Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining voor Dummies

Moderator: moderatorteam

nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door nomo »

Ayla neemt haar retrievergenen erg serieus :mrgreen:
Vanaf de eerste dag dat ze hier rondloopt brengt ze alles al terug wat je weggooit en vind ze het spelletje maar wat leuk. Met tien weken liep ze met de snoeischaar te sjouwen om terug te brengen naar mijn vader. Elke keer als hij even dat ding neerlegde en wegliep wist ze niet hoe snel ze er achteraan moest rennen.

Het is een erg leergierig hondje en ze vind het duidelijk leuk allemaal. Dus wil best haar spelenderwijs wat dingetjes aanleren. Maar nu ben ik dus echt totaal niet thuis in de jachttraining.

Dus... wat is leuk om haar te leren en niet geheel onbelangrijk, hoe pak ik dat aan? Ideeën, tips of nuttige sites oid die aan te raden zijn?
Gebruikersavatar
_Leonie
Zeer actief
Berichten: 34749
Lid geworden op: 19 jan 2009 15:15
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vond bij Ayleen het commando 'zit en blijf' vooral belangrijk eerst. Beheersing.

Ik doe aan een hoge mate recreatief apporteren haha. Wat ik eerst deed was de dummy's niet ver weg gooien en daar steeds meer mee spelen qua afstand.
Keer over een sloot heen, achter een boom.

Eerst beloonde ik voor het terug brengen en langzaamaan voor het voor me zitten met de dummy.

Denk als je echt volgens de officiële regels wil aanleren dat Samantha, Sabine of Manon er vast meer over weet
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door nomo »

De zit en blijf moet er hier nog wat beter in ja :LOL: het zitgedeelte gaat prima... dat wachten daarentegen... mevrouwtje ongeduld :mrgreen:

Maar daar maar eens mee beginnen, pas halen als ik het zeg en niet meteen bij het weggooien. We moeten klein beginnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door under the red sky »

De hondenschool in Twijzelerheide had dit jaar een cursus apporteren voor beginners. Ik weet niet of ze dat nog steeds aanbieden maar zoiets is misschien ook wel geschikt.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door nomo »

under the red sky schreef:De hondenschool in Twijzelerheide had dit jaar een cursus apporteren voor beginners. Ik weet niet of ze dat nog steeds aanbieden maar zoiets is misschien ook wel geschikt.
Oh echt? Daar ga ik eens naar kijken! We zitten nu nog in de puppyles, maar zoiets is wel leuk voor daarna. Kon verder bij de hondenscholen in de buurt niet echt iets vinden, maar had niet aan haar gedacht.
Tamara81 schreef:Ik ben nog steeds enthousiast over een oefening die Marsha van Willem hier had beschreven. Lanai en ik doen het een paar keer per week in allerlei variaties (soms met twee voorwerpen, soms maak ik het moeilijk voor haar door in allerlei bochten door het bos te lopen).

Je gooit het voorwerp waar Ayla dol op is in haar zicht weg, bijvoorbeeld in het hoge gras, en daarna loop je verder met Ayla aangelijnd. In het begin maak je na een aantal meter de riem los zodat ze het voorwerp kan halen. Wanneer ze de oefening door heeft kun je haar verder meenemen, uit zicht van het voorwerp.

Met Lanai loop ik gerust een aantal bospaden verder. Als je overzicht wil houden, kun je natuurlijk ook meters verder lopen op een open vlakte.
Het is een leuke oefening en de hond moet ook goed opletten en onthouden waar het voorwerp is neer gegooid.
Oh dat is een hele leuke! Ik ga eerst maar eens een speciaal dummyding kopen om hiervoor te gebruiken. En dan gaan we deze eens proberen :cheer:
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door M@scha »

willem vindt die oefening echt helemaal het einde!
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Jachttraining voor Dummies *het begin is er - filmpje*

Ongelezen bericht door nomo »

Ayla is gek op haar kleine bijtrolletje dus die zijn we maar gaan gebruiken voor het apporteren. Ze vindt het zo leuk om te doen :cheer: We doen nog niet zoveel en niet zo lang, maar voor haar nog maar 5 maanden oud, met een baasje die niks van apporteren weet doet ze het best leuk vind ik :pffff:

Ayla apportje halen
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door Soooof »

nomo schreef:Maar daar maar eens mee beginnen, pas halen als ik het zeg en niet meteen bij het weggooien. We moeten klein beginnen :mrgreen:
Rex is ook slecht in wachten bij spelletjes en vond dit dus ook héél moeilijk (en nog steeds, afhankelijk van hoe enthousiast hij is en wat je weggooit). Ik ben hiermee dus begonnen met dingen weggooien die hij wel oke, maar niet fantastisch leuk vind. En wat ook makkelijker ging hier in het begin dan weggooien (het gooien triggert hier actie) was; hond laten zitten en wachten, zelf een paar meter (klein beginnen) weglopen en onderweg de dummy laten vallen (blijf!). Dus de dummy ligt dan ongeveer in het midden tussen jullie in. Dan zelf stilstaan en dán de dummy laten apporteren. Dat was in het begin makkelijker voor Rex om zichzelf in bedwang te houden dan als ik naast hem ging staan, ging gooien, en hij moest wachten.
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door Soooof »

Tamara81 schreef:Je gooit het voorwerp waar Ayla dol op is in haar zicht weg, bijvoorbeeld in het hoge gras, en daarna loop je verder met Ayla aangelijnd. In het begin maak je na een aantal meter de riem los zodat ze het voorwerp kan halen. Wanneer ze de oefening door heeft kun je haar verder meenemen, uit zicht van het voorwerp.
Ik vind dit ook leuk en heb het wel eens geprobeerd, maar Rex vindt het echt, écht géén goed idee als we verder lopen terwijl zijn bal/stok/dummy/whatever daar ligt. Hij gaat gewoon in de ankers, lijn of geen lijn. Ofja, bij geen lijn loopt ie domweg niet mee. :LOL: Iemand daar tips voor? Ik heb het al wel eens gedaan met dingen die minder leuk zijn dan de bal, maar ook dat helpt niet echt. Kan ik hem afleiden om hem mee te nemen? Andere ideeën?
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door nomo »

Soooof schreef:
nomo schreef:Maar daar maar eens mee beginnen, pas halen als ik het zeg en niet meteen bij het weggooien. We moeten klein beginnen :mrgreen:
Rex is ook slecht in wachten bij spelletjes en vond dit dus ook héél moeilijk (en nog steeds, afhankelijk van hoe enthousiast hij is en wat je weggooit). Ik ben hiermee dus begonnen met dingen weggooien die hij wel oke, maar niet fantastisch leuk vind. En wat ook makkelijker ging hier in het begin dan weggooien (het gooien triggert hier actie) was; hond laten zitten en wachten, zelf een paar meter (klein beginnen) weglopen en onderweg de dummy laten vallen (blijf!). Dus de dummy ligt dan ongeveer in het midden tussen jullie in. Dan zelf stilstaan en dán de dummy laten apporteren. Dat was in het begin makkelijker voor Rex om zichzelf in bedwang te houden dan als ik naast hem ging staan, ging gooien, en hij moest wachten.
Oh dit is ook wel een goede! Ze vindt wachten sowieso nog best moeilijk, maar dit is wel een hele leuke zelfbeheersingsoefening! Gaan we eens mee aan de slag.
Soooof schreef:
Tamara81 schreef:Je gooit het voorwerp waar Ayla dol op is in haar zicht weg, bijvoorbeeld in het hoge gras, en daarna loop je verder met Ayla aangelijnd. In het begin maak je na een aantal meter de riem los zodat ze het voorwerp kan halen. Wanneer ze de oefening door heeft kun je haar verder meenemen, uit zicht van het voorwerp.
Ik vind dit ook leuk en heb het wel eens geprobeerd, maar Rex vindt het echt, écht géén goed idee als we verder lopen terwijl zijn bal/stok/dummy/whatever daar ligt. Hij gaat gewoon in de ankers, lijn of geen lijn. Ofja, bij geen lijn loopt ie domweg niet mee. :LOL: Iemand daar tips voor? Ik heb het al wel eens gedaan met dingen die minder leuk zijn dan de bal, maar ook dat helpt niet echt. Kan ik hem afleiden om hem mee te nemen? Andere ideeën?
Ayla vindt het ook nog wel een ding om door te lopen, maar ze is ook nog heel snel afgeleid, dus aangelijnd gaat dat wel goed en huppelt ze wel weer door. Los hoef ik het nog niet te proberen :LOL:
Kun je Rex onder appel laten volgen? Of is dat in zo'n situatie ook teveel gevraagd?
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door fenneke »

M@scha schreef:willem vindt die oefening echt helemaal het einde!

Buster ook :cheer:

Ik liet ook wel stiekum zijn bal vallen en dan veel verder opeens

Hé waar is je bal :Q:


En een spurt terug met de neus op de grond .

Ik verstopte inderdaad ook van zijn bal terwijl hij netjes zat te wachten , zowel hoog als laag.
Hij vond dat prachtig :I:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door Soooof »

nomo schreef:Oh dit is ook wel een goede! Ze vindt wachten sowieso nog best moeilijk, maar dit is wel een hele leuke zelfbeheersingsoefening! Gaan we eens mee aan de slag.
Volgende tussenstap (als gooien in één keer te moeilijk is) kan ook nog zijn om naast haar te zitten en de bal weg te rollen over de grond. Ik ging dan op mijn hurken naast hem zitten, balletje wegrollen (en maar 'blijf Rex!' blijven zeggen :mrgreen: ) en dan ophalen. En dan steeds iets verder weg en steeds iets meer richting gooien dan rollen.
nomo schreef:Ayla vindt het ook nog wel een ding om door te lopen, maar ze is ook nog heel snel afgeleid, dus aangelijnd gaat dat wel goed en huppelt ze wel weer door. Los hoef ik het nog niet te proberen :LOL:
Kun je Rex onder appel laten volgen? Of is dat in zo'n situatie ook teveel gevraagd?
Ja dat doe ik nu, dat lukt met een stok of dummy, maar niet met z'n bal. Z'n bal laten liggen is géén optie. :LOL: Maar echt lollig vindt ie het niet. Wat wel kan is andersom (misschien ook wat voor Ayla?) : Rex moet zitten en blijven, ik loop een stukje weg met de bal en verstop hem ergens, hij moet wachten tot ik weer naast hem sta en mag hem dan gaan zoeken als ik het zeg. Naar believen op te voeren in moeilijkheidsgraad uiteraard. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door Maeve »

Soooof schreef:
Tamara81 schreef:Je gooit het voorwerp waar Ayla dol op is in haar zicht weg, bijvoorbeeld in het hoge gras, en daarna loop je verder met Ayla aangelijnd. In het begin maak je na een aantal meter de riem los zodat ze het voorwerp kan halen. Wanneer ze de oefening door heeft kun je haar verder meenemen, uit zicht van het voorwerp.
Ik vind dit ook leuk en heb het wel eens geprobeerd, maar Rex vindt het echt, écht géén goed idee als we verder lopen terwijl zijn bal/stok/dummy/whatever daar ligt. Hij gaat gewoon in de ankers, lijn of geen lijn. Ofja, bij geen lijn loopt ie domweg niet mee. :LOL: Iemand daar tips voor? Ik heb het al wel eens gedaan met dingen die minder leuk zijn dan de bal, maar ook dat helpt niet echt. Kan ik hem afleiden om hem mee te nemen? Andere ideeën?
Nou, sommige dingen moeten nou eenmaal :mrgreen: Dat hij zo gek is op z'n apport is goed, maar ik zou hem dan wel aan de riem meenemen. Dan gaat ie maar in de ankers, hij gaat toch mee. En als hij vervolgens netjes naast zit mag hij het apport halen als beloning. Die afstand houd je eerst heel klein natuurlijk, maar kan geleidelijk steeds groter. En mijn ervaring is dat die weerstand ook vanzelf afneemt als ze het spelletje snappen. Dan weten ze ineens niet hoe snel ze bij jou moeten zijn zodat je ze kan uitsturen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining voor Dummies *het begin is er - filmpje*

Ongelezen bericht door ranetje »

nomo schreef:Ayla is gek op haar kleine bijtrolletje dus die zijn we maar gaan gebruiken voor het apporteren. Ze vindt het zo leuk om te doen :cheer: We doen nog niet zoveel en niet zo lang, maar voor haar nog maar 5 maanden oud, met een baasje die niks van apporteren weet doet ze het best leuk vind ik :pffff:

Ayla apportje halen
Dat gaat al hartstikke leuk :ok:

Mag ik er wel iets van zeggen?
Juist omdat je zelf zegt dat je niet veel ervaring hebt.

Probeer of ze in je hand kan afgeven.
Elke keer dat je nu beloont voor het neerleggen bij je voeten maakt het moeilijker om op een gegeven moment het apport in je hand aangeboden te krijgen.
Als je het puur voor de lol blijft doen is het geen probleem hoor, maar als je meer wilt zou ik het moment van belonen iets gaan aanpassen.
Als je wilt kan ik je daar wel een kleine beschrijving voor geven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Jachttraining voor Dummies *het begin is er - filmpje*

Ongelezen bericht door fenneke »

ranetje schreef:
nomo schreef:Ayla is gek op haar kleine bijtrolletje dus die zijn we maar gaan gebruiken voor het apporteren. Ze vindt het zo leuk om te doen :cheer: We doen nog niet zoveel en niet zo lang, maar voor haar nog maar 5 maanden oud, met een baasje die niks van apporteren weet doet ze het best leuk vind ik :pffff:

Ayla apportje halen
Dat gaat al hartstikke leuk :ok:

Mag ik er wel iets van zeggen?
Juist omdat je zelf zegt dat je niet veel ervaring hebt.

Probeer of ze in je hand kan afgeven.
Elke keer dat je nu beloont voor het neerleggen bij je voeten maakt het moeilijker om op een gegeven moment het apport in je hand aangeboden te krijgen.
Als je het puur voor de lol blijft doen is het geen probleem hoor, maar als je meer wilt zou ik het moment van belonen iets gaan aanpassen.
Als je wilt kan ik je daar wel een kleine beschrijving voor geven.
dat mag van mij wel hoor, voor straks :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Jachttraining voor Dummies *het begin is er - filmpje*

Ongelezen bericht door nomo »

ranetje schreef:
nomo schreef:Ayla is gek op haar kleine bijtrolletje dus die zijn we maar gaan gebruiken voor het apporteren. Ze vindt het zo leuk om te doen :cheer: We doen nog niet zoveel en niet zo lang, maar voor haar nog maar 5 maanden oud, met een baasje die niks van apporteren weet doet ze het best leuk vind ik :pffff:

Ayla apportje halen
Dat gaat al hartstikke leuk :ok:

Mag ik er wel iets van zeggen?
Juist omdat je zelf zegt dat je niet veel ervaring hebt.

Probeer of ze in je hand kan afgeven.
Elke keer dat je nu beloont voor het neerleggen bij je voeten maakt het moeilijker om op een gegeven moment het apport in je hand aangeboden te krijgen.
Als je het puur voor de lol blijft doen is het geen probleem hoor, maar als je meer wilt zou ik het moment van belonen iets gaan aanpassen.
Als je wilt kan ik je daar wel een kleine beschrijving voor geven.
Oh heel graag! Ik ben nu al blij dat ze hem überhaupt brengt, eerst was ze zo blij dat ze hem had dat ze me straal voorbij liep met ding in haar bek (~is van mij~ :pffff: )
Nu brengt ze hem keurig, maar spuugt hem net voor ze bij me is uit. Dus alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining voor Dummies *het begin is er - filmpje*

Ongelezen bericht door ranetje »

nomo schreef:
ranetje schreef:
nomo schreef:Ayla is gek op haar kleine bijtrolletje dus die zijn we maar gaan gebruiken voor het apporteren. Ze vindt het zo leuk om te doen :cheer: We doen nog niet zoveel en niet zo lang, maar voor haar nog maar 5 maanden oud, met een baasje die niks van apporteren weet doet ze het best leuk vind ik :pffff:

Ayla apportje halen
Dat gaat al hartstikke leuk :ok:

Mag ik er wel iets van zeggen?
Juist omdat je zelf zegt dat je niet veel ervaring hebt.

Probeer of ze in je hand kan afgeven.
Elke keer dat je nu beloont voor het neerleggen bij je voeten maakt het moeilijker om op een gegeven moment het apport in je hand aangeboden te krijgen.
Als je het puur voor de lol blijft doen is het geen probleem hoor, maar als je meer wilt zou ik het moment van belonen iets gaan aanpassen.
Als je wilt kan ik je daar wel een kleine beschrijving voor geven.
Oh heel graag! Ik ben nu al blij dat ze hem überhaupt brengt, eerst was ze zo blij dat ze hem had dat ze me straal voorbij liep met ding in haar bek (~is van mij~ :pffff: )
Nu brengt ze hem keurig, maar spuugt hem net voor ze bij me is uit. Dus alle tips zijn welkom!
Er zijn een heleboel manieren om het voor elkaar te krijgen.
Ik geef even de twee meest speelse manieren:

Als eerste:

Ik heb bij Ita in het begin altijd gehurkt gezeten met mijn handen open op mijn knieën.
Dan liep ze eigenlijk gewoon met haar dummy op de goede hoogte zo mijn handen in en kon ik hem gemakkelijk pakken.
Dichter bij me, dus achter mijn handen had ik dan al een doosje met lekkers klaar (dat wist ze :tongue: ).
Langzaam maar zeker raakte ze zo gewend aan het met de dummy mijn handen in te lopen, dat ik het ook staand kon gaan doen.

Een andere mogelijkheid als je een klein beetje van clickertraining weet (je hoeft geen crack te zijn, dat ben ik in ieder geval niet :mrgreen: )
Je kunt de clicker gebruiken of een clickerwoord naar eigen keuze.

In dat geval ga je haar eerst leren de palm van je hand aan te taken ("touch")
Als ze dat goed snapt, en dat gaat niet een dag, maar je kunt dagelijks een paar keer zo'n oefeningetje doen en voor elke aanraking belonen.
Als je dat een tijd volhoudt en ze komt weer met de dummy o.i.d. bij je dan houd je je hand net zo als je zou doen met de touch oefening, met de handpalm naar voren.
Je grijpt niet naar de dummy, je laat haar komen.
Door te blijven volhouden komt het moment dat ze met dummy in de bek je hand gaat aanraken...………..
En dan kan je dus die dummy vastpakken. Ongemerkt geeft ze op die manier in je hand af.
Uiteraard pas daarna belonen.
Ik zou dit soort oefeningetjes met in de hand afgeven eerst doen in een veilige, prikkelarme omgeving, dus thuis in de leuken of in de gang.
Dan heb je de beste kans dat ze het snel door krijgt (er is ook weinig mogelijkheid om iets anders te gaan doen).
Daarna ga je het ook buiten oefenen.
Zo heb ik het bij Claire gedaan en dat werkte ook beslist goed.

In beide gevallen nooit naar de dummy graaien.
Houd je hand stil.
Laat haar er zelf mee komen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door nomo »

Ik werk met een clickerwoord en de touch kent ze. Daar zou ik dus wat mee moeten kunnen. Ga morgen eens kijken of ze de touch ook wil doen met iets in haar bek. Leuk :cheer:

Bedankt ranetje!
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier inderdaad zodra ze door hadden dat ze het voorwerp naar mij moesten brengen ook in de hand laten geven. Zelfs apart spelletje van gemaakt: hand hoog, laag, opzij, achter me etc en dan toch in de hand afgeven, dus actief mijn hand opzoeken. Elco is daar een kei in, Gait begint het nu ook te snappen (al vindt hij het een beetje onzin: op schoot is ook goed, toch?). Elco vindt het heel moeilijk om te gaan zitten met iets in z'n bek, Gait kan zelfs netjes vanuit zit het voorwerp afgeven. Hier doen we dat soort dingen echt puur voor de lol, dus netjes hoeft niet, mag wel
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Jachttraining voor Dummies

Ongelezen bericht door Barkley »

ik heb apporteren zo aangeleerd:

Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”