Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

geurdetectie

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

geurdetectie

Ongelezen bericht door natalie »

Geen vraag, maar een tip! Ik ben gestart met een online cursus bij Shunka Speuracademie van Wendi van Voorst. Ideaal voor iedereen die de basics van geurdetectie wil leren en daar thuis mee aan de slag wil. Het bestaat uit 14 opgenomen powerpoint-presentaties met gesproken tekst, die gemiddeld zo'n 20 minuten duren. Je krijgt geen persoonlijke begeleiding, maar de presentaties zijn heel duidelijk te volgen. Een goede mix van theorie en leuke oefeningen. Na aanmelding kreeg ik direct toegang tot de eerste twee presentaties en nu krijg ik om de dag een melding dat weer een nieuwe les voor mij klaar staat. Superleuk, ik kijk alweer uit naar het volgende mailtje. Hier komen wij de winter wel mee door :)
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij hebben er een workschop in gedaan was ook erg leuk om te doen :D

Ga hier ook eens naar kijken :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben ook wel benieuwd, maar moet even wachten tot mijn portomonnee het toelaat :D
Afbeelding
Sterre
Zeer actief
Berichten: 5167
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:24

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Sterre »

Hilde schreef:Ik ben ook wel benieuwd, maar moet even wachten tot mijn portomonnee het toelaat :D
Wat een geweldig onderschrift heb je Hilde.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Hilde »

Sterre schreef:
Hilde schreef:Ik ben ook wel benieuwd, maar moet even wachten tot mijn portomonnee het toelaat :D
Wat een geweldig onderschrift heb je Hilde.
Dankjewel!
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief
Berichten: 2012
Lid geworden op: 01 aug 2014 17:46

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door *Wolf* »

natalie schreef:Geen vraag, maar een tip! Ik ben gestart met een online cursus bij Shunka Speuracademie van Wendi van Voorst. Ideaal voor iedereen die de basics van geurdetectie wil leren en daar thuis mee aan de slag wil. Het bestaat uit 14 opgenomen powerpoint-presentaties met gesproken tekst, die gemiddeld zo'n 20 minuten duren. Je krijgt geen persoonlijke begeleiding, maar de presentaties zijn heel duidelijk te volgen. Een goede mix van theorie en leuke oefeningen. Na aanmelding kreeg ik direct toegang tot de eerste twee presentaties en nu krijg ik om de dag een melding dat weer een nieuwe les voor mij klaar staat. Superleuk, ik kijk alweer uit naar het volgende mailtje. Hier komen wij de winter wel mee door :)
Is hier ergens meer info over te vinden? Ik zie het op de site niet staan.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door natalie »

*Wolf* schreef:
natalie schreef:Geen vraag, maar een tip! Ik ben gestart met een online cursus bij Shunka Speuracademie van Wendi van Voorst. Ideaal voor iedereen die de basics van geurdetectie wil leren en daar thuis mee aan de slag wil. Het bestaat uit 14 opgenomen powerpoint-presentaties met gesproken tekst, die gemiddeld zo'n 20 minuten duren. Je krijgt geen persoonlijke begeleiding, maar de presentaties zijn heel duidelijk te volgen. Een goede mix van theorie en leuke oefeningen. Na aanmelding kreeg ik direct toegang tot de eerste twee presentaties en nu krijg ik om de dag een melding dat weer een nieuwe les voor mij klaar staat. Superleuk, ik kijk alweer uit naar het volgende mailtje. Hier komen wij de winter wel mee door :)
Is hier ergens meer info over te vinden? Ik zie het op de site niet staan.
Jazeker, info is te vinden via: https://speuracademie.mijnecourse.nl/co ... -de-basis/
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb toen ingeschreven voor de gratis proefles/ebook en werd daarna een week of 3 echt gespamd waardoor mijn zin compleet verging..

"Mascha, we zien dat je dit nog niet gelezen hebt" en dat in vele varianten meerdere mails per week.

het zal dus best leuk zijn, maar het zijn geen marketinglichten
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door natalie »

M@scha schreef:ik heb toen ingeschreven voor de gratis proefles/ebook en werd daarna een week of 3 echt gespamd waardoor mijn zin compleet verging..

"Mascha, we zien dat je dit nog niet gelezen hebt" en dat in vele varianten meerdere mails per week.

het zal dus best leuk zijn, maar het zijn geen marketinglichten
Ik herken de spam, maar die komt niet van Shunka Speuracademie. Kan het kloppen dat je het E-book (PDF) van DigiDog gedownload hebt? Die had ik ook gedownload en werd gék van al de mailtjes die daarop volgde. Van Shunka Speuracademie heb ik nog geen spam ontvangen, enkel de mailtjes met een link naar de nieuwste les die online staat.
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Jammer dat je momenteel enkel de Nosework 1 kan volgen, ik ben wel benieuwd naar de 2 of 3 :ok:
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door janinca2002 »

M@scha schreef:ik heb toen ingeschreven voor de gratis proefles/ebook en werd daarna een week of 3 echt gespamd waardoor mijn zin compleet verging..

"Mascha, we zien dat je dit nog niet gelezen hebt" en dat in vele varianten meerdere mails per week.

het zal dus best leuk zijn, maar het zijn geen marketinglichten
Kom gewoon bij een paar trainingen volgen;)
Jan
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief
Berichten: 2012
Lid geworden op: 01 aug 2014 17:46

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door *Wolf* »

natalie schreef:
*Wolf* schreef:
natalie schreef:Geen vraag, maar een tip! Ik ben gestart met een online cursus bij Shunka Speuracademie van Wendi van Voorst. Ideaal voor iedereen die de basics van geurdetectie wil leren en daar thuis mee aan de slag wil. Het bestaat uit 14 opgenomen powerpoint-presentaties met gesproken tekst, die gemiddeld zo'n 20 minuten duren. Je krijgt geen persoonlijke begeleiding, maar de presentaties zijn heel duidelijk te volgen. Een goede mix van theorie en leuke oefeningen. Na aanmelding kreeg ik direct toegang tot de eerste twee presentaties en nu krijg ik om de dag een melding dat weer een nieuwe les voor mij klaar staat. Superleuk, ik kijk alweer uit naar het volgende mailtje. Hier komen wij de winter wel mee door :)
Is hier ergens meer info over te vinden? Ik zie het op de site niet staan.
Jazeker, info is te vinden via: https://speuracademie.mijnecourse.nl/co ... -de-basis/
O dank je, even gekeken. Waar ik een beetje over struikel is dat je 'plastic dozen met een gat erin' nodig hebt. Ik heb al chronisch ruimtegebrek in huis dus zit er echt niet op te wachten om daar nog opbergkratten bij te stouwen. Er zou ook wel een foto bij hebben gemogen. Ik zie van die plastic opbergdingen voor me, maar daar zit dan weer niet echt een gat in natuurlijk.

Ik had hier in elk geval graag een proefles van gedaan, om het even te bekijken en te overdenken. Maar dat kan dan helaas weer niet. Ik moet er nog even over nadenken, verder klinkt het wel heel leuk.
Gebruikersavatar
Kaiou
Zeer actief
Berichten: 6455
Lid geworden op: 14 mar 2008 11:13
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1
Locatie: Rotterdam

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Kaiou »

*Wolf* schreef:Waar ik een beetje over struikel is dat je 'plastic dozen met een gat erin' nodig hebt. Ik heb al chronisch ruimtegebrek in huis dus zit er echt niet op te wachten om daar nog opbergkratten bij te stouwen. Er zou ook wel een foto bij hebben gemogen. Ik zie van die plastic opbergdingen voor me, maar daar zit dan weer niet echt een gat in natuurlijk.
Lunchboxjes van de Big Bazar, in elk deksel 3 gaatjes geboord :wink:
Uitgevouwen en inelkaar opgeruimd nemen ze amper ruimte in.
Afbeelding
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief
Berichten: 2012
Lid geworden op: 01 aug 2014 17:46

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Kaiou schreef:
*Wolf* schreef:Waar ik een beetje over struikel is dat je 'plastic dozen met een gat erin' nodig hebt. Ik heb al chronisch ruimtegebrek in huis dus zit er echt niet op te wachten om daar nog opbergkratten bij te stouwen. Er zou ook wel een foto bij hebben gemogen. Ik zie van die plastic opbergdingen voor me, maar daar zit dan weer niet echt een gat in natuurlijk.
Lunchboxjes van de Big Bazar, in elk deksel 3 gaatjes geboord :wink:
Uitgevouwen en inelkaar opgeruimd nemen ze amper ruimte in.
Afbeelding
O, dat is simpel genoeg ja, gewoon kleine boxen. Nu ik er zo over nadenk kan ik dan zelfs plastic bloempotjes gebruiken met gaatjes aan de onderkant. En dan vanboven plasticfolie of zo. Die ik heb toch staan (voor balletje balletje).
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door ranetje »

Kleine plastic bloempotjes met een klein plastic bordje er onder.
Gaatje zit er al in

Die lunchboxjes zijn ook leuk en handig :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door natalie »

Wat is het toch leuk om dit iedere week een paar keer te doen! Jip verdient op deze manier een deel van zijn brokken. We zijn nog bezig met het inprenten van de geur, dus hij hoeft nog niet te zoeken. Wanneer ik vier boxen klaarzet waarvan één met de doelgeur er de andere drie zijn leeg, verwijst Jip heel mooi naar de box met doelgeur. Dit gaat 9 van de 10 keer goed, dus we zijn vorige week gestart met de volgende stap.

Nu staan er drie boxen met een geur, waarvan twee met een verkeerde geur. Dat is al aanzienlijk lastiger. Wanneer er een box met koffiegeur tussen staat, verwijst hij daar naar. Zou hij dit een hele lekkere geur vinden? Heel typisch. Die box laat ik aankomende tijd maar even achterwege. We willen voor succes gaan en het vooral niet te moeilijk maken.

Wanneer ik de boxen pak, is Jip direct in opperste concentratie. Heel mooi om te zien. Ik zal het binnenkort eens filmen.
Gebruikersavatar
tycha
Zeer actief
Berichten: 5878
Lid geworden op: 28 feb 2004 14:17
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door tycha »

Je kunt als geurbox ook bij de gamma spullen halen. Ik weet niet hoe alle onderdelen los heten, maar je vindt ze bij de riolering en afvoerpijpen.
AfbeeldingUntitled by Marenko, on Flickr
AfbeeldingUntitled by Marenko, on Flickr
Afbeelding
Groetjes Marja
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door natalie »

Geniaal! Dit weekend even naar de bouwmarkt dus :E:
Gebruikersavatar
Maartje
Zeer actief
Berichten: 1912
Lid geworden op: 22 apr 2002 19:24
Locatie: Oostzaan

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Maartje »

Mijn honden vinden het een heel leuk spelletje.
Thuis gebruik in 6 lunchboxen van de Action. Daar heb ik een gat van 25 mm geboord en daarmee was ik voor een paar euro en in een paar minuten klaar.
Bij de detectieles gebruiken ze oa het pvc materiaal van de foto hierboven. Zolang er koffie te vinden is, maakt het voor mijn honden niet veel uit in welke boxen ik het verstop.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door natalie »

Maartje schreef:Mijn honden vinden het een heel leuk spelletje.
Thuis gebruik in 6 lunchboxen van de Action. Daar heb ik een gat van 25 mm geboord en daarmee was ik voor een paar euro en in een paar minuten klaar.
Bij de detectieles gebruiken ze oa het pvc materiaal van de foto hierboven. Zolang er koffie te vinden is, maakt het voor mijn honden niet veel uit in welke boxen ik het verstop.
Ik ben met de online cursus bezig die ik in mijn eerste bericht beschrijf. Daarvoor ben ik nu verschillende boxen, tassen en dozen aan het verzamelen zodat Jip leert dat het echt om die ene specifieke geur gaat, en niet om 'de Ikea-box met een luchtje'. Dus hoe meer variatie, hoe beter. Lunchboxen staan ook op het boodschappenlijstje :D
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Hilde »

Hoe ver ben je inmiddels? Ik heb me vandaag ingeschreven en wil binnenkort beginnen :D
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door natalie »

Wat leuk Hilde!

Wij hebben Nosework 1 afgerond. Daar zijn we een aantal weken mee bezig geweest. Ik vond het echt een hele goede cursus, waarbij iedere stap uitgebreid toegelicht wordt. En de lessen blijven online staan, dus je kan ook gerust tussendoor eens 'pauze' nemen. Bij Jip heb ik dat wel gedaan, na les 9 dacht ik. Toen werd het wat lastiger. Uiteindelijk heb ik besloten om die ene specieke les over te slaan en eerst de andere lessen te doen. Maar ik realiseer mij nu dat ik 'm compleet vergeten ben.

Wij spelen het spel vooral in en om huis. De trainer van mantrailing is er ook mee bekend en wil de dozen een keer in het bos neerzetten. Ik ben benieuwd of Jip het dan ook begrijpt want dat is dus een hele andere setting, met veel meer afleiding.

Ik ga het vanavond weer eens doen! :D
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Hilde »

Leuk zeg :D Ik heb even getwijfeld of we starten met speuren of starten met detectie, maar ik vind dit toch leuker en kan altijd later nog speuren. Ben wel benieuwd hoe Jip dat oppakt idd. Heb je filmpjes?
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door natalie »

Ik heb nooit iets opgenomen, helaas. Maar ik heb er uitgebreid de tijd voor genomen, en ik heb met name veel aandacht besteed aan het 'leuk maken' van de doelgeur en het 'discrimeren' van de geur.

Bij Jip kan ik heel gemakkelijk zien wanneer de lat te hoog ligt. Hij wordt dan druk en zijn focus verdwijnt. Dat gebeurde op het moment dat ik de boxen in de tuin zette, en ze niet meer netjes op een rij stonden. Maar ook dat wordt in de cursus heel goed uitgelegd. Je gaat het allemaal nog tegenkomen.

Heel veel plezier! :D

Oh, en filmpjes van Elmo zijn ook heel erg leuk natuurlijk! ;) :D
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: geurdetectie

Ongelezen bericht door Hilde »

Ga ik doen :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”