Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met zieke Drenten

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
kloesje
Zeer actief
Berichten: 7096
Lid geworden op: 24 aug 2010 13:18
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4
Locatie: NOP

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door kloesje »

Weer fijn over nagedacht door de 'rasverbeteraars'
De Drent is daarnaast nou ook weer niet zo'n exentriek ras dat outcross het ras compleet zal veranderen...
Bizar dat ze zieke honden gebruiken preferen voor outcross...
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door fenneke »

Mijn eerste hond Bartho was een rasvoorbeeld. Epilepsie en hd. Verder was het een heerlijke hond. Ja een drent, een reu . Maar een schat voor de kinderen. En ik wist toen, 40 jaar geleden , nergens iets van . Hij is 4 jaar geworden

En nu is het dus nog steeds zo .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: 24 feb 2021 10:53 Kruisen met andere rassen??
Dan krijg je pas generaties later de oorbevedering weer precies goed! Dat moet je nooit doen!
:D Valt nog mee tegenover de vieze lelijke vlekken van de dalmaat met functionele nieren.
Het type benoemen, even embarken en de keuze aan de koper laten is ook allemaal maar lastig. Hoe kom je ooit een kruising kwijt.

Ondertussen :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ja, maar het kost minstens 7 generaties voor je het type van het markiesje terug hebt, als je hiermee verder gaat, aldus de keurmeester die dit teefje keurde (foto is van vlak voor de keuring, als ik het goed heb)
Afbeelding

Dat ze vervolgens dit als zoon heeft (hier zo'n 8 maanden oud), weet betreffende keurmeester volgens mij nog niet
Afbeelding

Afbeelding

Het geeft wel aan wat een stupide ideeën er heersen in de kynologie. Ben nog altijd erg blij met 'mijn' rasvereniging. Het lachertje van de Nederlandse kynologie. Maar hoe langer hoe meer verenigingen beginnen jaloers te worden. Wij zijn ook een van de weinige verenigingen met een toenemend aantal leden
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door natalie »

Nanna schreef: 24 feb 2021 09:43 Dus zo lossen we het probleem van de steeds zieker wordende rashond op, hahahaha. Je laat gewoon bepaalde testen vallen of ‘versoepelt’ het.
Bij de Drentenvereniging staat gebruiken van outcross naar een ander ras trouwens gelijk aan heiligschennis. Het pure bloehoehoehoed!
Het zal mij benieuwen hoe lang het ras nog bestaat.
Ik blijf dit soort opmerkingen met verbazing lezen. Onlangs kreeg ik de vraag (op FB) waarom ik Jip eigenlijk niet aanmeld als dekreu (uiteraard wel met de nodige gezondheidsonderzoeken). Er worden heel weinig reuen als dekreu aangemeld en dus worden steeds dezelfde reuen "maar weer" gebruikt. Toen ik vroeg waarom binnen de rasvereniging nog steeds niet over outcross wordt gesproken, bleef het lang stil.

"Nee, het doel is nu in eerste instantie dat we het aantal dekreuen flink laten groeien, zodat de genenpool groter wordt." :denken:
"Oh, en dat stond 20 jaar geleden niet ook al op de agenda?"
"Jawel, maar we zijn aan het nadenken over nieuwe strategieën om nu echt het aantal dekreuen flink groter te laten worden."

Schiet mij maar lek.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

natalie schreef: 24 feb 2021 13:19 "Nee, het doel is nu in eerste instantie dat we het aantal dekreuen flink laten groeien, zodat de genenpool groter wordt." :denken:
"Oh, en dat stond 20 jaar geleden niet ook al op de agenda?"
"Jawel, maar we zijn aan het nadenken over nieuwe strategieën om nu echt het aantal dekreuen flink groter te laten worden."

Schiet mij maar lek.
:mrgreen: Groter nog wel. Nou nou.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door natalie »

dagmar88 schreef: 24 feb 2021 17:39
natalie schreef: 24 feb 2021 13:19 "Nee, het doel is nu in eerste instantie dat we het aantal dekreuen flink laten groeien, zodat de genenpool groter wordt." :denken:
"Oh, en dat stond 20 jaar geleden niet ook al op de agenda?"
"Jawel, maar we zijn aan het nadenken over nieuwe strategieën om nu echt het aantal dekreuen flink groter te laten worden."

Schiet mij maar lek.
:mrgreen: Groter nog wel. Nou nou.
Bijzonder hè, ik wist ook niet dat het zo werkt. :Q:
Maar het is simpelweg praten tegen dovenmansoren. Ik had de hoop dat mijn vraag beantwoord zou worden met de mededeling dat inderdaad (al voorzichtig) gesproken wordt over outcross, maar het is gewoon niet zo. Niemand wil er iets van weten. Er zijn in zo'n groep met Flatcoated eigenaren misschien vier mensen die aangeven dat ze graag zouden willen dat het op de agenda komt te staan, maar de rest reageert niet of reageert verontwaardigd.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: 24 feb 2021 18:40 Volgens mij waren de F1 pups uit de Wetterhoun x ander ras enorm populair. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Denk dat het meer te maken heeft met neerkijken op een bastaard of, God helpe mij, bang zijn ‘dat je zaken binnen haalt’. Nee, want nou zijn ze zo gezond, gek.
Maar goed, blijf voorál doorfukken met je rasechte epilepsieschudders. Ik geef het twintig jaar, als het niet minder is. Dan is het over en uit voor het culturele erfgoed🙄
Je bent gebrandmerkt, je hond ook en dan houdt het natuurlijk heel snel op. Ik had nog graag een stamboom husky. In mijn geval niet om pomskies mee te fokken, maar om mee te sporten en zekerheid te hebben wat betreft formaat.
Maar dan moet ik m'n feestboek verwijderen en liegen. Dat is ook de bottleneck nu.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Gimmick »

maar schiet mij maar lek hoor. Iedereen geeft af op de rasverenigingen maar waarom kies je er zelf dan niet voor om een outcross te doen.
Tja je zal waarschijnlijk uitgekotst worden, je hond krijgt geen oh zo belangrijk papiertje maar je zet zelf wel wat gezonds op de wereld neer.
Maar "we"wachten allemaal massaal totdat de 6 mensen in het bestuur van de rasvereniging tot inzicht komen.

Een rasvereniging zonder leden is geen ras vereniging meer. Simple as that.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door natalie »

Gimmick schreef: 24 feb 2021 20:31 maar schiet mij maar lek hoor. Iedereen geeft af op de rasverenigingen maar waarom kies je er zelf dan niet voor om een outcross te doen.
Tja je zal waarschijnlijk uitgekotst worden, je hond krijgt geen oh zo belangrijk papiertje maar je zet zelf wel wat gezonds op de wereld neer.
Maar "we"wachten allemaal massaal totdat de 6 mensen in het bestuur van de rasvereniging tot inzicht komen.

Een rasvereniging zonder leden is geen ras vereniging meer. Simple as that.
Naar mijn gevoel kiest een pupkoper daar ook steeds vaker voor. En als er vraag naar is, zullen vast ook steeds meer fokkers er over na gaan denken. Maar het ras zelf heeft er niets aan, want ‘zelf aan outcross doen’ kan natuurlijk niet. Ja, je kan zelf een kruising fokken, maar die wordt niet terug in het ras gefokt zonder medewerking van de rasvereniging. En dan is dus geen sprake van outcross. Niet dat het mij uitmaakt hoor, ik hoef geen hond met stamboom. Dat zou pas ‘moeten’ als ik bijvoorbeeld wil deelnemen aan jachtwedstrijden en dat is gelukkig niet het geval.

Maar ik kan gewoon niet begrijpen dat de fervente rasliefhebbers niet zien dat het zonder outcross een weg met een doodlopende einde is.

Hoe zit het eigenlijk wanneer een ras drie rasverenigingen heeft, vraag ik mij ineens af. Mogen zij dan onafhankelijk van elkaar een beslissing nemen daarover? Lijkt mij wel toch?
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Gimmick »

natalie schreef: 24 feb 2021 21:08
Gimmick schreef: 24 feb 2021 20:31 maar schiet mij maar lek hoor. Iedereen geeft af op de rasverenigingen maar waarom kies je er zelf dan niet voor om een outcross te doen.
Tja je zal waarschijnlijk uitgekotst worden, je hond krijgt geen oh zo belangrijk papiertje maar je zet zelf wel wat gezonds op de wereld neer.
Maar "we"wachten allemaal massaal totdat de 6 mensen in het bestuur van de rasvereniging tot inzicht komen.

Een rasvereniging zonder leden is geen ras vereniging meer. Simple as that.
Naar mijn gevoel kiest een pupkoper daar ook steeds vaker voor. En als er vraag naar is, zullen vast ook steeds meer fokkers er over na gaan denken. Maar het ras zelf heeft er niets aan, want ‘zelf aan outcross doen’ kan natuurlijk niet. Ja, je kan zelf een kruising fokken, maar die wordt niet terug in het ras gefokt zonder medewerking van de rasvereniging. En dan is dus geen sprake van outcross. Niet dat het mij uitmaakt hoor, ik hoef geen hond met stamboom. Dat zou pas ‘moeten’ als ik bijvoorbeeld wil deelnemen aan jachtwedstrijden en dat is gelukkig niet het geval.

Maar ik kan gewoon niet begrijpen dat de fervente rasliefhebbers niet zien dat het zonder outcross een weg met een doodlopende einde is.

Hoe zit het eigenlijk wanneer een ras drie rasverenigingen heeft, vraag ik mij ineens af. Mogen zij dan onafhankelijk van elkaar een beslissing nemen daarover? Lijkt mij wel toch?
maar ook al zou je niet aan een wedstrijdje mee mogen doen. Wat dan nog?
Als er maar voldoende mensen daadwerkelijk ook "in verzet komen" dan is het snel gedaan met dat soort idiote eisen van wie eigenlijk?
Het gaat toch uiteindelijk helemaal nergens meer over. De gemiddelde "rashond" stort van ellende in elkaar en is niet meer in te zetten na hun 8e.
Want dan mottuh se met pensioen, hou toch op.

Ik word ondertussen ook uitgekotst binnen de AHT nou ik wens ze er heel veel plezier mee ik hoef niet zo nodig bij een groepje te horen.
Alleen als dat groepje gelijkgezind is dan wil ik er wel eens over na denken.
Daarnaast ben ik ontzettend trots op de pups die er rond lopen van een kruising.

Waarom moeten die kruisingen weer terug het ras in? om vervolgens weer net zo krom gefokt te worden zoals gebeurde want ja die "gekke oortjes" moeten er wel uit.
Mijn beide reuen zijn niet alleen beschikbaar binnen het ras en zelfs niet beschikbaar voor zomaar alle teven en eigenaren.
Ik ben selectief, heel selectief.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door natalie »

Cleva schreef: 24 feb 2021 21:27
natalie schreef: 24 feb 2021 21:08 Maar het ras zelf heeft er niets aan, want ‘zelf aan outcross doen’ kan natuurlijk niet. Ja, je kan zelf een kruising fokken, maar die wordt niet terug in het ras gefokt zonder medewerking van de rasvereniging. En dan is dus geen sprake van outcross.
Dat is dan hun verlies. Ondertussen loop ik met frisse hondjes die wel degelijk rastype hebben.

Via welke kromme staartdeling is dat voor mij een probleem? Dat is alleen jammer als je ergens bij wil horen en dat speelt hier niet.
Dat is voor jou geen probleem en voor mij ook niet. Voor de honden zelf wel, die worden met een beetje pech op jonge leeftijd ziek of erger; die lopen hun hele leven met pijnklachten. En daar vind ik wel iets van, want is gewoon niet nodig.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door natalie »

Gimmick schreef: 24 feb 2021 21:50
natalie schreef: 24 feb 2021 21:08
Gimmick schreef: 24 feb 2021 20:31 maar schiet mij maar lek hoor. Iedereen geeft af op de rasverenigingen maar waarom kies je er zelf dan niet voor om een outcross te doen.
Tja je zal waarschijnlijk uitgekotst worden, je hond krijgt geen oh zo belangrijk papiertje maar je zet zelf wel wat gezonds op de wereld neer.
Maar "we"wachten allemaal massaal totdat de 6 mensen in het bestuur van de rasvereniging tot inzicht komen.

Een rasvereniging zonder leden is geen ras vereniging meer. Simple as that.
Naar mijn gevoel kiest een pupkoper daar ook steeds vaker voor. En als er vraag naar is, zullen vast ook steeds meer fokkers er over na gaan denken. Maar het ras zelf heeft er niets aan, want ‘zelf aan outcross doen’ kan natuurlijk niet. Ja, je kan zelf een kruising fokken, maar die wordt niet terug in het ras gefokt zonder medewerking van de rasvereniging. En dan is dus geen sprake van outcross. Niet dat het mij uitmaakt hoor, ik hoef geen hond met stamboom. Dat zou pas ‘moeten’ als ik bijvoorbeeld wil deelnemen aan jachtwedstrijden en dat is gelukkig niet het geval.

Maar ik kan gewoon niet begrijpen dat de fervente rasliefhebbers niet zien dat het zonder outcross een weg met een doodlopende einde is.

Hoe zit het eigenlijk wanneer een ras drie rasverenigingen heeft, vraag ik mij ineens af. Mogen zij dan onafhankelijk van elkaar een beslissing nemen daarover? Lijkt mij wel toch?
maar ook al zou je niet aan een wedstrijdje mee mogen doen. Wat dan nog?
Als er maar voldoende mensen daadwerkelijk ook "in verzet komen" dan is het snel gedaan met dat soort idiote eisen van wie eigenlijk?
Het gaat toch uiteindelijk helemaal nergens meer over. De gemiddelde "rashond" stort van ellende in elkaar en is niet meer in te zetten na hun 8e.
Want dan mottuh se met pensioen, hou toch op.

Ik word ondertussen ook uitgekotst binnen de AHT nou ik wens ze er heel veel plezier mee ik hoef niet zo nodig bij een groepje te horen.
Alleen als dat groepje gelijkgezind is dan wil ik er wel eens over na denken.
Daarnaast ben ik ontzettend trots op de pups die er rond lopen van een kruising.

Waarom moeten die kruisingen weer terug het ras in? om vervolgens weer net zo krom gefokt te worden zoals gebeurde want ja die "gekke oortjes" moeten er wel uit.
Mijn beide reuen zijn niet alleen beschikbaar binnen het ras en zelfs niet beschikbaar voor zomaar alle teven en eigenaren.
Ik ben selectief, heel selectief.
Ik hoor gelukkig helemaal bij geen enkel groepje en ik voel ook totaal niet de behoefte daar bij te horen. Ik blijf daar ver bij vandaan. Maar ik zie dus binnen de rasliefhebbers bijzonder weinig mensen in verzet komen. En dat vind ik gek. Van mij hoeven die kruising echt niet terug het ras in hoor. Ik zeg alleen dat ik het zo zonde vind dat binnen de rasverenigingen bijna niemand het woord 'outcross' uberhaupt hardop durft uit te spreken. Wat is dat voor een achterlijk iets? Ik zou er geen problemen mee hebben als een heleboel rashonden straks niet meer bestaan: voor het ras 'an sich' niet in ieder geval. Maar ik vind het wel echt heel erg triest voor de honden zelf die met HD of epilepsie rondlopen. En dat wordt blijkbaar allemaal maar voor lief genomen, zolang het maar puur rashond is.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door natalie »

Gimmick schreef: 24 feb 2021 21:50
maar ook al zou je niet aan een wedstrijdje mee mogen doen. Wat dan nog?
Ik denk trouwens wel dat er mensen zijn die puur voor de sport voor een rashond kiezen, zelfs al hadden ze misschien liever een kruising gehad. Maar dat is een hele andere discussie :engel:
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door jenn90 »

Gelukkig mag je aan heel veel behendigheids wedstrijden wel meedoen met een kruising alleen het fci wk niet andere internationale wedstrijden wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door ranetje »

Ook binnen die rasvereniging zijn er fokkers die de problemen wèl serieus nemen.
Alleen melden zij dat ze binnenkort "uitgefokt" zijn omdat ze geen dekreu meer kunnen vinden die ver genoeg af staat van hun teef.
En dan ook nog een dekreu waarvan de eigenaar van de dekreu bereid is om ook de ellebogen te secreenen.
Bovendien weten ze dan nog steeds niet hoe de broertjes en zusjes van de gekozen reu uit een screening zouden komen.

Dus uiteindelijk blijven de fokkers over die wel bereid zijn met honden met een probleem te fokken? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door ranetje »

Elk ras is toch ontstaan uit kruisingen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Gos »

ranetje schreef:Elk ras is toch ontstaan uit kruisingen?
Dat klinkt als een kip/ei probleem Afbeelding Er waren honden met een bepaald type en functie die vervolgens tot ras verklaard werden. Kruisingen impliceert dat die “rassen” er al waren en geen overlap hadden.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Crescent »

Wordt het dan zoetjesaan niet eens tijd voor dit soort beheer om een stap terug te nemen en het beleid over te dragen aan de nieuwe garde met gezond verstand?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Pauline »

Gimmick schreef: 24 feb 2021 20:31 Maar "we"wachten allemaal massaal totdat de 6 mensen in het bestuur van de rasvereniging tot inzicht komen.
Een rasvereniging zonder leden is geen ras vereniging meer. Simple as that.
Er hoeft binnen verenigingen helemaal niet gewacht te worden tot een bestuur iets inziet. Als het bestuur ergens niet het nut van inziet kan het net zo goed doorgaan, hoor. Iedere vereniging heeft 1 of 2 keer per jaar een ledenvergadering, en als je daar niet op kunt wachten kun je zelf een vergadering bijeen roepen. En daar kunnen alle leden besluiten wat ze maar willen. Meeste stemmen gelden, en een bestuurslid is ook maar gewoon een lid met één stem. Wil een meerderheid van de leden een inkruising, dan komt er dus een inkruising. Moet er dus wel een meerderheid zijn om daartoe te besluiten, en dáár zit 'm de kneep:
natalie schreef: 24 feb 2021 18:59 Er zijn in zo'n groep met Flatcoated eigenaren misschien vier mensen die aangeven dat ze graag zouden willen dat het op de agenda komt te staan, maar de rest reageert niet of reageert verontwaardigd.
groep op facebook neem ik aan; als het daar al zo lauw is kun je wel voorzien dat het met een voorstel indienen en erover stemmen ook niet gaat lukken. Dat ligt dan toch echt aan de meerderheid van de mensen met zo'n hond.
Gebruikersavatar
Hakuna Matata
Zeer actief
Berichten: 1340
Lid geworden op: 15 nov 2014 15:45
Aantal honden: 0

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Cleva schreef: 27 feb 2021 22:32 Overigens snap ik op zich wel dat je als rasliefhebber gewoon liever geen vervuiling ziet, hoor.
Maar ja, dat is nou net die diversiteit die ontbreekt dus het moet.

Ik denk dat je het moet willen zien. Het standaardverhaaltje van de kynologie volgens Martin gaat nog steeds over het gegeven dat alleen rashonden zorgvuldig gefokt kunnen zijn en alleen rashonden een voorspelbaar karakter hebben of aan een bepaald esthetisch beeld kunnen voldoen en het is gewoon niet waar.

En ze weten het! Ze hebben de labradoodle en de coolies toch gezien? Het is gewoon geen geheim. Nooit geweest.
Soms heb je een kruising nodig en een kruising is geen fik. Niets mis met een fik maar het is wel iets anders.
Zolang ze bij de labradoodle niet met die rare contracten aankomen dat je er niet mee mag fokken etc.
M'n oom en tante hebben er 1, maar ze hebben niet zo'n contract meegekregen gelukkig.
Gebruikersavatar
Hakuna Matata
Zeer actief
Berichten: 1340
Lid geworden op: 15 nov 2014 15:45
Aantal honden: 0

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Nanna schreef: 23 feb 2021 23:10 Het is al jaren bekend dat de genenpoel van de Drentsche patrijshond te klein is om mee te fokken. Dit veroorzaakt allerlei ernstige erfelijke afwijkingen bij dit hondenras, zoals epilepsie. Daarnaast komt ook elleboogdysplasie voor. De Vereniging de Drentsche Patrijshond (VDP) wil nu bewust fokken met honden die lijden aan elleboogdysplasie!

Elleboogdysplasie
Elleboogdysplasie (ED) is een verzamelnaam voor diverse aandoeningen die het ellebooggewricht beschadigen, met artrose tot gevolg. Door deze pijnlijke aandoening gaan de dieren mank lopen. Soms is de aandoening al zichtbaar op een leeftijd van zes tot twaalf maanden maar het kan zich ook later manifesteren, als de artrose erger en pijnlijker wordt.

Outcross: nieuw bloed is noodzakelijk
Het toestaan van outcross is de enige manier om voldoende diversiteit toe te voegen aan de genenpoel. Bij outcross wordt er gekruist met andere rassen om inteelt tegen te gaan en het risico op erfelijke ziektes te verminderen. Deze oplossing wordt al jaren tegengehouden door de rasverenigingen omdat dit ten koste gaat van de ‘raszuiverheid’.

Fokken met zieke honden
In plaats van het kruisen met andere rassen wil de VDP nu Drentsche patrijshonden met elleboogdysplasie inzetten als fokdier. Volgens de VDP is dit goed voor de genenpoel, maar dat is pure onzin want ook deze zieke dieren komen uit dezelfde beperkte poel. Daarnaast is het absurd - en wettelijk verboden – om doelbewust – te fokken met dieren die een erfelijke aandoening hebben. En daarbij: wie wil er nou een puppy met een pijnlijke elleboogaandoening?
Het is te hopen dat er een pupkoper of iemand is met een goede advocaat die de VDP voor de rechter kan slepen en dan ook de rechtzaak wint aangezien de VDP zich waarschijnlijk zich gaan indekken etc.
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Bello123 »

Ik vind dat nogal wat, bewust fokken met zieke dieren. Want een hond met ED is natuurlijk niet gezond, ook niet als die eraan is geopereerd. Het is makkelijk praten als het niet je eigen hond is die aan ED lijdt of epilepsie.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Crescent »

Bello123 schreef: 08 apr 2021 12:29 Ik vind dat nogal wat, bewust fokken met zieke dieren. Want een hond met ED is natuurlijk niet gezond, ook niet als die eraan is geopereerd. Het is makkelijk praten als het niet je eigen hond is die aan ED lijdt of epilepsie.
In dit geval gaat het om een rasvereniging die nood heeft aan nieuwe aanwas. Dan maar met een aantal defecten. Dat de gesloten club er wellicht een oogje om dichtknijpt, heeft niet zoveel te maken met makkelijk praten als het je eigen hond niet is, maar wel met een cultuur die gewend is om een mogelijk defect voor lief te nemen in naam van raszuiverheid.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Bello123 schreef: 08 apr 2021 12:29 Ik vind dat nogal wat, bewust fokken met zieke dieren. Want een hond met ED is natuurlijk niet gezond, ook niet als die eraan is geopereerd. Het is makkelijk praten als het niet je eigen hond is die aan ED lijdt of epilepsie.
Het is hun eigen hond wel.
Gebruikersavatar
Hakuna Matata
Zeer actief
Berichten: 1340
Lid geworden op: 15 nov 2014 15:45
Aantal honden: 0

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Fotogravinnetje schreef: 24 feb 2021 12:59 Ja, maar het kost minstens 7 generaties voor je het type van het markiesje terug hebt, als je hiermee verder gaat, aldus de keurmeester die dit teefje keurde (foto is van vlak voor de keuring, als ik het goed heb)
Afbeelding

Dat ze vervolgens dit als zoon heeft (hier zo'n 8 maanden oud), weet betreffende keurmeester volgens mij nog niet
Afbeelding

Afbeelding

Het geeft wel aan wat een stupide ideeën er heersen in de kynologie. Ben nog altijd erg blij met 'mijn' rasvereniging. Het lachertje van de Nederlandse kynologie. Maar hoe langer hoe meer verenigingen beginnen jaloers te worden. Wij zijn ook een van de weinige verenigingen met een toenemend aantal leden
Welk ras is er gebruikt om de moederhond te krijgen?
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hakuna Matata schreef: 08 apr 2021 21:17
Fotogravinnetje schreef: 24 feb 2021 12:59
Dat ze vervolgens dit als zoon heeft (hier zo'n 8 maanden oud), weet betreffende keurmeester volgens mij nog niet

Afbeelding

Het geeft wel aan wat een stupide ideeën er heersen in de kynologie. Ben nog altijd erg blij met 'mijn' rasvereniging. Het lachertje van de Nederlandse kynologie. Maar hoe langer hoe meer verenigingen beginnen jaloers te worden. Wij zijn ook een van de weinige verenigingen met een toenemend aantal leden
Welk ras is er gebruikt om de moederhond te krijgen?
Chinese Naakthond Powderpuff.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »


Tamara81 schreef:Hoe werkt dit in de praktijk dan met het Markiesje? Zijn de nieuwe eigenaren van bijvoorbeeld de Naakthond x Markiesje dan min of meer verpicht om te gaan fokken met hun hond?

Ik vind het wel mooi om te zien wat er uit de kruisingen met het Markiesje komt.
Mag een bastaard teef of reu zoals bijvoorbeeld mijn Feta (ze is een Jack Russell, Chihuahua, Cairn Terrier, Golden Retriever, Cavalier en nogwat mix) ook ingezet worden voor het Markiesje?

@ hakuna matata: die regels van verplicht castreren bij de Labradoodle zijn toch van den zotte.

Niet te vergelijken, maar volgens mij heeft de Hollandse Smous club de regel dat je niet naar het buitenland mag verhuizen met je Smous, wat een onzin.
Je kiest bewust voor een F1 of F2 outcross, dus de fokker zal inderdaad vragen om toch echt minimaal 1 nest te doen als het dier gezond is. Formeel is het niet verplicht, maar er zit natuurlijk wel een morele dwang achter. De fokker zal de nieuwe eigenaren dan ook mede uitkiezen op basis van de bereidheid om aan het project mee te doen.
Op dit moment zijn de reu en 1 teefje ingezet en het andere teefje wordt bij haar eerstvolgende loopsheid gedekt. De reu is intussen gecastreerd. In oktober worden de eerste F2-honden gekeurd, als het goed is.

Als je met een bastaard wilt bijdragen aan het ras, is daar sowieso overleg over mogelijk. Naast wat het aan genetische diversiteit toevoegt, wordt er ook gekeken naar wat er qua uiterlijk en karakter aan het markiesje kan bijdragen (zoals bij de gekozen powderpuff het stabiele karakter dat er al generaties in zit, de rechte rug en de goede hoekingen)
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamara81 schreef: 09 apr 2021 09:44 Mooi dat er wordt gelectecteerd op de pupkopers of ze mee willen werken aan het project, anders heb je er natuurlijk nog weinig aan. Hopelijk neemt de rasvereninging van de Drentse Patrijs nog eens een voorbeeld aan hoe ze met het Markiesje bezig zijn, als de Drent nog te redden valt dan.
Meh. Denk dat epilepsie nu net zo'n punt is dat nooit meer recht te trekken valt, of er moet opeens een gigantische doorbraak komen op genetisch gebied.
Bij mensen lukt het ook al niet die predispositie goed in kaart te brengen. Neem genetisch materiaal van iedere hond af als je het ras wilt behouden en laat het voor nu lekker.
Maar goed, ik zie zelf niet het voordeel van de drent of de andere tien ondefinieerbare wit/bruine chagrijnen met een baas in een waxjas met een fluitje dat nooit gehoord wordt over "staande jachthond, alle vachttypen".

Bij de meeste mensen met epilepsie kan met DNA-onderzoek geen erfelijke aanleg worden aangetoond. En soms kan bij hen ook geen andere oorzaak voor de epilepsie worden gevonden. Toch komt bij deze mensen vaker epilepsie voor in de familie dan bij de rest van de bevolking.Waarschijnlijk is de epilepsie dan ontstaan door een optelsom van erfelijke en niet-erfelijke factoren. Deze factoren afzonderlijk zijn dan op zichzelf onvoldoende om epilepsie te krijgen, maar de combinatie ervan veroorzaakt alsnog epilepsie.


https://www.umcutrecht.nl/nieuws/8-vrag ... felijkheid
Gebruikersavatar
Hakuna Matata
Zeer actief
Berichten: 1340
Lid geworden op: 15 nov 2014 15:45
Aantal honden: 0

Re: Fokken met zieke Drenten

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Tamara81 schreef: 09 apr 2021 07:55 Hoe werkt dit in de praktijk dan met het Markiesje? Zijn de nieuwe eigenaren van bijvoorbeeld de Naakthond x Markiesje dan min of meer verpicht om te gaan fokken met hun hond?

Ik vind het wel mooi om te zien wat er uit de kruisingen met het Markiesje komt.
Mag een bastaard teef of reu zoals bijvoorbeeld mijn Feta (ze is een Jack Russell, Chihuahua, Cairn Terrier, Golden Retriever, Cavalier en nogwat mix) ook ingezet worden voor het Markiesje?

@ hakuna matata: die regels van verplicht castreren bij de Labradoodle zijn toch van den zotte.

Niet te vergelijken, maar volgens mij heeft de Hollandse Smous club de regel dat je niet naar het buitenland mag verhuizen met je Smous, wat een onzin.
Zeker, en als je het niet doet dan worden alle nesten erna verplicht met 7/8 weken gecastreerd of gesteriliseerd bij de fokker.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”