Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Ody
Zeer actief
Berichten: 2751
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:21
Aantal honden: 2
Locatie: Streefkerk

Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Ody »

Gisteren hadden we visite van mensen uit het "jachtwereldje", hier bedoel ik mee het daadwerkelijk jagen met honden, maar ook jachttraining en wedstrijden. Puppycursus gericht op de jacht kwam ter sprake en daar werd bij verteld dat het heel normaal is in dit wereldje om bij de eerste puppytraining de pup op zijn rug te gooien en dan vast te houden tot de pup zich overgeeft en dus stil ligt. Dit zou om zijn om te testen hoe snel het pupje zich overgeeft en "wat voor vlees je in de kuip hebt".
Ik stond echt met mijn oren te klapperen en toen ik zei dat dit voor mij reden zou zijn om mijn pup op te pakken en weg te lopen om nooit meer terug te komen, stonden ze me raar aan te kijken.
Ik vind het echt belachelijk om bij een jonge hond (zeker bij een eerste keer cursus) onnodig deze mate van stress te veroorzaken, een negatieve associatie te geven aan de training en zich te moeten onderwerpen aan een volkomen vreemde (de trainer die ze dus nog nooit gezien hebben). Toen ik uitlegde dat ik weliswaar hele andere sporten doe met mijn hond, maar dat ik dit zie als een vorm van samenwerking en plezier en niet "jij mot dat voor mij doen, want ik ben de baas!!" kwam ik geloof ik een beetje door (hoop ik).

Er zitten hier vast nog wel meer mensen die jachttraining doen, roept u maar....
Is dit echt nog zo normaal????
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Gebruikersavatar
Veronique & Kyra
Zeer actief
Berichten: 15999
Lid geworden op: 03 nov 2009 13:13
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Bij ons op de jachttraining was het in ieder geval niet normaal.
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Eilfy »

Zit zelf niet in het jachtwereldje maar ken wel een aantal mensen die van pups af aan jacht doen en heb dit nog niet eerder gehoord. Wel juist dat er een shift is van trainen op basis van correcties naar meer positief trainen
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ody schreef:Gisteren hadden we visite van mensen uit het "jachtwereldje", hier bedoel ik mee het daadwerkelijk jagen met honden, maar ook jachttraining en wedstrijden. Puppycursus gericht op de jacht kwam ter sprake en daar werd bij verteld dat het heel normaal is in dit wereldje om bij de eerste puppytraining de pup op zijn rug te gooien en dan vast te houden tot de pup zich overgeeft en dus stil ligt. Dit zou om zijn om te testen hoe snel het pupje zich overgeeft en "wat voor vlees je in de kuip hebt".
Ik stond echt met mijn oren te klapperen en toen ik zei dat dit voor mij reden zou zijn om mijn pup op te pakken en weg te lopen om nooit meer terug te komen, stonden ze me raar aan te kijken.
Ik vind het echt belachelijk om bij een jonge hond (zeker bij een eerste keer cursus) onnodig deze mate van stress te veroorzaken, een negatieve associatie te geven aan de training en zich te moeten onderwerpen aan een volkomen vreemde (de trainer die ze dus nog nooit gezien hebben). Toen ik uitlegde dat ik weliswaar hele andere sporten doe met mijn hond, maar dat ik dit zie als een vorm van samenwerking en plezier en niet "jij mot dat voor mij doen, want ik ben de baas!!" kwam ik geloof ik een beetje door (hoop ik).

Er zitten hier vast nog wel meer mensen die jachttraining doen, roept u maar....
Is dit echt nog zo normaal????
:80: Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt of gezien gelukkig!
Zou ik het wel zien dan zou ik er iets van zeggen en zou ik het meemaken, wat niet zou gebeuren, want de trainer heeft met z'n fikken van m'n hond af te blijven, dan zou ik er zo weg zijn!
Arme honden die dit moeten meemaken en het nut ervan zie ik al helemaal niet :scratch:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Barkley »

Ody schreef:Gisteren hadden we visite van mensen uit het "jachtwereldje", hier bedoel ik mee het daadwerkelijk jagen met honden, maar ook jachttraining en wedstrijden. Puppycursus gericht op de jacht kwam ter sprake en daar werd bij verteld dat het heel normaal is in dit wereldje om bij de eerste puppytraining de pup op zijn rug te gooien en dan vast te houden tot de pup zich overgeeft en dus stil ligt. Dit zou om zijn om te testen hoe snel het pupje zich overgeeft en "wat voor vlees je in de kuip hebt".
Ik stond echt met mijn oren te klapperen en toen ik zei dat dit voor mij reden zou zijn om mijn pup op te pakken en weg te lopen om nooit meer terug te komen, stonden ze me raar aan te kijken.
Ik vind het echt belachelijk om bij een jonge hond (zeker bij een eerste keer cursus) onnodig deze mate van stress te veroorzaken, een negatieve associatie te geven aan de training en zich te moeten onderwerpen aan een volkomen vreemde (de trainer die ze dus nog nooit gezien hebben). Toen ik uitlegde dat ik weliswaar hele andere sporten doe met mijn hond, maar dat ik dit zie als een vorm van samenwerking en plezier en niet "jij mot dat voor mij doen, want ik ben de baas!!" kwam ik geloof ik een beetje door (hoop ik).

Er zitten hier vast nog wel meer mensen die jachttraining doen, roept u maar....
Is dit echt nog zo normaal????
Bij ons in ieder geval niet. Ik doe jachttraining met Fred vanaf 9 weken die echt georiënteerd is op positief trainen. Maar je hoort ook wel eens andere verhalen.
Ik ben het in ieder geval nog niet tegengekomen.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Maeve »

Ook nog niet meegemaakt. Al vind ik wel dat ze in de jacht nog relatief hardhandig zijn hoor. Er is ook steeds meer vraag naar positiebe training, maar het aantal trainers dat daar niks van moet weten voert toch wel de boventoon vind ik. Dingen als prikkeldraad om een dummy tegen hardheid in de bek, forcr fetching enzo wordt door veel nog wel als normaal gezien. En als je aangeeft niet met een TT te willen werken ben je een geitenwollensok zeg maar. Daarom ben ik ook zo vreselijk kieskeurig in bij wie ik train met m'n honden.
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Barkley »

Maeve schreef:Ook nog niet meegemaakt. Al vind ik wel dat ze in de jacht nog relatief hardhandig zijn hoor. Er is ook steeds meer vraag naar positiebe training, maar het aantal trainers dat daar niks van moet weten voert toch wel de boventoon vind ik. Dingen als prikkeldraad om een dummy tegen hardheid in de bek, forcr fetching enzo wordt door veel nog wel als normaal gezien. En als je aangeeft niet met een TT te willen werken ben je een geitenwollensok zeg maar. Daarom ben ik ook zo vreselijk kieskeurig in bij wie ik train met m'n honden.
:ugh: Dat zou bij mijn hond iig averechts werken.
Hij zit nu in een pubergroep/jonge honden groep. En ik vind het juist zo leuk dat daar ruimte is voor jonge hondengedrag.
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door M@scha »

ik herken het wel, maar dan bij de jagers van 70+.

er zaten er een aantal bij ons op de schietvereniging. echt oude stempel. pupje kwam ook mee naar de vereniging om aan de knallen te wennen en dan liep er een jachthondje van 10 weken door de kantine met een TT om. hij stond wel uit maar dan kon hij vast wennen aan het gevoel van dat ding om zijn nek. zo was de uitleg.

bij de nieuwe garde heb ik zulke zaken nog helemaal niet gezien, al zie ik nu ik niet meer schiet ook weinig jagerts meer. degenen die ik ken gaan gewoon fijn met hun honden om
Afbeelding
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door under the red sky »

Nee, het is niet normaal. Vroeger misschien wel maar zelfs bij de KNJV-groepen komt er steeds meer aandacht voor positief trainen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
korthaar
Zeer actief
Berichten: 6348
Lid geworden op: 14 jun 2009 12:21

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door korthaar »

Linke soep, als het spelletje werken wordt.
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door M@scha »

Tara schreef:
Maeve schreef:Ook nog niet meegemaakt. Al vind ik wel dat ze in de jacht nog relatief hardhandig zijn hoor. Er is ook steeds meer vraag naar positiebe training, maar het aantal trainers dat daar niks van moet weten voert toch wel de boventoon vind ik. Dingen als prikkeldraad om een dummy tegen hardheid in de bek, forcr fetching enzo wordt door veel nog wel als normaal gezien. En als je aangeeft niet met een TT te willen werken ben je een geitenwollensok zeg maar. Daarom ben ik ook zo vreselijk kieskeurig in bij wie ik train met m'n honden.
Er zijn veel uitstekende trainers, en gelukkig worden het er ook echt steeds meer, maar er is nog altijd een groep die ontzettend blijft vasthouden aan achterhaalde theorieën. Dat is heel erg jammer, want hun woord gaat er bij sommigen nog steeds in als Gods woord in een ouderling, maar het verdwijnt wel langzaam maar zeker naar de achtergrond. Cursisten pikken (terecht!) die hardhandige aanpak niet meer en gaan om andere manieren van training vragen. De trainer die daar niet in mee kan gaat uiteindelijk terrein verliezen.
Aan de andere kant lijkt er in de VS een duidelijke trend naar parforce methoden te zijn, en dat is een trend waarvan ik niet hoop dat hij naar hier overwaait. Dat wordt dan wel heel erg gepresenteerd als diervriendelijk, maar ik heb daar toch een ander beeld bij.

http://jachthonden.nl/2017/03/17/forced-fetch-methode/
mijn eerste reactie was wat jij verderop in het stuk ook hebt staan: oogwit tonen, oren naar achteren houden, staart tussen de poten houden, gapen, tongelen, bek likken… In deze situatie allemaal overmatige stress-signalen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door under the red sky »

Tara schreef: Aan de andere kant lijkt er in de VS een duidelijke trend naar parforce methoden te zijn, en dat is een trend waarvan ik niet hoop dat hij naar hier overwaait.
Maar zo trainen ze daar al tientallen jaren :kotz: Ze geloven inderdaad dat het hondvriendelijk is, wel 's lange discussies gevoerd met tollereigenaren die zo werken. Maar het zijn echt twee verschillende werelden, zij snappen oprecht niet wat er niet goed aan zou zijn. Ik geloof niet dat zoiets in Europa aan gaat slaan.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Lunatic »

Tara schreef:
Maeve schreef:Ook nog niet meegemaakt. Al vind ik wel dat ze in de jacht nog relatief hardhandig zijn hoor. Er is ook steeds meer vraag naar positiebe training, maar het aantal trainers dat daar niks van moet weten voert toch wel de boventoon vind ik. Dingen als prikkeldraad om een dummy tegen hardheid in de bek, forcr fetching enzo wordt door veel nog wel als normaal gezien. En als je aangeeft niet met een TT te willen werken ben je een geitenwollensok zeg maar. Daarom ben ik ook zo vreselijk kieskeurig in bij wie ik train met m'n honden.
Er zijn veel uitstekende trainers, en gelukkig worden het er ook echt steeds meer, maar er is nog altijd een groep die ontzettend blijft vasthouden aan achterhaalde theorieën. Dat is heel erg jammer, want hun woord gaat er bij sommigen nog steeds in als Gods woord in een ouderling, maar het verdwijnt wel langzaam maar zeker naar de achtergrond. Cursisten pikken (terecht!) die hardhandige aanpak niet meer en gaan om andere manieren van training vragen. De trainer die daar niet in mee kan gaat uiteindelijk terrein verliezen.
Aan de andere kant lijkt er in de VS een duidelijke trend naar parforce methoden te zijn, en dat is een trend waarvan ik niet hoop dat hij naar hier overwaait. Dat wordt dan wel heel erg gepresenteerd als diervriendelijk, maar ik heb daar toch een ander beeld bij.

http://jachthonden.nl/2017/03/17/forced-fetch-methode/
Wat verschrikkelijk :kotz:
Wanneer gaan mensen nou eens inzien dat trainen met je hond leuk moet zijn en dat je hond niet met dit soort achterlijke dingen gedwongen moet worden tot iets waar hij/zij nog niet klaar voor is?

Tegenwoordig moet alles maar snel, een hond van een jaar moét klaar zijn voor de wedstrijden en/of de praktijkjacht, er wordt totaal niet meer naar de hond en de manier van trainen gekeken, niet of het leuk is, wat de hond aan kan enz. Het gaat alleen nog om de prestige en de bekers, ik walg van dat soort mensen :gvd:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door ranetje »

Lunatic schreef:
Tara schreef:
Maeve schreef:Ook nog niet meegemaakt. Al vind ik wel dat ze in de jacht nog relatief hardhandig zijn hoor. Er is ook steeds meer vraag naar positiebe training, maar het aantal trainers dat daar niks van moet weten voert toch wel de boventoon vind ik. Dingen als prikkeldraad om een dummy tegen hardheid in de bek, forcr fetching enzo wordt door veel nog wel als normaal gezien. En als je aangeeft niet met een TT te willen werken ben je een geitenwollensok zeg maar. Daarom ben ik ook zo vreselijk kieskeurig in bij wie ik train met m'n honden.
Er zijn veel uitstekende trainers, en gelukkig worden het er ook echt steeds meer, maar er is nog altijd een groep die ontzettend blijft vasthouden aan achterhaalde theorieën. Dat is heel erg jammer, want hun woord gaat er bij sommigen nog steeds in als Gods woord in een ouderling, maar het verdwijnt wel langzaam maar zeker naar de achtergrond. Cursisten pikken (terecht!) die hardhandige aanpak niet meer en gaan om andere manieren van training vragen. De trainer die daar niet in mee kan gaat uiteindelijk terrein verliezen.
Aan de andere kant lijkt er in de VS een duidelijke trend naar parforce methoden te zijn, en dat is een trend waarvan ik niet hoop dat hij naar hier overwaait. Dat wordt dan wel heel erg gepresenteerd als diervriendelijk, maar ik heb daar toch een ander beeld bij.

http://jachthonden.nl/2017/03/17/forced-fetch-methode/
Wat verschrikkelijk :kotz:
Wanneer gaan mensen nou eens inzien dat trainen met je hond leuk moet zijn en dat je hond niet met dit soort achterlijke dingen gedwongen moet worden tot iets waar hij/zij nog niet klaar voor is?

Tegenwoordig moet alles maar snel, een hond van een jaar moét klaar zijn voor de wedstrijden en/of de praktijkjacht, er wordt totaal niet meer naar de hond en de manier van trainen gekeken, niet of het leuk is, wat de hond aan kan enz. Het gaat alleen nog om de prestige en de bekers, ik walg van dat soort mensen :gvd:
Tot troost :wink:
Er zijn echt steeds meer trainingsgroepen waar op zeer positieve en enthousiaste manier met de honden wordt gewerkt.
De ouderwets werkende groepen bestaan echter nog wel en dat is goed opletten waar je terecht komt.

Wat ik altijd aanraad als ik trainingsmogelijkheden doorgeef, is éérst kijken zonder hond (ook als ze voorstellen om de hond mee te nemen, niet doen) om de sfeer te proeven en te zien hoe er met de honden wordt omgegaan.
Als je iets ziet waar je je niet prettig bij voelt streep je die school door op je lijstje, want dan gaat het nooit lukken.
Ik sta behoorlijk stevig in mijn schoenen en kan veel voorkomen, ook bij trainers die een wat andere benadering hebben dan ik :8):
Liefst train ik altijd nog bij een positief werkende groep/school. Dat is rustiger voor mezelf, want je moet wel waakzaam zijn.
Maar als je nieuw begint in die sector van hondensport moet je je hond in vertrouwen kunnen "overleveren" ook al train je uiteraard zelf met je hond.
Behandeling door trainer of helper kan anders precies iets zijn wat je niet wilt en dat gaat dan zo snel dat je soms te laat bent met ingrijpen.

Mensen die de pup nog op de rug werpen om hem te "onderwerpen" hebben jaren van kennis over gedragsleer bij honden gemist. :?
Daar zou ik al niet willen trainen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Lunatic »

ranetje schreef:
Lunatic schreef: Wat verschrikkelijk :kotz:
Wanneer gaan mensen nou eens inzien dat trainen met je hond leuk moet zijn en dat je hond niet met dit soort achterlijke dingen gedwongen moet worden tot iets waar hij/zij nog niet klaar voor is?

Tegenwoordig moet alles maar snel, een hond van een jaar moét klaar zijn voor de wedstrijden en/of de praktijkjacht, er wordt totaal niet meer naar de hond en de manier van trainen gekeken, niet of het leuk is, wat de hond aan kan enz. Het gaat alleen nog om de prestige en de bekers, ik walg van dat soort mensen :gvd:
Tot troost :wink:
Er zijn echt steeds meer trainingsgroepen waar op zeer positieve en enthousiaste manier met de honden wordt gewerkt.
De ouderwets werkende groepen bestaan echter nog wel en dat is goed opletten waar je terecht komt.

Wat ik altijd aanraad als ik trainingsmogelijkheden doorgeef, is éérst kijken zonder hond (ook als ze voorstellen om de hond mee te nemen, niet doen) om de sfeer te proeven en te zien hoe er met de honden wordt omgegaan.
Als je iets ziet waar je je niet prettig bij voelt streep je die school door op je lijstje, want dan gaat het nooit lukken.
Ik sta behoorlijk stevig in mijn schoenen en kan veel voorkomen, ook bij trainers die een wat andere benadering hebben dan ik :8):
Liefst train ik altijd nog bij een positief werkende groep/school. Dat is rustiger voor mezelf, want je moet wel waakzaam zijn.
Maar als je nieuw begint in die sector van hondensport moet je je hond in vertrouwen kunnen "overleveren" ook al train je uiteraard zelf met je hond.
Behandeling door trainer of helper kan anders precies iets zijn wat je niet wilt en dat gaat dan zo snel dat je soms te laat bent met ingrijpen.

Mensen die de pup nog op de rug werpen om hem te "onderwerpen" hebben jaren van kennis over gedragsleer bij honden gemist. :?
Daar zou ik al niet willen trainen.
Mee eens hoor.
Maar er zijn nog veel mensen die puur gaan voor het snelle resultaat, op welke manier dan ook, want de hond moet met 1 jaar klaar zijn. De TT wordt ook nog regelmatig ingezet op dezelfde manier als het touwtje in het filmpje, zappen en dan de "vervelende prikkel" weghalen als ze het goed doen, dat is dan de beloning :ugh: Ik walg ervan, maar je hoort het wel eens in de wandelgangen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door ranetje »

Lunatic schreef:Mee eens hoor.
Maar er zijn nog veel mensen die puur gaan voor het snelle resultaat, op welke manier dan ook, want de hond moet met 1 jaar klaar zijn. De TT wordt ook nog regelmatig ingezet op dezelfde manier als het touwtje in het filmpje, zappen en dan de "vervelende prikkel" weghalen als ze het goed doen, dat is dan de beloning :ugh: Ik walg ervan, maar je hoort het wel eens in de wandelgangen.
De uit Amerika overgewaaide trainingsmethode ja.
Hoeft van mij ook niet.

Er zijn ook trainers die je gewoon vertellen dat je met haastwerk geen goede basis legt en dat je naderhand dik in de problemen kan komen als je wel haast maakt.
ook dat zie ik steeds meer.
Het is een proces en men wordt zeker niet van de ene op de andere dag omgeturnd, maar het proces is wel in gang gezet. :ok:
Juist door de vele nieuwe trainingsgroepen die er opkomen worden de groepen oude stijl steeds minder.

Overigens was die oude stijl ook lang niet overal zo beroerd.
Stugger en harder dan ik zelf wil, maar wel duidelijk en eerlijk en daar heb ik niet zo'n probleem mee.
Als je je daar beter voelt omdat het meer bij je past............
Zo lang de collars, prikkers en slipkettingen in de kast blijven (zeker bij de pups) :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Domor »

Het zijn varianten op de NePoPo methode, niet mijn ding.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
Domor schreef:Het zijn varianten op de NePoPo methode, niet mijn ding.
Op de wat?
NePoPo
Negative> Positive>Positive
Negatief gevoel (bandprikkel)...> positief omdat het negatieve stopt als je het goed doet ................> positief belonend toegesproken
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door ranetje »

Cleva schreef:
Ody schreef: Dit zou om zijn om te testen hoe snel het pupje zich overgeeft en "wat voor vlees je in de kuip hebt".
Als correctie vind ik het een waardeloos gegeven maar om even te kijken hoeveel verzet er in zit vind ik het niet heel erg raar, hoor.
Het maakt toch een hoop verschil tussen een pup die alles altijd wel prima vindt en een andere pup die net zo goed geschikt is maar altijd en overal iets van wil vinden.
Ik zou er verder geen punt van gaan zitten maken dat de hond zich uiteindelijk over moet geven, als hij het niet gaat doen is dat ook goed maar het geeft wel beeld. Een beeld wat er eigenlijk allang moet zijn voor je aan training begint maar soit, het is niet altijd optimaal.

Als correctie vind ik het bezopen. Veel te ingewikkeld.
Het geeft zeker een beeld van de pup, daar heb je gelijk in ................ als het goed gaat tenminste.

Het beeld moet er idd zijn voor je aan de training begint, maar dan tussen jou en je hond.
Niet een zomaar door een trainer uitgevoerde actie die nergens op slaat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door ranetje »

Cleva schreef:
ranetje schreef:
Cleva schreef:
Ody schreef: Dit zou om zijn om te testen hoe snel het pupje zich overgeeft en "wat voor vlees je in de kuip hebt".
Als correctie vind ik het een waardeloos gegeven maar om even te kijken hoeveel verzet er in zit vind ik het niet heel erg raar, hoor.
Het maakt toch een hoop verschil tussen een pup die alles altijd wel prima vindt en een andere pup die net zo goed geschikt is maar altijd en overal iets van wil vinden.
Ik zou er verder geen punt van gaan zitten maken dat de hond zich uiteindelijk over moet geven, als hij het niet gaat doen is dat ook goed maar het geeft wel beeld. Een beeld wat er eigenlijk allang moet zijn voor je aan training begint maar soit, het is niet altijd optimaal.

Als correctie vind ik het bezopen. Veel te ingewikkeld.
Het geeft zeker een beeld van de pup, daar heb je gelijk in ................ als het goed gaat tenminste.

Het beeld moet er idd zijn voor je aan de training begint, maar dan tussen jou en je hond.
Niet een zomaar door een trainer uitgevoerde actie die nergens op slaat.
Als het echt alleen maar om het even vleeskuipkijken gaat mag het wat mij betreft spontaan, hoor. Gewoon spelenderwijs bij het rollebollen even kijken hoe hij reageert op vastzitten/dwang. Dat kan op de rug of gewoon een poot of een neus vasthouden.
Je hoeft er geen eindeloze strijd van te maken en de hond mag gewoon "winnen".

Met sommige honden kun je namelijk eindeloos in verzet blijven klooien omdat de hond in de basis gewoon met verzet op dwang reageert. Dan weet je dat je niet met een vreselijk formele omdat-ik-het-zeg aanpak aan moet komen kakken.
De door TS gegeven omschrijving bij die jachttraining heeft niets te maken met spelenderwijs rollebollen.
Daar zou ik n.l. ook geen bezwaar tegen hebben.

Goed dat je de nuance aangeeft trouwens.
Alleen weet ik waar TS (de betreffende vrienden) het over heeft
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief
Berichten: 6348
Lid geworden op: 14 jun 2009 12:21

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door korthaar »

ranetje schreef:
Tara schreef:
Domor schreef:Het zijn varianten op de NePoPo methode, niet mijn ding.
Op de wat?
NePoPo
Negative> Positive>Positive
Negatief gevoel (bandprikkel)...> positief omdat het negatieve stopt als je het goed doet ................> positief belonend toegesproken
Zo'n hond moet al dat filosofisch geneuzel ook maar begrijpen.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door Domor »

Het is op zich voor de hond een duidelijke methode om razendsnel het gevraagde op te volgen, maar dat maakt het niet vriendelijk. Zolang je niet doet wat ik vraag heb je ongemak/pijn (p+), zodra je het doet gaat het weg (r-) en krijg je een beloning (r+). Het verschil tussen goed en fout wordt op die manier heel zwart wit.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

de enige die een pup van mij op zijn rug mag leggen en vast mag houden een paar tellen is mijn vriendin tijdens de puppytest die ze doet met 7 weken. zal er nog eens bijkomen dat een trainer mijn hond op zijn rug legt, dacht het niet. ik heb dat nooit gedaan als trainer, zolang ik les geef.

ellen
Afbeelding
korthaar
Zeer actief
Berichten: 6348
Lid geworden op: 14 jun 2009 12:21

Re: Pup op de rug vasthouden bij eerste jachttraining

Ongelezen bericht door korthaar »

Domor schreef:Het is op zich voor de hond een duidelijke methode om razendsnel het gevraagde op te volgen, maar dat maakt het niet vriendelijk. Zolang je niet doet wat ik vraag heb je ongemak/pijn (p+), zodra je het doet gaat het weg (r-) en krijg je een beloning (r+). Het verschil tussen goed en fout wordt op die manier heel zwart wit.
Dan maar op het gemakje aan.
Je hoeft er toch ook geen bio-industrie van te maken met de stroomprikker, want time is money.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”