Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Neuslengte

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Neuslengte

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Zo van de zijkant en naast elkaar is het verschil echt reuze :eek:

Op de voorgrond Donner, mijn import Duitse reu (20 mnd oud). Type modern, vierkant hoofd, kort (eigenlijk te kort) in de neus.

Op de achtergrond Cato (10 mnd oud), eigen fok, oud type hoofd, lange neus, goede verhoudingen volgens rasstandaard (en de wet).

Nu zijn reuen altijd wat breder in de kop en vind ik dat mooi, maar als ik puur naar neusjes kijk kies ik 10 keer voor Cato...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Crescent »

Nanna schreef: 13 mar 2021 23:13 Ik vind dat ouderwetse type ook het mooist. Met een beheurlijke snavel.
En jajajajajajaja, gecoupeerd maar dat deden ze toen. Daar wens ik geen gezeik over.

Afbeelding
Staartknippen heeft bij de Boxer toch geen andere functie dan het voorkomen van kapotslaan door enthousiasme? Je ziet het kapotslaan wel eens bij werkende spenjels en het is ronduit een bloedbad en heel pijnlijk voor de hond. Iedereen weet dat een open wonde aan de staart een godsgeklaag is om te genezen, niet alleen door de beweeglijkheid van het lichaamsdeel maar het is ook relatief ver verwijderd van de grote bloedsomloop, en als het al lukt. Daarvoor is het sappelen met bandages, pvc pijpen, en wat al niet. Het heeft regelmatig staartafzetting tot gevolg. Dan ben je heel wat stappen verder als baasje maar ook als hond met veel pijnklachten.

En zelfs bij hangoren snap ik dat er soms wordt gesnoeid. Lange oren nemen vuil, viezigheid en bacterien op, de oorschelp is relatief gesloten en het ontbreekt aan de toevoer van schone en frisse lucht, dus het gaat broeien. Dat vraagt veel extra verzorging om ontstekingen uit te sluiten.

Er is een taboe op couperen voor de looks en terecht! Maar laten we een weloverwogen ingreep ten bate van de gezondheid niet uit het oog verliezen.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Nanna, ik vind het ook prachtig, een mooie snavel. Hoort ook zo eigenlijk, verhouding 1:2 met de schedel. Niet het platgeslagen appelhoofdje dat zo gewaardeerd wordt tegenwoordig.

De staart mag ook nog steeds gecoupeerd worden vanwege kapotslaan. Nog nooit problemen mee gehad trouwens, altijd dikke staarten gelukkig. Maar ze kunnen er wel heel hard de kopjes mee van de koffietafel slaan.
De wijlen boxer van mijn oma had wel zo'n staart waarvan het puntje altijd stuk ging. Inderdaad een ramp.

De hangoren kan je prima eens per week poetsen. Bovendien heeft de helft van de boxers geen hangoren maar rozenoren of vliegende nonoren. Niet volgens de standaard, maar wel de realiteit. Die blijven overigens wel veel schoner...

Dus ik zie geen noodzaak in couperen. Ik vind het ook niet heel mooi. Zie ze wel langskomen uit Rusland maar het is niet mijn kopje thee. Alleen bij de Dobers gek genoeg.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Crescent »

Doyaquba schreef: 13 mar 2021 23:30 Nanna, ik vind het ook prachtig, een mooie snavel. Hoort ook zo eigenlijk, verhouding 1:2 met de schedel. Niet het platgeslagen appelhoofdje dat zo gewaardeerd wordt tegenwoordig.

De staart mag ook nog steeds gecoupeerd worden vanwege kapotslaan. Nog nooit problemen mee gehad trouwens, altijd dikke staarten gelukkig. Maar ze kunnen er wel heel hard de kopjes mee van de koffietafel slaan.
De wijlen boxer van mijn oma had wel zo'n staart waarvan het puntje altijd stuk ging. Inderdaad een ramp.

De hangoren kan je prima eens per week poetsen. Bovendien heeft de helft van de boxers geen hangoren maar rozenoren of vliegende nonoren. Niet volgens de standaard, maar wel de realiteit. Die blijven overigens wel veel schoner...

Dus ik zie geen noodzaak in couperen. Ik vind het ook niet heel mooi. Zie ze wel langskomen uit Rusland maar het is niet mijn kopje thee. Alleen bij de Dobers gek genoeg.
Ik vind het knippen per defenitie niet mooi maar ik vind het wel belangrijk dat er bij dat soort ingrepen ook wordt begrepen waarom het is - en dat is niet omdat ze dan lekker scherp ogen. Het is, en zou enkel vanuit preventie moeten zijn. Niet alleen bij Boxers, Bandogges, Dobers en kuddebewakers, maar ook bij cockers, sprockers en dies wat meer zij. Chronische oorontsteking doet zeer.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Lothian »

Crescent schreef: 13 mar 2021 23:22 Er is een taboe op couperen voor de looks en terecht! Maar laten we een weloverwogen ingreep ten bate van de gezondheid niet uit het oog verliezen.
Ik weet een veel simpelere oplossing: niet fokken op een schadelijk uiterlijk of gedrag. En daar vallen overdreven broeioren en obsessief gekwispel voor mij ook onder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Crescent »

Lothian schreef: 13 mar 2021 23:57
Crescent schreef: 13 mar 2021 23:22 Er is een taboe op couperen voor de looks en terecht! Maar laten we een weloverwogen ingreep ten bate van de gezondheid niet uit het oog verliezen.
Ik weet een veel simpelere oplossing: niet fokken op een schadelijk uiterlijk of gedrag. En daar vallen overdreven broeioren en obsessief gekwispel voor mij ook onder.
Overdreven gedrag of uiterlijk is vaak inherent aan diens functie...
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Er sneuvelt bijna nooit servies. Kwestie van leren waar ze wel en niet mogen lopen. Als er iemand een kopje op de rand zet is het eigen schuld. Ik ga een hond niet leren om niet te kwispelen in huis. Die twee minuten hyperen als er iemand binnenkomt negeren we en dan is alles weer kalm. Buiten mag je druk doen, binnen is er rust. Meestal gaat dat prima. En dat met 5 staarten...ik laat vaker iets uit mijn handen vallen.

Broeioren begon ik niet over hè... één keer per week een doekje over die hond vind ik weinig onderhoud en geen reden om er in te knippen. De open gedragen oren hoef je helemaal niets aan te doen. Die balans daartussen is ook waarom ik het belangrijk vind om niet te selecteren op 'mooie flaporen' genetisch. Dan krijg je wel dikke flappende ontstoken oren op een gegeven moment. Qua verzorging vind ik het weinig eisende honden. Niet wassen, niet borstelen en modder valt er zo af. :D

Niet dat iedereen nu fan hoeft te zijn hoor
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Lothian »

Crescent schreef: 14 mar 2021 00:04
Lothian schreef: 13 mar 2021 23:57
Crescent schreef: 13 mar 2021 23:22 Er is een taboe op couperen voor de looks en terecht! Maar laten we een weloverwogen ingreep ten bate van de gezondheid niet uit het oog verliezen.
Ik weet een veel simpelere oplossing: niet fokken op een schadelijk uiterlijk of gedrag. En daar vallen overdreven broeioren en obsessief gekwispel voor mij ook onder.
Overdreven gedrag of uiterlijk is vaak inherent aan diens functie...
Dat willen de fokkers je graag wijsmaken ja :P

Ondertussen kan een Mechelaar met prikoren perfect een eindeloos spoor uitwerken en lokt een Toller de eenden door een beetje langs het strand op en neer te rennen. Die oren op de grond en die nonstop kwispelende staart zijn echt niet zo onmisbaar. Wanneer de hond beschadigd raakt door zijn uiterlijk hoef je van mij niet meer over functie te beginnen.

Zal je zien dat Taro straks gecoupeerd moet worden omdat hij zijn blije staartje kapot kwispelt :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Lothian »

Doyaquba, ik denk ook echt niet dat een boxer nou typisch oren heeft die gevoelig zijn voor broeien hoor, daar zijn ze te "open" voor :D ik heb het zelf niet (meer) over boxers.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Crescent »

Lothian schreef: 14 mar 2021 00:11
Crescent schreef: 14 mar 2021 00:04
Lothian schreef: 13 mar 2021 23:57
Crescent schreef: 13 mar 2021 23:22 Er is een taboe op couperen voor de looks en terecht! Maar laten we een weloverwogen ingreep ten bate van de gezondheid niet uit het oog verliezen.
Ik weet een veel simpelere oplossing: niet fokken op een schadelijk uiterlijk of gedrag. En daar vallen overdreven broeioren en obsessief gekwispel voor mij ook onder.
Overdreven gedrag of uiterlijk is vaak inherent aan diens functie...
Dat willen de fokkers je graag wijsmaken ja :P

Ondertussen kan een Mechelaar met prikoren perfect een eindeloos spoor uitwerken en lokt een Toller de eenden door een beetje langs het strand op en neer te rennen. Die oren op de grond en die nonstop kwispelende staart zijn echt niet zo onmisbaar. Wanneer de hond beschadigd raakt door zijn uiterlijk hoef je van mij niet meer over functie te beginnen.

Zal je zien dat Taro straks gecoupeerd moet worden omdat hij zijn blije staartje kapot kwispelt :LOL:
Welke eenden lokt de NSDTR aan het strand, moet de eider getollt worden :mrgreen:

Natuurlijk is een mechel perfect in het sporen uitwerken, met name de snelheid dat zij kunnen afleggen maakt alle andere bloedhonden voor deze tak van sport zwaar ouderwets. Het revieren en mutsen wat zo bloedhond-eigen is, is totaal overbodig bij het mantracken of zoeken naar vermiste personen.

Echter is het ook wel fijn als diezelfde prikoor niet zijn gevonden doel gaat stellen, onlangs nog te zien in die Zembla aflevering.

De bloedhond, trager dan de Mechel, gaat een potje moeilijk staan huulen. Wel met lange oren, want die waaieren de geur op en dienen als een schild.

En de tracking spaniel, die kwispelt nou toevallig enorm veel. Maar ze zijn wel vet getalenteerd, ook op jonge leeftijd, ook om onder water geursporen te duiden. En bij de vondst van categorie A substancies / springstof / ziekten / stoffelijk overschot zullen ze nimmer hun blikkerende tanden inzetten...
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Lothian schreef: 14 mar 2021 00:13 Doyaquba, ik denk ook echt niet dat een boxer nou typisch oren heeft die gevoelig zijn voor broeien hoor, daar zijn ze te "open" voor :D ik heb het zelf niet (meer) over boxers.
Nee weet ik, maar ik denk wel dat veel problemen te danken zijn aan het couperen. Een hond die zijn staart kapot slaat zet je niet in voor de fok, maar toen ze nog gecoupeerd werken met 2 dagen oud wist je dat niet. Zo ook de oren. De vorm maar ook de variatie. Niet dat het heel erg is, maar ik zou nooit een hond met een zwakke staart inzetten. Echter wel honden met verkeerde oorstand volgens de standaard. Maar niet als ze steeds ontstoken zijn. Die afweging moet je denk ik blijven maken. Niet te bang zijn om honden voor jezelf af te keuren en gewoon lekker huishond te laten zijn
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Lothian »

"Een strand is een strook land met weinig of geen vegetatie aan het water van een zee, meer, plas of rivier." Ik zie wel eens eenden in een meer, plas of rivier :P

Punt van die Mechelaar is natuurlijk vooral dat je die lange oren die geuren doen opwaaien helemaal niet nodig zijn. Net zoals dat ik nooit zal zeggen dat een tracking spaniel zijn werk niet fenomenaal doet, maar daar heeft hij die kwispel niet voor nodig. Ik bedoel dus niet dat je voor die twee doelen van mij een Mechelaar moet gebruiken, natuurlijk niet. Maar wel spaniels en speurhonden die niet onder hun uiterlijk lijden. Zodat couperen niet zogenaamd functioneel is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lothian schreef: 14 mar 2021 00:32 Punt van die Mechelaar is natuurlijk vooral dat je die lange oren die geuren doen opwaaien helemaal niet nodig zijn.
Maar hij moet tergend langzaam met z'n kaasfonduebek iedere grasspriet en zandkorrel opsnuiven voor hij bij z'n doel is, dan is het pas goed.
Dát kan die mechelaar niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Lothian »

Nee, die heeft het aangeschoten wild dan allang gevonden en ondertussen twee voortvluchtigen en een vermist kind geapporteerd :lol1:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lothian schreef: 14 mar 2021 00:51 Nee, die heeft het aangeschoten wild dan allang gevonden en ondertussen twee voortvluchtigen en een vermist kind geapporteerd :lol1:
Godzijdank. :LOL: Ik heb hier echt het geduld niet voor, verschrikkelijk. Schiet de fuk op, je hebt die lap zien vallen.
Kun je tot overmaat van ramp nog een uur in die marskrateranus staren terwijl de tieten van dat beest harder gaan dan zijzelf.

Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Lothian »

Ja. Zitten die receptoren in zijn oren dan?
Ik zeg niet dat een bloedhond niet de beste speurhond is, lees maar eens terug, ik zeg dat die oren onzin zijn ;) ik heb alweer spijt dat ik die mechelaar noemde. Daar gaat het niet om.

Ga trouwens maar eens kijken waar Signi zoekhonden mee werkt. Verrassend genoeg geen bloedhonden. https://www.zoekhonden.com/de-honden/ Oeps, sorry, komen toch weer de herders voorbij. :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Lothian »

Daarnaast. Die oren en staarten zijn kennelijk zo gefokt omdat ze een functie hebben, maar moeten vervolgens wel preventief gecoupeerd worden? Of zelfs als remedie omdat ze er teveel last van hebben? Die kan ik niet helemaal volgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door sirene »

Wat is het nut van zo'n hysterische kwispel van een spaniel?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef: 13 mar 2021 23:13 Ik vind dat ouderwetse type ook het mooist. Met een beheurlijke snavel.
En jajajajajajaja, gecoupeerd maar dat deden ze toen. Daar wens ik geen gezeik over.

Afbeelding
Zo vind ik ze echt mooi. Mooi in balans qua kop en lijf. Herkenbaar als een boxer maar nergens overdreven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lothian schreef: 14 mar 2021 11:22 Ja. Zitten die receptoren in zijn oren dan?
Ik zeg niet dat een bloedhond niet de beste speurhond is, lees maar eens terug, ik zeg dat die oren onzin zijn ;) ik heb alweer spijt dat ik die mechelaar noemde. Daar gaat het niet om.

Ga trouwens maar eens kijken waar Signi zoekhonden mee werkt. Verrassend genoeg geen bloedhonden. https://www.zoekhonden.com/de-honden/ Oeps, sorry, komen toch weer de herders voorbij. :LOL:
En het verschilt ook nog eens regionaal. Hier worden podenco's gezien als de ultieme speurhonden, bij rehalas is dat hun hoofdfunctie. En die hebben ook alles behalve flaporen :F:
Lothian schreef: 14 mar 2021 11:34 Daarnaast. Die oren en staarten zijn kennelijk zo gefokt omdat ze een functie hebben, maar moeten vervolgens wel preventief gecoupeerd worden? Of zelfs als remedie omdat ze er teveel last van hebben? Die kan ik niet helemaal volgen.
Nou, precies, dit dus :E:
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Crescent »

Nanna schreef: 14 mar 2021 12:27
Tamara81 schreef: 14 mar 2021 12:21
sirene schreef: 14 mar 2021 11:35 Wat is het nut van zo'n hysterische kwispel van een spaniel?

:LOL: Ze zijn gewoon heul enthousiast.
Simone deed het ook. Dan pakte ik een eikeltje of zo en gooide hem tussen de andere eikels en dan moest zij gaan zoeken. Dat deed ze altijd met een hysterische kwispel. Volgens meneer Nanna om de lucht te versoreiden :LOL: Verder deed ze het nooit, tenminste niet zo helicopterachtig.
Het heeft geen nut, het is gewoon uiting van de werklust. Net zoals blafsalvo's bij mechels.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Tineke »

Crescent schreef: 14 mar 2021 14:16
Tamara81 schreef: 14 mar 2021 12:21
sirene schreef: 14 mar 2021 11:35 Wat is het nut van zo'n hysterische kwispel van een spaniel?

:LOL: Ze zijn gewoon heul enthousiast.

Het heeft geen nut, het is gewoon uiting van de werklust. Net zoals blafsalvo's bij mechels.
Tinus ,een Sussex spaniel, doet het ook ,continu kwispelen als hij met je op pad is.
Maar het rare is dat hij weinig tot geen jachtinstinct heeft
Gebieden ,of stukken daarvan ,waar Abra en Luus vast zitten vanwege de hazen kan hij rustig los lopen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef: 14 mar 2021 15:16 Ik heb liever een hond die de hele route onnodig kwispelt dan eentje die loopt te scannen of ie een hond kan killen.
Ik ook, maar beide is niet functioneel. Ik vind de kwispel bij sommige spaniels meer een soort vreemde aangeboren tic. Met werklust heeft het niet altijd te maken want ze doen het in iedere omstandigheid.
Als ik zenuwachtig ben heb ik ook de neiging om stom te gaan zitten gniffelen, da's ook raar en niet functioneel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Emma »

Het hoeft toch ook helemaal niet zo functioneel mogelijk te zijn, als het in ieder geval maar niet hindert in de gezondheid.
Een beetje diversiteit in uiterlijk mag wat mij betreft wel. Zolang het niet de gezondheid hindert.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Nanna schreef: 14 mar 2021 12:27
Tamara81 schreef: 14 mar 2021 12:21
sirene schreef: 14 mar 2021 11:35 Wat is het nut van zo'n hysterische kwispel van een spaniel?

:LOL: Ze zijn gewoon heul enthousiast.
Simone deed het ook. Dan pakte ik een eikeltje of zo en gooide hem tussen de andere eikels en dan moest zij gaan zoeken. Dat deed ze altijd met een hysterische kwispel. Volgens meneer Nanna om de lucht te verspreiden :LOL: Verder deed ze het nooit, tenminste niet zo helicopterachtig.
Ja, Lily doet dat, en Alfil in mindere mate ook, als ze hagedissen probeert te vangen in een graspol. Alle podenco´s kwispelen volgens mij heel hysterisch als ze de prooi in de smiezen hebben. Dat is gewoon opwinding. Maar dat is iets anders dan de hele wandeling hysterisch kwispelen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef: 14 mar 2021 12:04
Lothian schreef: 14 mar 2021 11:34 Daarnaast. Die oren en staarten zijn kennelijk zo gefokt omdat ze een functie hebben, maar moeten vervolgens wel preventief gecoupeerd worden? Of zelfs als remedie omdat ze er teveel last van hebben? Die kan ik niet helemaal volgen.
Nou, precies, dit dus :E:
Nou nee, dat denk ik niet.
Die staarten bij een Spaniël zijn zeker niet zo gefokt omdat ze een functie hebben
Dat ze werden gecoupeerd was omdat ze te vaak werden stukgeslagen.
Hadden ze niet kunnen couperen dat was er op een andere manier gefokt (anders geselecteerd) en gingen die staarten misschien wel niet stuk.

De staarten van veel hondenrassen waar werd gecoupeerd, hebben nu vaker problemen.
Want bij de selectie hoefde er vele jaren geen rekening mee te worden gehouden.
Bovendien was een knikje in de staart geen punt, want dan coupeerde je zo dat dat knikje er af was.
Dat zag je kort na het coupeerverbod dus terug.
Ik heb toen heel wat rare staarten gezien.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Lothian »

Dat was precies mijn punt Ranetje.
Afbeelding
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Bello123 »

Niks mis met wat gekwispel. Liever dat dan een gecoupeerde staart of platte neus. Zelfs mijn wetter heeft weleens kopjes van de tafel gekwispeld. En dat met een krulstaart! Geeft wat troep (koffie op de vloer en tafel), maar dat is zo schoongemaakt. Er zijn ergere dingen om je druk over te maken.
Preventief couperen vind ik niks. Dat is net zoiets als preventief castreren, is ook niks. Honden hebben niet voor niets een staart (en andere lichaamsdelen / organen / enz.).
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door ranetje »

Bello123 schreef: 03 apr 2021 23:13 Niks mis met wat gekwispel. Liever dat dan een gecoupeerde staart of platte neus. Zelfs mijn wetter heeft weleens kopjes van de tafel gekwispeld. En dat met een krulstaart! Geeft wat troep (koffie op de vloer en tafel), maar dat is zo schoongemaakt. Er zijn ergere dingen om je druk over te maken.
Preventief couperen vind ik niks. Dat is net zoiets als preventief castreren, is ook niks. Honden hebben niet voor niets een staart (en andere lichaamsdelen / organen / enz.).
Dit is wel iets meer dan een kopje van tafel slaan. :tongue:
Muren en zelfs plafond onder het bloed is geen feestje.
Dat is de reden dat sommige rassen in o.a. Duitsland (onder bepaalde voorwaarden) en in Schotland ook dacht ik, aan de staart gecoupeerd mogen worden direct na de geboorte.
Veel van die honden moeten anders later alsnog gecoupeerd worden.
Misschien zou het lukken om toch weer sterkere staarten te fokken of meer te selecteren op minder heftige staartactie?

Afbeelding
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Tenmashi
Zeer actief
Berichten: 1359
Lid geworden op: 15 jun 2013 19:39
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0
Locatie: gem. Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Neuslengte

Ongelezen bericht door Tenmashi »

ranetje schreef: 03 apr 2021 15:30
DeDiana schreef: 14 mar 2021 12:04
Lothian schreef: 14 mar 2021 11:34 Daarnaast. Die oren en staarten zijn kennelijk zo gefokt omdat ze een functie hebben, maar moeten vervolgens wel preventief gecoupeerd worden? Of zelfs als remedie omdat ze er teveel last van hebben? Die kan ik niet helemaal volgen.
Nou, precies, dit dus :E:
Nou nee, dat denk ik niet.
Die staarten bij een Spaniël zijn zeker niet zo gefokt omdat ze een functie hebben
Dat ze werden gecoupeerd was omdat ze te vaak werden stukgeslagen.
Hadden ze niet kunnen couperen dat was er op een andere manier gefokt (anders geselecteerd) en gingen die staarten misschien wel niet stuk.

De staarten van veel hondenrassen waar werd gecoupeerd, hebben nu vaker problemen.
Want bij de selectie hoefde er vele jaren geen rekening mee te worden gehouden.
Bovendien was een knikje in de staart geen punt, want dan coupeerde je zo dat dat knikje er af was.
Dat zag je kort na het coupeerverbod dus terug.
Ik heb toen heel wat rare staarten gezien.
Dit inderdaad.

Vind het ook bijzonder dat fokkers wel in staat zijn de snuit van een hond af te fokken maar een natuurlijke bobtail of prikoren is blijkbaar te moeilijk. Oh nee, dat heeft een uitkruising nodig en dat is vloeken in de kerk. Weet dat iemand een boxer met een corgi heeft gekruist en met selectief fokken een rastypische boxer met natuurlijk bobtail heeft kunnen fokken, koste ook niet veel generaties.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”