Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dilemma van de fokker

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door truusje »

Heb nu een nestje liggen van bijna 4 weken....en daar zit me toch een mooi reutje tussen. Maar ja, was niet van plan een pup aan te houden en al helemaal niet een reu. Komt niet vaak voor dit dilemma, maar nu dus wel. En ik twijfel zo....
Herkenbaar?
Afbeelding

So Sweet :I:
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door Emma »

Ik zou jezelf de vraag stellen, of je er spijt van gaat krijgen als je hem wegdoet.
En hoeveel honden je dan in totaal hebt, dat weet ik niet. En of je het dan kunt bolwerken.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door blacky »

Het reutje wat mijn man helemaal fantastisch vond is naar mijn dochter gegaan. Zo weet ik zeker dat hij niet gecastreerd wordt en hij ingezet kan worden voor de fok.
Afbeelding
gevni havanezers
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Gewoon houden :I:
Ergens plaatsen en later dan toch inzetten zou ik als baasje al niet in meegaan al zijn er zat die het wel doen natuurlijk.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik zou bij puppies gewoon alles in eigen hand willen houden en dat is heus een beetje gek als je alleen reu eigenaar bent.
De eigenaar van de teef zou gek worden van mij en waarschijnlijk zou ik alle puppies kopen.
Daarom nooit een nestje voor mij, dus. Ongeschikt.
Al lijkt het me de kers op de taart met een honden obsessie :I:
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef: 28 feb 2021 11:27
Dennenappel schreef: 28 feb 2021 11:24 Gewoon houden :I:
Ergens plaatsen en later dan toch inzetten zou ik als baasje al niet in meegaan al zijn er zat die het wel doen natuurlijk.
Waarom niet? Ik heb destijds Bakkie gratis gekregen op voorwaarde dat hij beschikbaar bleef voor de fok. Dat werd uiteindelijk maar 1 nestje.
Je reu uitlenen voor een wippie vind ik bij lange na niet zo bezwaarlijk als je teef een nest bij de fokker laten krijgen.
Zo heb ik Blekz ook gekregen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dennenappel schreef: 28 feb 2021 11:31 Ik zou bij puppies gewoon alles in eigen hand willen houden en dat is heus een beetje gek als je alleen reu eigenaar bent.
De eigenaar van de teef zou gek worden van mij en waarschijnlijk zou ik alle puppies kopen.
Daarom nooit een nestje voor mij, dus. Ongeschikt.
Al lijkt het me de kers op de taart met een honden obsessie :I:
Kwestie van vertrouwen en gunnen. Je hoeft hem toch niet overal bovenop te gooien.
Sjaak heeft pas twee keer gedekt, voor dit jaar staat er nog wat moois in de planning. Die mensen zijn net zo zorgvuldig in het uitzoeken van een baas als ik zelf zou zijn.
Dan is het geweldig om je hond in zijn nakomelingen terug te zien en te zien hoe gelukkig de bazen met ze zijn.
Nu scheelt het natuurlijk dat ik bewust leuke huishondjes faciliteer. Geen asielvulling. Met Jaap had ik het veel moeilijker gevonden.
Gaat het onverhoopt toch mis, dan liggen ze zo weer ergens anders op de bank of hier in de opvang.

Wat mij betreft fok je niet als je echt niets kunt houden, maar alleen maar mooi is niet meteen een reden om een hond aan te houden.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik ben geen fokker. Maar als ik een nest zou hebben en ik zou verliefd zijn op een pup of desnoods op allemaal. Dan zouden die gewoon blijven als ik daar wel de ruimte voor heb enz. Het mooie is dat je dat dan zelf in de hand hebt 😉
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Als je er verliefd op bent verdient het een kans. Het is jouw nest dus altijd speciaal.
Hier wordt nooit echt gepland om iets te houden. Als een pup niet weg mag van iedereen thuis dan blijft ze.
Daarom hebben we nu iets teveel jonge honden oké, maar goed, ook een tijd geen nesten voor de boeg dus.

Ben het dus wel eens met: niet fokken als je zelf echt niets kan houden.

Maar goed, 4 weken is nog heel jong, karakter is nog maar net aan het tonen. Kijk het gewoon nog twee maanden aan, een pup van 12 weken kan je ook nog makkelijk laten verhuizen.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door blondie »

Lastig. Maar mag aannemen dat je al baasjes op de wachtlijst hebt voor de pups?
Daar zou je er dan van 1 alvast moeten gaan teleurstellen als je de hond zelf houdt.

Maar mooi omdat hij mooi is nu al qua bouw en dat je hem voor de toekomst zelf wilt behouden voor de kennel en voor dekken, of omdat hij jullie aanspreekt?

In laatste geval zou ik dan wellicht of zelf houden of de hond onder de zogenaamde "fokkersvoorwaarden" verkopen. Moet je wel een eigenaar treffen die dit ziet zitten.

Het is niet echt herkenbaar omdat ik nooit gefokt hebt, en nest van mijn teefje was bij de fokker. Er zaten daar toen wel 2 pups bij waar ik een zwak voor had. En de combi reu x teef was echt wel een leuke combi.
Maar ze hadden allemaal al leuke baasjes. En ik heb nooit fokintenties gehad.

Denk dat je voor je zelf moet afwegen waarom je hem zo leuk vindt, en als je hem wel weg doet met het risico dat je geen contact weet te behouden met de eigenaren of je geen spijt gaat krijgen.
Weg is weg natuurlijk.

Beetje bot, maar hondje dat ik erg leuk vond is bij een kennel terecht gekomen, is in Nederland nog mee gefokt, toen doorverkocht naar buitenland. En daar heeft ze volgens mij nog ook 1 nest gekregen en is toen jong overleden door een ongeluk.

En de ander heeft de fokster nooit echt meer updates van gekregen, dat was een reu en die is naar een boerderij gegaan.
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door truusje »

Hij viel me al op zo rond de 2 weken.....goed gebouwd. Karakter zal goed zijn, daar twijfel ik niet aan. Moeder komt uit Rusland en vader heb ik zelf gefokt.
Ik heb al enkele reuen uit geplaatst bij familie en vrienden. Bij onbekenden zie ik dat niet zo zitten....ervaring heeft geleerd dat ze in het begin erg enthousiast zijn, later niet meer. Met contracten ed werken hou ik niet van. Het is graag of niet.
Zelf heb ik nu 5 teven en eigenlijk zit ik "vol ". Omdat ik nu wilde kijken wat deze combi mij zou geven, had ik geen plannen om iets aan te houden. En zit er verdorie een heel knap reutje bij.

En ja alle pups zijn besproken, al ver voordat ze geboren waren. Zou me dan ook erg bezwaard voelen iemand te moeten afzeggen.
Afbeelding

So Sweet :I:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door blondie »

Als ik je reactie lees. Houden.
Kun je zelf de nodige testen en eventuele shows doen. En als fokker kun je hem dan zelf inzetten als reu bij een geschikte teef.

Ben zelf wel een persoon die dan meer op gevoel vertrouwt dan op logica. Zou het met 5 teven nu heel veel gaan uitmaken dat je er 1 reu bij zou houden?
Dat is natuurlijk ook een afweging.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door Emma »

Iemand te moeten afzeggen zou ik ook niet leuk vinden, als die al is toegewezen.
Wel kan je kenbaar maken dat je dat reutje graag zou willen gebruiken oor de fok, als het daarom gaat. En dat je vraagt of ze hem tot hun 4e jaar bijvoorbeeld intact willen laten. Zo ja, dan is dat heel mooi. En zo niet tja, dan niet. Maar nee heb je de ja kun je krijgen?
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door truusje »

Dit is de boosdoener....


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

So Sweet :I:
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door truusje »

Nanna schreef: 01 mar 2021 16:49 Als je zelf vijf intacte teven hebt zou ik het niet doen. Er is er altijd wel eentje loops en dan zit je met die reu. Moet je gaan scheiden, kortom heisa.
Heb je daar zin in?
Ik weet het, bijna geen doen idd.

Alhoewel ik ook wel eens een reu heb gehad die niets van zijn geiligheid liet blijken. Niets maar ook echt niets. Maar de meeste dus wel . Moeilijk moeilijk. Verstand versus gevoel.
Afbeelding

So Sweet :I:
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik vind het ook niet reëel tegenover de reu.
5 teven die loops worden dat is frustratie ten top het hele jaar door.
De kans dat het hem niks doet is vrij klein en dan nog...
Altijd opletten, scheiden, deuren afsluiten.
Nee gewoon niet doen...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Dilemma van de fokker

Ongelezen bericht door blacky »

ik heb bij mijn pup kopers mensen zitten die het wel zouden zien zitten om hun reu als dekreu in te zetten. Misschien heb jij die ook wel?
Eventueel vragen of ze ook eens een show zouden willen doen?
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”