Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Puck35
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018 13:24
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Puck35 »

Hoi,

ik vraag me af of je bij proeven en op wedstrijden wel eens showlijn labradors ziet?
Natuurlijk zit de natuurlijke aanleg hier ook wel in, maar kan er in deze labrador ook echt potentie zitten?
Halen zij bijvoorbeeld ook wel eens een SJP A diploma of zelfs een MAP A diploma? Heeft er ooit wel eens 1 deelgenomen aan de Nimrod?

Ik heb zelf een showlijn labrador. Na de puppycursus vond ik het trainen zo leuk dat ik de vervolgcursus gedaan heb, de EGH1 en 2 en de apporteercursus. En nu vind ik het zo ontzettend leuk dat ik begonnen ben met de jachtcursus. Morgen hebben wij onze tweede les, dus we zijn echt nog beginners. Als ik dit van te voren geweten had, was ik misschien wel voor een field trial gegaan. Maar hee, ik ben gek op mijn hond en we hebben plezier samen en daar draait het natuurlijk om!

Wie weet wil ik uiteindelijk toch eens wat wedstrijden mee gaan pakken, maar sla ik geen flater met een showlijn?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door ranetje »

Kennelijk vindt je hond het leuk en jij vind het ook leuk.
Dan is er geen enkele reden om niet te proberen hoe ver je kunt komen met je hond.

Dat jouw labje uit een showlijn komt wil niet zeggen dat er geen potentie is.
De hond zal mogelijk wat minder "spectaculair" werken dan een field trial, maar als er genoeg drive in zit kan je ver komen.

En ………………… je leert er enorm veel van, dus als je over een aantal jaren denkt dat je een field trial aan kunt, kan dat altijd nog.

Nee, je slaat geen flater met je hond.
Er zijn er echt wel meer te vinden op de proeven en wedstrijden :wink:
Dus ik zou zeggen DOEN!! :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Hakkene
Zeer actief
Berichten: 973
Lid geworden op: 22 jan 2013 23:27
Aantal honden: 2

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Hakkene »

Oh leuk, dan wel af en toe hier posten. Ben benieuwd:)
Emmy12
Actief
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 apr 2016 09:10
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Ik doe nu ruim een jaar jachttraining met een showlijn Golden Retriever. Het gaat hartstikke leuk eigenlijk en stiekem heeft hij best talent. Hij heeft er enorm veel lol in, is steady en geeft inmiddels af in de hand. Door prikkelstruiken denderen doet hij dan iets minder graag dus hij is wel wat tuttig haha.
We hebben één keer een working test meegedaan en toen zijn we op de 12e plek geëindigd van de 60. Niet verkeerd voor een lichte golden met een baas die veel te weinig oefent met hem buiten de training.
Hij is overigens ruim 2 jaar.
Met andere woorden: trek je nergens wat van aan, geniet met je hond (dat teamwork vind ik zo geweldig!) en als je echt de smaak te pakken krijgt neem je er gewoon een tweede Lab bij ;-)
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Omega »

Wij hebben met onze halve tollers jachttraining gedaan en voor de lol een keer meegedaan met jachtproeven. Met Luna heb ik het C-diploma gehaald en we hebben ook nog de 5e prijs gehaald. Balu ging helaas het water niet in met apport uit diep water en heeft dus geen diploma gehaald.
Onze volgende hond wordt een hele toller en daarmee wil ik ook weer jachttraining gaan doen en dat wat serieuzer meedoen aan wedstrijden.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
Puck35
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018 13:24
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Puck35 »

Leuke reacties! Nanna, het is trouwens inderdaad wel een bewuste keuze geweest om voor een showlijn te gaan, aangezien het ook een huishond is en we twee kinderen hebben. Nu doe ik erg veel met hem en was het met een field trial misschien ook wel goed gekomen. Maar dit is onze eerste hond (als kind wel met een hond opgegroeid) en tevens onze eerste ervaring met de jacht.

We vinden het beide inderdaad erg leuk! Het is inderdaad dat hij net iets minder spectaculair zal zijn. Het zal geen apporteermachine worden op volle snelheid. Al heeft hij zijn hele slanke bouw gelukkig nog wat mee. Maar vandaag weer les gehad en de drive heeft hij wel. Hij gaat het met de keer leuker vinden en zelf kom ik ook steeds erg enthousiast terug merk ik.

Vanochtend de eerste jachtles gehad op een andere locatie. Daar waar de honden uit echte jachtlijnen enorm gefocust waren op de dummy, vond mijn Puck het ook erg interessant maar bleef netjes los naast mij zitten voordat ik hem het commando apport gaf. De andere vlogen bij het vallen van de dummy al weg en moesten terug gehaald worden.

Ook een oefening waarbij ze allemaal naast elkaar lagen (los) en wij iets verderop. Degene die de cursus gaf, gooide plots wat dummy's tussen de honden en de plek waar wij stonden. Ook toen werkte het in ons voordeel dat Puck net wat minder fel op de dummy is. Hij bleef als enige braaf liggen :D

Ook hebben ze nog de dummy uit een bosje moeten halen. Wij stonden op het gras en de honden konden de dummy niet zien vallen. Hij werd toen toch wel erg enthousiast en vloog na het commando apport het bos in en kwam keurig met de dummy terug.
Hij komt dan ook netjes voor en blijft keurig de dummy vasthouden. Ik heb bewust veel geoefend met hem voor laten komen en dat ik hem dan over zijn kop aai en beloon en dan pas de dummy vastpak en commando ''los'' geef.
Hij deed het zo ongelooflijk goed vandaag en hij was ook echt snel dus mijn twijfels zijn plotsklap toch weer weg. Een Nimrod kandidaat zal het vast nooit worden, maar als we samen veel lol in hebben en misschien eens wat leuke diploma's kunnen halen …. dan ben ik al blij. En wie weet komt er nog wel eens een field trial bij! Eerst maar eens kijken hoe ver ik met Puck kom.

En wat leuk ook met een showlijn golden! Mooie plaats behaald hoor!
En jij ook Omega, wat leuk! Ook een nette plaats gehaald met Luna!


Hier een filmpje van Puck die apporteert. Dit is ruim een maand geleden. Inmiddels fluit ik hem niet meer voor en hoef ik hem niet meer het commando ''zit'' te geven. Hij komt vanzelf met de dummy netjes voorzitten. En op het filmpje kwam hij in draf terug. Vandaag kwam hij echt veel sneller in galop terug. Ook bij het uitsturen ging hij vandaag veel harder dan op het filmpje. Daar ben ik heel blij mee. Hij zal het altijd af moeten leggen tegen een field trial, maar we halen er gewoon uit wat er in zit.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Maeve »

Kan best hoor! Ja, op A-niveau zul je het misschien afleggen tegen de FT Labradors, maar dat doen heel veel andere rassen ook :wink: Maar daar is het toch ook niet om te doen? Het leuke aan jachtproeven vind ik dat het in eerste instantie gaat om je eigen resultaat, ongeacht dat wat de rest doet. Als jouw hond het goed doet krijgt hij het diploma. Daarnaast maak je dan kans op een plaatsing als je ook hoge punten hebt, maar dat hoeft helemaal geen doel te zijn hoor.

Van mijn ras zijn er zelfs extreem weinig op A-niveau. Als we dat ooit halen ben ik al heel erg trots, ongeacht wat de rest doet :mrgreen: Het is ook geen eerlijke vergelijking met een FT Lab die daar generaties lang puur op is gefokt vind ik :wink:

Ik zie op proeven regelmatig dual-purpose Labradors en ook een enkele showlijn wel, op C en B niveau.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door ranetje »

@Puck35
Dat filmpje ziet er prima uit.
Het ziet er niet extreem snel uit, maar goed tempo en netjes afgewerkt :ok:

Het gaat niet alléén om snelheid hé? :wink:
Kijk maar eens hoever je komt.
Zou me niets verbazen als je op hoog niveau komt, want hij wil wel en is zo te zien geen zware showlab :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Puck35
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018 13:24
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Puck35 »

Nee, daar hebben jullie zeker gelijk in. En vandaag was zijn will to please en zijn drive nog een stuk groter dan op het filmpje. Hij is best slank gebouwd dus dat werkt zeker mee! Nu moet ik ook zeggen dat het geen luie bankhang labrador is. Zijn eten wordt keurig afgewogen en hij krijgt veel beweging (binnen de gezonde grenzen).
En het gaat inderdaad niet om het tempo. Dat zegt mijn trainer ook hoor. Hij vindt het belangrijker dat alles netjes afgewerkt is en dat hij sowieso graag apporteert. Maar het allerbelangrijkste is dat we lol hebben .... en dat hebben we. Ik vond het echt een geluksmomentje vanmiddag op de terugweg met Puck in de auto, heerlijk zonnetje en een fijne training achter de rug :love: . Een jaar geleden deed ik puppycursus met hem en hadden we niet eens verwacht op dit punt te komen dat hij keurig apporteert.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

snelheid kan ook tegen werken. veel snelle honden werken niet netjes, geven niet netjes af want "ik moet de volgende dummy halen"
Afbeelding
MBJ
Actief
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 apr 2014 15:22
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 3

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door MBJ »

Ik doe zelfs veldwerk met mijn showlijn meisje, oké daar is ze echt wel de enige zo ongeveer. Maar ze loopt novice niveau, dat is voor haar wel maximaal. Ondertussen gebruik ik haar alleen nog voor de praktijkjacht, waar ze niet onder doet voor de FT’s. Ik heb een dochter van haar gehouden en die is 50% FT, die gaat ook super.

Als jullie er lol in hebben gewoon doen en op de SJP proeven lopen genoeg showlijn labradors mee :)
Gebruikersavatar
Puck35
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018 13:24
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Puck35 »

Ellen, grappig want onze instructeur zei gisteren exact hetzelfde. De field trial laat de dummy steeds voor de baas vallen en draait dan om, om te kijken of er nog iets te halen valt. Die krijgen ze heel moeilijk netjes voor zich zittend met de dummy. Ik merk wel dat ik in de training op bepaalde vlakken wat voordeel heb doordat zijn drive iets minder is. Straks word ik natuurlijk ruimschoots ingehaald haha, maar voor nu geniet ik er nog even van! En vind ik het leuk en wil ik met op hoger niveau mee gaan doen, dan heb ik in ieder geval lekker de ervaring met Puck en kan ik altijd nog voor een field trial erbij gaan.

Oh leuk MBJ! Novice niveau zegt mij (nog) niks. Ik ben echt nog een beginner, maar ik zal het eens opzoeken! Leuk een dual dochter van je hond gehouden. Inderdaad als we wedstrijden gaan doen worden het toch een SJP's. We gaan gewoon lekker trainen en we zien wel waar het schip strandt. Voor ons is plezier in ieder geval het belangrijkste.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

klinkt alsof jullie er beiden flink van genieten en t klinkt als een match made in Heaven :wink:
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Lunatic »

Puck35 schreef:Ellen, grappig want onze instructeur zei gisteren exact hetzelfde. De field trial laat de dummy steeds voor de baas vallen en draait dan om, om te kijken of er nog iets te halen valt. Die krijgen ze heel moeilijk netjes voor zich zittend met de dummy. Ik merk wel dat ik in de training op bepaalde vlakken wat voordeel heb doordat zijn drive iets minder is. Straks word ik natuurlijk ruimschoots ingehaald haha, maar voor nu geniet ik er nog even van! En vind ik het leuk en wil ik met op hoger niveau mee gaan doen, dan heb ik in ieder geval lekker de ervaring met Puck en kan ik altijd nog voor een field trial erbij gaan.

Oh leuk MBJ! Novice niveau zegt mij (nog) niks. Ik ben echt nog een beginner, maar ik zal het eens opzoeken! Leuk een dual dochter van je hond gehouden. Inderdaad als we wedstrijden gaan doen worden het toch een SJP's. We gaan gewoon lekker trainen en we zien wel waar het schip strandt. Voor ons is plezier in ieder geval het belangrijkste.
Dat ligt dan niet aan de ft lab, maar aan een zeer slechte training!

Ik heb geen idee hoe het nu is, maar een aantal jaar geleden liepen er er bij de sjp (toen nog knjv) alleen maar showlabjes, dus je kan zeker gewoon aan wedstrijden meedoen en de A zou ook gewoon mogelijk moeten zijn! Zo te zien heeft je hond er veel lol in, dus ga lekker zo door :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
Puck35
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2018 13:24
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door Puck35 »

Klopt hoor Lunatic. Het komt voornamelijk denk ik doordat ik en wat medecursisten eerst een apporteercursus gevolg hebben. Daar werd de meeste aandacht besteed aan de dummy vastpakken en vasthouden. Net zolang tot wij het commando los gaven terwijl we de dummy aanpakte.
De baas van de FT heeft hem zelf leren apporteren en is toen tegelijk bij ons de jachtcursus in gegaan (2e les hebben we net gehad). Hij beloont ook met brokjes en dat is juist iets dat wij niet ''mochten'' i.v.m. dummy/wild laten vallen voor een brokje. De trainer ging daar met hem apart nog mee aan de slag.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachtproeven/wedstrijden met showlijn labrador

Ongelezen bericht door ranetje »

Puck35 schreef:Klopt hoor Lunatic. Het komt voornamelijk denk ik doordat ik en wat medecursisten eerst een apporteercursus gevolg hebben. Daar werd de meeste aandacht besteed aan de dummy vastpakken en vasthouden. Net zolang tot wij het commando los gaven terwijl we de dummy aanpakte.
De baas van de FT heeft hem zelf leren apporteren en is toen tegelijk bij ons de jachtcursus in gegaan (2e les hebben we net gehad). Hij beloont ook met brokjes en dat is juist iets dat wij niet ''mochten'' i.v.m. dummy/wild laten vallen voor een brokje. De trainer ging daar met hem apart nog mee aan de slag.
Dat is op zich een slecht argument.
Als je dat belonen goed doet laat geen enkele hond de dummy vallen voor een brokje.

Als je het anders hebt geleerd bij vasthouden prima hoor, niks mis mee :ok:
Maar het argument slaat nergens op. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”