Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag LKN

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Leonie.
Zeer actief
Berichten: 6123
Lid geworden op: 23 feb 2012 11:15
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Texel

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik vind het echt knap :D
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door ranetje »

Die blijf komt wel.
Ze is zeker ook toe aan nieuwe oefeningen, dus heel verstandig om die er bij te gaan oefenen :ok:
Je bent de enige niet waar uitstekend werkende honden net "out" gaan op dat blijven liggen.
Vanaf nu dus ook maar op weilanden oefenen.
Neem zo veel mogelijk verschillende situaties mee, dan doet ze het de volgende keer vlekkeloos.

Het apport uit water was dus eigenlijk niet correct opgezet?
Het apport moet zichtbaar voor de hond in het water vallen.
Het is een C oefening en daarom staat het ook zo in het rode boekje.
Natuurlijk heeft een geoefende B hond daar geen moeite mee, maar het hoort gewoon niet zo op een C proef.

Ik heb iets dergelijks gehad op een proef waarbij de eend over het riet in het water werd gegooid, maar voor de hond niet zichtbaar in het water viel.
Mijn toen nog heel jonge Ita aarzelde bij de waterkant en toen heb ik direct gezegd dat de eend niet zichtbaar was.
De gevolmachtigde van Orweja stond er bij en knikte naar de keurmeester dat mijn opmerking juist was.
De oefening werd toen herhaald waarbij de eend wel zichtbaar was voor Ita.
Toen ging ze het water wel in.

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 25 mei 2017 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
samantha!
Zeer actief
Berichten: 46728
Lid geworden op: 22 mei 2006 21:13
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door samantha! »

Toevallig was ik deze proef ook aanwezig en mijn inziens was deze proef inderdaad niet goed uitgezet.
Het water was in een kuil, ze moesten sowieso dus eerst nog wat naar beneden voor ze bij het water waren.
De inzetplek was daar een meter of 5 vandaan.
Ze zien de dummy dus wel vliegen maar niet waar hij neerkomt.
Mijn Fudge (die toch bepaald niet klein is) had de dummy ook niet zien vallen.
Dit zag ik aan het feit dat hij erheen rende en tegelijk het water scande vanaf waar dat mogelijk was, ik zag aan hem duidelijk het moment dat hij de dummy zag liggen.
Hij heeft de dummy dus zien vliegen en hoorde dat hij in het water viel en daardoor ging hij er recht op af.
Maar dat is ervaring, een C hond op een diplomadag hoeft deze ervaring nog niet te hebben.
Ik heb meer onervaren honden zoals Bizzy zien doen bij het apport uit water.


Komt goed met die blijf Manon!
Volgende keer weer vol vertrouwen erin stappen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag N

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:Die blijf komt wel.
Ze is zeker ook toe aan nieuwe oefeningen, dus heel verstandig om die er bij te gaan oefenen :ok:
he bent de enige niet waar uitstekend werkende honden net "out" gaan op dat blijven liggen.
Vanaf nu dus ook maar op weilanden oefenen.
Neem zo veel mogelijk verschillende situaties mee, dan doet ze het de volgende keer vlekkeloos.

Het apport uit water was dus eigenlijk niet correct opgezet?
Het apport moet zichtbaar voor de hond in het water vallen.
Het is een C oefening en daarom staat het ook zo in het rode boekje.
Natuurlijk heeft een geoefende B hond daar geen moeite mee, maar het hoort gewoon niet zo op een C proef.

Ik heb iets dergelijks gehad op een proef waarbij de eend over het riet in het water werd gegooid, maar voor de hond niet zichtbaar in het water viel.
Mijn toen nog heel jonge Ita aarzelde bij de waterkant en toen heb ik direct gezegd dat de eend niet zichtbaar was.
De gevolmachtigde van Orweja stond er bij en knikte naar de keurmeester dat mijn opmerking juist was.
De oefening werd toen herhaald waarbij de eend wel zichtbaar was voor Ita.
Toen ging ze het water wel in.
Nee, hij was inderdaad niet zichtbaar. Dat hij dat voor de andere honden ook niet was wist ik niet zeker trouwens, alleen van Biz toen ik na afloop op haar hoogte keek. Ze was wel echt de kleinste deelnemende hond dus het had me ook niets verbaasd als het voor de grotere honden wel goed zichtbaar was. We kregen ook regelmatig vertederde blikken als ze haar zien, en toen ze eens blafte naar een hond dacht men het typische geluid van een Teckel te horen :LOL:
Wel goed om te weten dat het expliciet zo in het rode boekje staat! Dit was sowieso een leermomentje voor de volgende keer, maar ik heb dan dus ook het recht om er iets van te zeggen in plaats van dat we pech hebben en er een markeer van moeten maken :wink:

We gaan de blijf de komende tijd gewoon herhalen in zoveel mogelijk verschillende situaties, en dat afwisselen met de B onderdelen. Dan komt het vast goed :ok: Sowieso denk ik wel dat als de blijf makkelijker was opgezet deze keer, ze hem wel had gehaald. Maarja, dat was hij niet dus we hebben er niet zoveel aan :mrgreen:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Jachttraining met de dames Toller. Upd: Clubdiplomadag L

Ongelezen bericht door ranetje »

:mrgreen:
Het typische geluid van een (standaard) teckel is nogal diep (verhoudingsgewijs flinke klankkast).
Als je hem niet ziet denk je een grote hond aan te treffen :tongue:

Het is bij het opzetten van proeven wel eens lastig om het helemaal volgens het boekje te doen, maar het loont om dat boekje goed te kennen en eventueel mee te nemen naar de proef.
Soms gaat het n.l. gewoon niet zoals zou moeten (bijvoorbeeld zoals bij jou bij uit water en bijvoorbeeld bij de markeer pas schieten als de eend al wordt gegooid en dat is ernstig fout) en dan is het handig als je weet waar iets staat, om het duidelijk over te brengen aan de keurmeester als hij niet direct meegaat in je constatering.
Uiteraard wel met de nodige beleefdheid anders kan je beter niets zeggen :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”