Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Vooruit sturen en terug komen'

Moderator: moderatorteam

fabienne s
Zeer actief
Berichten: 1234
Lid geworden op: 28 feb 2006 17:34
Mijn ras(sen): flatcoated retriever
Locatie: vlak bij het bos. Baasje van:shadow en jemble

'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door fabienne s »

Sinds enkele maanden hebben wij de aller leukste labrador in huis en net als met de flatcoateds voorheen wil ik nu ook met Lola het jacht gebeuren oppakken en is kijken hoever wij kunnen komen en of we misschien volgend jaar een C zouden kunnen halen. Er is echter 1 oefening die ik nooit begrepen heb en ook lastig vindt om leuk aan te leren: het vooruit sturen en terug komen. Dat terug komen lukt prima maar dat vrij vooruit sturen word een ding denk ik,in het dagelijkse leven gaat zij niet ver genoeg vrij vooruit(niet geheel vreemd voor een retriever en ze heeft de basis opvoeding gehad voor geleide hond dus nog meer getraind in het niet te ver bij de baas weg lopen). Hoe kan ik met haar op een leuke manier dit gaan trainen? Ik zat al te denken aan een target aanleren of met een bakje voer aan de gang te gaan maar ik voorzie dat zij dan naar verloop van tijd echt gaat zoeken naar het voer. Wie o wie kan ons helpen met ideeën?
Afbeelding

jemble 5 maanden
Emmy12
Actief
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 apr 2016 09:10
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Ik heb het mijn Golden aangeleerd met maar af en toe een koekje. Anderen deden het idd met een target maar dat leek mij veel lastiger af te leren. Bij de Golden Basis Opleiding hoeft je hond ook niet zo ver vooruit nog maar wel zitten op fluit. Dat vond ik eigenlijk een veel lastiger onderdeel.
Bij het vooruit sturen zette ik mijn hond neer (“blijf”), liep ik een aantal meters vooruit en tikte op de grond, liep terug en stuurde hem weg met commando “vooruit”. Hij was altijd zo nieuwsgierig dat hij vanuit zichzelf ging zoeken. En dan riep ik hem voor, gaf een koekje en dan aan de voet.
Nu doe ik jachttraining en grappig genoeg gaat het vooruit sturen over langere afstanden best makkelijk. Nu moet er wel een dummie liggen voor de “beloning” maar dat laten we ook wel eens weg.
Geen idee of je hier iets aan hebt. Veel succes & plezier!
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door Omega »

Waar wij jachttraining hebben gevolgd werd een dummy zichtbaar neergelegd, wij moesten dan de honden het commando vooruit geven in de richting van de dummy. Eerst korte afstand en dan steeds verder, later als commando bevestigd is ook eens vooruit sturen zonder dat er een dummy ligt.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door under the red sky »

Omega schreef:Waar wij jachttraining hebben gevolgd werd een dummy zichtbaar neergelegd, wij moesten dan de honden het commando vooruit geven in de richting van de dummy. Eerst korte afstand en dan steeds verder, later als commando bevestigd is ook eens vooruit sturen zonder dat er een dummy ligt.
Zo leren wij het ook aan. Praktisch altijd met dummy maar zo nu en dan zonder.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
-Lilo-
Zeer actief
Berichten: 8163
Lid geworden op: 18 okt 2011 20:04
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik deed het met de riem. Die voor je neerleggen en dan steeds verder weg als de hond het eenmaal begrijpt. Ik heb Lola aangeleerd op de riem te gaan liggen en daarna roep ik haar met kom voor weer terug. Of riep eigenlijk, ik train al een paar jaar niet meer. De riem weglaten was de volgende stap, maar toen was ik net gestopt.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door ranetje »

fabienne s schreef:Sinds enkele maanden hebben wij de aller leukste labrador in huis en net als met de flatcoateds voorheen wil ik nu ook met Lola het jacht gebeuren oppakken en is kijken hoever wij kunnen komen en of we misschien volgend jaar een C zouden kunnen halen. Er is echter 1 oefening die ik nooit begrepen heb en ook lastig vindt om leuk aan te leren: het vooruit sturen en terug komen. Dat terug komen lukt prima maar dat vrij vooruit sturen word een ding denk ik,in het dagelijkse leven gaat zij niet ver genoeg vrij vooruit(niet geheel vreemd voor een retriever en ze heeft de basis opvoeding gehad voor geleide hond dus nog meer getraind in het niet te ver bij de baas weg lopen). Hoe kan ik met haar op een leuke manier dit gaan trainen? Ik zat al te denken aan een target aanleren of met een bakje voer aan de gang te gaan maar ik voorzie dat zij dan naar verloop van tijd echt gaat zoeken naar het voer. Wie o wie kan ons helpen met ideeën?
Het is ook een rare oefening.

Als je het volgens de letter van het rode boekje neemt is het ook geen vooruit sturen, maar uitsturen.
De hond moet "vrij" van je weg willen en durven gaan.
Vanuit die vrijheid moet je hem dan terug kunnen roepen.

De meesten gebruiken toch vooruit (ik ook) en oefenen altijd met een dummy op het eind.
De dummy ligt verder weg dan de vereiste minimum afstand van 30 meter en af en toe roep ik terug voor hij bij de dummy is.
Daarna meteen weer sturen en dan wel de dummy laten halen zodat dat wel blijft hangen (er is iets te halen).

Je kunt ook een target nemen (bijv. een stukje vloerbedekking) en dat steeds kleiner maken tot er niets meer ligt.
Ook dan op meer dan 30 meter oefenen, want anders verwacht hij op 30 meter iets en gaat omkijken als er niets is.

De riem van -Lilo- is ook een mogelijkheid. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door Barkley »

wij hebben een ton waar we naar toesturen in het begin. En de ton word zachtjesaan vervangen door iets anders. Soms nog een targetpaaltje met wat lekkers er op.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het de meest onlogische en rottige oefeningen van de C..hoe ik het aanleert verschilt per hond, Bizzy en Segno doen hem beide heel anders en de methodes omwisselen zou bij hen nooit werken :mrgreen:

Bizzy bijvoorbeeld is een kleine raket, zodra ze zo'n uitgestreken, groot veld voor zich ziet wil ze een sprint nemen. Ik hoef haar dus alleen maar "vrij" te geven en dan weet ze dat ze haar gang mag gaan, en dat is voor de oefening goed genoeg :ok: Vervolgens moet je wel zorgen dat de reactie op de fluit echt een reflex is, zo betrouwbaar. Want ze zetten die oefening ook wel eens uit vlakbij het water, en als je de hond de vrijheid geeft om ook in die richting te rennen moet ze ook dan betrouwbaar terug kunnen komen.

Segno snapt niks van vrij, die rent niet zonder doel. Dus bij haar heb ik juist veel getraind op het vooruitsturen op verschillende afstanden. Soms met dummy in zicht, soms zonder maar in 99% van de gevallen ligt er wel een dummy. En als ze dat betrouwbaar doet probeer ik het zonder dummy, en als ze dan gaat én weer braaf terugkomt op de fluit gooi ik als beloning de bal.

Met beide methodes een 10 gehaald, dus in de praktijk is beide prima. Al zal de ene keurmeester misschien een voorkeur hebben. Heel officieel moeten ze inderdaad vrij bij je vandaan gaan, en dat komt niet helemaal overeen met vooruitsturen. Maar ik denk dat er maar heel weinig honden zijn die zoals Bizzy echt vrij een veld in willen rennen en tegelijkertijd onder appél blijven staan.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco zou ik inderdaad echt moeten sturen, Gait is er zo een die rustig de vrijheid neemt als je die geeft en tegelijk veel beter onder appel blijft dan Elco.
Denk dat ik eens ga kijken of ik dat uitsturen en terugroepen aan Gait kan leren. Hij blijft nu in ieder geval nog iets te veel in de buurt (meter of 25 vindt hij ver zat). En hij is heel betrouwbaar in het terugkomen
fabienne s
Zeer actief
Berichten: 1234
Lid geworden op: 28 feb 2006 17:34
Mijn ras(sen): flatcoated retriever
Locatie: vlak bij het bos. Baasje van:shadow en jemble

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door fabienne s »

Het is ook een vreselijke oefening,totaal onlogisch en vooral ook stom. Maar daarom zit er voor mij wel de uitdaging om er iets mee te doen. Als ik Lola een simpele vrij geef dan gaat ze wel een stukje of 3 meter vooruit of niet(net wat haar neus opvangt)dus ik zal het anders moeten aanleren. Target is voor mij nog het meest logische ook omdat ik eigenlijk niet wil dat ze met een dummy voor de gek gehouden (kan)word(en). Ik ga hier mee aan de gang. Meer tips mag altijd natuurlijk.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vind het echt de meest domme en nutteloze oefening die er is :roll:
Met Luna liep ik knjv en bij haar fluisterde ik altijd heel stil....poesjes.... en hop weg was ze :LOL: gelukkig kwam ze ook altijd weer netjes en snel terug op de fluit.

Met de rest ben ik owt’s gaan lopen, veel leuker en niet van die onzinnige oefeningen :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
-Lilo-
Zeer actief
Berichten: 8163
Lid geworden op: 18 okt 2011 20:04
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Lunatic schreef:Ik vind het echt de meest domme en nutteloze oefening die er is :roll:
Met Luna liep ik knjv en bij haar fluisterde ik altijd heel stil....poesjes.... en hop weg was ze :LOL: gelukkig kwam ze ook altijd weer netjes en snel terug op de fluit.

Met de rest ben ik owt’s gaan lopen, veel leuker en niet van die onzinnige oefeningen :8):
:LOL: das ook een goeie tip :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door Lunatic »

-Lilo- schreef:
Lunatic schreef:Ik vind het echt de meest domme en nutteloze oefening die er is :roll:
Met Luna liep ik knjv en bij haar fluisterde ik altijd heel stil....poesjes.... en hop weg was ze :LOL: gelukkig kwam ze ook altijd weer netjes en snel terug op de fluit.

Met de rest ben ik owt’s gaan lopen, veel leuker en niet van die onzinnige oefeningen :8):
:LOL: das ook een goeie tip :mrgreen:
Luna was erg fel op katten, dus dat werkte prima :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
-Lilo-
Zeer actief
Berichten: 8163
Lid geworden op: 18 okt 2011 20:04
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Als Lola het een kutoefening gevonden, had dit ons zeker gered:LOL: maar ze vond het om een of andere reden geweldig om te doen :denken:
fabienne s
Zeer actief
Berichten: 1234
Lid geworden op: 28 feb 2006 17:34
Mijn ras(sen): flatcoated retriever
Locatie: vlak bij het bos. Baasje van:shadow en jemble

Re: 'Vooruit sturen en terug komen'

Ongelezen bericht door fabienne s »

Onze Lola is sowieso niet erg vlot en rap als ze het nu niet ergens van inziet. Rennen moet wel een doel hebben en anders gewoon geen energie verspillen. Maar als ze ergens het nut van inziet gaat ze ook echt turbo. Denk dus wel dat ik dit een soort uitgezet moet trainen,gewoon op vrij of poesjes zou ze niet gaan. Maar we hebben weer wat te doen zo!
Afbeelding

jemble 5 maanden
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”