Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen van een Spaniel

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door ranetje »

Naar aanleiding van dit topic:
Veenmug schreef: Kan wel meer vertellen over eisen en training van de spaniel maar ga denk ik een beetje te veel of-topic.

Mvg Veenmol
Wat zijn de eisen voor een Spaniel en hoe train je dat? :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Berichten: 939
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:39
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1
Locatie: Drentsche heide

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door Veenmug »

Ik weet dat ik me er in eerste instantie met een Jantje van Leiden van afmaak maar ook een Drenthenier heeft wel eens tijd te kort dus maar even een link mbt de eisen die aan een jonge spaniel gesteld worden.

http://www.engelsespringerspanielclub.n ... dagen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de omschrijving van de proeven op de “leidraad” klikken.
Hoe mijn training met de ESS ging en eigenlijk nog steeds gaat wil ik best vertellen maar niet vergeten dat na 15 jaar retrievers dit mijn 1e spaniel is dus mijn mening zeker niet zaligmakend is.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Veenmug
Zeer actief
Berichten: 939
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:39
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1
Locatie: Drentsche heide

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door Veenmug »

Soms beloof je snel iets en komt er later achter dat het moeilijker is dan je denkt. Praten over jacht en honden uren als het moet maar nu het schrijven. Maar beloofd is beloofd.
Op 1 januari 2006 komt bij ons in huis na 15 jaar retrievers waarvan er op dat moment nog een voor haar leeftijd zeer bejaarde Golden 11 jaar oude Golden(show) en een7 jaar oude Labrador (dualpurpose) aanwezig zijn een Engelse Springer Spaniel pup. Paar dagen later dan de bekende 7 weken maar fokker vond het beter de pups in eigen omgeving te laten. Beetje achteraf in de omgeving van een dorp zodat de Oudejaarsnacht een beetje uit de buurt bleef.
Natuurlijk had ik vooraf informatie in gewonnen bij ervaren spaniel eigenaren dus aan de slag.
De standaard puppycursus van 10-12 weken met volg, zit, down, hier en veel spelen. Vervolgens spaniëltraining en dat was echt zoeken. Je wordt suf gegooid met allerlei aanbiedingen over het werken na het schot maar ervoor????
Woonde toen nog onder de rook van Rotterdam en vond op een uurtje rijden een ervaren instructeur die uitsluitend jonge spaniels trainde en begeleidde. Hij vond mijn hondje iets aan de jonge kant maar na een testje mocht ik toch aansluiten bij zijn groepje van een 8-tal spaniels van 5 tot 15 maanden.
En dan begint het: alle jonge honden uit de auto’s en gaan dollen. Voorjagers lopen al kletsend weg en ineens hoor ik: Bert omdraaien en niks zeggen en doorlopen. Testje om te kijken hoe je spanieltje aandacht voor de “baas”heeft.
Vervolgens een beetje appel en meteen de afspraak geen eetbare beloning want je hebt een stem. Na deze opmerking valt mij inderdaad op hoe de spaniel gefixeerd is op de hand waar de beloning uit verwacht wordt.
Vervolgens het Heilige Spanielcommando: ZIT(op fluit en stem). Nu geen beloninkje en zachtjes zoals ik gewend was maar wel rekening houdend met de rug van de jonge honden een snelle correctie om direct tot zit over te gaan. Verbazingwekkend aan het eind van de morgen reageerden alle hondjes meer dan snel op het commando.

(wordt evt vervolgd)

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik hoop zeker op een vervolg :ok:

Bij vrij jonge pups (rond 5 maanden) werd dus meteen de zit ingetraind op de fluit.
Heb je daarbij eerst het stemcommando en dan de fluit gegeven?
En dan bedoel ik de hond stimuleren om te gaan zitten op stemcommando, want dat had hij al een beetje geleerd, en dan op het moment dat hij zit het fluitsignaal.

Je trainde kennelijk op open terrein met weiland + bos (geen hondenschool terrein bedoel ik) dat de honden zo van uit de auto konden dollen en dat jij in de gelegenheid was om weg te lopen zodat de pup op je moest leren letten als hij dat nog niet deed.
Gaf je dan een blijk van waardering als bleek dat het hondje snel achter je aan kwam?

Dat er geen tot vrijwel geen mogelijkheden zijn om voor het schot te trainen is dus niet alleen een probleem bij de meeste Staande honden.

Ik zag bij de "Leidraad" dat een spaniel voor het basis certificaat moet zoeken, wordt afgestopt en weer verder moet zoeken.
Is er dan ook nog wat te vinden op die proef?
Of moet hij zijn zoekpatroon laten zien zonder dat er een resultaat komt?
Voor de rest is het zo op schrift redelijk vergelijkbaar met de KNJV C geloof ik?
En dat beroerde uitsturen en komen op bevel zit er bij de Spaniels ook al in :roll:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Berichten: 939
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:39
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1
Locatie: Drentsche heide

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door Veenmug »

Pups worden in het nest al vertrouwd gemaakt met de “kom”fluit dmv fluiten=eten.

Voor het latere zitcommando was mijn volgorde "zit"fluit dan mondeling zit. Achterliggende gedachte is dat de hond er van uit gaat na dit fluitcommando altijd zit komt dus ga alvast maar zitten. Daarna kun je het mondelinge commando afbouwen.

Er werd in diverse recreatiegebieden getraind. Zoals bij alles wat goed gaat het hoge stemmetje en even samen uit het dak gaan in mijn standaardtrainingspakket. :cheer:

Ik neem aan dat je proef 3 bedoeld. Bestaat uit meerdere gedeelten die in 1 drift worden uitgevoerd. Jagen (ruitenwisserpatroon), afstoppen, verder jagen, zitten op schot evt fluit, korte markeer en als laatste op commando het apport.

Lijkt inderdaad grotendeels op KNJV-C maar een veel soepeler beoordeling: geen punten maar voldoende of onvoldoende. Ook minder massaal.

Mvg Veenmug
Laatst gewijzigd door Veenmug op 11 okt 2009 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door ranetje »

Veenmug schreef:Pups worden in het nest al vertrouwd gemaakt met de “kom”fluit dmv fluiten=eten. Voor het latere zitcommando was mijn volgorde fluit dan zit. Achterliggende gedachte is dat de hond er van uit gaat na dit fluitcommando komt altijd zit dus ga alvast maar zitten. Daarna kun je het mondelinge commando afbouwen.
Bedoel je dat na de komfluit altijd een zitfluit komt? :denken:
Ik geloof dat ik dit niet helemaal snap.
Wordt de hond tijdens het komen altijd afgestopt?
Of gebruik je dan de zitfluit als de hond bij je is en voor je gaat zitten?
Veenmug schreef:Er werd in diverse recreatiegebieden getraind. Zoals bij alles wat goed gaat zit het hoge stemmetje en even samen uit het dak gaan in mijn standaardtrainingspakket. :cheer:
Dus je doet een oefeningetje..............daarna gaat hondje in zit.................... en dan ga je uit je dak?
Ga je niet uit je dak als het hondje de oefening goed doet?
Veenmug schreef:Ik neem aan dat je proef 3 bedoeld. Bestaat uit meerdere gedeelten die in 1 drift worden uitgevoerd. Jagen (ruitenwisserpatroon), afstoppen, verder jagen, zitten op schot evt fluit, korte markeer en als laatste het apport.

Lijkt inderdaad grotendeels op KNJV-C maar een veel soepeler beoordeling: geen punten maar voldoende of onvoldoende. Ook minder massaal.

Mvg Veenmug
Ja dat bedoelde ik.
Er wordt dus wel een "nut" aan verbonden.
Er wordt "iets" geschoten (waarop het hondje moet gaan zitten) en daarna wordt er geapporteerd?

Ik probeer er een beetje beeld bij te krijgen :wink:
Jagen met spaniels heb ik alleen een keertje in Frankrijk gezien bij een demonstratie.
Verder nog nooit.
Er zitten wel spaniels in de groep waar ik ook train, maar dat is de gewone KNJV training.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Berichten: 939
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:39
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1
Locatie: Drentsche heide

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door Veenmug »

Blijkbaar vanmorgen nog niet goed wakker. Tekst wat aangepast. Hopelijk nu iets duidelijker en anders hoor ik het wel.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door ranetje »

Een stuk duidelijker :ok:

Als de hond aan het jagen is dan stop je hem een keer af.
Is dat met de fluit en moet hij dan eerst bij je komen voor hij verder mag jagen?
Of moet hij op de plaats waar hij was toen je floot blijven zitten tot hij op commando verder mag.
Dat is dan in een dekking waar je de hond kunt zien.
Bij deze basisproef is de dekking niet zo dicht begreep ik.
Loop je zelf mee op of moet je buiten de dekking blijven?

In echt dichte dekking kan je dat afstoppen niet doen als je jaagt met de hond neem ik aan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Berichten: 939
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:39
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1
Locatie: Drentsche heide

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door Veenmug »

De proef wordt afgelegd in lage dekking bv hoog gras met biezen, heide met wat lage begroeiing.
Je loopt samen met de 2 keurmeesters op en stopt de hond op een teken van hen. Is uitsluitend bedoeld om het appel over de hond te laten zien. Kan nuttig zijn wanneer tijdens de jacht de drift tijdelijk stil gelegd moet worden.
In dichte dekking wordt in zo’n situatie de hond teruggefloten.
Vervolgens jaagt de hond verder vanaf het punt waar hij gestopt is.
Bij spaniels is het gebruikelijk om naast de handgebaren met fluitcommando’s te werken. (hier, zit en wenden)

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door ranetje »

Dus in lagere dekking zoals op de proef wordt de hond in zit gezet en in dichte dekking waar je niet mee kunt lopen wordt hij teruggefloten?

Ik heb een "hier" en een "zit" fluit voor mijn hond en bij (een poging tot) veldwerk een hele korte fluittoon als ze verder moet of moet wenden.
Dat wenden bij het veldwerk van mijn staande hond is waarschijnlijk hetzelfde soort wenden als wat een Spaniel doet bij zijn loop in de dekking?
Alleen moet een Spaniel niet verder dan 30 meter van je af werken.

Bij Staande honden is het geloof ik op wedstrijden niet de bedoeling dat je hem aanwijzingen geeft tijdens het zoeken.
Bij een Spaniel is dat wel gebruikelijk?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Berichten: 939
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:39
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1
Locatie: Drentsche heide

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door Veenmug »

Nog even voor alle duidelijkheid. Het afstoppen of terug roepen van je hond doe je in de praktijk alleen als het echt noodzakelijk is. Juist om de spaniel zoveel mogelijk zelfstandig te laten werken dus met minimale aanwijzingen. Meteen ook antwoord op de veldwerkvraag.

Wordt bij de retrievers vnl de dubbele rolfluit gebruikt bij de spaniels de enkele meestal Acme 210,5 of211,5. Door het kortbij jagen hoeft de fluit niet zo ver te klinken.

De meest gebruikte commando’s zijn : tuut-tuut-tuut enz. voor komen, langgerekt tuuuuut voor zit en bewust een soort kort komcommando tuut-tuut voor het trainen op het wenden. Meestal wordt ook gelijktijdig een armgebaar gemaakt.
Hoewel de spaniel van nature al een beetje in een zgn ruitenwisserpatroon jaagt moet dit door training wel verbeterd worden. Je geeft het commando om te gaan jagen (ik gebruik Go. Lijkt op geen van de andere commando’s die gebruikt worden maar het staat iedereen vrij) en begint naar links of rechts en een beetje naar voren te lopen. De hond loopt min of meer al jagend meestal wat voor je uit met je mee. Na de afstand die je wilt dat de hond een slag neemt, kies je een moment dat de hond niet op je let en je geeft het commando tuut-tuut om te wenden en loopt zelf tegengesteld weg. Hond verwacht het hier commando maar ziet jou weglopen dus keert en loopt met je mee. Meestal doorgaand met jagen en anders Go. Op deze manier maak je slagen met een bepaalde lengte waar de hond aan went (de ruitenwisser).
Langzaam zal de hond deze slagen zelf gaan maken en kun jij steeds meer recht vooruit lopen en bouw je ook het fluiten en armgebaar af. Uiteindelijk is het bedoeling dat zonder ondersteuning van fluit en armgebaar de hond jaagt.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door ranetje »

In hoeverre maakt een spaniel die slagen vanzelf eigenlijk?
Leid je de hond niet af als je elke wending moet begeleiden?
Ik begrijp wel dat het later meer vanzelf gaat, maar toch.
Het enthousiasme om te werken moet dat niet meer door het aantreffen van wild dan door het maken van slagen worden bevorderd?
Ik hoop dat je mijn vraag een beetje begrijpt :?
Veldwerk is voor mij een minder vertrouwd onderdeel van het werk.
Als ik Ita in gedachten neem tijdens de training in Strijen, zie ik een feestje, maar met slagen maken heeft het niet veel van doen :mrgreen:
Ze maakt die slagen wel min of meer als ik haar fluit, maar ik heb het idee dat ik haar dan afleid van haar werk.
Dan is het net alsof ze alleen maar min of meer onder appèl wat heen en weer loopt.

Bij de Griffons verschilt het nogal per individu (en ook bloedlijn) denk ik.
Als ik alleen al die twee van mij neem.
Rana kwam in haar eerste bietenveld al meteen goed in de loop en nam zelfs wat kantjes mee.
Toen ze moe werd (ze was dit zware werk ook niet gewend) maakte ze kortere slagen, maar ze bleef wel slagen maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Berichten: 939
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:39
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1
Locatie: Drentsche heide

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door Veenmug »

Blij met deze opmerking. Liep inderdaad wat te hard van stapel.
Voor de training tbv verbetering van de slagen werd eerst al wat gepeuterd hetzij op wildrijke mn konijnenbevattende recreatiegebieden (voordeel konijnen schieten snel in de dekking of onder zodat langdurige achtervolgingen achterwege bleven) of mbv tennisballen met wildgeur die in de wat dichtere dekking gegooid werden.* Voordeel tennisballen vallen door de dekking en blijven niet hangen zoals dummy’s. Zodat het jagen ook succes oplevert en de hond enthousiast blijft. Daarna pas het slagenwerk (spaniel jaagt al min of meer een beetje van nature zo. Let maar eens cockers, springers enz die alleen als huishond gehouden worden).
Oefeningen duren maar enkele minuten tussen de pauzes omdat anderen werken door. Dan is een werkende spaniel al blij genoeg dat hij weer wat mag doen.

Mvg Veenmug

* Heb het leren apporteren overgeslagen omdat dit niet verschilt van andere rassen maar wil best de methode zoals ik het geleerd heb beschrijven zonder dat dit meteen als enige en zaligmakende methode te beschouwen.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door ranetje »

Die tennisballen....
Mocht de hond die dan uit de dekking halen?
Was het de bedoeling om dan in dichtere dekking te stimuleren dat hij er toch in gaat?
Ik heb een beeld van flink dichte bramenstruiken waar je de hond toch doorheen wil leren gaan?

Bij Ita heeft er waarschijnlijk ergens een Spanielgeest bij de voorouders gezeten. :mrgreen:
Bramenstruiken zijn een feestje. Dwars er doorheen, op haar buik desnoods, vindt ze heerlijk.
Ik mag daarna alle doorntjes weer uit haar vacht trekken :mrgreen:
Alleen haar staart gaat niet zo heftig heen en weer als die van een Spaniel.

Heb je op een andere manier het apporteren aangeleerd als je zo leest hoe veel van de anderen hier dat hebben gedaan?
Dan ben ik er best benieuwd naar.
Ben altijd geïnteresseerd in verschillende manieren om te trainen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Berichten: 939
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:39
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1
Locatie: Drentsche heide

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door Veenmug »

Tennisballen werden van te voren dus zonder dat de hond het zag al in de dekking gebracht. Het vinden in de diverse dekkingen en de beloning door de voorjager was de stimulans om door te gaan.

Mvg Bert

Ps of zoals ik het geleerd heb anders is dan de methode van anderen weet ik niet. Dus wordt het alles over apport doorlezen of gewoon schrijven hoe ik het geleerd heb. :denken:
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door ranetje »

Veenmug schreef:Tennisballen werden van te voren dus zonder dat de hond het zag al in de dekking gebracht. Het vinden in de diverse dekkingen en de beloning door de voorjager was de stimulans om door te gaan.
De hond brengt dan het balletje mee dat hij heeft gevonden.
Een soort van "verloren zoek" om in KNJV termen te spreken.
Veenmug schreef:Ps of zoals ik het geleerd heb anders is dan de methode van anderen weet ik niet. Dus wordt het alles over apport doorlezen of gewoon schrijven hoe ik het geleerd heb. :denken:
:smile: :smile:
Ik zou als ik jou was niet het hele forum doorspitten.
Dan ben je nog wel even bezig.
Ik had het idee dat je al wat had gelezen over apporteren, maar dat kan ik verkeerd hebben begrepen.
Dus schrijf het maar gewoon op :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Trainen van een Spaniel

Ongelezen bericht door mito »

Sorry, een heel oud topic, maar het enige dat ik tegen kwam over het trainen met een spaniel.
Dus leuk om te lezen.
Ik ben nu een jaar bezig met Raven. Geweldig leuk en ze is heel leergierig. Veel gaat zowat vanzelf.
Het specifieke jagen in patroon zijn we nog hard aan het werken. Ik denk dat vooral ik heel veel leer :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”