Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Positie "naast" in dog dance..

Moderator: moderatorteam

Pets_Passion
Zeer actief
Berichten: 2153
Lid geworden op: 30 sep 2009 07:28
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland
Contacteer:

Positie "naast" in dog dance..

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Hallo allemaal,

Teddy en ik hebben onze 1e cursus K9 Freestyle afgerond.
Gisteravond hebben we op het liedje Schouder aan Schouder een kleine demo gegeven van wat hij had geleerd als soort van examen. (langzaam volgen, round, zij, omrollen, volg, twist, acht, turn, weave, draai en buig)

Door omstandigheden en gebrek aan animo bij de KC gaat de vervolg cursus pas in augustus weer van start.. We hebben dus even de tijd om thuis verder te oefenen en de basis er goed in te krijgen.

Teddy kan heel goed volgen met zijn kop naast mijn been, van tergend langzaam tot heel snel en zowel links als rechts.. dat is geen probleem. Ook als ik zijwaarts ga en hij moet voor mij meevolgen (zij) gaat dat prima. Eigenlijk gaat alles wel vrij goed als zijn achterhand de voorkant gewoon moet volgen.

Maar als hij links of rechts met mij mee moet volgen (dus als wij allebei naar links of rechts gaan) dan wordt het moeilijk voor hem want hij gebruikt zijn achterhand niet bewust.
Dan krijg je dat hij wel met zijn kop naast mijn been blijft maar die achterhand.. die hobbelt ergens achteraan en blijft dus niet mooi in positie.

Ook bij het commando "naast" heeft hij in mijn ogen geen idee wat zijn achterhand aan het doen is.
Ik probeer heel bewust te klikken voor het bijdraaien van die achterhand maar het kwartje wil maar niet vallen..

Ik heb geprobeerd hem een schouder-touch aan te leren waarbij hij met zijn schouder mijn been aan moet raken maar ook hier heb ik niet het idee dat hij mijn pogingen snapt..

Hebben jullie misschien tips hoe ik hem die naast positie aan kan leren zodat we ook zijwaarts kunnen volgen?
Of algemene tips hoe ik hem kan vertellen dat ie ook achterpoten heeft?

Wel een kanttekening hierbij dat Teddy rotte heupen heeft (misvormde heupkoppen met artrose e.d.) waardoor het voor hem wellicht moeilijker is dan voor een gezonde hond?

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Gebruikersavatar
Renske
Zeer actief
Berichten: 7173
Lid geworden op: 06 mei 2002 13:25
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2
Locatie: Leeuwarden

Re: Positie "naast" in dog dance..

Ongelezen bericht door Renske »

Mijn tip, training (of priveles) bij Grietje volgen :wink: ; http://www.canine-freestyle.nl/
Gebruikersavatar
Renske
Zeer actief
Berichten: 7173
Lid geworden op: 06 mei 2002 13:25
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2
Locatie: Leeuwarden

Re: Positie "naast" in dog dance..

Ongelezen bericht door Renske »

Naast goede tips over hoe iets aan te leren is doen we daar ook veel oefeningen voor de coördinatie en dat de hond zich bewust is van zijn lichaamsonderdelen.
Pets_Passion
Zeer actief
Berichten: 2153
Lid geworden op: 30 sep 2009 07:28
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Positie "naast" in dog dance..

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Bedankt voor de tip.
Een mede cursist gaat inderdaad naar haar toe voor vervolg lessen. Maar zij heeft dan ook een jonge puber die nog een hele carriere voor zich heeft.

Voor mij en Teddy vind ik het eigenlijk net wat te ver rijden en ambities in wedstrijden e.d. heb ik al helemaal niet op dit vlak. Ik train doggy dance omdat het 1 van de weinige sporten is die Teddy lichamelijk aan kan en omdat hij te veel Border Collie is om gewoon thuis huishond te kunnen zijn.

Neemt natuurlijk niet weg dat ik het wel gewoon goed wil doen, Teddy vind het prachtig en leert de kunstjes graag. Hij moet het best wel kunnen.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Gebruikersavatar
Pumi
Zeer actief
Berichten: 1481
Lid geworden op: 09 mei 2007 12:51
Locatie: Wijnjewoude Frl
Contacteer:

Re: Positie "naast" in dog dance..

Ongelezen bericht door Pumi »

Je kunt bij Grietje ook 1 of meer prive lessen nemen. Gewoon een keertje om aan het probleem te werken, tips te krijgen en daarna thuis er verder mee te gaan.
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Gebruikersavatar
Renske
Zeer actief
Berichten: 7173
Lid geworden op: 06 mei 2002 13:25
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2
Locatie: Leeuwarden

Re: Positie "naast" in dog dance..

Ongelezen bericht door Renske »

@ Sandra, jij bent ondertussen ook fan van de trainingen van Grietje :wink:.

Zoals gezegd, je kunt er ook een losse priveles volgen.
Gebruikersavatar
Pumi
Zeer actief
Berichten: 1481
Lid geworden op: 09 mei 2007 12:51
Locatie: Wijnjewoude Frl
Contacteer:

Re: Positie "naast" in dog dance..

Ongelezen bericht door Pumi »

Renske schreef:@ Sandra, jij bent ondertussen ook fan van de trainingen van Grietje :wink:.

Zoals gezegd, je kunt er ook een losse priveles volgen.
Ik ga daar altijd met plezier heen en Jimmy vind het prachtig :F:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Dinah
Zeer actief
Berichten: 566
Lid geworden op: 03 jan 2006 18:39
Aantal honden: 6
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Positie "naast" in dog dance..

Ongelezen bericht door Dinah »

Er zijn vele mogelijkheden om je hond te leren dat hij een achterhand heeft. 1 van de manieren is hem met 2 poten op een teiltje te laten staan en hem te laten draaien met de achterhand zodat hij leert dat hij zijn achterpoten kan gebruiken. Als dit hem lukt dan kun je dit ook gebruiken om de naast beter te krijgen.

Om je hond beter in balans te krijgen en echt zijn 4 poten leren te gebruiken heb ik een workshop voor ontwikkeld. Deze workshop heet balans op 4 poten en is op 10 juni a.s. in Opeinde. Zie viewtopic.php?f=8&t=241672
Plaats reactie

Terug naar “Dogdance en Frisbee”