Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mantrailing... wie doet dat?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Mantrailing... wie doet dat?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Wie zijn er actief met speuren en mantrailen?

Ik speur wat met Vusi, verstop verschillenden dingen en zij haalt ze voor me op, ze is altijd erg enthousiast :ok:
Nu vroeg ik me af, Mantrailen? Hoe begin je of hoe doe je het? ruikt de hond eerst aan een item van de "verdwenen" persoon?

Wie kan eens vertellen hoe je te werk gaat van start punt tot en met het vinden van het "slachtoffer" ?
Laatst gewijzigd door mosquito1980 op 09 okt 2018 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Mantrailen... wie doet dat?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben geneigd te zeggen dat je daar echt les in moet volgen. Iemand die met je meekijkt. Hond moet een goed passend speurtuig hebben en je moet een lange lijn hebben EN weten hoe je die moet gebruiken. Vast en zeker kan alles zonder ooit les te hebben gehad en alleen maar voor de lol maar ik en daar niet zo'n voorstander van. Ik vind dat dit soort dingen, net als andere sporten, onder begeleiding zouden moeten. Slechts een mening, geen feit.

Suzanne
Gebruikersavatar
welshwitch
Technisch beheer
Berichten: 4000
Lid geworden op: 16 jul 2014 23:08
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2
Locatie: Deventer

Re: Mantrailen... wie doet dat?

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik heb met Tom 2x mantrailles gehad bij een speurhonden school.
Het is inderdaad dat de hond eerst moet ruiken aan iets met de geur van de spoorloper (in ons geval gedragen sokken) en dan het spoor gaat volgen. Zodra de spoorloper gevonden is volgt een beloning.
Tom moet ik vooral afremmen, want hij trekt de gashendel aardig open :wink:
Een goed passend tuig en een lange lijn zijn inderdaad wel een must.
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Mantrailen... wie doet dat?

Ongelezen bericht door nomo »

Wij mantrailen :cheer:

Met Ayla zit ik nog aan het begin, daar zijn we nog aan het opbouwen. Goed passend tuig, een lange lijn en een doekje met de geur van de 'vermiste' en je bent al een heel eind.
Bij ons gaat de sporenloper weg en op een gegeven moment mogen we gaan zoeken. Ik laat haar dan ruiken aan het doekje en dan weet ze niet hoe snel ze moet beginnen.
Trainen op een beetje rust is bij haar dan ook geen overbodige luxe. Het werken met de lange lijn vergt ook wel wat oefening, vooral op kruispunten en moeilijke stukken. Je moet eigenlijk zorgen dat er altijd spanning op de lijn blijft staan en verder je hond blijven volgen en goed leren lezen.

Je begint natuurlijk klein. Dus geen moeilijke sporen of meteen een heel eind. Laat de hond eerst maar even uitvogelen wat de bedoeling nu eigenlijk is. Dus hond aan de sporenloper laten ruiken en vervolgens aan het doekje. Sporenloper verstopt zich niet al te ver weg, doekje nog een keer voor de neus houden en kijken of de hond wil zoeken. Zodra de vermiste persoon weer gevonden is natuurlijk flink de hemel in prijzen en belonen.
De sporen kun je dan op een gegeven moment steeds moeilijker en langer maken.

Ik corrigeer nooit als het fout gaat. Ayla is tot nu toe foutloos, maar Morris is ook wel eens het spoor bijster :mrgreen: dan stop ik hem en gaan we terug naar het spoor waar ik hem dan weer op het spoor zet en dan gaan we verder.

Ik weet niet wat je allemaal precies wilt weten. Zeg maar wat je nog meer wil horen. Over twee weken ben ik van plan Ayla even van een action-cam te voorzien, als dat een beetje lukt kan ik je dan precies laten zien hoe ze speurt :Q:
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Mantrailen... wie doet dat?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Bedankt, ik ga ermee aan de slag met Vusi :ok: ...... over een paar weken :ugh:
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Mantrailen... wie doet dat?

Ongelezen bericht door Tineke »

mosquito1980 schreef:Wie zijn er actief met speuren en mantrailen?

Ik speur wat met Vusi, verstop verschillenden dingen en zij haalt ze voor me op, ze is altijd erg enthousiast :ok:
Nu vroeg ik me af, Mantrailen? Hoe begin je of hoe doe je het? ruikt de hond eerst aan een item van de "verdwenen" persoon?

Wie kan eens vertellen hoe je te werk gaat van start punt tot en met het vinden van het "slachtoffer" ?
Wij doen het met Luus en die zoekt dan Jan of een van de kleinkinderen. We hebben het nog nooit met vreemde gedaan maar as donderdag gaat ze op les en wordt dat wellicht uitgebreid. Als ze dat leuk vind en doet uiteraard, Rio vertikte het om iemand anders dan één van ons op te speuren. Ik laat Luus aan het begin aan een kledingstuk of hoofddeksel ruiken van de persoon die ze moet zoeken en geef haar vervolgens de gelegenheid om die te zoeken. Et gewoon achter aan lopen is bij haar dan voldoende. Verder dan twee /drie kilometer hebben we het nog niet gedaan. Het ziet er zo uit :D https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 6&t=326779
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Mantrailen... wie doet dat?

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Bayko en Cyntha hebben zo'n negen jaar gespeurd op voorwerpen en daarna deed Cyntha nog ruim vier jaar mantrailing. Met Cody wil ik ook zeker gaan mantrailen omdat ik het een enorm mooie sport vind en Cody er denk ik ook wel geschikt voor zal zijn. Volgende week maar eens een beginnetje maken.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Mantrailen... wie doet dat?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Gisteren ben ik een nieuwe oefening begonnen met Vusi.
Ik haalde een sok en een T-shirt van mijn man uit de wasmand (met een plastic zak), ik verstopte het t-shirt (na een "sleep") in de tuin, vervolgens liet ik Vusi (die uit zicht lag) aan de sok ruiken en vervolgens stuurde ik haar weg om het t-shirt te zoeken...... na 2 pogingen viel de Kwanza en kwam ze met het t-shirt terug :cheer:

Na 2 keer herhaald te hebben verstopte ik ook haar dummy en het t-shirt..... liet haar weer aan de sok ruiken en stuurde haar weg, ze kwam braaf met het t-shirt terug :ok:
Super hondje, de dummy was meer zichtbaar dan het t-shirt :wink:
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Mantrailing... wie doet dat?

Ongelezen bericht door malinois »

~Suzanne~ schreef:Ik ben geneigd te zeggen dat je daar echt les in moet volgen. Iemand die met je meekijkt. Hond moet een goed passend speurtuig hebben en je moet een lange lijn hebben EN weten hoe je die moet gebruiken. Vast en zeker kan alles zonder ooit les te hebben gehad en alleen maar voor de lol maar ik en daar niet zo'n voorstander van. Ik vind dat dit soort dingen, net als andere sporten, onder begeleiding zouden moeten. Slechts een mening, geen feit.

Suzanne
Ik gok maar zo dat dit lastig wordt in Angola :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Mantrailing... wie doet dat?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

malinois schreef:
~Suzanne~ schreef:Ik ben geneigd te zeggen dat je daar echt les in moet volgen. Iemand die met je meekijkt. Hond moet een goed passend speurtuig hebben en je moet een lange lijn hebben EN weten hoe je die moet gebruiken. Vast en zeker kan alles zonder ooit les te hebben gehad en alleen maar voor de lol maar ik en daar niet zo'n voorstander van. Ik vind dat dit soort dingen, net als andere sporten, onder begeleiding zouden moeten. Slechts een mening, geen feit.

Suzanne
Ik gok maar zo dat dit lastig wordt in Angola :mann:
Héél lastig :F:
Vandaar dat ik hier ideeën opdoe anders had ik al lang op 1 of andere club gezeten :ok:

Ik heb een goede basis dus ik red me wel :wink:
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Mantrailen... wie doet dat?

Ongelezen bericht door Tineke »

mosquito1980 schreef:Gisteren ben ik een nieuwe oefening begonnen met Vusi.
Ik haalde een sok en een T-shirt van mijn man uit de wasmand (met een plastic zak), ik verstopte het t-shirt (na een "sleep") in de tuin, vervolgens liet ik Vusi (die uit zicht lag) aan de sok ruiken en vervolgens stuurde ik haar weg om het t-shirt te zoeken...... na 2 pogingen viel de Kwanza en kwam ze met het t-shirt terug :cheer:

Na 2 keer herhaald te hebben verstopte ik ook haar dummy en het t-shirt..... liet haar weer aan de sok ruiken en stuurde haar weg, ze kwam braaf met het t-shirt terug :ok:
Super hondje, de dummy was meer zichtbaar dan het t-shirt :wink:
Leuk dat ze het zo goed oppikt :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”