Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + verslag nu

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
samantha!
Zeer actief
Berichten: 46728
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:13
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + verslag nu

Ongelezen bericht door samantha! »

op de workingtest vandaag, uiteraard in de A klasse.
Zeer uitdagende proeven en een sterk deelnemersveld maar hij heeft weer laten zien wat hij kan.
Dankjewel voor de samenwerking weer lieverd.

Afbeelding


Voor de mensen die het leuk vinden zou ik straks nog wel een verslagje schrijven van de proeven.
Laatst gewijzigd door samantha! op 26 mar 2017 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ja! Verslag! Altijd boeiend
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:Eigenlijk verwacht ik van jou niet anders meer :LOL:

Maar van harte, het is je gegund!
:LOL: gisteravond:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ondanks dat je gedachten ergens anders zaten toch de eerste plek... toppertjes. gefeliciteerd.

ellen
Afbeelding
Gebruikersavatar
meriam
Zeer actief
Berichten: 2097
Lid geworden op: 25 dec 2011 23:44
Aantal honden: 4
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door meriam »

Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door fenneke »

knap werk Samantha :J: en jones :I: :I:

respect voor jullie
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Gefeliciteerd !!
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door Budkes »

Klasse werk !! :E:
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ptje
Zeer actief
Berichten: 15796
Lid geworden op: 13 okt 2011 20:42
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2
Locatie: Groenlo

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door Ptje »

Hartstikke goed zeg maar zoals Nanna het al treffend opmerkt, eigenlijk geen nieuws meer bij jou :mrgreen:
Je werkt zo hard en goed met je honden, jullie zijn gewoon een topteam :ok:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door ranetje »

Goed gedaan Sam en Jones :E:
Het is jullie samenwerking die dit mogelijk maakt.
Toppertjes. :J:

Oh ja, heel graag een verslag :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
samantha!
Zeer actief
Berichten: 46728
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:13
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien..

Ongelezen bericht door samantha! »

De proeven:

Afbeelding

Je staat op post en recht voor je (rechter pijl) wordt een markeer geschoten. Die moet je negeren want er is een eend ziekgeschoten en er vandoor gegaan dus die moet eerst binnen (linker pijl). De hond moet het sleepspoor uitwerken en komt dan via een bosje een volgend weiland op. Als de hond op het volgende weiland is wordt in het bosje geschoten en een dummy op dat volgende weiland gegooid. Uiteraard moet de gewonde eend eerst terug gebracht worden. Als de hond terug is van de sleep moeten ze eerst die verre dummy (op zo'n 250 meter) gaan halen in het volgende weiland. Daardoor moeten ze dus langs die eerste markeer af. Als die binnen is mag de laatste markeer gehaald worden.

Dit was onze eerste proef.
Ik stond met Jones op post en de markeer werd in het veld gegooid.
Ik draaide andere kant op en hij liet zich probleemloos naar het begin van de sleep sturen en daar nam hij het direct van me over en begon het spoor uit te werken.
Op een gegeven moment gaat hij dus door dat bosje heen en zie je niets meer... maar al snel kwam hij terug met de eend.
Ik vroeg me af of hij de markeer daar wel gezien/gehoord had.
Hij zat aan de voet en keek direct naar de markeer dichtbij, deze was ook echt in de lijn van de verre memory geworpen.
"Nee" en een lijn gegeven langs die markeer af en daar is hij zo sterk in :D hij vertrekt, komt op 80 meter langs de eerste markeer maar laat hem keurig liggen en rent zo 200 meter in rechte lijn door, verdwijnt in de verte in het bos en gezien hij al snel met de dummy terugkwam weet ik dus dat hij echt goed doorgestoken is.
Toen de laatste markeer dus, je bent inmiddels al snel 8 minuten verder en het was kniehoog gras maar hij vertrekt en wist nog exact waar hij lag.
Lekker begin dus.


Afbeelding
Je staat op post en met de zinger winger (apparaat dat heel ver kan schieten) wordt er een dummy geschoten (linker pijl) ter hoogte van de middelste pijl. Maar... aan het eind van de middelste pijl, in het bos, ligt een verloren apport in een diepe greppel en die moet als eerste binnen gebracht worden. Als de hond met de middelste apport terugkomt wordt er op zijn terugweg nog een verre markeer in het water geschoten (rechter pijl). Dan eerst de markeer uit het water en als laatste de markeer die ze als eerst zagen.

Hier was de verleiding nog een stuk groter, de dummy die als laatste moest was al gegooid en lag op de route naar het bos en die moest als eerste. Ik stuur hem en op zo'n 80 meter komt hij die dummy tegen en vlak voor de dummy stop ik hem en stuur ik hem om de dummy heen. Dit volgt hij keurig op. In het bos duurde het wat lang, waarschijnlijk is hij telkens over de greppel heen gesprongen en dan ruikt hij de dummy natuurlijk niet maar na een tijdje hard werken kwam hij dan toch met de dummy terug. Als hij onderweg is naar mij word de markeer in het water geschoten (rechter pijl). Dit was geen enkel probleem, snel terug. Hierna nog de eerste markeer (linker pijl), ook geen probleem.
Tevreden!

Afbeelding

Je staat aan de waterkant en er wordt je gezegd dat er aan de overkant in het bos een dummy ligt (linker pijl), deze moet als eerst worden opgehaald. Als de hond op de terugweg is met deze dummy wordt er een dummy in het water gegooid (rechter pijl). Die werd met een reden daar gegooid :mrgreen: de stroming ging namelijk naar links en tegen de hond dat de hond terug was moest hij de dummy op het veld (middelste pijl) halen en dan was de dummy die in het water was gegooid precies in de route daarheen gedreven

Geen enkel probleem voor Jones, snel naar de overkant, snel dummy gevonden en weer terug en toen werd de dummy gegooid. Toen moest hij naar het veld dus en moest ik hem schuin over sturen en de dummy die in het water lag lag nu op zijn route. Maar ook dat was geen probleem, toen hij bijna bij de dummy was heb ik hem gestopt en gezegd dat hij om de dummy heen moest en dat deed hij braaf, ook de 2e kwam dus snel binnen. En als laatste de in het water geworden dummy, piece of cake voor Jones.

Afbeelding
Je staat met de hond op post en er wordt dichtbij (10 meter) een dummy geschoten, deze moet je zelf oprapen en naar de kist zo'n 20 meter verder brengen. Als je onderweg bent wordt op 120 meter (middelste pijl) een dummy afgeschoten met een zinger winger, tegelijkertijd is er in het bos rechts van de hond een drijfjacht (rechter pijl) waarop wordt geschoten en er gaat een schietkonijn voor zijn voeten langs. De hond moet uiteraard blijven zitten. Als je terugbent bij de hond moet hij eerst de dummy rechts uit het bos halen. Dan de dummy van de zinger winger. Daarna ligt er nog een verloren apport in een buis (linker pijl).

Jones bleef keurig zitten met alle herrie, langsschietende konijnen en vliegende dummy's om zich heen. Toen ik terug kwam heb ik hem het bos in gestuurd en die kwam snel binnen. Daarna de verre dummy en ook die kwam snel binnen. Toen die nog links, ik stuur hem richting buis en hij loopt er omheen. Ik stop hem als hij erachter is en toen dacht ie: aaahzo!. Ook snel binnen dus.


Dan de laatste proef... deze hadden ze speciaal voor het laatst bewaard omdat deze proef het onderscheid zou gaan maken volgens de organisatie. Ik was heel benieuwd dus, in het boekje zag het er moeilijk uit. Toen we eenmaal op die plek waren zag het er nog moeilijker uit :o hoe verzinnen ze het :mrgreen:
Afbeelding
Voordat je met de hond naar de inzetplek komt is er al een dummy (rechter pijl) in het water geschoten met zinger winger door iemand die daar verderop op de kant staat. Deze dummy komt neer op ongeveer 120 meter vanaf de inzetplek in het water. Dan kom je met je hond aan en wordt er zichtbaar voor de hond een dummy met de zinger winger geschoten (middelste pijl), vanaf het schiereiland valt die dummy aan de andere kant van het schiereiland in het water, totaal niet meer zichtbaar voor hond en eigenaar dus. En dan ligt er nog een verloren dummy op het schiereiland (linker pijl). De verloren dummy in het water (rechter pijl) moet eerst, daarna is de volgorde vrij. Om bij die verloren waterdummy te komen mag de hond niet aan de kanten rechts en links komen want dat is beschermd gebied, echt door het water dus.

Ik was als een van de laatsten aan de beurt hier. Ik had alle honden voor mij hier al eruit zien gaan, die verloren dummy in het water was echt te moeilijk. Goed, toch proberen... Ik stuur Jones en hij gaat te water. Hij neemt in 1e instantie mijn lijn keurig aan maar zwemt daarna toch richting schiereiland waar hij ook de markeer had gezien. Ik heb hem gestopt en rechtsom verder vooruit gestuurd, dat deed hij! Maar na nog een 20 meter ofzo snapte hij het niet meer en trok richting de kant rechts. Het is heel onnatuurlijk voor een hond om zo ver naar het "niets" te zwemmen. De kant trekt dan. Ook waaide het heel hard waardoor ze tegen de stroming in moesten zwemmen tegen de golven in, loeizwaar dus. Goed, hij trok naar rechts en toen besloot ik even stevig te zijn. Ik floot hem, hij wist zijn koppie tussen de golven ver genoeg omhoog te krijgen om om te kijken en mij te zien. Nu deed ik iets wat ik normaal nooit doe, VOORUIT!. En ja hoor, hij was inmiddels het schiereiland voorbij dus zag zover hij kon kijken niets anders dan water maar daar ging ie dan. Als een verloren schaap :F: zwom hij verder die enorme plas op :lief: voor zijn gevoel zonder eindbestemming. En na 100 meter flink ploegen in het water rook/zag hij de dummy. Hij was inmiddels een zwart puntje op dat enorme water maar doordat hij de terugweg de golven mee had kwam hij al snel dichterbij. Hij kreeg een enorm applaus en een staande ovatie en toen zag ik die oogjes stralen van trots :I: . Hij kwam het water uit en zonder blikken of blozen gaf hij aan richting de markeer te willen. Dus hop, richting schiereiland ingezet en weg was hij alweer. Hij zwom erheen, rende dat eiland op door de hoge begroeiing en al heel snel kwam hij met een dummy terug. De keurmeester was vol lof en zei: zet m op! je hebt nog 3 minuten, nu die verloren zoek nog! Dus ik pak de dummy aan en binnen een milliseconde had ik hem alweer weggestuurd. Ik wist dat de verloren zoek iets links lag dus ik heb hem in dat gebied gehouden. Helaas kon hij niets vinden.. Erg zuur voor zo'n hondje wat zo hard zijn best had gedaan. En toen kwam ik erachter waarom hij niets gevonden had, de werper die daar stond belde op en zei: hij had de verloren zoek gehaald en moest de markeer nog.. Dat had ik niet gezien en de keurmeester ook niet, wij gingen er beiden vanuit dat hij de markeer had gehaald (was niet te zien door de begroeiing maar hij leek uit die richting terug te komen). Ik heb hem dus in een gebied laten zoeken waar niets meer lag. Enorm zonde voor de hond wel want die heeft exact gedaan wat hem gevraagd was. Maar toch heel trots! jongste hond en dan gewoon die verre dirigeeropdracht uit het water binnen halen :I:

Al met al supertrots uiteraard. Het was een sterk deelnemersveld waarvan de helft bestond uit nimrodhonden. Maar Jones heeft het keurig gedaan en laten zien wat hij waard is. Als enige hond 14 apporten binnen. Ik ben vooral trots op die waterproef. Het vertrouwen wat hij dan in mij heeft om zo'n eind naar nergens te zwemmen is prachtig. Hij heeft keurig geluisterd en superhard gewerkt en we zijn met hele mooie complimenten moe en voldaan naar huis gegaan.
Laatst gewijzigd door samantha! op 26 mar 2017 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat een kanjer is hij toch! En dat mede dankzij jouw training. Top gedaan! :E:
Gebruikersavatar
Hamilton
Zeer actief
Berichten: 7013
Lid geworden op: 09 apr 2005 22:07
Locatie: In 'n mooie provincie

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door Hamilton »

Jemig Sam, wat een moeilijke proeven en wat zijn jullie een topteam :ok: :ok: En wat enorm knap van jou om zo om te kunnen schakelen en voor 200% met Jones te kunnen werken. Petje af voor jullie :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Gebruikersavatar
samantha!
Zeer actief
Berichten: 46728
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:13
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door samantha! »

Ja het was echt pittig!
Ik heb nu 4 wt's en 2 maps gedaan maar dit was de pittigste van allemaal, met name door de laatste proef.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Emmy12
Actief
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 apr 2016 09:10
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Ontzettend knap en gefeliciteerd!!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door ranetje »

Zware proeven zeg :80:
Maar heel erg knap gedaan!!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik ben best een sentimentele tuttebol en ik krijg elke keer weer tranen van ontroering in mijn ogen als ik jouw verslagen lees en dan met name die stukjes over het vertrouwen dat jouw honden in jou hebben en het respect dat jij voor hen hebt.
geweldig sam, wat ben je een topbaas voor je tophonden!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gebruikersavatar
labje
Zeer actief
Berichten: 2674
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:14
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door labje »

Helemaal eens met Renée :E:
Echt bijzonder Samantha :flower:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door mito »

Gefeliciteerd! Superknap. Leuk om de proeven te lezen
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door fenneke »

Wat vreselijk moeilijk en des te knapper :engel: dat jullie dat ""zo maar even "" doen
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

renee-uk schreef:ik ben best een sentimentele tuttebol en ik krijg elke keer weer tranen van ontroering in mijn ogen als ik jouw verslagen lees en dan met name die stukjes over het vertrouwen dat jouw honden in jou hebben en het respect dat jij voor hen hebt.
geweldig sam, wat ben je een topbaas voor je tophonden!
laat ik dat nou ook hebben. kan ik alleen maar van dromen om met zo`n hond te mogen werken.

ellen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bishy
Zeer actief
Berichten: 2032
Lid geworden op: 08 nov 2010 19:07

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door Bishy »

renee-uk schreef:ik ben best een sentimentele tuttebol en ik krijg elke keer weer tranen van ontroering in mijn ogen als ik jouw verslagen lees en dan met name die stukjes over het vertrouwen dat jouw honden in jou hebben en het respect dat jij voor hen hebt.
geweldig sam, wat ben je een topbaas voor je tophonden!
Precies dit, ik heb gewoon tranen in mijn ogen

Waanzinnig goed gedaan Sam
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

renee-uk schreef:ik ben best een sentimentele tuttebol en ik krijg elke keer weer tranen van ontroering in mijn ogen als ik jouw verslagen lees en dan met name die stukjes over het vertrouwen dat jouw honden in jou hebben en het respect dat jij voor hen hebt.
geweldig sam, wat ben je een topbaas voor je tophonden!
mmmm, ik dacht dat ik de enige was :oeps:

Super gedaan :cheer:
Gebruikersavatar
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Berichten: 1880
Lid geworden op: 18 sep 2009 12:59
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Re: Jones liet zich weer van zijn beste kant zien.. + versla

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Wauw gefeliciteerd! Wat ontzettend knap van jullie!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”