Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fit for function, welke function en hoe fit?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Crescent »

In dit topic van Doyaquba ontstond een discussie over couperen van oor en staart, zoals bijvoorbeeld bij enthousiastelingen die keer op keer hun staart kapotslaan;
Afbeelding

Nu ben ik zelf, behalve bij kuddebewakers kwijt waarom oren worden geknipt; welke functie heeft/had dat bij de boxer en de dobe?

Maar ook wel ras waarvoor geschikt is en waarom dan wel.

Wanneer speur je met een bloedhond
https://www.k9searchdog.org/

of met een herder?
https://www.zoekhonden.com/

of labs en collies?
https://wd4c.org/our-dogs

Waarom geen bouviers meer bij de hulpdiensten, wat deden dalmaten vroeger bij de brandweer? Etcetera
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Doyaquba »

De functie van couperen bij boxers, dobers, rottweilers etc. was puur vanwege het uiterlijk. Waakhonden met gecoupeerde oren en staart zijn 'stoer' maar ook kan je ze niet makkelijk bij de staart of oren vastpakken. Het afknippen van uitsteeksels komt vooral van het vechten/waken dus.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Emma »

De dalmaat bij de brandweer stamt nog uit de tijd dat dalmaten paarden bewaakten, voor de koetsiers. Tegen paardendieven.
De dalmaat rende ook mee met de koets om bij overnachtingen de paarden van de koets te bewaken.
Of het eigenlijk goede wakers waren weet ik ook niet.

Toen de vroegere brandweer die met paarden werd getrokken, ook de dalmaat gebruikte is de dalmaat als brandweer hond ontstaan. Dus ook voor het bewaken van de paarden tegen paardendieven. Nu nog in zeldzame gevallen zijn dalmaten als mascotte honden om brandweer lieden psychisch te steunen na hun werk.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door maart »

Och dalmaten bij de brandweer? Wist ik niet! Paw patrol wordt ineens logischer :F:
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Emma »

De bloedhond als speurhond, zo heb ik mij eens laten vertellen, zou met name komen doordat die lange oren als geurvanger of windbreker zouden werken. Waardoor de geur langer in de neus kan blijven. Dat het geurspoor minder snel langs de neus vliegt. De oren zelfs over de grond slepen om evt. Geurspoor weer wat te doen vrijkomen.

Waarschijnlijk is de hele hond neugal neusgeorienteerd denk ik. Met een trainbaar vermogen. Anders heb je aan zulke lange oren niks.

Of ze daarbij fitter voor functie zouden zijn dan een herder, die ook veel voor mensen opsporen wordt gebruikt, zou ik niet weten.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Crescent »

Nanna schreef: 14 mar 2021 18:21
Emma schreef: 14 mar 2021 17:51 De bloedhond als speurhond, zo heb ik mij eens laten vertellen, zou met name komen doordat die lange oren als geurvanger of windbreker zouden werken. Waardoor de geur langer in de neus kan blijven. Dat het geurspoor minder snel langs de neus vliegt. De oren zelfs over de grond slepen om evt. Geurspoor weer wat te doen vrijkomen.

Waarschijnlijk is de hele hond neugal neusgeorienteerd denk ik. Met een trainbaar vermogen. Anders heb je aan zulke lange oren niks.

Of ze daarbij fitter voor functie zouden zijn dan een herder, die ook veel voor mensen opsporen wordt gebruikt, zou ik niet weten.
Als je snel iets opgespoord wilt hebben, bijvoorbeeld drugs in een loods, dan heb je aan een herder meer. Die klautert overal op en snuffelt overal.
Wil je een persoon terugvinden die al een week verdwaald is in het bos, dan neem je de Bloedhond. Zijn reukvermogen is veel beter dus met zo’n oud spoor heeft ie geen moeite. Hij wordt ook wel ‘een neus met een hond eraan’ genoemd.
Was er een poos geleden niet een demente man zoek in België? Speurhonden zochten maar kregen hem niet gevonden. De Bloedhond keek eens verveeld en wees hem binnen het kwartier aan.
Een herder is veel sneller en wendbaarder, en dat levert veel voordeel op.

Zweet/bloedhonden zijn trager, maar doen het wel goed op oud en vervlogen spoor. En ze zijn zo saai dat ze doorgaan tot het einde, zonder extra prikkels. Gewoon rustig uitwerken, tomtiedom...
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Bloedhonden worden helaas niet oud meer en als ze klaar zijn met de opleiding dan zijn ze al omgevallen begreep ik van een van de ex instructeurs zoekhonden van de politie.
Daarbij werken ze daar het liefste met kruising herders uit bepaalde lijnen.

Ik weet dat bij de mechel speciaal met bepaalde lijnen op het zoeken word gefokt. Die zijn ook super sociaal en vaak minder geschikt voor bijtwerk in de praktijk.

Er word ook met andere rassen gezocht maar de mechel en kruising met Duitser zijn breeder inzetbaar. Als je een herder aankoopt die leuk zoekwerk laat zien dan kan je die dus breeder inzetten dan een spaniel die veel minder makkelijk hoog kan zoeken vanwegen zn schofthoogte.
Ik weet dat dit op de luchthavens al een rede is dat de KMAR liever geen spaniel ziet, alleen hogere honden zoals de herder en labrador.

Labrador moet je zowel qua karakter als gezondheid geluk mee hebben en aangezien dit vrijwel altijd om dure stamboom honden gaat uit werklijnen en een herder pup veel goedkoper is in aanschaf word daar vaak voor gekozen.
Ze doen dan makkelijker 10 herders weg als ze niet geschikt zijn dan 10 labrador pups als ze daar al aan kunnen komen.
Ik heb het idee dat dit ook voor Bloedhonden geld.

Speelt ook nog mee dat een herder pup word aangeschaft om te verkopen, als een pup niet geschik is voor het zoeken word ie verder voor bijtwerk getraind en verkocht, is ie geschikt voor zoeken dan word ie verder getraind als zoek/speurhond en de koper kan de hond zelf zetten op de stoffen waar hij een hond voor nodig heeft. mensen, drugs, geld, explo. enz
Natuurlijk word er ook gekeken naar wat de hond aankan maar dat is de basis.


Bouviers zijn niet meer wat het geweest is en dobbers die ik ken slaan regelmatig hun oren en straat kapot tot de het hele huis onder de bloedspetters zit vanwege de dunne huid en oren/staart. Toen ik dat zag begreep ik het doel van couperen.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door ranetje »

Kaylee# schreef: 15 mar 2021 00:01(.........knip........)
Bouviers zijn niet meer wat het geweest is en dobbers die ik ken slaan regelmatig hun oren en straat kapot tot de het hele huis onder de bloedspetters zit vanwege de dunne huid en oren/staart. Toen ik dat zag begreep ik het doel van couperen.
Daar heb ik wel eens over zitten nadenken.
Ze zijn volgens mij nooit daarom gecoupeerd.

Als de staart er toch altijd af gaat hoef je ook geen rekening te houden met staartgedrag en huidsterkte.
Er is nooit rekening mee gehouden.
Kan dat niet ook een reden zijn voor de huidige bloedbaden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Doyaquba »

ranetje schreef: 15 mar 2021 11:48
Kaylee# schreef: 15 mar 2021 00:01(.........knip........)
Bouviers zijn niet meer wat het geweest is en dobbers die ik ken slaan regelmatig hun oren en straat kapot tot de het hele huis onder de bloedspetters zit vanwege de dunne huid en oren/staart. Toen ik dat zag begreep ik het doel van couperen.
Daar heb ik wel eens over zitten nadenken.
Ze zijn volgens mij nooit daarom gecoupeerd.

Als de staart er toch altijd af gaat hoef je ook geen rekening te houden met staartgedrag en huidsterkte.
Er is nooit rekening mee gehouden.
Kan dat niet ook een reden zijn voor de huidige bloedbaden?
Dat was ook mijn beredenering. Er is nooit geselecteerd op sterke huid want voor je dat kon zien waren die oren en staart er toch al af.
Ik kom nu bijna nooit meer dunne staarten tegen bij mijn ras, maar 20 jaar terug nog wel heel veel toen het couperen net afgelopen was.
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Nanna schreef: 15 mar 2021 12:23 Volgens mij werd vooral uit esthetisch oogpunt gecoupeerd.
Die verhalen over ‘stukgeslagen staarten’ geloof ik nooit zo.
Waarom is een Bullmastiff dan nooit gecoupeerd?

Afbeelding
Nou ja in mijn geval ken ik persoonlijk twee dobbers met stukgeslagen oren. En vanwege het niet kunnen deelnemen aan keuringen en wedstrijden ook niet alsnog gecoupeerd en nu dus happen uit de oren. Het ziet er niet uit en ik vind het nog zielig ook.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kaylee# schreef: 15 mar 2021 16:53 Nou ja in mijn geval ken ik persoonlijk twee dobbers met stukgeslagen oren. En vanwege het niet kunnen deelnemen aan keuringen en wedstrijden ook niet alsnog gecoupeerd en nu dus happen uit de oren. Het ziet er niet uit en ik vind het nog zielig ook.
De hond ondergeschikt maken aan het uiterlijk doen die bazen zelf. Wat heb je op keuringen te zoeken met een hond met dermate slechte lichaamsdelen dat ze geamputeerd moeten worden?
Als het dan zou moeten voor het welzijn doe je het maar, ook als je heilige wedstrijdje over is.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:
Kaylee# schreef: 15 mar 2021 16:53 Nou ja in mijn geval ken ik persoonlijk twee dobbers met stukgeslagen oren. En vanwege het niet kunnen deelnemen aan keuringen en wedstrijden ook niet alsnog gecoupeerd en nu dus happen uit de oren. Het ziet er niet uit en ik vind het nog zielig ook.
De hond ondergeschikt maken aan het uiterlijk doen die bazen zelf. Wat heb je op keuringen te zoeken met een hond met dermate slechte lichaamsdelen dat ze geamputeerd moeten worden?
Als het dan zou moeten voor het welzijn doe je het maar, ook als je heilige wedstrijdje over is.

En indien het op medische gronden noodzakelijk is mag je prima aan wedstrijden waar 1 vd dobers in trainde deelnemen, in elk geval mbt de staart en met een deugdelijke medische verklaring zie ik ook voor de oren geen probleem. Dit aangezien het een in Nederland verboden ingreep is, behalve dus indien medisch noodzakelijk. Dat is dus ook te onderbouwen
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Crescent »

Kaylee# schreef: 15 mar 2021 16:53
Nou ja in mijn geval ken ik persoonlijk twee dobbers met stukgeslagen oren. En vanwege het niet kunnen deelnemen aan keuringen en wedstrijden ook niet alsnog gecoupeerd en nu dus happen uit de oren. Het ziet er niet uit en ik vind het nog zielig ook.
Wat zijn stukgeslagen oren? Waren het geen hematomen of ander trauma?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Crescent »

Op het moment dat de hond van het "working" type is vind ik het altijd enorm verbeterend voor het type.

Zomaar wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder ben ik het met Cleef eens; een fik moet worden beoordeeld op het uithoudingsvermogen en het talent om te werken - niet om de zuiverheid of de bloedlijnen van jaren terug.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Crescent »

Nanna schreef: 15 mar 2021 08:49 In de USA gebruiken ze wel Bloedhonden.
Maar dat is een totaal ander type dan dat je hier op de show ziet. Veel lichter gebouwd.

Afbeelding
Ja, ik houd van dit type. Geweldige hond, geweldig karakter, geweldig talent. Geweldige huishond, geweldige sporthond. Maar ze zijn uit de mode, dus ik kan in het hoekje met de koningspoedels en lakeland terriers gaan zitten kniezen :ugh:

Of als de tijd rijp is toch maar die Grand Gascogne gaan aanschaffen :S:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Crescent schreef: 15 mar 2021 21:26
Wat zijn stukgeslagen oren? Waren het geen hematomen of ander trauma?
Kopschudden als tic, door allergie/oorontsteking. Zijn dobers buitengewoon goed in, tics en allergieën.
Bij mijn rottweiler x bordeaux was het na een verwaarloosde infectie ook drama met kapotte oren en panties op z'n kop.
En daarna met 18 maanden een bijzonder onaardig geval van maligne lymfoom. Ook al zo'n feestelijke eigenschap van alle drie die rassen.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik vind het hele gegeven dat een hondenras voor de hond zelf schadelijke kenmerken moet hebben vanwege een bepaalde historische functie nogal 2010. Ik dacht dat we daar wel voorbij waren.

Ik geloof er sowieso niet in. Als een hond schade oploopt door zijn uiterlijk of gedrag is het dus ook niet meer functioneel. En als je echt kritisch luistert naar waarom de hond zogenaamd die eigenschappen moet hebben is het 9 van de 10 keer pertinente onzin. Een bulldog heeft een korte neus "zodat hij kan blijven ademen terwijl hij in de stier hangt". Terwijl een normale hondenneus gewoon vrij is wanneer ze ergens vol in bijten.

Afbeelding

"De oren van een bloedhond vangen de geur". Hier durf ik ook echt mijn vraagtekens bij te zetten. Honden (en wij) hebben twee neusgaten omdat we dan stereo kunnen ruiken. De geur komt net iets eerder in het ene neusgat dan in het andere en daardoor kan je richting bepalen. Een belangrijk onderdeel van het speuren. Ik denk dat een koof van flaporen daarbij alleen maar hindert en verstoort. Als ik mijn handen achter mijn oren doe hoor ik geluid ook sterker maar wordt het lastiger om precies de richting te bepalen.

En dat een bloedhond fenomenaal goed kan speuren (want dat zal ik nooit ontkennen) is omdat ze gefokt zijn op een reusachtige, gevoelige neus en gedragsmatig op een drang om een spoor uit te blijven werken. Twee eigenschappen die níet schadelijk zijn. (Niet dat die oren nou zo vreselijk zijn hoor, maar die werden in het andere topic aangehaald.)

Maar goed, misschien heb ik het mis en voegen die flaporen heel veel toe. Dat is alleen heel makkelijk op te vangen door een halsband met vilten neporen ofzo aan de hond te hangen, of een soort cone. Je hoeft daarbij niet die hinderende eigenschappen in te fokken.

Of denk maar aan de lundehund, waarbij de extra tenen zogenaamd voor extra grip zorgen. Klinkt logisch tot je er langer dan een paar minuten over nadenkt - dit is natuurlijk complete onzin. Zolang ze geen opponeerbare duim hebben gekregen zorgt die extra teen (die bovendien helemeaal niet zo mooi functioneel aan die poot vast zit) echt niet dat een hondachtige opeens betere grip heeft. Goed gevormde voeten en een functionele bouw zorgen daar wel voor.

Afbeelding

Afbeelding

Kapotgeslagen staarten lijkt me vooral een kwestie van fokken op stevigere staarten. Misschien moet je daarvoor, oh gruwel, een ander ras infokken dat niet van oudsher gecoupeerd wordt. Ik zie het probleem niet. Grappig genoeg hoor je nooit dat bijvoorbeeld glad- en langhaar teckels met kapotte oren en staarten uit de bramenstruiken komen. Ja, nu kan er ongetwijfeld gegoogled worden en zijn er vast wel ergens voorbeelden maar het is niet een typisch probleem zoals bij de spaniels.

En natuurlijk zit er een sterke link tussen uiterlijk, gedrag, en functie. Een windhond is gebouwd op snelheid, de gemiddelde terrier op kracht, wendbaarheid, formaat en doorzettingsvermogen, een goede herder kan uren draven en een sledehond heeft een vacht voor in de sneeuw en een krachtige, functionele bouw.

Ok, ik kan bezig blijven, maar mijn punten zijn:
1. Ja, bouw en gedrag zijn (sterk) verbonden aan functie
2. Mensen fokken daarbij alleen graag met overdrijvingen (bulldog) of verzinnen achteraf een functie die er niet is (lundehund)
3. Als de hond vervolgens last heeft van die eigenschappen word ik altijd een beetje boos van het slappe gelul dat het allemaal een functie heeft :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Lothian »

Nanna schreef: 15 mar 2021 08:49 In de USA gebruiken ze wel Bloedhonden.
Maar dat is een totaal ander type dan dat je hier op de show ziet. Veel lichter gebouwd.

Afbeelding
En dit vind ik best een gave hond. Ik hoef 'm niet te hebben :tongue: maar als de eigenaar de oren en plooien een beetje in de gaten houdt zal deze hond niet veel onder zijn uiterlijk hoeven lijden.

Maar zoiets.... Huuuuu.


Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind dat een hond op de eerste plaats gewoon gezond hond moet kunnen zijn en dat dat nooit ondergeschikt zou moeten zijn aan functie of uiterlijk. Extreem selecteren op ofwel functie ofwel uiterlijk en om die reden extremen voor lief nemen die de gezondheid en het welzijn in de weg zitten, vind ik allebei even kwalijk. Dat achteraf goedpraten van allerhande verminkingen en uitwassen die geen enkele meerwaarde hebben voor de hond zelf, gebeurt bij selectie op functionaliteit net zo als bij selectie op extreme uiterlijke kenmerken die voor het welzijn van de hond zelf nadelig zijn, inclusief allerlei fabeltjes waarom het nuttig of niet zo erg zou zijn.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik denk een telefooncamera met een slechte witbalans.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Fit for function, welke function en hoe fit?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het hele gefok op eenzijdige specialisten bezopen. Het gaat zo ten kosten van de honden zelf. Neem bordercollies. Die kunnen best leuk zijn. Maar veelal zijn ze zo gefixeerd op drijven dat ze helemaal asociaal zijn geworden. Ga er eens mee wandelen om van de natuur te genieten...je wordt gek van de stokken, stenen en ballen die je non stop voor je voeten gelegd krijgt met een hond die nergens anders meer naar kan kijken. En vervolgens zijn vreemde honden storend en moeten die verjaagd worden. Voor contact met andere honden zijn ze eigenlijk al te ver heen.
Dat is met zoveel rassen zo. Ze worden heel dom op andere vlakken. Of ze worden totaal karakterloos als er op meegaandheid gefokt is.

Die hele inteeltbende werkt ook al niet echt mee om een hond een soort van hersenen te laten hebben. Ik merk dat mijn honden vaak zoveel slimmer zijn dan de rashonden die wij tegenkomen. Die lijken echt op debielen vaak. Sociaal gemankeerde wrakken. Niet in staat een breed gematigd pakket aan gedragingen te vertonen. Alles of niets afhankelijk van hun specialiteit.

Beagles die nooit los kunnen. Herders die niet sociaal kunnen zijn. Pitbulls die niet eens normaal gedekt kunnen worden omdat zelfs reu en teef op elkaar klappen. Jachthonden die haast hersenloos lijken als ze spelen omdat ze de signalen van de andere hond niet kunnen lezen. Zo kan je eeuwig doorgaan. Ik heb er niks mee. Van die eenzijdige honden. Leuk hoor. Ballen halen. Voor een keertje.... maar niet alleen maar. Leuk hoor, dat je hond waakt. Jammer als hij je zus toetakelt die langskomt en denkt achterom te kunnen lopen. Of het vriendje van de kinderen door de kamer trekt als ze teveel gaan gillen. Laat maar allemaal. Gewoon een hond die iets kan maar verder geschikt is doet mij veel meer plezier.

Je ziet het ook vaak terug. Mijn zus heeft een cockapoo en dan zie je dat neusje steeds naar de grond gaan en haar staartje is net een propeller. Duidelijk van de cocker. Maar gelukkig kan ze overal los, is ze super eenvoudig op te voeden en kan ze ook mee naar het werk en daar rustig wachten want er zit natuurlijk ook poedel in. Puur gezelschap en pure liefde voor de baas.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”