Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag LKN

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag LKN

Ongelezen bericht door Maeve »

Misschien toch wel een ideetje om een topic bij te houden over de vorderingen van de dames :lol1:

In a nutshell: Sinds begin dit jaar zit er ietwat verbetering in mijn eigen gezondheid (yay! :cheer: ) waardoor ik meer energie heb en dus ook meer kan doen! Die kans heb ik meteen aangegrepen om nu eens echt regelmatig te trainen met de honden, niet af en toe maar volgens een strak schema. De arts was daar blij mee want het is blijkbaar een goede manier om mijn conditie op te bouwen. Oh en de honden worden er zielsgelukkig van uiteraard :mrgreen: Dus dat is hoe het de afgelopen weken gaat, en ik ben al heel blij met de vooruitgang van beide! Ik heb voor beide verschillende doelen en aandachtspunten en probeer m'n aandacht evenredig te verdelen, maar in beide gevallen geldt dat we gewoon lekker gaan trainen en dan zien we wel waar we dit seizoen uitkomen!

Coda is nu 3.5 jaar en heeft 1 seizoen bij een retrieverclub getraind. Daar hebben we veel geleerd maar helemaal mijn ding was het niet. Hierna kreeg ze eerst een nest waardoor ze een behoorlijke tijd uit de running was. Afgelopen september deden we voor het eerst mee aan een clubdiplomadag, maar ze bleek nog heel behoorlijk aan het "ontzwangeren" waardoor het resultaat enigszins teleurstellend was. Waar ik vreesde voor de blijf oefening, ging ze er al uit op het volgen :80: En dat heeft ze normaal gesproken toch echt wel onder de knie! Maar goed, ze is inmiddels weer zichzelf dus we pakken de training weer op en hopen dit seizoen opnieuw een CDD te kunnen proberen. Aandachtspunten bij haar liggen vooral bij de steadyness, ze moet duidelijk nog moeite doen om zich te beheersen waardoor ze gaandeweg soms (te) veel spanning opbouwt. Toch gaat ze hierin wel vooruit door het gewoon vaak te oefenen. Voor het idee, een half jaar terug heb ik nog dik 20 minuten met haar bij het water gestaan nadat ik er een dummy in had gegooid. Ze mag pas apporteren als er rust is, en dat duurde dus zo lang :engel: Dit is een filmpje van deze maand: Klik!

Bizzy is nu 9 maanden en vanwege Coda's moeilijkheden met steadyness ben ik daar met haar bewust heel op tijd mee begonnen. En of het karakter is of die andere basis weet ik niet, maar ze is gelukkig echt behoorlijk steady! Voordeel daarvan is dat ze ook beter haar rust weet te bewaren en heel geconcentreerd werkt. In dit filmpje was ze 4 maanden en hebben puur geclickerd op het vlot terugbrengen van de dummy: Klik!
Vlak daarna begon ze met wisselen waardoor we het apporteren even hebben stil gelegd, ze had toch best wel last van die pijnlijke tandjes.

Toen ze klaar was met wisselen hebben we de training weer opgepakt en nu zal ze komende maand haar eerste wedstrijdervaring opdoen! Ik heb haar ingeschreven voor de puppyklasse tijdens de Pink Workingtest, een initiatief om geld in te zamelen voor de Alpe d'HuZes. Dus zowel het goede stoel steunen als in een gemoedelijke sfeer wedstrijdervaring opdoen :ok: Onlangs ook kennis laten maken met koud wild. In het nest had ze al eens aan een duif mogen snuffelen en die vond ze toen best interessant! Nu was dat al een hele poos geleden, maar ook nu overwon de nieuwsgierigheid snel. Ze heeft eerst een tijdje uitgebreid staan snuffelen aan dat rare ding waar ik haar op uitstuurde :mrgreen: Vervolgens pakte ze een vleugel en kwam het brengen!
Afbeelding

De tweede keer leek ze duidelijk te denken: dat was niet handig, met die vleugel! Ze nam even de tijd om uit te zoeken hoe het dan wel moest en ik was even bang dat ze aan het plukken was, maar al snel kwam ze hem dan toch keurig brengen!
Afbeelding

Maar normaal trainen we voornamelijk met dummy's. En daarmee stoeit ze soms ook nog wel met de handigste manier om ze vast te houden :wink:
Afbeelding

Twee weken geleden ben ik met beide dames bij Samantha geweest voor een training. Eerst Bizzy, voor wie het ook de eerste keer was dat ze trainde onder leiding van een trainer en in het bijzijn van andere honden. Ik vreesde er een beetje voor omdat ze momenteel echt enorm energiek is, soms iets té voor haar eigen bestwil. Maar het was al vrij snel duidelijk: jachttraining is echt haar ding! Zodra we begonnen veranderde ze weer in de geconcentreerde, werklustige Bizzy en deed alle oefeningen heel netjes! We maakten een begin met het markeerapport, verloren zoeken in verschillende gebieden en uiteindelijk een over water. In dit geval nog een ondiep water omdat ze nog niet helemaal zeker is met zwemmen, maar natte voeten vindt ze geen probleem :wink:
Hier een filmpje van die training: Klik!

Met Coda hebben we ons vooral gericht op het vooruit sturen. Aparte is dat ze het goed beheerst zolang ze de dummy's in zicht heeft en vanuit een rechte lijn wordt gestuurd. Daarna lagen de dummy's op dezelfde plek maar stuurde ik haar uit vanuit een andere hoek en toen had ze duidelijk even een error :mrgreen: Na mijn commando keek ze me aan: "HUH?!" En werd toen wat zenuwachtig. Toen de afstand verkleind en toen snapte ze het weer. "Ooohja, daar lagen dummy's! :cheer: " Hier gaan we thuis dus nog even mee aan de slag, want ook dit is denk ik toch een kwestie van oefenen. Bij het markeerapport heeft ze ons een beetje gehaat denk ik :mann: Ze bleef regelmatig inspringen en het voordeel van trainen met twee personen is dat de ander dan de dummy kan weghalen. We besloten om en om een markeerapport op te gooien, ik voor Fudge en Samantha voor Coda. En steeds als Coda zou inspringen werd de dummy weggehaald. Na een enkele keer werd Coda echter zo snel dat Sam nog moest aanpoten ook om eerder bij de dummy te zijn :schrik: Daarop besloot ze om Fudge in te zetten, die was sowieso eerder bij de dummy en als Coda dan naar hem toe kwam zette hij z'n meest stoïcijnse gezicht op en bracht de dummy terug naar Samantha :mrgreen: Dit herhaalde zich een aantal keer waarna ze ineens, een halve seconde nadat ze insprong, leek te denken: "verdorie, dit werkt dus niet." Ze kwam meteen terug lopen en ging weer keurig naast me zitten. De dummy werd weer opgegooid en ze bleef keurig zitten. Met haar meest verveelde hoofd, dat wel :mrgreen: Maar ze heeft netjes gewacht op mijn commando en toen mocht ze dan ein-de-lijk de dummy halen! :cheer:
Laatst gewijzigd door Maeve op 25 mei 2017 13:35, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leonie.
Zeer actief
Berichten: 6123
Lid geworden op: 23 feb 2012 11:15
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Texel

Re: Jachttraining met de dames Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Wat knap!
Leuk om te volgen!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller

Ongelezen bericht door ranetje »

Leuk dat je de training nu meer kan gaan oppakken :ok:

Succes!
Ik blijf het graag volgen :D

Je zegt wel vaak (te) goed zo ....... en op een te vroeg moment.
Stimuleren is prima, maar het is pas "goed zo" als Bizzy echt naar jou onderweg is.
Liefst pas als ze met de dummy bij je is.

Je kunt ook nog alleen het over water te oefenen door Bizzy bij je te roepen vanaf de overkant?
Dan is ze misschien wat minder onrustig en loopt ook niet te klooien met het apport.

Mooi dat Coda op een gegeven moment toch bleef zitten bij het markeer apport.
Let op dat ze niet gaat blokkeren en gewoon helemaal niet meer gaat als de dummy te veel wordt weggehaald.
Ik zou haar liever eerst aangelijnd voorjagen denk ik.
Maar dat is louter van achter een schermpje dus of dat juist is weet ik niet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:Leuk dat je de training nu meer kan gaan oppakken :ok:

Succes!
Ik blijf het graag volgen :D

Je zegt wel vaak (te) goed zo ....... en op een te vroeg moment.
Stimuleren is prima, maar het is pas "goed zo" als Bizzy echt naar jou onderweg is.
Liefst pas als ze met de dummy bij je is.

Je kunt ook nog alleen het over water te oefenen door Bizzy bij je te roepen vanaf de overkant?
Dan is ze misschien wat minder onrustig en loopt ook niet te klooien met het apport.

Mooi dat Coda op een gegeven moment toch bleef zitten bij het markeer apport.
Let op dat ze niet gaat blokkeren en gewoon helemaal niet meer gaat als de dummy te veel wordt weggehaald.
Ik zou haar liever eerst aangelijnd voorjagen denk ik.
Maar dat is louter van achter een schermpje dus of dat juist is weet ik niet :wink:
Dankje!
Wat betreft dat te vroeg belonen, je doelt op die eerste poging over water denk ik?
Daar zat ze niet bewust te klooien met het apport maar ze had daadwerkelijk moeite met het water betreden. Ze is nog niet helemaal zeker met zwemmen en hier liep ze tegen het riet aan, ik had daar geen problemen voorzien maar zij dacht daar anders over :mrgreen: Gelukkig doet ze verder echt nooit moeilijk met het brengen van de dummy en de tweede keer, toen ze een voor haar handige route had, kwam die ook weer vlot binnen :ok: Ik had gehoopt dat ik haar met m'n stem wat kon stimuleren maar ze moest het blijkbaar toch zelf oplossen haha.

Blokkeren ben ik op dit moment niet zo bang voor met Coda, ze barst van de drive en dat is heel fijn maar maakt het soms juist moeilijk om zich te beheersen denk ik wel eens. Toch doe ik dit soort oefeningen inderdaad wel met mate hoor. Aangelijnd voorjagen is bij haar niet zo zinvol want dat heeft ze heel goed door, ook als het een lange lijn is. En dan weet ze zich wel te beheersen, maar eenmaal los is ze me vaak te snel af. Het is ook nog eens enorm zelfbelonend op die manier waardoor we dit voor nu een goede oefening vonden. Het kwartje moet even vallen dat ze ook los zich heeft te beheersen, zodat ik haar daar dan voor kan belonen :ok: Voor zover dat mogelijk is trouwens, want een voerbeloning neemt ze op dat moment niet aan haha.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:
ranetje schreef:Leuk dat je de training nu meer kan gaan oppakken :ok:

Succes!
Ik blijf het graag volgen :D

Je zegt wel vaak (te) goed zo ....... en op een te vroeg moment.
Stimuleren is prima, maar het is pas "goed zo" als Bizzy echt naar jou onderweg is.
Liefst pas als ze met de dummy bij je is.

Je kunt ook nog alleen het over water te oefenen door Bizzy bij je te roepen vanaf de overkant?
Dan is ze misschien wat minder onrustig en loopt ook niet te klooien met het apport.

Mooi dat Coda op een gegeven moment toch bleef zitten bij het markeer apport.
Let op dat ze niet gaat blokkeren en gewoon helemaal niet meer gaat als de dummy te veel wordt weggehaald.
Ik zou haar liever eerst aangelijnd voorjagen denk ik.
Maar dat is louter van achter een schermpje dus of dat juist is weet ik niet :wink:
Dankje!
Wat betreft dat te vroeg belonen, je doelt op die eerste poging over water denk ik?
Daar zat ze niet bewust te klooien met het apport maar ze had daadwerkelijk moeite met het water betreden. Ze is nog niet helemaal zeker met zwemmen en hier liep ze tegen het riet aan, ik had daar geen problemen voorzien maar zij dacht daar anders over :mrgreen: Gelukkig doet ze verder echt nooit moeilijk met het brengen van de dummy en de tweede keer, toen ze een voor haar handige route had, kwam die ook weer vlot binnen :ok: Ik had gehoopt dat ik haar met m'n stem wat kon stimuleren maar ze moest het blijkbaar toch zelf oplossen haha.

Blokkeren ben ik op dit moment niet zo bang voor met Coda, ze barst van de drive en dat is heel fijn maar maakt het soms juist moeilijk om zich te beheersen denk ik wel eens. Toch doe ik dit soort oefeningen inderdaad wel met mate hoor. Aangelijnd voorjagen is bij haar niet zo zinvol want dat heeft ze heel goed door, ook als het een lange lijn is. En dan weet ze zich wel te beheersen, maar eenmaal los is ze me vaak te snel af. Het is ook nog eens enorm zelfbelonend op die manier waardoor we dit voor nu een goede oefening vonden. Het kwartje moet even vallen dat ze ook los zich heeft te beheersen, zodat ik haar daar dan voor kan belonen :ok: Voor zover dat mogelijk is trouwens, want een voerbeloning neemt ze op dat moment niet aan haha.
Misschien niet bewust, maar het apport viel toch een paar keer.
Ze is er helemaal nog wat rommelig mee vanwege de wat overdreven (?) bedrijvigheid waarmee ze bezig is.
Dat is wel een beetje een Toller dingetje dat bedrijvige bezig zijn :mrgreen:
Mogelijk nu ook nog vanwege de spanning omdat ze niet wist hoe ze terug moest komen, maar ik denk dat ik dat dan even zonder apport zou proberen op te lossen.

Je was bij beide over water apporten nogal scheutig met je "goed zo" :tongue:
Bij de eerste keer inderdaad nog wat meer dan bij de tweede :lol1:

Ik snap je redenering bij het markeer apport van Coda.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:
Maeve schreef:
ranetje schreef:Leuk dat je de training nu meer kan gaan oppakken :ok:

Succes!
Ik blijf het graag volgen :D

Je zegt wel vaak (te) goed zo ....... en op een te vroeg moment.
Stimuleren is prima, maar het is pas "goed zo" als Bizzy echt naar jou onderweg is.
Liefst pas als ze met de dummy bij je is.

Je kunt ook nog alleen het over water te oefenen door Bizzy bij je te roepen vanaf de overkant?
Dan is ze misschien wat minder onrustig en loopt ook niet te klooien met het apport.

Mooi dat Coda op een gegeven moment toch bleef zitten bij het markeer apport.
Let op dat ze niet gaat blokkeren en gewoon helemaal niet meer gaat als de dummy te veel wordt weggehaald.
Ik zou haar liever eerst aangelijnd voorjagen denk ik.
Maar dat is louter van achter een schermpje dus of dat juist is weet ik niet :wink:
Dankje!
Wat betreft dat te vroeg belonen, je doelt op die eerste poging over water denk ik?
Daar zat ze niet bewust te klooien met het apport maar ze had daadwerkelijk moeite met het water betreden. Ze is nog niet helemaal zeker met zwemmen en hier liep ze tegen het riet aan, ik had daar geen problemen voorzien maar zij dacht daar anders over :mrgreen: Gelukkig doet ze verder echt nooit moeilijk met het brengen van de dummy en de tweede keer, toen ze een voor haar handige route had, kwam die ook weer vlot binnen :ok: Ik had gehoopt dat ik haar met m'n stem wat kon stimuleren maar ze moest het blijkbaar toch zelf oplossen haha.

Blokkeren ben ik op dit moment niet zo bang voor met Coda, ze barst van de drive en dat is heel fijn maar maakt het soms juist moeilijk om zich te beheersen denk ik wel eens. Toch doe ik dit soort oefeningen inderdaad wel met mate hoor. Aangelijnd voorjagen is bij haar niet zo zinvol want dat heeft ze heel goed door, ook als het een lange lijn is. En dan weet ze zich wel te beheersen, maar eenmaal los is ze me vaak te snel af. Het is ook nog eens enorm zelfbelonend op die manier waardoor we dit voor nu een goede oefening vonden. Het kwartje moet even vallen dat ze ook los zich heeft te beheersen, zodat ik haar daar dan voor kan belonen :ok: Voor zover dat mogelijk is trouwens, want een voerbeloning neemt ze op dat moment niet aan haha.
Misschien niet bewust, maar het apport viel toch een paar keer.
Ze is er helemaal nog wat rommelig mee vanwege de wat overdreven (?) bedrijvigheid waarmee ze bezig is.
Dat is wel een beetje een Toller dingetje dat bedrijvige bezig zijn :mrgreen:
Mogelijk nu ook nog vanwege de spanning omdat ze niet wist hoe ze terug moest komen, maar ik denk dat ik dat dan even zonder apport zou proberen op te lossen.

Je was bij beide over water apporten nogal scheutig met je "goed zo" :tongue:
Bij de eerste keer inderdaad nog wat meer dan bij de tweede :lol1:

Ik snap je redenering bij het markeer apport van Coda.
Ohzo. Ja, dan ben ik het met je eens. Ik las "klooien met het apport" als in: eigenwijs doen en niet terug willen komen. En dat is niet aan de orde, maar dat rommelige heeft ze inderdaad wel. Deels vanwege dat enthousiasme maar ik moet ook zeggen dat dit de eerste keer was dat ze met dit soort dummy's werkte. Ze moet altijd even wennen aan het correct vasthouden daarvan, dat zal ook meespelen. Eigenlijk heeft ze in verhouding nog best een smal bekkie waardoor het ook wel echt aanpoten is voor haar om uit te vogelen hoe je zo'n ding het best kan vasthouden :engel:

En ik was inderdaad extreem behulpzaam naar haar toe omdat het zoveel nieuwe indrukken waren voor haar in één training. Normaal ben ik niet zó scheutig met de stembeloningen :mrgreen: Maar wel een aandachtspuntje voor de volgende keer inderdaad! Toen ik de filmpjes terug zag dacht ik: volgens mij was ze lang niet zo voorzichtig/onzeker als ik had verwacht.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller

Ongelezen bericht door Maeve »

Voor vandaag een duif uit de vriezer gehaald. Dummy's vindt ze heel leuk maar ik vind het wel belangrijk dat ze wild tenminste kent en er niet gek op gaat reageren. Ze zat wederom wat te puzzelen met het vasthouden, in het midden vindt ze lastig want dan heeft ze een heleboel veren in haar bek maar geen duif :mrgreen: Uiteindelijk bleef ze het consequent aan de nek optillen, haar eigen hoofd iets verder omhoog en daar kwam ze parmantig aangezet met t apport. Zo kan het ook! :pffff: :mrgreen: Niet helemaal mijn bedoeling, maar voor nu vond ik het een creatieve oplossing haha. En ze vond het gelukkig geen probleem om de duif te pakken en probeerde het ook niet te bijten, daar ging het me vooral om. Voor de volgende keer misschien toch duif in pantykous doen..

En een kort filmpje
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Bizzy en de duif

Ongelezen bericht door ranetje »

Oeps dit gaat wel heel rommelig.
Ik zou die duif zeker in een panty stoppen als ik jou was.

Het leren dragen kan je eventueel ook aangelijnd doen, als ze het commando "vast" kent?

Als deze duif niet meer bruikbaar is zou je de vleugeltjes nog om een dummy kunnen binden, als ze een dummy tenminste wel gewoon in het midden pakt?
Als tussenstap lijkt me dat best zinvol.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief
Berichten: 8875
Lid geworden op: 08 feb 2006 10:34

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Bizzy en de duif

Ongelezen bericht door Sita »

Het is binnengekomen, maar meer door het even op te pakken en weer los te laten. Ik zou even heel wat stapjes terug gaan. Met nieuw wild heb ik het eigenlijk altijd inkomend laten apporteren. Hond neerzetten, wild paar meter voor de hond leggen en zelf daar iets achter gaan staan. Daarna de hond roepen en apport commando geven. Naar je toe zullen ze makkelijker dingen meenemen en de afstand is in het begin echt klein zodat je gelijk kunt ingrijpen mocht het fout gaan. Gaat het goed kun je de afstanden vergroten en uiteindelijk een normaal apport mee te laten doen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Bizzy en de duif

Ongelezen bericht door Maeve »

Aangelijnd hebben we daarna gedaan. Alleen dat filmpje is niet zo duidelijk geworden:Klik!
Bracht er wel wat meer rust in, maar in het midden pakken zat er nog niet in.

Wel jammer trouwens, ik heb de duif net weggegooid. Dat van die vleugels had ik nog niet over nagedacht, al heb ik denk ik nog wel een duif in de vriezer :ok:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Bizzy en de duif

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:Aangelijnd hebben we daarna gedaan. Alleen dat filmpje is niet zo duidelijk geworden:Klik!
Bracht er wel wat meer rust in, maar in het midden pakken zat er nog niet in.

Wel jammer trouwens, ik heb de duif net weggegooid. Dat van die vleugels had ik nog niet over nagedacht, al heb ik denk ik nog wel een duif in de vriezer :ok:
Niet in de groenbak?
Daar zou je hem nog wel even uit kunnen halen voor de vleugeltjes :wink:

Op het filmpje met lijn gaat het iets beter.
Maar ik zou echt aansturen om haar in het midden te laten pakken bij de duif.
Aan de kop meenemen kan heel gemakkelijk leiden tot het apporteren van de kop terwijl de rest ergens blijft liggen. :tongue:
Duif is nogal kwetsbaar.

Inkomend laten apporteren zoals Sita voorstelt is zeker ook een optie :ok:
Maar ik zou die duif toch echt inpakken voorlopig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Bizzy en de duif

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, die panty gaan we wel echt nodig hebben haha. Voor nu heb ik beloond voor het vasthouden en stukjes lopen met de duif in haar bek. Aangeven met m'n hand over de kop heb ik ook geprobeerd in de hoop dat ze hem goed aan zou pakken maar dat gaf niet helemaal het gewenste effect. Die panty zullen we echt nodig hebben denk ik dus :wink: Maar ze is niet vies van wild, dat hebben Tollers nog wel eens en dat wilde ik graag voor zijn.

Inkomend apporteren is inderdaad wel een goed idee! :ok:
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Bizzy en de duif

Ongelezen bericht door Maeve »

Gisteren was de Pink WT, heel leuke ervaring voor Biz en voor mij! Coda heeft als nadeel dat ze op dat soort dagen best druk kan worden en daardoor soms moeilijk bereikbaar, dat had mijn zelfvertrouwen op dat soort dagen ook niet echt goed gedaan. Het was dan ook een verademing om te zien dat Bizzy er heel anders mee om gaat: ze was enthousiast als altijd maar bleef wel enorm gefocused op mij en het werk. Bij de laatste proef werd ze wat onrustiger en toen ze met de dummy terug kwam en een groot, open veld voor zich zag wilde ze uitwijken (dat hadden een aantal honden voor haar ook gedaan dus ze zou het ook wel afgekeken hebben misschien :oeps: ) maar na een extra fluitsignaal van mij kwam ze alsnog netjes de dummy brengen. Uiteindelijk heeft ze alle dummy's binnen gebracht en we werden 11e van de 16 met 55 punten :D

Bij proef 1 begonnen we met een simpel markeerapport op een grasveldje. Ze moest er duidelijk even in komen want hoewel ze de dummy zag vallen rende ze voorbij de valplek en toen ze de dummy daar niet vond dwaalde ze af naar de dichtere bebossing rechts van het veldje. Nadat de helper haar weer in de juiste richting had gelokt met geluidjes vond ze de dummy en kwam deze meteen blij terug brengen met zo'n gezicht "kijk nou wat ik vond baas! :cheer: " :mrgreen: Toen weer naast me neergezet voor de tweede markeer, die zou vallen in een inham tussen de bebossing rechts van het veld. Deze had ze ook gezien en markeerde nu blijkbaar wel een stuk beter, want ze pakte hem meteen op en kwam als een speer terug! Complimentje van de keurmeester over de tweede markeer, hij gaf ook aan dat we er beide waarschijnlijk nog even in moesten komen bij de eerste. Hier kregen we 12 punten, zoals verwacht ook wat punten aftrek omdat ze nog niet in de hand afgeeft.

Proef 2 was een apport uit water en daarna een markeerapport. Bij het waterapport zag ze de helper via het riet naar het water lopen waar hij, eenmaal uit zicht, een dummy opgooide die in het water viel. Ze volgde keurig dezelfde route en toen was het afwachten..Het duurde een poosje en ik hoorde van alles maar kon niets zien, heel frustrerend vond ik :oeps: :mrgreen: Na een half minuutje ongeveer denk ik kwam ze terug met de dummy. Ik was enigszins verbaasd want ze had alleen wat natte voetjes. Toen bleek dat ze bij de kant had staan peddelen tot de dummy binnen bereik was gedreven :mann: Niet helemaal de bedoeling en dat kostte ons ook wat punten, maar ik moest er wel om lachen. Zeker toen Bizzy's zusje Fox, die ook meedeed, op precies dezelfde manier de dummy had binnengehaald en ook kurkdroog terug kwam :mrgreen: Na het waterapport moesten we een kwartslag draaien om haar in te zetten op de markeer. Biz had echter bedacht dat de helper van het waterapport haar Nieuwe Grote Vriend was, en hield haar ogen niet van hem af :pffff: Het kostte dus even wat tijd voor ze haar aandacht erbij had en de markeer had gezien. Daarna ging ze wel netjes de bebossing in en kwam ook vlot weer terug, ook deze had ze heel netjes gemarkeerd! Hier ook 12 punten, waarbij wederom aftrek voor het niet correct afgeven en het peddelen bij de waterkant was ook niet helemaal de bedoeling..

Proef 3 was één apport op een grasveld waarvoor ik haar moest vooruitsturen. Dit deed ze netjes en ze ging in één streep op de dummy af en net zo snel weer terug! Vervolgens werd ons verteld dat er in het bos naast dit grasveld ook een apport lag en moest ze daar zoeken. Hier had ze wederom wat moeite met schakelen want de helper bij het eerste apport is toch leuk?! Daar ging ze dus eerst naartoe en op het moment dat de keurmeester mij vroeg of ze nou weigerde dekking aan te nemen (doet ze anders nóóit! :mrgreen: ) ging ze toch het bos in, om niet veel later met dummy terug te komen! Hiervoor kreeg ze 17 punten.

Bij proef 4 moest ik haar eerst laten blijven in het bos terwijl ik naar de volgende voorjager liep. Het idee erachter was dat ik de voorjager moest aanwijzen waar het wild geschoten was zodat zij haar hond kon uitsturen, en tijdens dit alles moest mijn hond rustig op de aangewezen plaats blijven om de andere hond niet te storen in zijn werk. Omdat het nog jonge honden zijn besloten we wel om de tweede hond pas uit te sturen zodra de voorjager bij de wachtende hond terug was. Bizzy bleef eerst braaf liggen, tot ik bij de andere voorjager was. Toen keek ik achterom en zag ik haar twijfelachtig op staan, al bleef ze wel op haar plek. Ik besloot dat haar opnieuw afleggen vanaf die afstand alleen maar zou uitnodigen om haar naar mij toe te halen, dus besloot haar nog even te negeren. Terwijl ik terug liep was ze heel voorzichtig iets naar voren geslopen en was netjes gestopt bij de bosrand, aan haar lichaamstaal was te merken dat ze wel wist dat haar idee niet helemaal goed was :mrgreen: We zijn samen weer terug naar de plek gelopen waar ze nog even mocht liggen terwijl de andere hond bezig was met apporteren. Dit deed ze netjes en vervolgens was het onze beurt om te apporteren. Dit keer een verloren apport in een gebied met hoge begroeiing. Ze zag het niet meteen zitten om de begroeiing in te duiken en controleerde eerst of er ook een omweg was, maar die was er niet :wink: Daarna heeft ze heel netjes het pad gevolgd wat de vorige honden hadden gemaakt haha. Maar de vorige hond was te ver doorgelopen waardoor het pad niet uit kwam bij de dummy. Toen ze ter hoogte van de dummy was stopte ze, we zagen haar duidelijk twijfelen, de door haar uitgestippelde route was dus anders dan wat haar neus haar vertelde :mrgreen: En gelukkig besloot ze toen haar neus te volgen en kwam uiteindelijk terug met dummy! Hiervoor kreeg ze 16 punten.

Al met al was het een leuke, leerzame dag! We kregen van verschillend helpers te horen dat ze haar een enorm leuk hondje vonden en hadden genoten van haar enthousiasme, haha! We weten weer waar de verbeterpunten liggen. Meerdere apporten moeten we gaan oefenen zodat ze leert schakelen en haar focus kan richten op wat ik haar aanwijs. En voor mij was het advies om vooral vertrouwen in m'n hond te hebben en rustig te blijven. Blijkbaar straalde ik uit dat ik het niet tof vindt om af te wachten terwijl mijn hond uit zicht is, ben ook best een beetje een controlfreak haha.

Zusje Fox werd overigens 9e in onze groep met 58 punten, ook echt keurig gedaan! Meerdere keurmeesters merkten op dat beide dames dezelfde manier van werken hebben blijkbaar.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Pink WT met Bizz

Ongelezen bericht door ranetje »

Goed gedaan! :ok:
Met ervaring en training kom je veel verder, maar zo'n jonge hond en toch alles binnen is uitstekend. :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Pink WT met Bizz

Ongelezen bericht door Maeve »

Het gaat z'n gangetje hier, met Bizzy richt ik me nu vooral op het appél en de steadyness zodat we hopelijk dit jaar mee kunnen doen aan wat clubdiplomadagen :ok: Het blijft van nature een heel beweeglijk, impulsief hondje maar als ik haar duidelijk maak wat de bedoeling is (even gewoon geduldig wachten op een commando bijvoorbeeld :mrgreen: ) doet ze dat vanaf dat moment ook heel netjes. Ook het werken met afleiding gaat steeds beter, dus dummy's gooien en dan eerst voor roepen of een stukje volgen. Ik merk dat ze razendsnel anticipeert dus als ik dat soort oefeningen er niet in gooi vindt ze het heel vanzelfsprekend dat ze moet apporteren. Dan wacht ze wel braaf op het commando, maar tijdens dat wachten is ze voor niets anders bereikbaar. Ze maakt geen contact en wacht gewoon tot ik het magische A-woord zeg :engel: Dat moesten we even doorbreken dus, maar ook dat snapt ze nu!

Filmpjes!
Dit is van een week of wat geleden, vooruit sturen: Klik!
En vanavond heb ik haar gepest door een dummy over haar heen te gooien en toen eerst voor te roepen: Klik!

Dat laatste kan Coda nog niet, dus dat is haar volgende doel :engel:
Gebruikersavatar
Leonie.
Zeer actief
Berichten: 6123
Lid geworden op: 23 feb 2012 11:15
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Texel

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Appél en steadyn

Ongelezen bericht door Leonie. »

Leuk om te zien!!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Pink WT met Bizz

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef: Filmpjes!
Dit is van een week of wat geleden, vooruit sturen: Klik!
En vanavond heb ik haar gepest door een dummy over haar heen te gooien en toen eerst voor te roepen: Klik!

Dat laatste kan Coda nog niet, dus dat is haar volgende doel :engel:
Leuk :D
De memory is iets waar je nog aan gaat werken?
Ik kreeg de indruk in het tweede filmpje dat die dummy niet meer in het geheugen zat :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pino01
Zeer actief
Berichten: 2240
Lid geworden op: 17 nov 2013 14:47
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Appél en steadyn

Ongelezen bericht door Pino01 »

heb je de app al Jachttrainingmet Paul de Vos
Gebruikersavatar
Lunatic
Zeer actief
Berichten: 8931
Lid geworden op: 17 jan 2011 18:53
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Appél en steadyn

Ongelezen bericht door Lunatic »

Leuk :ok: maar waarom moet ze je aankijken tijdens het volgen? Een jachthond moet juist niks missen wat er om hem heen gebeurt.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Pink WT met Bizz

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:
Maeve schreef: Filmpjes!
Dit is van een week of wat geleden, vooruit sturen: Klik!
En vanavond heb ik haar gepest door een dummy over haar heen te gooien en toen eerst voor te roepen: Klik!

Dat laatste kan Coda nog niet, dus dat is haar volgende doel :engel:
Leuk :D
De memory is iets waar je nog aan gaat werken?
Ik kreeg de indruk in het tweede filmpje dat die dummy niet meer in het geheugen zat :tongue:
Haha klopt. Ze heeft nog zoveel aandacht tijdens het volgen dat ze de rest uit het oog verliest. Denk dat het al beter zou gaan als ze beter op de omgeving zou blijven letten tijdens het volgen.
Pino01 schreef: heb je de app al Jachttrainingmet Paul de Vos
Ja, daar haal ik regelmatig oefeningen uit! Erg handige app vind ik dat :ok:
Lunatic schreef:Leuk :ok: maar waarom moet ze je aankijken tijdens het volgen? Een jachthond moet juist niks missen wat er om hem heen gebeurt.
Zou wat mij betreft ook wat minder mogen, maar al volgend voor zich kijken vindt ze nog moeilijk. Na een pas of twee versneld ze dan en vergeet haar positie naast me, op deze manier blijft ze wel heel netjes volgen. Ik ben het langzaam aan het ombuigen naar toch voor zich uit kijken dus, maar het wil nog niet echt vlotten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Appél en steadyn

Ongelezen bericht door Maeve »

Bizzy zou 2 weken geleden haar eerste clubdiplomadag hebben, ware het niet dat ze loops werd :ugh: Ik besloot de organisatie te mailen met de vraag of Coda dan haar plek in mocht nemen, maar dat was niet mogelijk. Jammer dus, maar helaas. Nu mag ze een volgende poging doen in Juli, waarvoor we gelukkig al bevestiging hebben dat we mee mogen doen.

Verder gaan ze beide best vooruit! Bizzy zwemt nu echt goed, dat bleef steeds zo'n onzeker iets maar ze gaat nu probleemloos te water. Het apport afgeven zonder eerst te schudden is nog niet gelukt, daar werken we nu aan. Verder merkte ik laatst dat ze zichzelf had leren tellen :mrgreen: Ze sprong in, en toen nog eens. Toen heb ik bewust een poos gewacht tot ik m'n commando gaf, en steeds vanaf 3 seconden vertrok ze. Blijkbaar wacht ik altijd precies zo lang voor ik haar stuur dus :mrgreen: Leermomentje! Ik heb haar één keer tegengehouden toen ze wilde inspringen en toen wachtte ze keurig op mijn commando.

Ook Coda begint steeds meer rust te krijgen. Vergeleken met Bizzy vind ik haar alsnog wel een raket, maar ze gaat steeds netter werken. Ze geeft het apport inmiddels netjes zittend af en is, behalve bij apporten uit water, steady. Bij het water apport heb ik haar voor de zekerheid nog wel even aan de lijn tegen het inspringen, hiervoor heeft ze ook steeds nog even nodig om te kalmeren voor ik haar uitstuur. Het afgeven van het apport zonder uitschudden lukte haar laatst bijna, als ik de dummy had aangepakt was het goed gegaan maar in plaats daarvan wilde ik dat ze ging zitten. Dat was nog iets te veel gevraagd :wink:

Ik heb gister en eergister dezelfde oefeningen met ze gedaan, Bizzy op vrijdag en Coda op zaterdag. Door de filmpjes samen te voegen kun je goed het verschil zien in hun werk vind ik, best grappig!
Filmpje!
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Tellende Tollers

Ongelezen bericht door Machie »

Coda houdt de dummy's een stuk handiger vast dan Bizzy :mrgreen:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Tellende Tollers

Ongelezen bericht door ranetje »

Machie schreef:Coda houdt de dummy's een stuk handiger vast dan Bizzy :mrgreen:
:lol1:
Daar lijkt het wel op.

Apport aangeven voor ze gaan schudden, bij water apport, is nog een beetje moeilijk geloof ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Tellende Tollers

Ongelezen bericht door Maeve »

Machie schreef:Coda houdt de dummy's een stuk handiger vast dan Bizzy :mrgreen:
Coda heeft ook al iets meer ervaring daarmee :mrgreen: En, ook niet onbelangrijk: weegt iets meer. Biz is maar een klein Tollertje met haar 12kg dus die dummy is voor haar relatief zwaar. Ik merk in ieder geval dat ze haar uiterste best doet om hem niet te laten vallen en dat gaat ook steeds beter :ok:
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Tellende Tollers

Ongelezen bericht door Maeve »

We zijn net terug van de clubdiplomadag van de NLV. Geen diploma voor Bizzy, maar ik ben wel heel tevreden! Ze heeft zich gedurende de dag keurig gedragen, was rustig, steady en stil! Kreeg van meerdere mensen opmerkingen dat dat toch al best opvallend was voor een Toller :LOL:

We begonnen met aangelijnd en los volgen, op een extra commando na om haar aandacht te houden deed ze dat netjes! Daarvoor kregen we een 9. Toen het uitsturen en komen op bevel, ik vreesde er een beetje voor want veel honden voor ons waren daar blijkbaar op heel interessante geuren gestuit waarna ze niet meer terug te fluiten waren. Bizzy ging netjes op mijn commando "vrij", maar draaide na een meter of 30 om en kwam weer terug. Net iets te vroeg dus. Heb haar even laten gaan en na even rondsnuffelen bij me nam ze weer afstand, nu wel genoeg waarna de keurmeester het teken gaf dat ik haar terug mocht fluiten. Hierop reageerde ze direct en kwam netjes naast me zitten! Een 8! :cheer:

Daarna het houden van aangewezen plaats. Die deden we samen met een Labrador reu, hij werd achter Bizzy op z'n plaats gewezen en Bizzy lag enkele meters voor hem. Terwijl we de hoek om liepen hoorden we de Lab blaffen en meteen daarna schoot hij van z'n plek en rende luid blaffend langs Bizzy, op weg naar z'n baas. Bizzy was wel blijven liggen, maar na een tweede poging gebeurde exact hetzelfde. Weer was ze netjes blijven liggen, maar toen de derde keer weer hetzelfde gebeurde zag ik aan haar houding dat ze onzeker werd. De Lab kreeg een onvoldoende en Bizzy mocht het alleen nog eens proberen, maar was inmiddels niet meer in de stemming om zelfzeker te blijven liggen met mij uit het zicht. Na een halve minuut stond ze voorzichtig op en kwam naar me toe gelopen, helaas een onvoldoende dus. De keurmeester gaf aan dat hij haar reactie begrijpelijk vond, maar meer kon hij er ook niet van maken natuurlijk. Dus de kans op het diploma was toen verkeken, en we hebben de proefjes daarna maar gewoon als training gezien :ok:

Voor het kort apport had ze ook een 8. Ze was steady en bracht de dummy in één streep terug. In de hand afgegeven en niet één keer laten vallen! Dat was ons leermomentje, dus blij mee! De punten aftrek waren voor het niet zittend afgeven. Apport uit diep water ook een 8, zelfde verhaal eigenlijk. Ik was heel blij dat ze de dummy in de hand had afgegeven zonder eerst te schudden of laten vallen! Die punten aftrek voor het niet zittend afgeven namen we dan ook maar voor lief.

Ik blijf het jammer vinden van die onvoldoende, met een andere hond naast zich had ze die wellicht ook gehaald. Maar ben heel trots op wat ze heeft laten zien, het ging eigenlijk boven verwachting goed! En ze heeft laten zien dit soort dagen ook heel leuk te vinden, dus we gaan binnenkort gewoon nog eens een poging doen denk ik! :ok:
Gebruikersavatar
Leonie.
Zeer actief
Berichten: 6123
Lid geworden op: 23 feb 2012 11:15
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Texel

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door Leonie. »

Jee dat is ook jammer dat je dan een onvoldoende krijgt zeg. Wel knap gedaan verder!
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door ranetje »

Ontzettend jammer.
Als een hond twee keer blijft liggen terwijl de andere hond weg gaat vind ik dat een 10 en hoeft er helemaal niet nog eens apart opnieuw af en uit zicht gedaan te worden.
Maar ja ................... ben geen keurmeester :tongue: :wink:

Verder netjes! :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:Ontzettend jammer.
Als een hond twee keer blijft liggen terwijl de andere hond weg gaat vind ik dat een 10 en hoeft er helemaal niet nog eens apart opnieuw af en uit zicht gedaan te worden.
Maar ja ................... ben geen keurmeester :tongue: :wink:

Verder netjes! :ok:
Vond ik nou ook :pffff: :mrgreen: Die Lab sprong zo'n beetje over haar heen ook haha, ze lagen in een heel smal bospaadje.
De keurmeester dacht wel echt mee hoor, hij zag Bizzy's houding en was tussen haar en mij gaan staan. Maar als Biz eenmaal heeft bedacht dat ze 't niet meer gaat doen, gaat dat haar ook niet meer tegen houden..
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:
ranetje schreef:Ontzettend jammer.
Als een hond twee keer blijft liggen terwijl de andere hond weg gaat vind ik dat een 10 en hoeft er helemaal niet nog eens apart opnieuw af en uit zicht gedaan te worden.
Maar ja ................... ben geen keurmeester :tongue: :wink:

Verder netjes! :ok:
Vond ik nou ook :pffff: :mrgreen: Die Lab sprong zo'n beetje over haar heen ook haha, ze lagen in een heel smal bospaadje.
De keurmeester dacht wel echt mee hoor, hij zag Bizzy's houding en was tussen haar en mij gaan staan. Maar als Biz eenmaal heeft bedacht dat ze 't niet meer gaat doen, gaat dat haar ook niet meer tegen houden..
Hij wou je helpen.......................
Ik zou helemaal niet gevraagd hebben om haar nog eens alleen af te leggen. :pffff:
Een jonge hond die zo'n Labrador 2 x verdraagt moet je niet overvragen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vond het toch maar weer tijd voor een update :wink: Beetje gek eigenlijk, want Bizzy is geen steek verder gekomen maar toch enorm gegroeid :mrgreen: De vorige keer grepen we net naast het C-diploma vanwege de blijf oefening. Vorige maand deden we weer een poging op de CDD van de LKN. Ik had er best een goed gevoel over. Na de slechte ervaring van de volgende keer vond ze de blijf echt geen leuke oefening meer, maar we hadden het wel weer een positieve draai weten te geven en tijdens de trainingen bewees ze dat ze het echt wel onder de knie heeft! Vaak een minuut of 3 of langer uit zicht, dus ik wist dat ze het kon :ok: En toch..zijn we ook dit keer gesneuveld op de blijf oefening :ugh:

We begonnen best goed! Het uitsturen en komen op bevel was als uit het boekje, een 10 :cheer: Het volgwerk kon iets netter. Dit was op het veld waar ook de auto's geparkeerd stonden iets verderop en waar de meeste honden waren uitgelaten die ochtend. Ze bleef op een gegeven moment iets achter vanwege de blijkbaar interessante luchtjes, dus daar een 8.

Toen de blijf..en de pech voor ons was dat de situatie behoorlijk anders was dan we hadden geoefend. Ik oefen het vaak in het bos waarbij ik haar achter een boom of struik leg en de hoek om loop. Hier lag ze midden op een weiland en zag mij het weiland weer af lopen waar ik daar pas uit het zicht verdween. Dat bleek te moeilijk, dus na ongeveer anderhalve minuut verscheen er een Bizzy naast me, hmph.

Apport te land ging netjes, ze was goed steady maar geen modelapport dus een 8. Apport uit water was echt slordig. Het was een heel klein poeltje en de inzetplek was op een heuveltje. Ze was goed steady maar toen ik haar stuurde bleef ze eerst om het water heen lopen. Zo ken ik haar niet, dus wat ongeduldig herhaalde ik het commando. Toen ging ze het water in, apporteerde de dummy maar liet die net voor m'n voeten op de grond vallen. Een 6.

Nadat alle C en B proeven waren afgelopen ben ik nog weer terug gelopen om de blijf en het apport uit water over te doen. Daarbij viel het kwartje wel waarom ze zo onlogisch deed bij het water. Ik zette haar op dezelfde inzetplek op het heuveltje en keek vanaf haar hoogte en verrek, vanaf daar was het water helemaal niet zichtbaar. Het was voor haar dus een soort markeer geworden, wat we nog niet specifiek hebben geoefend. De tweede keer liep ze ook weer om het water heen voor ze er in ging. De derde keer heb ik haar vanaf de inzetplek vooruit gestuurd en jawel, meteen te water zonder twijfelen of omlopen :ok: Leermomentje voor mij dus. Ik geloof dat de meeste honden het water wel zagen vanaf de inzetplek, maar Biz is maar een klein opdondertje vergeleken met de rest :wink: Volgende keer dus eerst checken op haar hoogte..

Daarna hebben we de blijf ook nog eens herhaald, omdat ik wist dat ze het wél kan en het toch goed wilde afsluiten. Ze deed de blijf nu weer op dezelfde plek, met Fudge van Samantha naast zich. En ik weet nog steeds niet of ik hier nou blij mee moet zijn of juist heel gefrustreerd, maar ze deed het perfect! Was gewoon een 10 geweest! :80:
Afbeelding
Tijdens het apport uit water :ok:

Na wat twijfelen heb ik toch besloten om de B onderdelen mee te nemen in de training. Ik wil eigenlijk niet sneller gaan dan ze aan kan en ze heeft dus nog geen C diploma, maar toch durf ik wel te zeggen dat ze het niveau beheerst. Dus we zijn begonnen met het verloren zoeken, over water sturen en binnenkort ook het markeren. Dit wisselen we dan maar af met het appél en vooral de blijf oefening om daar hopelijk nog meer zelfvertrouwen in te kunnen krijgen. En ik moet zeggen, ze lijkt de nieuwe oefeningen wel erg leuk te vinden! De eerste keer over water vorige week. Dit was nog niet blind over water, ze heeft de dummy zien vallen. Maar dit gaan we de komende tijd maar flink herhalen: Over water

Verder gaan we de komende tijd vooral maar even leuke dingen doen denk ik. Ik moet toegeven dat ik best baal dat we het weer niet haalden, en ik heb nu nog even geen zin in nog een poging. Of nouja, ergens wel maar ik weet dat de frustratie bij mezelf dan dusdanig groot gaat zijn als het weer niet lukt dat we het nog maar even niet doen :wink: In plaats daarvan heb ik Bizzy net ingeschreven voor een workingtest in Zweden tijdens de vakantie in Augustus. Gewoon leuke, uitdagende oefeningen, dubbele apporten in voor ons heel nieuwe gebieden :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”