Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Een van mijn vriendinnen geeft altijd aan dat dat ik bij ons boxertje moet opletten met de rug omdat ze flink trekt bij het mantrailen. Andere mensen geven juist aan dat het niet zo belastend is.

Hoe wordt er hier over gedacht? Wat zijn hier de ervaringen? Crutz heb jij hierin ervaring misschien?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hangt volgens mij ook af van hoe de hond vast zit. Met een goed passend tuig dat alle krachten netjes verdeeld, zou het inderdaad geen al te zware belasting voor het lichaam moeten zijn
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door crutz »

Wat voor tuig / halsband gebruik je?
En is dat ooit aangemeten of gewoon aangedaan en gaan gebruiken?
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door crutz »

Wat is de houding vd rug van de hond op moment van trekken?
Hoe gebruikt de hond zijn lichaam?

Evt interessant zou zijn video van opzij
Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Qua tuig heb ik een hurta frontrange voor het normale wandelen (trekt ze ook graag in helaas) en voor het mantrailen heb ik een simpel H-Tuig met de gedachte om een anny-x te gaan kopen.
Ik zal proberen eens een foto of filmpje te maken van de manier waarop ze trekt.

En voor Crutz, ik zal vanavond een foto maken van de tuigen die ze aan heeft hoe ze zitten. Ze zijn niet op maat aangepast of iets. Ik kijk zelf wel dat ze niet te dicht op de ellebogen uitkomen en dat daar minimaal handbreed tussen kan.
Ze loopt altijd in het tuig met mantrailen. Wandelen afwisselend leren halsband en dan frontrange tuig
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door crutz »

joyce83 schreef:Qua tuig heb ik een hurta frontrange voor het normale wandelen (trekt ze ook graag in helaas) en voor het mantrailen heb ik een simpel H-Tuig met de gedachte om een anny-x te gaan kopen.
Ik zal proberen eens een foto of filmpje te maken van de manier waarop ze trekt.

En voor Crutz, ik zal vanavond een foto maken van de tuigen die ze aan heeft hoe ze zitten. Ze zijn niet op maat aangepast of iets. Ik kijk zelf wel dat ze niet te dicht op de ellebogen uitkomen en dat daar minimaal handbreed tussen kan.
Ze loopt altijd in het tuig met mantrailen. Wandelen afwisselend leren halsband en dan frontrange tuig
Ik ben nu nog even druk maar hier alvast een link over tuigen.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

crutz schreef:
joyce83 schreef:Qua tuig heb ik een hurta frontrange voor het normale wandelen (trekt ze ook graag in helaas) en voor het mantrailen heb ik een simpel H-Tuig met de gedachte om een anny-x te gaan kopen.
Ik zal proberen eens een foto of filmpje te maken van de manier waarop ze trekt.

En voor Crutz, ik zal vanavond een foto maken van de tuigen die ze aan heeft hoe ze zitten. Ze zijn niet op maat aangepast of iets. Ik kijk zelf wel dat ze niet te dicht op de ellebogen uitkomen en dat daar minimaal handbreed tussen kan.
Ze loopt altijd in het tuig met mantrailen. Wandelen afwisselend leren halsband en dan frontrange tuig
Ik ben nu nog even druk maar hier alvast een link over tuigen.
ik heb jou stukje gedeeld op het tollerforum over de tuigen.

ellen
Afbeelding
Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Haar rug zonder tuig. Boven de tweede tepel zit een deukje in haar ruggengraat, daarna komt de ruggegraat iets hoger.
Afbeelding

Gewone tuig
Afbeelding
Afbeelding

Mantrail tuig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En deze wil ik ook nog even laten zien
Afbeelding
Afbeelding


Bij de laatste heb ik het idee dat hij teveel op de schouders ligt, vooral als ze voorover buigt. Bij de andere die zitten weer dichter bij de deuk en bult.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Stapper
Zeer actief
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23 aug 2015 20:22

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door Stapper »

Mijn vorige hond (gefokt als speurhond een gbgv) had HD. De dierenarts raadde af om te speuren dat is echt slecht voor ze. De houding is dan helemaal verkeerd. Gelukkig snapte zij dat dit echt teveel was gevraagd voor dit ras. De ideale naam voor ze is Google. Zoeken zit in hun dna.
Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ik denk dat bij bijna alle sporten iets erin zit wat lichamelijke klachten kan gaan geven. Agility is een voorbeeld waarin veel risico is natuurlijk door snelheid en de hindernissen zelf. Maar als ik op tv de hogere klasses obedience zie denk ik soms ook au die nek van de hond. En dan niet te vergeten balans wat bij veel hondenscholen gegeven wordt daar moet je ook bij weten wat je doet.

Jitske vind het hartstikke leuk het mantrailen, bij het weg lopen van de spoorloper staat ze te springen om te mogen starten. Ik wil graag ervoor zorgen dat ik door goed op te letten, te weten waar misschien problemen kunnen ontstaan lichamelijk haar niet te zwaar belast door te kunnen ondersteunen met eventueel een goed tuig.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door Gimmick »

het zal vast belastend zijn voor het lichaam. Maar als we al met mantrailen op moeten passen voor de hond zijn lijf dan is je hond echt niet oke gebouwd.
Je doet dit niet uren per dag alle dagen per week. Waarschijnlijk zal het gaan om 1 a 2 uur in de week of misschien minder.
Nou ik denk dat mijn honden meer zaken doen die veel meer schade toebrengen aan het lijf. Maar een beetje gezonde hond kan dit prima doen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Stapper schreef:Mijn vorige hond (gefokt als speurhond een gbgv) had HD. De dierenarts raadde af om te speuren dat is echt slecht voor ze. De houding is dan helemaal verkeerd. Gelukkig snapte zij dat dit echt teveel was gevraagd voor dit ras. De ideale naam voor ze is Google. Zoeken zit in hun dna.
Ligt zeker ook aan de speurhouding van de hond. Niet elke hond loopt met de kop heel erg dicht bij de grond. Amy bijvoorbeeld niet ;-)

Als het goed is, kijkt de speurinstructeur ook goed mee naar de materialen en belasting voor de hond. In principe hoeft een speurles niet meer belastend te zijn dan een flinke wandeling. Het terrein waar je speurt, de lengte van de sporen, de moeilijkheidsgraad, kunnen allemaal aangepast worden aan de mogelijkheden en eventueel fysieke beperkingen van de hond.
Amy heeft ook de neiging om in flinke draf haar sporen uit te werken. In een heuvelachtig bos is haar tempo veel te hoog voor mij, dan val en struikel ik er achteraan. Dan kun je een hond prima een beetje afremmen. Ondertussen weet ze gelukkig dat ze ook een beetje rekening moet houden met haar veel tragere baasje :mrgreen:
Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Gimmick schreef:het zal vast belastend zijn voor het lichaam. Maar als we al met mantrailen op moeten passen voor de hond zijn lijf dan is je hond echt niet oke gebouwd.
Je doet dit niet uren per dag alle dagen per week. Waarschijnlijk zal het gaan om 1 a 2 uur in de week of misschien minder.
Nou ik denk dat mijn honden meer zaken doen die veel meer schade toebrengen aan het lijf. Maar een beetje gezonde hond kan dit prima doen.
Zo bedoel ik mijn topic niet, ze zijn niet van suiker en ze moeten zeker mantrailen aan kunnen. Alleen omdat iemand mij het een paar keer aan gaf had ik zoiets van vraag het hier eens na aangezien hier meer mensen zitten met (hopelijk) verstand van zaken. Crutz vraagt wat voor tuig, daar geef ik netjes antwoord op en ik vind het fijn als ze mee kijkt, ook daar leer ik weer wat van.

Mensen kunnen normaal gesproken ook allemaal wandelen, maar met de verkeerde kleding aan of verkeerde houding kom je niet ver en dat stuk wil ik bij mijn honden voorkomen aangezien hun daar zelf geen invloed op hebben.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Stapper
Zeer actief
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23 aug 2015 20:22

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door Stapper »

DeDiana schreef:
Stapper schreef:Mijn vorige hond (gefokt als speurhond een gbgv) had HD. De dierenarts raadde af om te speuren dat is echt slecht voor ze. De houding is dan helemaal verkeerd. Gelukkig snapte zij dat dit echt teveel was gevraagd voor dit ras. De ideale naam voor ze is Google. Zoeken zit in hun dna.
Ligt zeker ook aan de speurhouding van de hond. Niet elke hond loopt met de kop heel erg dicht bij de grond. Amy bijvoorbeeld niet ;-)

Als het goed is, kijkt de speurinstructeur ook goed mee naar de materialen en belasting voor de hond. In principe hoeft een speurles niet meer belastend te zijn dan een flinke wandeling. Het terrein waar je speurt, de lengte van de sporen, de moeilijkheidsgraad, kunnen allemaal aangepast worden aan de mogelijkheden en eventueel fysieke beperkingen van de hond.
Amy heeft ook de neiging om in flinke draf haar sporen uit te werken. In een heuvelachtig bos is haar tempo veel te hoog voor mij, dan val en struikel ik er achteraan. Dan kun je een hond prima een beetje afremmen. Ondertussen weet ze gelukkig dat ze ook een beetje rekening moet houden met haar veel tragere baasje :mrgreen:
Klinkt heel logisch, MAAR... Bommel zat met zijn neus recht op het spoor, ( hem niet specifiek geleerd sommige honden in de groep rende meters naast het spoor of met de neus in de wind/ lucht, alles was goed) het afremmen lukte niet. De speurmeester had veel ervaring maar ook hij kon er niets mee. Zelfs sterke mannen konden hem niet afremmen. Bommel zag er zo sukkelig uit. :LOL: Ik zal wat getraind hebben op de goede loophouding. Maar elke wandeling, speuren, speuren. Liep hij los kwam hij trots naar me toe gelopen, om het spoor te laten zien. :I: Verder was het een tophond, heb ik veel van geleerd. En ik denk nu maar de tijd die hij leefde heeft hij genoten. Hij was ook extreem allergisch dus fysiek zowiezo niet fit. Maar hoe ziek hij zich voelde "speuren dat bleef hij met volle overtuiging doen". Leuk om weer te herbeleven hoe mijn vorige hond was.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door crutz »

joyce83 schreef:
Gimmick schreef:het zal vast belastend zijn voor het lichaam. Maar als we al met mantrailen op moeten passen voor de hond zijn lijf dan is je hond echt niet oke gebouwd.
Je doet dit niet uren per dag alle dagen per week. Waarschijnlijk zal het gaan om 1 a 2 uur in de week of misschien minder.
Nou ik denk dat mijn honden meer zaken doen die veel meer schade toebrengen aan het lijf. Maar een beetje gezonde hond kan dit prima doen.
Zo bedoel ik mijn topic niet, ze zijn niet van suiker en ze moeten zeker mantrailen aan kunnen. Alleen omdat iemand mij het een paar keer aan gaf had ik zoiets van vraag het hier eens na aangezien hier meer mensen zitten met (hopelijk) verstand van zaken. Crutz vraagt wat voor tuig, daar geef ik netjes antwoord op en ik vind het fijn als ze mee kijkt, ook daar leer ik weer wat van.

Mensen kunnen normaal gesproken ook allemaal wandelen, maar met de verkeerde kleding aan of verkeerde houding kom je niet ver en dat stuk wil ik bij mijn honden voorkomen aangezien hun daar zelf geen invloed op hebben.
Kijk morgen even. Heb je ook foto’s / video van de lichaamshouding tijdens het speuren (gewichtsverdeling oa)?
Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Morgen hebben we les en ga ik vragen of ze kan filmen.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ik ben niet zo handig met filmpjes. Hierbij een poging.
H tuig

Ruffwear
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door crutz »

Ze trekt amper dus zie niet direct een belasting probleem. Zou de Ruffwear voor iets korter zetten waardoor de schouder meer bewegingsruimte krijgt (nu lijkt hij op de schouder te liggen)
Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: mantrailen/speuren belastend voor lichaam hond?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Bedankt voor het kijken Crutz, een fijne vakantie toegewenst!
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”