Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Carnivora
Actief
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:16

Fokken

Ongelezen bericht door Carnivora »

Is het raar als wachtlijsten fluctueren?
Laatst gewijzigd door Carnivora op 20 dec 2020 01:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Marielle hier
Vaste gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2012 08:04
Aantal honden: 1

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Marielle hier »

Wat zegt de fokker er zelf over?
Het verbaast mij niet. De wachtlijsten in corona-tijd zijn soms behoorlijk rommelig. Dan staan er mensen op die bij nader inzien toch geen pup meer willen of ergens anders al wat geregeld hebben en dan komen er plekken vrij. En dan is iemand die gepland stond voor een volgend nest (over 1,5 jr) ineens eerder aan de beurt.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik denk dat er dan iets gecanceld is en dan krijgt iemand anders de kans.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
tobi__
Zeer actief
Berichten: 2850
Lid geworden op: 06 jul 2016 14:15
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door tobi__ »

Hoeft niet raar te zijn. Zelf hadden wij met 1 maand opeens al een pup. Terwijl we ook uit gingen van minimaal een jaar wachten. Maar soms (vaak) vallen mensen zelf al af (voorzien van een hond/kat etc) of de fokker ziet het niet zitten met die mensen.
_Esmee
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Of mensen willen wel graag een pup, maar dan niet net met de feestdagen/vakantie...
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Tineke »

Als het een goede fokker is waar je vertrouwen in hebt zou ik zeggen tel je zegeningen.
Veel mensen die op een lijst staan haken af omdat ze niet willen wachten.
Niets vreemds dus.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik werk met wachtlijsten en bij mij zijn ze tot eind 2021 vol. mensen moeten lang wachten voor een pup. maar soms gaat het ineens heel snel. of er vallen mensen af omdat het ze nu niet uitkomt door ziekte bijvoorbeeld, of er komt een pup terug en die gaat dan naar iemand die op de lijst staat. mensen hebben ergens anders een pup vandaan. dan schuift alles een plek op.
Afbeelding
80564M

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door 80564M »

En bovendien kan er tussen 2 nestjes ook zomaar anderhalve jaar zitten toch? Ik zou me er geen zorgen om maken :wink:
Gebruikersavatar
Erwina
Zeer actief
Berichten: 6601
Lid geworden op: 03 jan 2003 22:48
Aantal honden: 1
Locatie: Wageningen

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Erwina »

Ik denk ook dat je je geen zorgen hoeft te maken. Bij ons ging het ineens ook snel en twijfel absoluut niet aan de fokker :D
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Gebruikersavatar
Carnivora
Actief
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:16

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Carnivora »

Nou ik stond zelf een tijdje op de wachtlijst, tot wij opeens mail kregen dat er een pup beschikbaar was.
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:54, 3 keer totaal gewijzigd.
80564M

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door 80564M »

Carnivora schreef: 11 dec 2020 13:02 Nou ik stond zelf een half jaar op de wachtlijst, tot wij opeens mail kregen dat er een pup beschikbaar was daar een afzegging. Wij waren er nog niet aan toe. Een vriendin van mij wilde toen ook opeens dit ras en heeft zich ingeschreven bij dezelfde fokker. En is nu met een maand al aan de buurt. Voor een wat oudere pup die ze eerst zelf zouden houden. Ik vraag mij dan af of dit wel oké is.
Wat mij betreft, ben ik niet anders gewend dan dat je eerst kennis maakt met de fokker. Dus dat "inschrijven" klinkt mij raar in de oren.
Gebruikersavatar
Carnivora
Actief
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:16

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Carnivora »

Nou dit is volgens mij al het vierde nest van de betreffende fokker, dit jaar.
Laatst gewijzigd door Carnivora op 11 dec 2020 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Carnivora schreef: 11 dec 2020 13:20 Nou dit is volgens mij al het vierde nest van de betreffende fokker, dit jaar. Wij komenden ook een puppy krijgen van een van haar teefjes die nu zwanger is. Ze werkt wel met 2 locaties, volgens mij haar zoon. Die ook onder haar kennelnaam fokt.
Ach, er zijn wel meer gezinnen die aan die omschrijving voldoen. Let er wel mee op want het is onduidelijk of je binnenkort je berichten nog aan kunt passen zonder toestemming.

Maar, jouw probleem is dus dat je ze niet geschikt vindt, niet de wachtlijst van de fokker.
Wat je zegt klinkt nog steeds niet vreemd. Teven die voor de fokker van belang zijn, kunnen onder fokkersvoorwaarden geplaatst worden.
Dan wonen ze bij een verzorger en blijft de fokker officieel eigenaar tot ze wederzijds aan hun verplichtingen hebben voldaan.
Op het moment wordt het fokken met rashonden sterk aangemoedigd om de enorm gestegen vraag een heel klein beetje bij te kunnen benen.
https://dogzine.eu/nl/nieuwsartikelen/f ... -niet-doen
Ik zou er zelf geen seconde trek in hebben, maar er zijn er genoeg voor wie het allemaal gesneden koek is. Dan kan ik me op zich voorstellen dat je iedere geschikte teef laat dekken.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Carnivora schreef: 11 dec 2020 13:20 Nou dit is volgens mij al het vierde nest van de betreffende fokker, dit jaar. Wij komenden ook een puppy krijgen van een van haar teefjes die nu zwanger is. Ze werkt wel met 2 locaties, volgens mij haar zoon. Die ook onder haar kennelnaam fokt. En no offense maar ik vind mijn vriendin en haar gezin nou ook niet zo’n lot uit de lotterij voor het hondje, dat je denk ja die pikt een fokker er meteen uit. Druk gezin veel kinderen. (Ik haal dit denk ik later weg ivm eventuele herkenbaarheid)
Jij trekt de fokker in twijfel.
En ook de keuze van de fokker.
Ik hoop voor jou dat ze niet mee lezen 😃
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Marielle hier
Vaste gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2012 08:04
Aantal honden: 1

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Marielle hier »

Dat ze een oudere pup die ze eigenlijk zelf wilden houden nu toch gaan plaatsen, daar hoef je niet per se iets achter te zoeken. Een mogelijke prima reden kan zijn dat het beestje toch niet geweldig blijkt te zijn om verder mee te fokken, dan kan het alsnog een prima hond zijn.

In de corona-tijd vliegen de wachtlijsten alle kanten op. Veel mensen die thuiswerken en spontaan toch een pup willen, maar ook mensen die zich op meerdere wachtlijsten staan of die zich bij nader inzien toch bedenken en toch geen hond hoeven. Wachtlijsten kunnen ineens oplopen, én ze kunnen ineens verdwijnen.
Gebruikersavatar
Carnivora
Actief
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:16

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Carnivora »

Nou wij zitten er nu wel aan te twijfelen om nu niet bij deze fokker te kopen. Omdat ik er een raar gevoel van krijg. Ik wil eigenlijk een kritische fokker.
Laatst gewijzigd door Carnivora op 11 dec 2020 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Persistence »

Bij twijfel, niet doen! Je geeft eigenlijk al genoeg goede redenen om het niet te doen ook.
Gebruikersavatar
Carnivora
Actief
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:16

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Carnivora »

Ik geloof dat ik best kritisch mag zijn over hoe een fokker keuzes maakt toch.
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hakunamatata
Zeer actief
Berichten: 4562
Lid geworden op: 04 mar 2015 14:53
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2
Locatie: vlakbij Leeuwarden

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Heb je het al aan de fokker zelf gevraag? Je kan toch aangeven dat je het gek vindt dat die vriendin zo snel al een pup kreeg en of de fokker misschien kan uitleggen hoe dat werkt met de wachtlijst en hoe vaak die een nestje fokt.

En wat maakt het uit als die vriendin van je hetzelfde ras heeft. Als dat het ras is dat je zoekt en bij je past, dan is het toch alleen maar leuk om vaker dat ras tegen te komen.

Ik snap het probleem niet :denken:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Carnivora schreef: 11 dec 2020 16:49 Nou wij zitten er nu wel aan te twijfelen om nu niet bij deze fokker te kopen. Omdat ik er een raar gevoel van krijg. Ik wil eigenlijk een kritische fokker die wil dat zijn puppies naar de beste plekken gaan. Plus dat we het nu ook niet meer zo leuk vinden om voor hetzelfde ras te gaan. Dus helaas begint voor ons de jaren lange zoektocht naar het perfecte ras opnieuw.
Als fokker zou ik helemaal niet geïnteresseerd zijn in iemand die de raskeuze af laat hangen van wat anderen hebben.
80564M

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door 80564M »

dagmar88 schreef: 11 dec 2020 18:04
Carnivora schreef: 11 dec 2020 16:49 Nou wij zitten er nu wel aan te twijfelen om nu niet bij deze fokker te kopen. Omdat ik er een raar gevoel van krijg. Ik wil eigenlijk een kritische fokker die wil dat zijn puppies naar de beste plekken gaan. Plus dat we het nu ook niet meer zo leuk vinden om voor hetzelfde ras te gaan. Dus helaas begint voor ons de jaren lange zoektocht naar het perfecte ras opnieuw.
Als fokker zou ik helemaal niet geïnteresseerd zijn in iemand die de raskeuze af laat hangen van wat anderen hebben.
Nou ja, je zegt het weer heel erg op zijn Dagmar's, maar ik vind dit ook wel heel raar. Dus nu wil je vriendin ook dat ras (ineens, en dan ook nog geen geschikt gezin in jouw ogen), en dan willen jullie ineens een ander ras??? En dan is het je vriendin haar schuld dat jullie jarenlange zoektocht overnieuw moet beginnen?
Lekkere vriendschap ook.
Gebruikersavatar
Hippo
Zeer actief
Berichten: 4240
Lid geworden op: 15 nov 2013 14:50
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Hippo »

Nanna schreef: 11 dec 2020 14:42 Dan koop je daar geen pup, als je er zo’n slecht gevoel over hebt. Zo makkelijk is het.
Dit dus, blijkbaar heb je er geen goed gevoel over, dan zou ik een pup elders halen.

En dat het wegens corona vreemd kan lopen heb ik zelf ondervonden. Stond op de wachtlijst voor een pup in het buitenland. Toen de teef loops werd in maart werden de grenzen dicht gegooid en kon de geplande dekking met de reu in een ander land niet plaatsvinden. Via een vriendin werd ik op een andere fokker gewezen, ik dacht dat ik daar voorlopig geen kans zou maken omdat zij normaliter ook lange wachtlijsten heeft. Toch gebeld, wat denk je? Kreeg 3e keus want zij verkoopt 80% naar het buitenland en wegens het stilgelegde vliegverkeer kon een groot deel niet meer naar mensen die voor dat nest op de wachtlijst stonden.
Ik ben langs geweest toen de pups waren geboren. Na een leuk gesprek heb ik uiteindelijk zelfs haar nestkeus teven gekregen en ik ben echt ontzettend blij met die hond.

Dus navraag doen loont, ook wanneer je twijfels hebt. En bij geen goed gevoel, gewoon verder kijken. Ik ken overigens genoeg fokkers die pretenderen kritisch te zijn en wachtlijsten te hebben, maar die vervolgens 3-4 nesten per jaar fokken en een pup aan de eerste beste gegadigde verkopen...
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door annnie »

Je hebt zelf allerlei ideeën nu over deze fokker, maar wat dacht je er van om zoals anderen ook al aanraden, eens in gesprek te gaan? Doemscenario's verzinnen is zo makkelijk en zijn zo vaak niet waar
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: 11 dec 2020 18:18
dagmar88 schreef: 11 dec 2020 14:15 Op het moment wordt het fokken met rashonden sterk aangemoedigd om de enorm gestegen vraag een heel klein beetje bij te kunnen benen.
https://dogzine.eu/nl/nieuwsartikelen/f ... -niet-doen
Meer van dat geraaskal dat rashondenfokkers de enige bewakers van het welzijn van honden zijn. Dat je dat nog met droge ogen durft te beweren vind ik eerder hondsbrutaal dan per ongeluk abuis.
Dat is daar toch de norm.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marion. schreef: 11 dec 2020 18:14
dagmar88 schreef: 11 dec 2020 18:04 Als fokker zou ik helemaal niet geïnteresseerd zijn in iemand die de raskeuze af laat hangen van wat anderen hebben.
Nou ja, je zegt het weer heel erg op zijn Dagmar's, maar ik vind dit ook wel heel raar. Dus nu wil je vriendin ook dat ras (ineens, en dan ook nog geen geschikt gezin in jouw ogen), en dan willen jullie ineens een ander ras??? En dan is het je vriendin haar schuld dat jullie jarenlange zoektocht overnieuw moet beginnen?
Lekkere vriendschap ook.
Nou! Marion! Wat zeg ik nou weer verkeerd? :LOL:
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Tsja als mensen op 3 lijsten staan waar tegelijk puppen worden geboren kan het hard gaan. Maar goed, bij een slecht gevoel niet doen. En je kan ook gewoon vragen hoe het zit.
Misschien wilde je vriendin wel een wat oudere pup en andere mensen niet, dat kan ook hè. Ik lees dat de pup eerst bij de fokker zou blijven, niet iedereen wil dat, die willen een pup juist om de babyfase.
Gebruikersavatar
Carnivora
Actief
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:16

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Carnivora »

ik vroeg mij af of dit nu wel een goede fokker is, als ze kennelijk zo veel pups produceren.
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Carnivora
Actief
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:16

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Carnivora »

Ja dat vind ik ook logisch.
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Carnivora
Actief
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 mar 2008 15:16

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door Carnivora »

Cleva schreef: 11 dec 2020 19:04 Je hoeft niet met de fokker te trouwen. Kijk nou maar gewoon naar de ouderdieren van de pup.
Ja dat kan ik ook niet duidelijk vinden op de site.
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Na een korte tijd op wachtlijst aan de beurt

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Volgens mij zoek je bevestiging dat het raar is.
Okay, 'het is raar'

(not! of het hoeft niet raar te zijn, gewoon 's bellen, en vragen. en het idee dat je perse een bijzondere hond wilt en dat nu niet meer wilt omdat vrienden er ook 1 willen / krijgen...? Da's WEL raar (in mijn beleving)

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”