Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spring & 8tal dag 23 P.23

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Spring & 8tal dag 23 P.23

Ongelezen bericht door sirene »

Ja! We hebben besloten dat we dit jaar nog een nestje willen doen met Spring :I:
De pups van het vorige nest zijn zo ontzettend leuk en hoe moet ik anders aan zo'n geweldige naker komen?

De reu ben ik nog niet over uit. Misschien wordt het wel dezelfde reu (de kelpie) maar ik ben een beetje bang dat er dan weer alleen een naakte reu bij zit en dat Ren en de reu het samen niet kunnen vinden omdat het (genetische) broers zijn. Misschien is dat onzin hoor maar het is nu zo'n gezellig clubje. Het is heerlijk om niks te hoeven managen.

Een border collie zou ik ook nog steeds graag doen maar ik ben heel bang voor de epilepsie in de BC. Als ik het zou doen dan wel alleen als ik mensen heb voor een pup die bewust kiezen voor die bc kruising en het risico begrijpen.

Als jullie nog leuke ingevingen hebben voor een reu?
Dit zijn mijn eisen:
- normaal sociaal, stabiel en gezond
- geen angsten (als in fobieën voor vuurwerk of onweer)
- veel werklust, (intrinsiek, met een voertje kan ik elke hond paaien)
- kan mentale druk aan met trainen/sport
- tussen de 40 en de 60 cm, atletisch gebouwd (max. rond de 25 kg ofzo)
- het moet een mentaal sterke hond zijn, die uitstraalt dat hij de wereld aankan
- staande oren is een hele grote pré

We hebben zelf nog maar 3 hondjes, dus er kan wel weer wat bij.
3 generaties: Spring (6 jr), Ren (2jr) en Qhilla (deze maand hopelijk 14 jr)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sirene op 06 sep 2021 21:27, 18 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind ze superleuk! Maar ik durf het niet. Ik ben zelf bang dat het te veel hond is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Nobrainer.
Een Mechelse herder

Was inderdaad het eerste dat in me opkwam
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Oh, ik volg mee! :I:
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door Floortje »

Moet ook gelijk aan een Mechelaar denken.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door Lothian »

Denk je echt dat genetisch volle broers meer problemen geeft dan genetische halfbroers? Ik vraag het me af. Ik zou namelijk gewoon weer voor die kelpie gaan, als dat verder perfect aan je wensen voldoet :)
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door maart »

Kelpie of mechel idd.
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door pioenroos »

Iets heel anders: IJslandse hond? Een heel anders gebouwde hond maar volgens mij wel allround actievelingen. Én prikoortjes😉
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind mechels echt heel leuk qua looks en in de sport maar ze lijken me in het dagelijks leven zo anders dan wat ik gewend ben. Ik ga er eens over denken.
Kennen jullie geen leuke mechelkruising? Een tikje minder mechel?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

pioenroos schreef: 16 jan 2021 19:02 Iets heel anders: IJslandse hond? Een heel anders gebouwde hond maar volgens mij wel allround actievelingen. Én prikoortjes😉
Nee, leuke honden maar te weinig weinig werklust.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

Lothian schreef: 16 jan 2021 17:46 Denk je echt dat genetisch volle broers meer problemen geeft dan genetische halfbroers? Ik vraag het me af. Ik zou namelijk gewoon weer voor die kelpie gaan, als dat verder perfect aan je wensen voldoet :)
Ik weet niet. Dat zit in mijn hoofd. Met een beetje geluk zit er gewoon een leuk bloot teefje bij en dan is het helemaal geen probleem.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door maart »

sirene schreef: 16 jan 2021 19:03 Kennen jullie geen leuke mechelkruising? Een tikje minder mechel?
Vraag dat na het nest van Spring nog eens :F:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef:
pioenroos schreef: 16 jan 2021 19:02 Iets heel anders: IJslandse hond? Een heel anders gebouwde hond maar volgens mij wel allround actievelingen. Én prikoortjesAfbeelding
Nee, leuke honden maar te weinig weinig werklust.

Toevallig heb ik er hier 2 trainen waar dat totaal niet voor geldt ;) volop werklust aanwezig. Alleen de reu niet heel gezond
Gebruikersavatar
*Esther
Zeer actief
Berichten: 11753
Lid geworden op: 30 okt 2008 13:07
Aantal honden: 3
Locatie: ede

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door *Esther »

Duque van Sandra!
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door billy »

*Esther schreef: 16 jan 2021 19:08 Duque van Sandra!
Ohhhh :I:

Pip het zusje van Ren is zo gaaf in alles, de ideale hond, anders zou ik weer voor de kelpie gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

sirene schreef:
pioenroos schreef: 16 jan 2021 19:02 Iets heel anders: IJslandse hond? Een heel anders gebouwde hond maar volgens mij wel allround actievelingen. Én prikoortjesAfbeelding
Nee, leuke honden maar te weinig weinig werklust.
Zal per individu verschillen, lijkt mij. Bij markiesje denk je ook niet snel aan flinke werklust, maar Gait heeft dat zeker wel. Is ook gezond, sociaal, niet bang. Maar goed, hij is te klein, heeft geen prikoren en z'n uitstraling is vrij zacht, ondanks z'n zelfverzekerdheid
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef: 16 jan 2021 19:06
sirene schreef: 16 jan 2021 19:03 Ik vind mechels echt heel leuk qua looks en in de sport maar ze lijken me in het dagelijks leven zo anders dan wat ik gewend ben. Ik ga er eens over denken.
Kennen jullie geen leuke mechelkruising? Een tikje minder mechel?
Ga anders eens kijken bij de mechels van Crutz. Die zijn hier toch met enige regelmaat over de vloer gekomen en nooit heb ik iets gemerkt van asociale karakters, integendeel.
Nee, ik geloof zeker wel dat ze niet asociaal zijn. Die van Malinois zijn ook geweldig. Maar ik heb een beetje een beeld van een hond die je ook al is hij leuk en sociaal de hele tijd moet managen. De hele tijd opletten enzo. Maar misschien heb ik dat mis.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

maart schreef: 16 jan 2021 19:07
sirene schreef: 16 jan 2021 19:03 Kennen jullie geen leuke mechelkruising? Een tikje minder mechel?
Vraag dat na het nest van Spring nog eens :F:
:LOL:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door duitse herder »

Afbeelding

Perry! Voldoet prima aan jouw beschrijving. Vuurwerk vindt hij alleen niet super tof maar is niet heel angstig ervoor. Qua werklust is hij prima, werkt vooral uit rust. Wel is hij 1 van de rustigere types uit het nest, je kan ook nog voor een broer (met staande oren) gaan.

En anders toch een kelpie
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

crutz schreef: 16 jan 2021 19:07
sirene schreef:
pioenroos schreef: 16 jan 2021 19:02 Iets heel anders: IJslandse hond? Een heel anders gebouwde hond maar volgens mij wel allround actievelingen. Én prikoortjesAfbeelding
Nee, leuke honden maar te weinig weinig werklust.

Toevallig heb ik er hier 2 trainen waar dat totaal niet voor geldt ;) volop werklust aanwezig. Alleen de reu niet heel gezond
Werken/sporten in het algemeen of bedoel je dan fitness bij jou? Volgens mij zijn de ijslanders vergelijkbaar met de Peruaan. Je kunt van alles met ze doen en ze vinden het ook leuk maar ze zijn tevreden met een 7. En je moet wel iets hebben wat ze motiveert. De ijslanders die ik ken vanuit behendigheid moet je wel echt motiveren met snoep hoor, en dan lopen ze leuk. Maar dat doen de Peruanen ook.
Ik wil nog een Ren, die gaat voor de 10. Die alles met overgave en voor de volle 100% doet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

*Esther schreef: 16 jan 2021 19:08 Duque van Sandra!
Die heb ik al lang niet gezien!
Daar zat kelpie in hè? Waar is Sandra? En hoe is Duque nu dan?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

duitse herder schreef: 16 jan 2021 19:45 Afbeelding

Perry! Voldoet prima aan jouw beschrijving. Vuurwerk vindt hij alleen niet super tof maar is niet heel angstig ervoor. Qua werklust is hij prima, werkt vooral uit rust. Wel is hij 1 van de rustigere types uit het nest, je kan ook nog voor een broer (met staande oren) gaan.

En anders toch een kelpie
Ik zou qua looks en drive echt voor een bc gaan hoor.
Voor het vorige nest had ik twee superleuke BC waar ik uit kon kiezen, getest en al. Maar ik durf het gewoon niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

billy schreef: 16 jan 2021 19:23
*Esther schreef: 16 jan 2021 19:08 Duque van Sandra!
Ohhhh :I:

Pip het zusje van Ren is zo gaaf in alles, de ideale hond, anders zou ik weer voor de kelpie gaan.
Het hele nest is geweldig! Ik vond en vind al mijn honden fantastisch maar Ren is alles wat ik ooit in een hond wilde :I:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door duitse herder »

sirene schreef: 16 jan 2021 19:50
duitse herder schreef: 16 jan 2021 19:45 Afbeelding

Perry! Voldoet prima aan jouw beschrijving. Vuurwerk vindt hij alleen niet super tof maar is niet heel angstig ervoor. Qua werklust is hij prima, werkt vooral uit rust. Wel is hij 1 van de rustigere types uit het nest, je kan ook nog voor een broer (met staande oren) gaan.

En anders toch een kelpie
Ik zou qua looks en drive echt voor een bc gaan hoor.
Voor het vorige nest had ik twee superleuke BC waar ik uit kon kiezen, getest en al. Maar ik durf het gewoon niet.
Is het vooral de epilepsie wat je tegenhoud? Wat ik overigens wel kan voorstellen hoor, dat heeft mij ook doen twijfelen.
Perry en Noah

Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door maart »

sirene schreef: 16 jan 2021 19:52
billy schreef: 16 jan 2021 19:23
*Esther schreef: 16 jan 2021 19:08 Duque van Sandra!
Ohhhh :I:

Pip het zusje van Ren is zo gaaf in alles, de ideale hond, anders zou ik weer voor de kelpie gaan.
Het hele nest is geweldig! Ik vond en vind al mijn honden fantastisch maar Ren is alles wat ik ooit in een hond wilde :I:
Dan is het simpel en ga je gewoon voor dezelfde reu :lol1:
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

Cleva schreef: 16 jan 2021 19:38 Spannend!!

Als je tevreden bent over de resultaten zou ik lekker dezelfde reu gebruiken.
Het heeft één nadeel, mocht die toch nog met iets naars op de proppen komen dan is het meteen schluss. Maar goed, de boel is van alle kanten getest en bekeken, toch?

Wil je wel per se een rasreu?
Ja, dat bovenste heb ik ook aan gedacht. Als er nog nare dingen boven water komen ben je uitgefokt. Maargoed, dat is een risico.

Ik hoef niet perse een rasreu. Wel liever een hond waar wat meer over bekend is (ouders) en mensen die willen testen op dingen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef:
crutz schreef: 16 jan 2021 19:07
sirene schreef:
pioenroos schreef: 16 jan 2021 19:02 Iets heel anders: IJslandse hond? Een heel anders gebouwde hond maar volgens mij wel allround actievelingen. Én prikoortjesAfbeelding
Nee, leuke honden maar te weinig weinig werklust.

Toevallig heb ik er hier 2 trainen waar dat totaal niet voor geldt ;) volop werklust aanwezig. Alleen de reu niet heel gezond
Werken/sporten in het algemeen of bedoel je dan fitness bij jou? Volgens mij zijn de ijslanders vergelijkbaar met de Peruaan. Je kunt van alles met ze doen en ze vinden het ook leuk maar ze zijn tevreden met een 7. En je moet wel iets hebben wat ze motiveert. De ijslanders die ik ken vanuit behendigheid moet je wel echt motiveren met snoep hoor, en dan lopen ze leuk. Maar dat doen de Peruanen ook.
Ik wil nog een Ren, die gaat voor de 10. Die alles met overgave en voor de volle 100% doet.

Algemeen bedoel ik. Maar goed kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn helaas
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

duitse herder schreef: 16 jan 2021 19:54
Is het vooral de epilepsie wat je tegenhoud? Wat ik overigens wel kan voorstellen hoor, dat heeft mij ook doen twijfelen.
Ja, de epilepsie inderdaad. Tuurlijk kan dat bij elke hond maar bij de bc komt het zo veel voor. En als ze het hebben is het vaak ook nog eens een verschrikkelijke vorm.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Saschesfloor
Zeer actief
Berichten: 1378
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:21
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

sirene schreef: 16 jan 2021 19:03 Ik vind mechels echt heel leuk qua looks en in de sport maar ze lijken me in het dagelijks leven zo anders dan wat ik gewend ben. Ik ga er eens over denken.
Kennen jullie geen leuke mechelkruising? Een tikje minder mechel?
Mijn schoonmoeder heeft 2 Mechelkruisingen. Broer en zus. Mechelse Herder x Friese Stabij. Ik zeg heel eerlijk dat ik ze niet de leukste honden op aarde vind, maar dat komt denk ik ook omdat ze iets anders zijn opgevoed dan mijn eigen honden. Maar behalve uitlaten gebeurt er weinig met ze en daar schikken ze zich wel naar. Gok dat als er wat meer mee gedaan wordt qua training het best leuke honden zijn. Ze zijn net een jaar oud. De moeder is de Mechelse Herder en dat schijnt een pittige teef te zijn.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Plannen!

Ongelezen bericht door sirene »

Cleva schreef: 16 jan 2021 19:46 Ik vind mechelkruisingen eigenlijk een van de leukste, lolligste types die er zijn. (Terriers zijn nog leuker maar dat past nu niet.)
Natuurlijk moeten ze op de juiste manier opgevoed worden maar bij iemand die een beetje weet wat hij aan het doen is gaat dat bijna vanzelf.

Ja, ze kunnen over de zeik gaan als je ze opjut maar dat is vrij makkelijk te verhelpen door ze niet op te jutten.

Echt? Mechelkruisingen lollig? Zit er hier op het forum een leuke mechelkruising? Even voor mijn beeld, niet voor het nest. Ik weet alleen de hollander x mechels, die zijn gaaf en werklustig maar leuk en lollig?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”