Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zitfluit aanleren

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door natalie »

Hoi! Met onze Flatcoated Retriever van anderhalf jaar oud wil ik een start maken in de jachttraining. Jip is onze eerste hond en alle jachtoefeningen zijn nieuw voor mij. Ik heb geen wedstrijdambities en hoef geen diploma's, maar we hebben samen veel plezier in het trainen. Ik probeer nu de 'stop en zit' aan te leren. Als ik mijn hand omhoog steek terwijl Jip naar mij toekomt, stopt hij direct. Dus stap 1 is succesvol. Maar als ik daarna een 'zit' vraag, komt hij (heel braaf ;-)) naar mij toegelopen om voor mij te gaan zitten. Laten zitten op afstand is heel erg moeilijk, zelfs al sta ik maar 2 meter bij hem vandaan. Blijkbaar heb ik hem (onbedoeld) geleerd dat een 'zit' betekent dat hij voor mij moet zitten. Misschien is hierover al eerder een vraag gesteld, maar ik kon het niet vinden. Op welke manier kan ik het best een 'zit op afstand' aanleren? Uiteindelijk wil ik er ook nog graag een fluitsignaal aan koppelen. Misschien moet ik het commando 'zit' maar helemaal achterwege laten, omdat dat verwarrend is? Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
Gebruikersavatar
Stephan
Vaste gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2017 08:26
Aantal honden: 1

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door Stephan »

Ik ben zelf ook lekker druk bezig met allerlei jachtoefeningen en ook fluitcommando's. Wat heel belangrijk is dat je hond het eerst moet begrijpen van dichtbij voordat je iets op grotere afstand kan proberen.
Ik neem aan dat hij het commando zit wel kent, geef hem dit commando als hij bijv. naast je staat en vervolgens gelijk het gebruikte fluitcommando. Als hij vervolgens gaat zit beloon je hem, en dit doe je regelmatig. Hierna kan je proberen hem te laten zitten met alleen het fluitcommando, en als dit lukt kun je de afstand met kleine beetjes vergroten.

Wij hebben het volgens de bovenstaande manier aangeleerd en ik krijg het steeds beter voor elkaar om onze hond op afstand te laten zitten. Er zijn hier veel experts op het gebied van jachttraining en misschien weten zij wel een manier wat beter werkt, dus ik lees gelijk ook mee :)
Emmy12
Actief
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 apr 2016 09:10
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Ik ben ook nog steeds druk bezig met het aanleren van de zitfluit. Volgens mijn trainer valt vaak ineens het kwartje -hier nog steeds niet. Alhoewel hij wel keurig op afstand gaat zitten als we gewoon aan het wandelen zijn. Als ik hem roep en dan de zitfluit doe, kijkt hij mij zeer verbaasd aan. Zitten op fluit als hij naast mij loopt doet hij dan weer perfect...
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door mito »

Als hij zodra je 'zit' zegt naar je toe wil komen, kan je proberen dat er uit te krijgen door een balletje of iets dat hij leuk vindt over hem heen te gooien. Eerst op heel korte afstand zodat hij niet de fout in gaat. Wel gelijk vrij geven als je gooit. Als dat lukt steeds iets langer wachten voor je gooit en vrij geeft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door Lunatic »

De makkelijkste manier om het aan te leren is om het eerst tijdens het volgen te doen.
Kent je hond het principe al dat als jij stil gaat staan je hond dan naast je gaat zitten? Zoja dan kan je dat doen en steeds een fractie van een seconde voor je stil gaat staan doe je het fluitsignaal, zo valt het kwartje vrij snel. Als ze het echt goed door hebben op deze manier dan ga je de afstand uitbouwen, in hele kleine stukjes als dat nodig is.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door ranetje »

Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door natalie »

Dankjewel, deze berichten had ik nog niet gevonden. Maar het geeft helaas geen antwoord op mijn vraag. Ik volg het stappenplan van Clicker Gundog trainer Helen Philips. Maar de stappen blijken te groot voor mijn hond. Wanneer Jip naar mij toe komt en ik mijn hand opsteek, remt en stopt hij direct. Maar als ik dan een mondelinge 'zit' vraag (het fluitsignaal wil ik pas later introduceren) komt hij vlak voor mij zitten. Dus hij stopte eerst keurig, maar loopt daarna toch naar mij toe om voor mij te gaan zitten. Kennelijk heeft hij een andere betekenis gegeven aan de 'zit' dan wat ik bedoeld heb. Hij denkt dat hij zich recht voor mij (zoals bij een modelapport) moet positioneren. Ik weet niet hoe ik dat eruit krijg en hoe ik de zit op afstand kan trainen.
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door mito »

en als je het handgebaar en het zitcommando gelijktijdig geeft?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door ranetje »

natalie schreef:
Dankjewel, deze berichten had ik nog niet gevonden. Maar het geeft helaas geen antwoord op mijn vraag. Ik volg het stappenplan van Clicker Gundog trainer Helen Philips. Maar de stappen blijken te groot voor mijn hond. Wanneer Jip naar mij toe komt en ik mijn hand opsteek, remt en stopt hij direct. Maar als ik dan een mondelinge 'zit' vraag (het fluitsignaal wil ik pas later introduceren) komt hij vlak voor mij zitten. Dus hij stopte eerst keurig, maar loopt daarna toch naar mij toe om voor mij te gaan zitten. Kennelijk heeft hij een andere betekenis gegeven aan de 'zit' dan wat ik bedoeld heb. Hij denkt dat hij zich recht voor mij (zoals bij een modelapport) moet positioneren. Ik weet niet hoe ik dat eruit krijg en hoe ik de zit op afstand kan trainen.
Als je je hand opsteekt met een balletje in je hand?
In het begin meteen gooien en na verloop van tijd eerst een zit vragen en dan pas gooien.
Het is te proberen.
Kost even tijd.
Heb geduld.

Als extra hulp daarbij kan je het oefenen op een "rand".
Een stoeprand of de overgang van gras naar een paadje en dan afstoppen als hij net de overstap moet maken vanaf de stoeprand of vanaf het gras op het pad.
Eventueel in het begin zelf één pas naar voren doen als je afstopt.

Ga ook het zitcommando op verschillende posities oefenen.
Dus niet alleen voor je, maar ook naast.

Wat je ook nog zou kunnen doen is de zitpositie oefenen terwijl jij aan de ene kant van een hekje staat en je hond aan de andere kant.
Vervolgens zelf steeds meer afstand nemen van dat hekje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door natalie »

ranetje schreef:
Als je je hand opsteekt met een balletje in je hand?
In het begin meteen gooien en na verloop van tijd eerst een zit vragen en dan pas gooien.
Het is te proberen.
Kost even tijd.
Heb geduld.

Als extra hulp daarbij kan je het oefenen op een "rand".
Een stoeprand of de overgang van gras naar een paadje en dan afstoppen als hij net de overstap moet maken vanaf de stoeprand of vanaf het gras op het pad. Eventueel in het begin zelf één pas naar voren doen als je afstopt.

Ga ook het zitcommando op verschillende posities oefenen.
Dus niet alleen voor je, maar ook naast.

Wat je ook nog zou kunnen doen is de zitpositie oefenen terwijl jij aan de ene kant van een hekje staat en je hond aan de andere kant.
Vervolgens zelf steeds meer afstand nemen van dat hekje.
Een heleboel bruikbare tips, dankjewel! Ik laat weten hoe het af loopt :-)
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door natalie »

ranetje schreef:
Als extra hulp daarbij kan je het oefenen op een "rand".
Een stoeprand of de overgang van gras naar een paadje en dan afstoppen als hij net de overstap moet maken vanaf de stoeprand of vanaf het gras op het pad. Eventueel in het begin zelf één pas naar voren doen als je afstopt.
Geniaal, hoe zo'n 'rand' het verschil kan maken. Jip begreep eerst echt niet wat ik bedoelde en raakte gefrustreerd daardoor (wat zich uit in springerig en happerig gedrag). Maar vandaag: geoefend in de tuin, bij de overgang van het gras naar de bestrating. Om het extra te benadrukken heb ik er eerst ook nog een rubberen deurmat neergelegd, als een soort placeboard. En voila! Hij ging direct zitten op de plek waar hij stopte, op zo'n anderhalve meter bij mij vandaan. Hoera!

We zijn er nog niet hoor. Op andere locaties zal het vast weer moeilijker zijn. Maar voor nu ben ik alvast heel blij :-)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Zitfluit aanleren

Ongelezen bericht door ranetje »

natalie schreef:
ranetje schreef:
Als extra hulp daarbij kan je het oefenen op een "rand".
Een stoeprand of de overgang van gras naar een paadje en dan afstoppen als hij net de overstap moet maken vanaf de stoeprand of vanaf het gras op het pad. Eventueel in het begin zelf één pas naar voren doen als je afstopt.
Geniaal, hoe zo'n 'rand' het verschil kan maken. Jip begreep eerst echt niet wat ik bedoelde en raakte gefrustreerd daardoor (wat zich uit in springerig en happerig gedrag). Maar vandaag: geoefend in de tuin, bij de overgang van het gras naar de bestrating. Om het extra te benadrukken heb ik er eerst ook nog een rubberen deurmat neergelegd, als een soort placeboard. En voila! Hij ging direct zitten op de plek waar hij stopte, op zo'n anderhalve meter bij mij vandaan. Hoera!

We zijn er nog niet hoor. Op andere locaties zal het vast weer moeilijker zijn. Maar voor nu ben ik alvast heel blij :-)
Super :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”