Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschillende soorten dummy's

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Verschillende soorten dummy's

Ongelezen bericht door natalie »

Onlangs ben ik gestart met jachttraining met Jip. We zijn nu de 'vast' aan het oefenen en ik heb daarvoor verschillende soorten dummy's aangeschaft. Met de waterdummy's en fun dummy's lukt dit al behoorlijk goed. Maar Jip heeft moeite met de standaard canvas dummy's. Hij pakt ze verkeerd vast waardoor ze niet in evenwicht zijn en hij de dummy's steeds laat vallen. Ik denk dat het komt door de verhouding tussen vorm en gewicht. De waterdummy's zijn langer en lichter dan de canvas dummy's.

Zijn er ook makkelijke canvas dummy's verkrijgbaar om mee te oefenen? Zou dit bijvoorbeeld iets kunnen zijn?
https://www.gundogsonline.nl/a-36579923 ... my-junior/

Tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Verschillende soorten dummy's

Ongelezen bericht door ranetje »

Leer je het "vast" dan niet door de hond de dummy in de bek te geven?
Dan kan je zo aangeven dat hij in het midden vast pakt.
Als hij het zo leert is het probleem misschien minder groot.

Wat voor gewone dummy heb je?
Iets laten vallen omdat het niet in evenwicht is lijkt me eerder te komen omdat hij niet stevig genoeg vasthoudt dan dat het evenwicht een probleem zou zijn?
Of misschien is de gewone dummy nog te dik om goed in de bek te nemen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Verschillende soorten dummy's

Ongelezen bericht door under the red sky »

Bedoel je met standaarddummy de uitvoering van 500 gram? Dan zou ik het eerst proberen met een dummy van 250 gram.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Verschillende soorten dummy's

Ongelezen bericht door natalie »

ranetje schreef:Leer je het "vast" dan niet door de hond de dummy in de bek te geven? Dan kan je zo aangeven dat hij in het midden vast pakt.
Ja, zo hebben we de eerste stap inderdaad aangepakt. En dat gaat goed. Maar als ik de dummy nu met één hand aangeef, in plaat van met twee handen, dan wordt het bij de canvas dummy al een stuk lastiger. Met de andere dummy's verloopt het prima en kan ik al weer een stapje verder gaan. Maar met de canvas dummy blijven we hangen bij de eerste stap: het aangeven met twee handen. Ik vond dat opvallend. Waarom is de canvas dummy dan lastiger?
ranetje schreef: Wat voor gewone dummy heb je? Iets laten vallen omdat het niet in evenwicht is lijkt me eerder te komen omdat hij niet stevig genoeg vasthoudt dan dat het evenwicht een probleem zou zijn? Of misschien is de gewone dummy nog te dik om goed in de bek te nemen?
under the red sky schreef:Bedoel je met standaarddummy de uitvoering van 500 gram? Dan zou ik het eerst proberen met een dummy van 250 gram.
Ik heb de dummy Junior van 300 gram. Deze om precies te zijn:

Afbeelding

Er zijn nog lichtere verkrijgbaar, maar die zijn dan ook compacter. Jip lijkt het juist gemakkelijker te vinden als de dummy wat langer is. Maar het kan ook een totaal andere reden/oorzaak hebben.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Verschillende soorten dummy's

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien moet hij er aan wennen dat die dummy dikker is?
Misschien in het midden een geurtje er op doen zodat dat plekje interessanter wordt om vast te pakken?
Even met wat worst er over wrijven of met een stukje kaas (als hij dat tenminste lekker vindt)

En zorg er voor dat hij niet aan het touwtje gaat dragen
Is er later lastig uit te krijgen.
Desnoods haal je het touwtje er tijdelijk af.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Linx
Zeer actief
Berichten: 1171
Lid geworden op: 06 nov 2009 17:18
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Verschillende soorten dummy's

Ongelezen bericht door Linx »

Waar train je? Misschien kunnen ze je daar ook verder helpen?

Het is in het begin allemaal nog 'nieuw'. Uiteindelijk zou het ideaal zijn als ze op 'vast' alles wat je aanbiedt ook
aanpakken, vasthouden en weer los laten wanneer dit wordt gevraagd. Ik zou persoonlijk dus doorgaan met de
dummy's waarmee het wel goed gaat en daarnaast af en toe de canvas aanbieden, zoveel stapjes terug als
nodig is om het hem te laten snappen. Bij sommige honden kun je heel lang vast zitten op 1 stapje, maar tot
nu toe is mijn ervaring dat je er uiteindelijk met geduld en oefenen wel doorheen kunt komen.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”