Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke lange lijn

Moderator: moderatorteam

Eefje83
Zeer actief
Berichten: 11362
Lid geworden op: 23 mar 2005 08:12
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2
Locatie: katwijk zh

welke lange lijn

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Ik wil buiten de speurlessen die ik met Kyra krijg ook zelf oefenen met de honden en wil dus een goede lange lijn aanschaffen.
Ik heb nu een touw maar vanwege het enthousiasme van de honden lijkt me dat niet prettig vast te houden dus ga ik morgen op zoek naar een lange lijn.
Wat gebruiken jullie voor lijn als je er een lijn aan hebt hangen? Een longeerlijn voor paarden of speciaal iets uit het hondenschap van de dierenwinkel?
Het speuren is nu gericht op mensengeur en in de lessen gebeurt het aangelijnd en dat is dus ook hoe ik dat wil doen als ik het zelf doe.
En het is vooral voor de lol.Dat is eigenlijk het enige doel :tongue:
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb een 10 mtr antisliplijn van Julius K9
Je hebt er ook van biothane , maar daar heb ik geen linkje van
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door DeDiana »

** Angela ** schreef:Ik heb een 10 mtr antisliplijn van Julius K9
Je hebt er ook van biothane , maar daar heb ik geen linkje van
Ik ook. Werkt voor ons prima en prettig.
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door -Saskia- »

10 meter lijn van biothane voor het speuren hier, erg blij mee.
Eefje83
Zeer actief
Berichten: 11362
Lid geworden op: 23 mar 2005 08:12
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2
Locatie: katwijk zh

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Eefje83 »

achter de schermen ook al wat tips gehad, ik ga maar eens in de winkels kijken of ze daar de genoemde lijnen ook hebben en dan voelen wat ik het lekkerst in de hand vind liggen.
Ik dacht het wel even snel te doen maar ik heb al in de gaten dat dat niet gaat lukken met al die verschillende keuze :F:
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb biothane lijnen liggen.
En ben helemaal fan!
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Eefje83
Zeer actief
Berichten: 11362
Lid geworden op: 23 mar 2005 08:12
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2
Locatie: katwijk zh

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Gimmick schreef:Ik heb biothane lijnen liggen.
En ben helemaal fan!
wat ik me daarvan afvraag, word dat niet nat dan? dat het glibberig word in de hand zeg maar?
Gebruikersavatar
Simone-H
Zeer actief
Berichten: 405
Lid geworden op: 08 jul 2016 21:33
Aantal honden: 1

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Simone-H »

Ik heb een lange lijn van Julius K9. Anti slip. Het is ook echt anti-slip en lekker soepel.
Ik heb ook een biotane lijn. Is gemakkelijker schoon te maken. Maar die vind ik erg stug.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Eefje83
Zeer actief
Berichten: 11362
Lid geworden op: 23 mar 2005 08:12
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2
Locatie: katwijk zh

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Eefje83 »

oh stug zelfs. Dus zeker niet glibberig dan .
Oke.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je het in de winkel niet kan vinden, woont er dan misschien iemand bij je in de buurt (of zijn er mensen op de les die een van de lijnen gebruiken)?
Dan zou je daar kunnen voelen/uitproberen wat jou het prettigste in de hand ligt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eefje83
Zeer actief
Berichten: 11362
Lid geworden op: 23 mar 2005 08:12
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2
Locatie: katwijk zh

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ranetje schreef:Als je het in de winkel niet kan vinden, woont er dan misschien iemand bij je in de buurt (of zijn er mensen op de les die een van de lijnen gebruiken)?
Dan zou je daar kunnen voelen/uitproberen wat jou het lekkerste in de hand ligt.
de anti slip lijn ken ik want die hing bij Aki aan de kapstok dus die heb ik al gevoeld.
Longeerlijn ken ik uit de ponytijd maar die worden zeiknat en zwaar (had ik niet aan gedacht) .
dat biothane ken ik volgens mij nog niet maar ik moet morgen naar een grote winkel met van alles, daar hebben ze ook veel van hunter enz dus ik hoop dat ze daar ook lange lijnen in het assortiment hebben.

Ik heb geen idee of er nog mensen zijn die zulke lijnen in gebruik hebben, ik heb niet zoveel hondenkennissen in de buurt
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door DeDiana »

Voor degenen die met speuren een biothane lijn gebruiken: heb je dan een dikke, brede of platte variant?
Ik ken alleen de dunnere biothane lijntjes en die vind ik zelf wel fijn als sleeplijn, vooral omdat het niet snel knoopt, ze vrij licht zijn (ook nat) en er ook niet veel troep aan blijft hangen. Maar met speuren vind ik het wel fijn om iets stevigs/breders in mijn handen te hebben, voor de grip en zodat het niet in mijn handen snijdt (Amy heeft nogal een flink tempo met speuren en kan veel kracht zetten).
Eefje83
Zeer actief
Berichten: 11362
Lid geworden op: 23 mar 2005 08:12
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2
Locatie: katwijk zh

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Eefje83 »

DeDiana schreef:Voor degenen die met speuren een biothane lijn gebruiken: heb je dan een dikke, brede of platte variant?
Ik ken alleen de dunnere biothane lijntjes en die vind ik zelf wel fijn als sleeplijn, vooral omdat het niet snel knoopt, ze vrij licht zijn (ook nat) en er ook niet veel troep aan blijft hangen. Maar met speuren vind ik het wel fijn om iets stevigs/breders in mijn handen te hebben, voor de grip en zodat het niet in mijn handen snijdt (Amy heeft nogal een flink tempo met speuren en kan veel kracht zetten).
nou dat heb ik dus ook met de dames, die gaan gelijk volle bak. moet echt uitkijken dat ze de lijn niet uit handen trekken of mij voorover :LOL:
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik gebruik voor Vusi ook een Julius K9, super fijne lijn. :ok:
Gebruikersavatar
Shiloh86
Zeer actief
Berichten: 2784
Lid geworden op: 06 apr 2015 09:45
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1
Locatie: Nijmegen

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Kruimel53 schreef:Ik heb een Niggeloh die behoorlijk goed is, maar de biothane-lijn is nog stukken fijner.

Ik heb ook deze twee. Ideaal. Beide vind ik erg prettig, alleen de niggeloh lijn wordt wel erg vies als het modderig is. Als je honden flink trekken met speuren zou ik goede handschoenen aandoen, scheelt super veel. Ik trek dan zelf mijn oude men/paardrijd handschoenen aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Uhm ja , die antislip word ook modderig en vies
Maar daar heb ik nooit zo'n erg in want die hangt altijd in de auto haha

Eens in de zoveel tijd als ik eraan denk wil ik m nog wel eens even afspoelen
En zo niet dan valt t zand er met de volgende training wel vanaf

Ik heb ooit een soort longeerlijn van 10 mtr gehad
Vond t een superlijn , lag lekker in de hand , sneed niet
Maar werd wel nat en zwaar, en als hij nat was was mijn broek aan de linkerkant ook zeiknat.

Dan kon ik de lijn ook letterlijk uitwringen

Toch heb ik m jaren gehad, tot Kyto hem stuk maakte, sindsdien de antislip en wilde dat ik die eerder had genomen ( en ook ik heb een paar racers ertussen ;) )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

als je een biothanelijn wil proberen mag je de mijne wel lenen. hij is alleen neonroze.
ellen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arline
Zeer actief
Berichten: 1797
Lid geworden op: 04 jun 2009 20:32
Aantal honden: 2

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Arline »

Ik vind biothane ook helemaal super. Maar het is best persoonlijk, dus ik heb deze ook eerst geleend om uit te proberen.

DeDiana schreef:Voor degenen die met speuren een biothane lijn gebruiken: heb je dan een dikke, brede of platte variant?
Ik ken alleen de dunnere biothane lijntjes en die vind ik zelf wel fijn als sleeplijn, vooral omdat het niet snel knoopt, ze vrij licht zijn (ook nat) en er ook niet veel troep aan blijft hangen. Maar met speuren vind ik het wel fijn om iets stevigs/breders in mijn handen te hebben, voor de grip en zodat het niet in mijn handen snijdt (Amy heeft nogal een flink tempo met speuren en kan veel kracht zetten).
Ik heb een platte 16mm. 19mm is ook nog te doen, maar breder vind ik niet meer fijn beethouden. Ik heb zelf wel erg kleine handen, dus dat maakt ook we verschil natuurlijk.
En Nox gaat hard en is erg sterk met speuren, dus er kom heel wat kracht op.
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door DeDiana »

Arline schreef:Ik vind biothane ook helemaal super. Maar het is best persoonlijk, dus ik heb deze ook eerst geleend om uit te proberen.

DeDiana schreef:Voor degenen die met speuren een biothane lijn gebruiken: heb je dan een dikke, brede of platte variant?
Ik ken alleen de dunnere biothane lijntjes en die vind ik zelf wel fijn als sleeplijn, vooral omdat het niet snel knoopt, ze vrij licht zijn (ook nat) en er ook niet veel troep aan blijft hangen. Maar met speuren vind ik het wel fijn om iets stevigs/breders in mijn handen te hebben, voor de grip en zodat het niet in mijn handen snijdt (Amy heeft nogal een flink tempo met speuren en kan veel kracht zetten).
Ik heb een platte 16mm. 19mm is ook nog te doen, maar breder vind ik niet meer fijn beethouden. Ik heb zelf wel erg kleine handen, dus dat maakt ook we verschil natuurlijk.
En Nox gaat hard en is erg sterk met speuren, dus er kom heel wat kracht op.
Ah, oké, je hebt ze dus ook in een platte, bredere variant. Ik ken alleen de dunne ronde biothane lijntjes en dat lijkt me qua grip minder fijn, maar een bredere platte lijn van 16 mm zou voor ons inderdaad denk ik ook prima werken met speuren.
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door -Saskia- »

DeDiana schreef:Voor degenen die met speuren een biothane lijn gebruiken: heb je dan een dikke, brede of platte variant?
Ik heb een keer een ronde gebruikt maar die vond ik niet zo prettig. Heb nu een 12mm platte variant en heel tevreden mee, ik hou niet zo van een hele brede lijn.
Zo'n antisliplijn van Julius K9 heb ik als gewone lijnen voor het wandelen en ook heel tevreden over. Voor het speuren hou ik van het iets minder ruwe biothane.
Gebruikersavatar
Judith
Zeer actief
Berichten: 8022
Lid geworden op: 25 jan 2010 16:15
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2
Locatie: Noordwijkerhout

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Judith »

Biothane lijn kan je via Sonja Verhoef in Lisse krijgen. Zij verkoopt lijnen, zij heeft allerlei soorten lange lijnen.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Berichten: 11362
Lid geworden op: 23 mar 2005 08:12
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2
Locatie: katwijk zh

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik heb nu even een longeerlijn uit de schuur gebruikt vanmorgen en dat ging ook nog heel best.
Ondanks de regen niet heel zwaar en nat dus ik kijk even hoe lang ik daar tevreden over blijf( er bleven wel allerlei planten in plakken,kleefkruid enz) Als ik weer wat meer tijd heb ga ik eens kijken voor iets anders.

Bedankt voor alle tips, heel fijn dat iedereen zijn ervaring deelt! :E:
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door HillieS »

Ik heb voor Jamie een biothane lijn, zodat hij ook 'los' kan als Yara los kan lopen.
Als hij vies is, even een doekje erover en hij is weer schoon.
Hij is glad, maar niet vervelend. Niet echt in je zak te proppen, maar met een aantal meter longeerlijn ofzo kan dat ook niet.
Er blijft niets aan hangen, en hij wordt dus ook niet nat. Ideaal!
Oh, en behoorlijk licht ook nog.
Afbeelding
Tallie
Zeer actief
Berichten: 3242
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:23
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik gebruik een rondlederen lijn van 10 meter, nooit iets anders meer. Soepel en er zit een beetje rek op zodat de hond niet meteen een gigantische correctie krijgt als de lijn ergens achter blijft hangen. Ik heb antislip en biothane ook gehad, maar ik vind het echt niet fijn.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Tallie
Zeer actief
Berichten: 3242
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:23
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik gebruik een rondlederen lijn van 10 meter, nooit iets anders meer. Soepel en er zit een beetje rek op zodat de hond niet meteen een gigantische correctie krijgt als de lijn ergens achter blijft hangen. Ik heb antislip en biothane ook gehad, maar ik vind het echt niet fijn.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Gebruikersavatar
AnnekeP
Vaste gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 18:18
Aantal honden: 1

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door AnnekeP »

ik gebruik deze:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ijn/598195

heel blij mee. Neemt weinig vocht op, is goed schoon te houden en heel erg antislip. Snijdt niet in je handen, wat wel fijn is, want Wodan kan nogal in de lijn hangen als hij reeën ziet.
Voor een kleine hond zou ik 'm niet aanraden, want het is niet de lichtste lijn, maar voor een wat groter exemplaar is ie perfect.
Raakt ook vrijwel niet in de knoop.
Eefje83
Zeer actief
Berichten: 11362
Lid geworden op: 23 mar 2005 08:12
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2
Locatie: katwijk zh

Re: welke lange lijn

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Ik heb de k9 aangeschaft en ben daar erg tevreden over. Als reserve heb ik de longeerlijn ook nog.

Tot op heden geen klachten hier :D
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”