tip om haar een ander tuig aan te doen bij de les. Ik heb nog eennieuw knaloranje tuig liggen, dat kan dan mooi gebruikt worden. Het verschil praktijkspeuren-mantrailen zal ik eens bekijken. Als ik het zo lees wat je schrijft heb je bij mantrailing meer begeleiding erbij van je instructeur voor het lezen van je hond? Dat lijkt me wel een stuk prettiger eerlijk gezegd.
Ik ben soms erg makkelijk in de war te maken.
Als je idd op mensen gaat speuren verwacht ik niet dat de hond wild-sporen gaat uitwerken als hij losloopt ;-) Niets is onmogelijk, maar dat lijkt me niet logisch. Een Y-tuig wordt aangeraden (zeker geen borst-tuig) en ik zou dat uitsluitend en alleen (vanaf de eerste proefles) alleen bij deze specifieke hobby gebruiken. Verder nergens voor.
Er zijn honden voor wie het niet uitmaakt, maar ik merk aan de mijne dat het tuig (of soms de halsband) uitmaakt voor ze. Ze zijn gewend om met tuigsoort X uitgelaten te worden, tuigsoort Y te dragen bij mantrailen, Z bij Detectie en een halsband bij actieve sport (hoopers). Het kan dus zeker helpen om de honden de context te leren, maar dat tuiggebruik moet echt heel specifiek / exclusief voor dat "spelletje". Althans, zo vind ik het, ervaar ik het. Het is zeker geen wet natuurlijk ;-)
Mijn ervaring is idd dat bij mantrailen meer begeleiding is. Ik wist van niets toen ik het voor het eerst ging doen en dat bleek "praktijkspeuren" te zijn. Ik kreeg het verschil pas door toen ik ook een keer ging mantrailen. Voor mij is het ook fijn om idd terug te horen, kijk, je hond verandert van houding nu, toont een huppeltje, gaat mijn zijn neus de lucht in. Ik zag dat wel, maar nam het niet waar (of andersom, zo je wilt) en doordat iemand meekijkt en je erop attent maakt, ga je makkelijk en snel zien wat er gebeurt. Het is natuurlijk wel handig als je zelf ook dat echt kunt zien; er schijnen ook mensen te zijn die daar gewoon letterlijk heel veel moeite mee hebben ;-(

NOg 1 waarschuwing: het is verslavend ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ranetje »

Ronenher schreef:Suzanne, haha, sorry dat ik je in de war maak. Het is dus inderdaad op mensen speuren, maar ben bang dat ze dan in de bossen vervolgens als een gek allerlei wildsporen gaat lopen volgen als ze eenmaal de smaak te pakken heeft. Bedankt voor je tip om haar een ander tuig aan te doen bij de les. Ik heb nog een nieuw knaloranje tuig liggen, dat kan dan mooi gebruikt worden. Het verschil praktijkspeuren-mantrailen zal ik eens bekijken. Als ik het zo lees wat je schrijft heb je bij mantrailing meer begeleiding erbij van je instructeur voor het lezen van je hond? Dat lijkt me wel een stuk prettiger eerlijk gezegd.
Zeker in het begin heb je steun aan je instructeur.
Geleidelijk zal je dat zelf nog veel beter leren zien (en is die steun niet meer zo nodig).

De kans bij een Beagle dat die op wildsporen zal gaan reageren is er altijd.
Daar hoef je niets voor te doen of te laten. :wink:
Maar als je veel samen doet met speuren, zou het wel eens eenvoudiger kunnen worden om je hond van wildsporen af te houden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: twijfel

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Er zijn best wat jachthonden in de tracking groep van de organisatie waar ik natuurdetectie train maar geen van allen zijn ze erger gaan jagen.
Het nut van een apart tuig is me ook altijd ontgaan. Mijn honden speurden/doen aan detectie met exact hetzelfde tuig waar we ook mee wandelen, lopen en fietsen en nooit is het ze onduidelijk geweest wat we aan het doen waren. De context is volledig anders.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: twijfel

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk juist dat als je gaat voldoen aan een behoefte ( gecontroleerd) dat ze in de rest van de tijd beter te sturen zal zijn.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

-Saskia- schreef:Er zijn best wat jachthonden in de tracking groep van de organisatie waar ik natuurdetectie train maar geen van allen zijn ze erger gaan jagen.
Het nut van een apart tuig is me ook altijd ontgaan. Mijn honden speurden/doen aan detectie met exact hetzelfde tuig waar we ook mee wandelen, lopen en fietsen en nooit is het ze onduidelijk geweest wat we aan het doen waren. De context is volledig anders.
Tsja.. ik merk toch echt dat mijn honden er goed op reageren; voor verschillende doelen een ander tuig. Zij lijken daar een groot deel van context uit te halen. Maar goed, ik heb dat ook vanaf dag 1 met ze gedaan zo, dus dat heeft er vast ook mee te maken. Da's niet interessant doen, maar voor mij gewoon waarheid.

Suzanne
Ronenher
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jun 2020 14:02
Mijn ras(sen): teckelkruising, beagle
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Ronenher »

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Dit heeft mijn twijfel weggenomen. Ik zie het nu helemaal zitten. Samen fanatiek bezig zijn lijkt me geweldig. Fijn te horen dat jullie er alleen maar voordelen in zien met het oog op het jagen. We gaan het zien vrijdag.
Wat betreft het tuig, ik hou het voor nu bij haar vertrouwde tuig. Dat past tot nu toe het beste. Ze valt met haar maat steeds overal tussen. Het nieuwe tuig wat ze heeft liggen staat bij de maattabel de beagle erbij, maar dan wel een hele dikke denk ik, haha. Mocht ze dit toch gaan associeren met speuren hebben we altijd nog de halsband voor rustige wandelingen.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

het moet wel een y-tuig zijn, geen borst-tuig ;) en dan mag het waarschijnlijk ook van de hondenschool waar je traint. {Gebruik je wel een borst-tuig kun je doorgaans wel een tuig lenen.

suzanne
Gebruikersavatar
Hippo
Zeer actief
Berichten: 4240
Lid geworden op: 15 nov 2013 14:50
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Hippo »

Ronenher schreef:Ik zit met misschien wel iets erg doms, maar ik stel mijn vraag toch maar.
Ik heb volgende week mijn eerst speurles met Ronja, mijn beagle van 1 jaar oud. Ik heb er ontzettend veel zin in. Het lijkt me erg leuk voor Ronja om te kunnen doen waar ze voor gemaakt is, lekker haar neus achterna gaan. Maar nu begint de twijfel toe te slaan. Ik heb nu gewoon een fijne hond, die los kan in de bossen. Ze is vooral met mijn andere hond en mij bezig, ze luistert best aardig en wanneer er wild in de buurt is, geeft ze duidelijke signalen, waarbij ik haar op tijd bij me kan roepen en aanlijnen. Is het nu niet zo dat ik iets aan ga wakkeren? De jachtdrift wakker maak? Haar neus als het ware wakker maak? Verandert ze dan niet ineens in een weglopende speurneus die ik nooit meer terugzie als ze iets ruikt? Ik ben nu zo aan het twijfelen dat ik er over denk de les af te zeggen. Maar dat lijkt me toch zo jammer. Er zijn hier vast mensen die hier ervaring mee hebben en er meer over kunnen vertellen.
Als dat zo zou zijn, dan zou ik mijn honden die mensen bijten tijdens de training nergens meer mee naar toe kunnen nemen :mrgreen: . In het KNPV programma zitten ook diverse speuronderdelen, ik vind dat ik in de dagelijkse praktijk daar geen hinder van heb dat ze leren mensen te zoeken.
Ronenher
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jun 2020 14:02
Mijn ras(sen): teckelkruising, beagle
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Ronenher »

Suzanne: Ik heb zo'n borsttuig van Huttra. Waarom zou het daar niet mee kunnen?

Hippo: Waarschijnlijk als ik bijttraining zou gaan doen zou ik met die twijfel zitten, haha. Ik zie nogal snel beren op de weg. Maar inderdaad je redenering klinkt logisch.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door natalie »

Ronenher schreef:Suzanne: Ik heb zo'n borsttuig van Huttra. Waarom zou het daar niet mee kunnen?
Het kán wel, maar het zit meestal niet erg comfortabel bij een hond. En de kans is best groot dat direct bij de eerste les toch al enthousiast aan de lijn getrokken wordt. Daarom wordt een goed trektuig geadviseerd.

Afbeelding

https://www.dierenoppasamersfoort.nl/ho ... bestellen/
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

natalie schreef:
Ronenher schreef:Suzanne: Ik heb zo'n borsttuig van Huttra. Waarom zou het daar niet mee kunnen?
Het kán wel, maar het zit meestal niet erg comfortabel bij een hond. En de kans is best groot dat direct bij de eerste les toch al enthousiast aan de lijn getrokken wordt. Daarom wordt een goed trektuig geadviseerd.

Afbeelding

https://www.dierenoppasamersfoort.nl/ho ... bestellen/

Precies dat ;-)
Vraag het even na bij de instructeur, er zijn er waar het stomweg niet mag juist ivm het gemak/ongemak bij de hond. Ook met een halsband mag het niet. Ooit meegemaakt (echt) dat iemand de keus kreeg tussen leentuig of niet meedoen... Ik begrijp dat an sich wel. Staat het niet in de bevestiging die je hebt, wat je mee moet nemen, wat je nodig hebt?

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind dit altijd wel verhelderend:
https://www.doggo.nl/artikelen/hondens ... jachtlijn/

Suzanne
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Barkley »

natalie schreef:
DeDiana schreef:Ik heb weliswaar een heel ander type hond, maar voor mijn hond gold in ieder geval niet dat het speuren iets aanwakkerde en ze daardoor slechter bereikbaar zou zijn of slechter zou luisteren. Het speuren gebeurt natuurlijk in een heel concrete setting: speurtuig, lange lijn, commando's en vooral samen met de baas. Het heeft dus niet zo veel met vrij snuffelen en zomaar je neus achterna gaan te maken. Voor Amy was het de eerste lessen een uitdaging om alle wildspoortjes te negeren en het spoor van de speurjuf te blijven volgen. Maar al snel begreep ze wat de bedoeling was, kon ze meer concentratie opbrengen en als ze zich te veel liet afleiden, kon ik haar doorsturen. Dat 'door' commando gebruik ik nu tijdens het wandelen ook wel eens om haar van een wildspoortje af te roepen en is dus eigenlijk heel handig.
Op het luisteren en contact tijdens de wandeling heeft het totaal geen negatieve invloed gehad, eerder een positieve invloed doordat het samenwerken meer wordt benadrukt in plaats van zelfstandig flierefluiten.
Dit is ook mijn ervaring. Het enige verschil is dat Abel zich tijdens het speuren niet afleiden door wildgeurtjes, terwijl hij daar tijdens een gewone wandeling in het bos toch echt wel in geïnteresseerd is. Maar tijdens een speurles heeft hij een andere taak en dan is hij daar heel serieus mee bezig. Daar was ik echt van onder de indruk :)
Ik zou het niet afzeggen hoor, hartstikke leuk juist om te doen met een beagle :E:
dit - maar dan tennisballen. Fred is normaal dolenthousiast als hij een "wilde" tennisbal vind - maar pas geleden vonden we er eentje tijdens het uitwerken van het spoor. Fred heeft eerst het spoor uitgewerkt en toen hij klaar was bedacht hij dat hij nu wel de tennisbal op kon halen :I:

Ik speur met een jachthond en het grootste goed is samenwerken met de baas. Die gaat er echt niet zelfstandig om jagen.
Gebruikersavatar
rakker2000
Zeer actief
Berichten: 1571
Lid geworden op: 16 mar 2008 11:08
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox
Locatie: gelderland

Re: twijfel

Ongelezen bericht door rakker2000 »

Speur met een kruising boerenfox, en met een parson russell terriër. Beide lopen ze in het bos gewoon los. Enigste waar ik ze in de gaten moet houden is als ze wild zien, dan zullen ze gaan. Maar dat deden ze ook al voordat ik ging speuren (praktijkspeuren en detectiespeuren)
~Suzanne~ schreef: Vraag het even na bij de instructeur, er zijn er waar het stomweg niet mag juist ivm het gemak/ongemak bij de hond. Ook met een halsband mag het niet.
Dat mocht idd waar ik speurde ook niet. Moest aan een goed y-tuig


Cleva schreef:
Afbeelding

Als ik dat in neopreen kan vinden koop ik het.
die heb je wel van anny-X
https://dogcoachinggelderland.nl/produc ... ig-safety/
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Barkley »

Annyx is niet neopreen - tenzij dit een nieuwe versie is
Gebruikersavatar
rakker2000
Zeer actief
Berichten: 1571
Lid geworden op: 16 mar 2008 11:08
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox
Locatie: gelderland

Re: twijfel

Ongelezen bericht door rakker2000 »

Barkley schreef:Annyx is niet neopreen - tenzij dit een nieuwe versie is
nee, klopt/ Je heb gelijk
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: twijfel

Ongelezen bericht door DeDiana »

rakker2000 schreef:
Barkley schreef:Annyx is niet neopreen - tenzij dit een nieuwe versie is
nee, klopt/ Je heb gelijk
Blaire.de heeft wel zulke tuigen van neopreen.
Ronenher
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jun 2020 14:02
Mijn ras(sen): teckelkruising, beagle
Aantal honden: 2

Re: twijfel

Ongelezen bericht door Ronenher »

Vrijdag hebben we onze eerste les gehad. Het was erg leuk. Ronja moest de eerste keer even nadenken wat de bedoeling was, daarna ging ze als een speer. Ze had er zichtbaar plezier in en werd er ook lekker fanatiek van. Ik kreeg fijne uitleg, ook over het lezen van mijn hond. Al waren die signalen haast niet te missen, heel de tijd fanatiek de neus aan de grond, even het spoor kwijt was kop in de lucht en met een boogje weer terug. Ik hing er eigenlijk als een soort ballast aan. Het samen een spoor uitwerken komt de volgende keer. Over 2 weken gaan we weer. Het borsttuig wat we gebruikten kon voor de eerste les best nog, maar heb wel een adres gekregen waar ik een tuig kan bestellen. Ook voor tussenmaten volgens mijn instructeur. Dus dat gaan we eens bekijken. Ik vond het wel sneu, want ze was zo fanatiek aan het trekken, dat ze volgens mij best last had van die overdwarse band.
Het loslopen ging het weekend ook gewoon prima, lekker aan het spelen en snuffelen, geen waanzinnig jagende beagle, dus mijn zorgen vooraf waren niet nodig.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: twijfel

Ongelezen bericht door ranetje »

Ronenher schreef:Vrijdag hebben we onze eerste les gehad. Het was erg leuk. Ronja moest de eerste keer even nadenken wat de bedoeling was, daarna ging ze als een speer. Ze had er zichtbaar plezier in en werd er ook lekker fanatiek van. Ik kreeg fijne uitleg, ook over het lezen van mijn hond. Al waren die signalen haast niet te missen, heel de tijd fanatiek de neus aan de grond, even het spoor kwijt was kop in de lucht en met een boogje weer terug. Ik hing er eigenlijk als een soort ballast aan. Het samen een spoor uitwerken komt de volgende keer. Over 2 weken gaan we weer. Het borsttuig wat we gebruikten kon voor de eerste les best nog, maar heb wel een adres gekregen waar ik een tuig kan bestellen. Ook voor tussenmaten volgens mijn instructeur. Dus dat gaan we eens bekijken. Ik vond het wel sneu, want ze was zo fanatiek aan het trekken, dat ze volgens mij best last had van die overdwarse band.
Het loslopen ging het weekend ook gewoon prima, lekker aan het spelen en snuffelen, geen waanzinnig jagende beagle, dus mijn zorgen vooraf waren niet nodig.
:ok:
Fijn dat het goed ging
Dat je je zorgen maakte is niet vreemd.
Pas als je weet waar het precies over gaat kan je afwegen wat wel en niet kan.

Het is gewoon goed dat je er over hebt gepraat en dingen hebt nagevraagd :ok:
Al vragend en doende leer je alleen maar en daar is niks mis mee.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”