Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welk tuig voor praktijkspeuren

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik heb vandaag een proefles met beide mannen gehad en oh, wat hebben ze er lol in. Tristan beheerst en vrij rustig, Rowan echt als een speer. Heel andere techniek, zo gaaf om te zien!!!

Nou wil ik dat best wat vaker gaan doen. Zo voor een eerste kennismaking volstond het tuig wat ze hebben. Maar, ik wil toch kijken of ik een ander tuig kan vinden.

Normaliter dragen ze een Y-tuig van Dogfysion, het Fleece tuig.... https://www.dogfysion.nl/home/fleece-harness
Ik vind het fijn als een speurtuig een andere vorm heeft, zodat de honden goed het verschil weten tussen "tuig om uitgelaten te worden" en "tuig om in te speuren".

Ik wil graag voor het speuren een tuig wat daarvoor geschikt is dus ook een Y-vorm (dat er niets op de keel drukt). Dan zijn er mogelijkheden maar ik wil echt perse een gevoerd tuig. Het deel bij de hals moet gevoerd zijn, maar ook bij de oksels. Bij sterke voorkeur neopreen ;-) dat is makkelijker wasbaar.

Een eerste zoektocht leverde me wel tuigen op... maar of niet gevoerd, of een verkeerde pasvorm.

Wat gebruiken jullie?

Suzanne
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door veertje »

Just for Dogs heeft nieuwe modellen, met 2 ringen, zag ik. Daar wil ik er ook eentje van voor Tess als we gaan mantrailen.

Afbeelding

Dan kan ik bij het wachten de voorste ring gebruiken en als ze aan de beurt is wisselen naar de achterste. Volgens mij snappen ze dan snel genoeg het verschil.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik vind het nadeel van dit tuig dat het op het borstbeen niet goed gevoerd is.; dat loopt niet door al het ware.

Ik hou 'm wel in beraad ;-)

Suzanne
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door natalie »

Leuk, speuren! :D

Wij gebruiken daarvoor het Tourtuig van 4dox:
http://www.4dox.nl/voor-honden/hondentuigen-op-maat
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

natalie schreef:Leuk, speuren! :D

Wij gebruiken daarvoor het Tourtuig van 4dox:
http://www.4dox.nl/voor-honden/hondentuigen-op-maat
Dat ziet er goed uit, maar is die voering met neopreen of met fleece?

Suzanne
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb de K9 tuigen nog voor t speuren en detectie , voor t wandelen en fietsen de Hurtta active

Wil eigenlijk nieuwe voor t speuren vanwege die borstband
Maar ik wacht wel ff tot deze echt versleten zijn want anders gaat vriend niet zo gelukkig zijn :P ( die tuigen zijn nl nog geen jaar oud )
Al hebben die van mij eigenlijk helemaal geen moeite met omschakelen als ze tzelfde eruit aan hebben voor speuren of detectie

Dat doen we vanuit de auto en wandelen / fietsen vanuit huis en overal is een woord aangekoppeld
Gaan we wandelen , fietsen , kom we gaan speuren
En vanuit mijn handelingen die ik bij de auto doe weten ze heel goed wat er gaat gebeuren
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb voor het speuren een 'hunter harnas neopreen'

https://petsplace.nl/hond/halsband-riem ... &spg1=6479

Prima pasvorm en goed verstelbaar. Ik vind het ook makkelijk dat je met 2 kliksluitingen het tuig vastmaakt. Geen gedoe met poot erin stappen op het moment dat Mies ongeduldig staat te trappelen omdat ze aan de beurt is.

Afbeelding
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door natalie »

~Suzanne~ schreef:
natalie schreef:Leuk, speuren! :D

Wij gebruiken daarvoor het Tourtuig van 4dox:
http://www.4dox.nl/voor-honden/hondentuigen-op-maat
Dat ziet er goed uit, maar is die voering met neopreen of met fleece?

Suzanne
De voering is van neopreen. Het is in de fotogalerie wel redelijk goed te bekijken.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

** Angela ** schreef:Ik heb de K9 tuigen nog voor t speuren en detectie , voor t wandelen en fietsen de Hurtta active

Wil eigenlijk nieuwe voor t speuren vanwege die borstband
Maar ik wacht wel ff tot deze echt versleten zijn want anders gaat vriend niet zo gelukkig zijn :P ( die tuigen zijn nl nog geen jaar oud )
Al hebben die van mij eigenlijk helemaal geen moeite met omschakelen als ze tzelfde eruit aan hebben voor speuren of detectie

Dat doen we vanuit de auto en wandelen / fietsen vanuit huis en overal is een woord aangekoppeld
Gaan we wandelen , fietsen , kom we gaan speuren
En vanuit mijn handelingen die ik bij de auto doe weten ze heel goed wat er gaat gebeuren
K9 valt voor mij af. dat zijn of borst-tuigen of ze zijn niet gevoerd. Ik vind "gevoerd zijn" echt een must.

Suzanne
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door Crescent »

Hier een truelove nylon, via aliexpress, kan wel even duren voor hij in huis is. Zit geweldig, oksels helemaal vrij en is geen instap dus makkelijk aandoen. Ring en handvat op de rug en nog een ring op de borst. http://www.truelove-pet.com/imageReposi ... f3ba25.jpg
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Crescent schreef:Hier een truelove nylon, via aliexpress, kan wel even duren voor hij in huis is. Zit geweldig, oksels helemaal vrij en is geen instap dus makkelijk aandoen. Ring en handvat op de rug en nog een ring op de borst. http://www.truelove-pet.com/imageReposi ... f3ba25.jpg
Ook hier gaat het mis op de voering. In de oksels is er dus niets en dat is voor mij wel een harde eis. De buikband is hier nog gevoerd maar het deel dan dat naar de rug gaat niet meer. Wel op de rug en dat is voor mij krom ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door Crescent »

~Suzanne~ schreef:
Crescent schreef:Hier een truelove nylon, via aliexpress, kan wel even duren voor hij in huis is. Zit geweldig, oksels helemaal vrij en is geen instap dus makkelijk aandoen. Ring en handvat op de rug en nog een ring op de borst. http://www.truelove-pet.com/imageReposi ... f3ba25.jpg
Ook hier gaat het mis op de voering. In de oksels is er dus niets en dat is voor mij wel een harde eis. De buikband is hier nog gevoerd maar het deel dan dat naar de rug gaat niet meer. Wel op de rug en dat is voor mij krom ;-)

Suzanne
AhjaiIk bedoelde de schouderbladen vrij :slaap: maar inderdaad het okselgedeelte is ongevoerd.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Crescent schreef:
~Suzanne~ schreef:
Crescent schreef:Hier een truelove nylon, via aliexpress, kan wel even duren voor hij in huis is. Zit geweldig, oksels helemaal vrij en is geen instap dus makkelijk aandoen. Ring en handvat op de rug en nog een ring op de borst. http://www.truelove-pet.com/imageReposi ... f3ba25.jpg
Ook hier gaat het mis op de voering. In de oksels is er dus niets en dat is voor mij wel een harde eis. De buikband is hier nog gevoerd maar het deel dan dat naar de rug gaat niet meer. Wel op de rug en dat is voor mij krom ;-)

Suzanne
AhjaiIk bedoelde de schouderbladen vrij :slaap: maar inderdaad het okselgedeelte is ongevoerd.
Ik zie dat helaas zo vaak en ik snap er eigenlijk niets van ;-) dat is toch juist het deel wat gevoerd zou moeten zijn? Meer nog dan het rug-gedeelte? Maar ik kom er wel uit hoor... ooit ;-)

Suzanne
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door natalie »

~Suzanne~ schreef: Ik zie dat helaas zo vaak en ik snap er eigenlijk niets van ;-) dat is toch juist het deel wat gevoerd zou moeten zijn? Meer nog dan het rug-gedeelte? Maar ik kom er wel uit hoor... ooit ;-)

Suzanne
Het Tourtuig is volledig gevoerd hoor ;-)
Het tuig wordt op maat gemaakt, is in veel kleuren verkrijgbaar, met twee sluitingen en een borstband die verstelbaar is. Enige nadeel is dat je de hond(en) goed moet opmeten, of dat tegen meerprijs laat doen door de eigenaresse van de webshop.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Waarom? Dat deel hoort een stukje achter de oksel te zitten en loopt dus gewoon recht over de romp zonder te schuiven, als het tuig goed past.
Bovendien heb jij honden met aardig wat haar. Dan lijkt me een zachte voering nog iets minder van belang. Ik ben dus wel benieuwd waarom je dat zo belangrijk vindt.

Ik gebruik voor Amy met speuren haar gewone neopreen tuig: ook overal voering behalve dat stukje net achter de oksels:

Afbeelding20171109-IMG_7616 by Diana Jansen, on Flickr
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

DeDiana schreef:Waarom? Dat deel hoort een stukje achter de oksel te zitten en loopt dus gewoon recht over de romp zonder te schuiven, als het tuig goed past.
Bovendien heb jij honden met aardig wat haar. Dan lijkt me een zachte voering nog iets minder van belang. Ik ben dus wel benieuwd waarom je dat zo belangrijk vindt.

Ik gebruik voor Amy met speuren haar gewone neopreen tuig: ook overal voering behalve dat stukje net achter de oksels:

Afbeelding20171109-IMG_7616 by Diana Jansen, on Flickr
Omdat het mijn ervaring is dat het toch stiekum wel schuurt op die plekken. Ik heb in het begin ook tuigen gehad die op die plek niet gevoerd waren maar dat is toch de plek waar het het meest schuurt. De kracht vande hond komt op die plek te zitten, niet op het deel over de borst.

Het tuig wat jij laat zien is daar toch OOK gevoerd? Alleen een klein stukje op de flanken niet ;-)



Suzanne
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier totaal geen problemen met schuurplekken, terwijl de buikband bij beide niet gevoerd is, wel het deel om de nek en over de borst
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door DeDiana »

~Suzanne~ schreef:
DeDiana schreef:Waarom? Dat deel hoort een stukje achter de oksel te zitten en loopt dus gewoon recht over de romp zonder te schuiven, als het tuig goed past.
Bovendien heb jij honden met aardig wat haar. Dan lijkt me een zachte voering nog iets minder van belang. Ik ben dus wel benieuwd waarom je dat zo belangrijk vindt.

Ik gebruik voor Amy met speuren haar gewone neopreen tuig: ook overal voering behalve dat stukje net achter de oksels:

Afbeelding20171109-IMG_7616 by Diana Jansen, on Flickr
Omdat het mijn ervaring is dat het toch stiekum wel schuurt op die plekken. Ik heb in het begin ook tuigen gehad die op die plek niet gevoerd waren maar dat is toch de plek waar het het meest schuurt. De kracht vande hond komt op die plek te zitten, niet op het deel over de borst.

Het tuig wat jij laat zien is daar toch OOK gevoerd? Alleen een klein stukje op de flanken niet ;-)
Suzanne
Inderdaad, een klein stukje op de flanken is niet gevoerd, daar zit het verstelbare gedeelte van het tuig, dus dat kan ook niet echt. Ik dacht dat je dat stukje bedoelde.
Het is overigens een tuigje van blaire.de. Ik ben er heel tevreden mee.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door sirene »

Hoe moet de hond dan het verschil voelen tussen de verschillende tuigen als het ook een Y-tuig moet zijn?
Die zijn dan toch hetzelfde van vorm?
Je kunt toch gewoon benoemen dat je gaat speuren naar de hond (als het uitlaten er al op zou lijken, want ik denk dat je speuren meestal in een andere setting doet en aan een hele andere lijn (lange lijn).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
*Wolf*
Zeer actief
Berichten: 2012
Lid geworden op: 01 aug 2014 17:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door *Wolf* »

~Suzanne~ schreef: Het tuig wat jij laat zien is daar toch OOK gevoerd? Alleen een klein stukje op de flanken niet ;-)

Inderdaad, een klein stukje op de flanken is niet gevoerd, daar zit het verstelbare gedeelte van het tuig, dus dat kan ook niet echt.
De flanken zijn toch het deel bij de achterpoten van de hond :scratch:

Zie hier bijvoorbeeld

Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haha, dat zou goed kunnen, ik noem de hele zijkant de flank ;-) Hoe zou je dat deel van het lichaam dan benoemen?
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Flank = zijde, zijkant. Dus gewoon de hele zijkant van een dier, auto, leger etc.
*Wolf*
Zeer actief
Berichten: 2012
Lid geworden op: 01 aug 2014 17:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door *Wolf* »

DeDiana schreef:Haha, dat zou goed kunnen, ik noem de hele zijkant de flank ;-) Hoe zou je dat deel van het lichaam dan benoemen?

Bij paarden heb je volgens mij veel eerder de associatie van flank = de zijkant van het achterdeel. Daarom dacht ik dat dat bij honden ook zou zou zijn.

Als je de maten van de hond moet opmeten voor een tuig, meet je de omtrek van de borstkas, vlak achter de voorpoten. Ik denk dat het deel waar het hier om gaat ook de borstkas is.
*Wolf*
Zeer actief
Berichten: 2012
Lid geworden op: 01 aug 2014 17:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Fotogravinnetje schreef:Flank = zijde, zijkant. Dus gewoon de hele zijkant van een dier, auto, leger etc.
Ja echt waar joh? Jeetje, dan heb ik altijd de verkeerde associatie gelegd. Tjonge :blauwoog:
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

DeDiana schreef:Haha, dat zou goed kunnen, ik noem de hele zijkant de flank ;-) Hoe zou je dat deel van het lichaam dan benoemen?
Even jouw tuig als voorbeeld.. daar zijn de oksels dus wel gevoerd (en dat wil ik ook) maar okay, de "schouderpartij" dus niet. DAt vind ik an sich ook niet zo er, maar juist precies de oksels, dus op de onderkant van de buik net achter/naast de voorpoot... DAT wil ik dus beslist gevoerd hebben.

Het is mijn ervaring dat dat ook met collie's en shelties toch schuurt als dat niet gevoerd is.

Suzanne
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ja, de onderkant van de buik is bij dit tuig inderdaad wel gevoerd. :ok:
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: welk tuig voor praktijkspeuren

Ongelezen bericht door Gos »

Ik gebruik voor het speuren een tuig van Niggeloh (Follow), heeft een oog boven en onder (kun je ook nog vastzetten als je hem niet gebruikt). Mijn hond trekt nogal stevig met speuren maar het is erg comfortabel.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”