Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond "uitleggen" dat hij bij speuren van het pad af mag. ;-)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

hond "uitleggen" dat hij bij speuren van het pad af mag. ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Heb ik weer ;-)
Beide honden zijn best netjes en blijven regulier in het bos vrijwel altid op het pad. Soms een meter of 2 ervandaan om wat te ruiken. Rowan wil nog wel 's een meter of 10 erin lopen om zich te ontlasten. Ik vind 't best ;-)
Maar, bij speuren is het de bedoeling dat hij de Verloren Gewaande Persoon ook vindt, als die verder het bos (van het pad af) is.
We hebben nu les 2 gehad en ik heb de stellige indruk dat hij heel goed snapt wat er van 'm verwacht wordt. Hij lijkt ook te "verwijzen" en mij aan te duiden waar de persoon zit maar aarzelt om van het pad af te gaan en ernaartoe te lopen.

Een volgende les wil ik voorstellen dat de sporenloper de afstand van het pad af gaat opbouwen. Dat lijkt me een prima manier om Rowan "uit te leggen" dat hij dus echt van het pad af mag.
Zelf ga ik af en toe in het bos ook maar 's een kort stukje afsnijden, door het struikgewas dus.

Ik heb het nooit echt verboden, dus het is geen verboden gebied voor beide honden maar ze vertoonden de neiging in het verleden niet om (ver) van het pad af te gaan. Aangemoedigd hebt ik het niet. Tristan is het enigszins gewend, als ik met een voerdummie met 'm oefen af en toe. Voor hem is dan weer de uitdaging dat ik goed moet opletten dat hij zich niet kan bezeren aan zijn voetje.

Overigens loopt Tristan niet door prikstruiken. Echt Niet. Rowan niet zo graag. Dat is op zich niet zo erg, maar ik zou het dus wel fijn vinden als hij leert dat het okay is om al speurend echt tot het eindpunt zijn neus te gebruiken.

Zijn er mensen die nog briljante ideeen hebben om Rowan te "leren" dat hij van het pad af mag.. ein bij speuren zelfs "moet"?

Natuurlijk hoeft het allemaal niet op stel en sprong ;-) en gaan we dat gewoon opbouwen.

Tips welkom.

(ik clickertrain nogal 's dingen, maar ik zie even niet hoe ik dit gedrag kan clickeren... wanneer click je dan? Waar is de beloning?)

Suzanne
Gebruikersavatar
flatcoatjrt
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 08 okt 2006 18:12
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Re: hond "uitleggen" dat hij bij speuren van het pad af mag.

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Ik zit te denken he..als je nu eens anderom start met het spoor. Dus vanuit de bossages richting pad, Dan wordt de link waarschijnlijk vanzelf wel gelegd dat het ook anderom kan en mag.

Groetjes mirjam
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: hond "uitleggen" dat hij bij speuren van het pad af mag.

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

flatcoatjrt schreef:Ik zit te denken he..als je nu eens anderom start met het spoor. Dus vanuit de bossages richting pad, Dan wordt de link waarschijnlijk vanzelf wel gelegd dat het ook anderom kan en mag.

Groetjes mirjam
Oh! Dat is ook nog wel een goede! Of een kort stukje alleen maar door struikgewas...
Thanks!

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”