Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Puck35
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018 13:24
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door Puck35 »

Ik ben lekker aan het trainen met mijn 15 maanden oude Puck. Gehoorzaamheid en een paar keer in de week pakken wij het apporteren ook even mee. Niet te veel en ook niet te lang, want ik wil het leuk en interessant houden voor hem.
We zijn nog maar een paar maanden bezig met apporteren en jachtcursus. In het begin dacht ik echt dat hij die dummy nooit zou gaan halen, maar inmiddels doet hij dit super en heeft er echt plezier in.

Hij blijft keurig zitten tot ik hem het commando apport geef. Hij vertrekt super, pakt de dummy heel netjes en komt gelijk terug in galop. Alleen een meter of 5 a 10 voor hij bij mij is remt hij wat af en gaat draven. Hij komt dan wel netjes voor en gaat keurig zitten met de dummy in zijn bek.
Hoe kan ik het afremmen en het gaan draven eruit krijgen? Of is dit erg moeilijk?
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd. Gewoon stil staand zonder hem aan te moedigen, hem aanmoedigen, hurken en aanmoedigen, hurken en niets zeggen, belachelijk blij doen en hem enorm aanmoedigen.
Ik merk geen verschil.

Na het commando los geeft hij keurig de dummy af en ik beloon hem dan uitbundig. Hij is dan ook altijd heel erg blij! Heeft er iemand tips voor mij? Hieronder nog wat foto's van mijn lieverd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En nog wat foto's die mijn dochter gemaakt heeft:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Puck35
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018 13:24
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door Puck35 »

Hahahaha nou een drama is het inderdaad niet en verplicht ook niet. Maar ik hoor wel regelmatig dat het toch graag gezien wordt dat ze in lekker vlot tempo terugkomen. Dus wellicht zijn er hier nog mensen met handige tips?
Gebruikersavatar
JML
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 08 aug 2007 21:55
Aantal honden: 4
Locatie: Geldrop

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door JML »

Wat een knapperd!

Ik breek het apporteren (net als elke oefening) op in kleine stapjes.
Het afremmen voor het afgeven betekent voor mij dat het stukje terug ‘naar de baas’ (of hoe je het wil noemen) nog kan verbeteren. Het stukje ‘apport afgeven’ is kennelijk al wel heel knap.
Ik zou het oplossen door dat voor komen zitten en afgeven niet vanuit het terugbrengen te oefenen.
Doe dat ook apart op bv korte afstand.
Hoe sneller laten komen? Voordat hij afremt op de terugweg een andere dummy of een bal achter je gooien. Dat zorgt ervoor dat hij snel naar je toe wil komen, niet leert om eerst af te remmen, maar juist snel naar je toe te rennen.
Dat afgeven, komt wel weer er achteraan als ie zover is. Plak je alle stukjes weer aan elkaar.
Lekker genieten!
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door Zamunda »

Geen tips om het te verbeteren, maar ik vraag me af of het kan zijn dat hij terugkomt in tempo omdat hij zich concentreert op dat laatste stukje (het netjes voorkomen, zitten en aanbieden) en dat gedeelte hem ook wat spanning geeft. Hoe doet hij het als je gewoon met een balletje gooit, komt hij dan wel tot het laatst enthousiast aangerend?

Toch een tip die misschien kan werken maar ik weet niet of dat (tijdelijk) in je jachttraining/-ritueel past: je zou net voordat hij terugkomt in tempo een stukje naar achteren kunnen lopen of rennen en pas stilstaan als hij bij je is (en dan laten voorzitten etc.). Misschien dat hij dan tot het eind enthousiast blijft rennen, dan kun je het zelf wegrenen/-lopen na een tijdje weer afbouwen tot weer gewoon stil blijven staan.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door malinois »

Eerst snelheid leren dan pas netheid... dus leer hem in de loop lossen op commando en gooi dan een balletje de andere kant op (in de loop).
Pas als dat perfect is leer je hem netjes voorkomen met apport. Tenminste zo leer ik t vlakapport in IPO aan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MBJ
Actief
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 apr 2014 15:22
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 3

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door MBJ »

Dat zie en hoor je best vaak. Ik zelf leer ze pas veel later dat ze zittend kunnen afgeven (maar gebruik dat zelden), ik wil ze zo snel mogelijk terug laten komen en ze mogen dus zelfs springen als ze bij me komen. Aangezien je al hebt geleerd dat hij zittend moet afgeven is dat wel lastig. En zou ik zelf omdraaien en weglopen, beetje spel er van maken dat hij sneller achter je aankomt. Maar sommige honden doen dit ook gewoon langzamer en als het alleen de laatste meters is, dan zou ik me er zelf weinig van aantrekken
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik denk dat je met je houding en manier van kijken onbewust je hond afremt. Dus minder frontaal staan en kijken zou al een stuk kunnen helpen
jome
Zeer actief
Berichten: 1027
Lid geworden op: 22 feb 2014 10:51
Mijn ras(sen): Labrador

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door jome »

Je zou kunnen gaan belonen met een happy dummy
Als dat kwartje is gevallen is de kans groot dat hij sneller naar je toekomt omdat er iets leuks tegenover staat
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door ranetje »

De meeste suggesties zijn hierboven al gegeven.
Er is nog en ding waar je misschien aan kunt denken.
Als je vanaf het begin de hond meteen traint op zittend afgeven en de hond lijkt dat wat spannend te vinden kan dat een reden zijn om te vertragen op juist die laatste meters.
Door een oefening in stukjes te knippen en het snel brengen even los te koppelen van zittend afgeven kan je waarschijnlijk wel vooruitgang boeken :ok:
Laat hem desnoods maar met de dummy in je armen kruipen terwijl je gehurkt zit. :lol1:

Je vertelt ook dat je je in het begin afvroeg of hij ooit zou gaan apporteren?
Mogelijk heb je daardoor ongewild wat meer druk en spanning overgebracht.

Vooral een happy dummy of een balletje o.i.d. om het komen te versnellen ook op het laatste stukje kan dan de spanning er af halen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Los van alle tips, als ie in galop aankomt loopt ie toch dwars door je heen?
Hij zal toch moeten remmen. En ik heb liever dit gedrag dan een hond die in volle galop in de remmen gaat, dat is veel minder gecontroleerd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Tara schreef:
Marjoleine schreef:Los van alle tips, als ie in galop aankomt loopt ie toch dwars door je heen?
Hij zal toch moeten remmen. En ik heb liever dit gedrag dan een hond die in volle galop in de remmen gaat, dat is veel minder gecontroleerd.
Nou, dan heb je die van mij nog nooit aan het werk gezien. :mrgreen:
Heb je een filmpje, Tara? :mann:
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Apporteren, hond remt laatste meters af in draf

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:
Marjoleine schreef:Los van alle tips, als ie in galop aankomt loopt ie toch dwars door je heen?
Hij zal toch moeten remmen. En ik heb liever dit gedrag dan een hond die in volle galop in de remmen gaat, dat is veel minder gecontroleerd.
Nou, dan heb je die van mij nog nooit aan het werk gezien. :mrgreen:
Komop, "de laatste meters". Tenzij dat er 25 zijn lijkt het me heel redelijk dat die hond remt en vaart mindert.

Ik zie trouwens niet echt de toegevoegde waarde van hier moeilijk over doen. Het komt binnen en vlot ook. Die tweetiende seconde tijdwinst maakt toch niet uit?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”