Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nestje voor iemand anders grootbrengen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zelf geen ervaring, maar de fokkers van Elco en van Gait hebben het allebei wel gedaan
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door annnie »

Ik heb 0,0 ervaring met fokken, maar als eigenaar moet ik er niet aan denken om op die manier mijn hond tijdelijk af te staan. Het is niet even een weekje logeren, maar een behoorlijk heftige gebeurtenis. En ook als ik diegene was waar het nest geboren zou worden zou ik 100% de verantwoordelijkheid en controle willen hebben over het hele gebeuren
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zou ik een teef-eigenaar zijn zou ik het OF helemaal zelf doen, of als ik dat fysiek bijvoorbeeld niet kan, de teef uit logeren sturen bij een heel goede vriend of de fokker. Niet naar "een kennis" of vager. Ik ben zelf geen fokker, ik moet er dus niet aan denken het nest voor iemand anders groot te brengen. Het is nogal een verantwoordelijkheid en als er wat met de puppen gebeurt kan ik aansprakelijk worden gesteld met alle gevolgen van dien. Contract of geen contract.
Dit lijkt me iets wat je "niet moet willen".. al snap ik je gedachte wel.
Suzanne
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Pauline »

Mickie schreef: 26 nov 2020 00:47 De pups kúnnen helemaal via de vereniging geplaatst worden, maar daar wil ik juist wel wat zeggenschap.
Je zult er dan wel zeggenschap in móeten hebben, aangezien jij degene bent die de pups dag in dag uit meemaakt en ziet hoe de karaktertjes zich ontwikkelen. En jij bent ook degene die de pupkopers over de vloer krijgt en dus de beste indruk krijgt van welke pup bij wie zou passen. Dat is iets dat de eigenaar van de teef zal moeten loslaten, want zij kan daar gewoon van afstand minder over zeggen. Dat lijkt me in elk geval iets om van te voren met elkaar te bespreken. Waarbij het natuurlijk nuttig is om de ervaring mee te nemen van het vorige nest, dat immers ook al uitbesteed was. Hoe ging dat toen, wat beviel prima en wat zou ze nu eventueel liever anders zien bij het komende nest.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik ken het alleen van de zijlijn, iemand uit de kennissenkring. En dat is met enorme ruzie en inzet advocaat geëindigd. Zou het zelf nooit doen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Friesenfransman

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Mickie schreef: 28 nov 2020 16:09 Ik eis zelfs min of meer dat ze iedere week op bezoek zou komen aangezien ze er zelf een pup uit wil ;)
Dat vraag ik van alle aanstaande baasjes (tenzij ver buitenland).
Off topic, maar doe jij tegenwoordig ook aan baasjes uit het buitenland?
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Pauline »

Mickie schreef: 28 nov 2020 16:09 Ik eis zelfs min of meer dat ze iedere week op bezoek zou komen aangezien ze er zelf een pup uit wil ;)
En als de moederhond daardoor van slag raakt? In geval van een gewone herplaatsing zou ik echt niet willen hebben dat de ex-baas iedere week in en uit blijft lopen. Veel te verwarrend voor de hond, die moet gewoon rust krijgen om te wennen op het nieuwe adres. Ook een punt ter overweging en overleg.
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door HillieS »

Als teefeigenaar heb ik ervaring dat mijn teefje bij haar fokker een nest kreeg. Vanaf vlak voor de dekking tot de puppen 7 of 8 weken waren stond zij op naam van haar fokker. We hebben duidelijke afspraken gemaakt van tevoren, en die ook op papier gezet.
Alles is goed gegaan en ik was daar zeker 2x per week. We zien elkaar nog steeds met enige regelmaat en Yara is nog steeds dol op haar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door under the red sky »

Mickie schreef:Ik ken ook een geval waar het heel erg fout ging, de visies over hoe het nest op moest groeien liepen nogal uiteen. Voor mij zijn die negatieve ervaringen geen reden om ervan af te zien maar om al die dingen van tevoren goed te bespreken. In geval van te grote verschillen in zienswijze houdt het snel op.

Dus voor diegenen met (kennissen met) negatieve ervaringen de vraag: waar ging het mis?
Ik kom graag goed beslagen ten ijs ;)
Geld, uiteraard Afbeelding Ruzie over wie welke kosten moet betalen. Je kunt nooit op alles anticiperen natuurlijk.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door HillieS »

Kells schreef: 28 nov 2020 20:24
HillieS schreef: 28 nov 2020 19:42 Als teefeigenaar heb ik ervaring dat mijn teefje bij haar fokker een nest kreeg. Vanaf vlak voor de dekking tot de puppen 7 of 8 weken waren stond zij op naam van haar fokker. We hebben duidelijke afspraken gemaakt van tevoren, en die ook op papier gezet.
Alles is goed gegaan en ik was daar zeker 2x per week. We zien elkaar nog steeds met enige regelmaat en Yara is nog steeds dol op haar.
Ja, maar dan heb je jouw hond waarschijnlijk onder fokkersvoorwaarden gekregen? Ik hoor het vaker dat een teef gratis wordt weggegeven, maar wel bij de fokker terug moet komen om dat er nog een nestje van moet komen.
Nee, ik heb haar gewoon betaald, maar heb wel een vergoeding gekregen na het nestje.
Maar je zou het onder fokkersvoorwaarden kunnen noemen, al konden we tot voor de definitieve afspraken en de testen (pra en ecvo) er nog zonder gedoe vanaf zien omdat ze volledig onze hond was.
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Berichten: 1052
Lid geworden op: 12 mar 2008 22:00
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Met de controle die jij wil zou ik zelf een hond kopen waar je mee kan fokken
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik ken het wel van twee kennissen, die fokken beide en de honden zijn dan weer bij de een en dan weer bij de ander, maar net hoe het uitkomt. Maar dat zijn dan ook hele goede vrienden van elkaar, met een vage kennis zou ik er huiverig voor zijn aangezien er toch flink wat geld in omgaat.
Zou zelf dan ook dit soort constructies alleen aandurven met mensen die ik écht goed ken, zodat er geen rechtzaken komen vanwege een overleden moederhond bijvoorbeeld. Je moet toch altijd van het ergste uitgaan en kijken of het dan geen grote ellende zou opleveren lijkt me.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door blondie »

Had een teefje op fokkersvoorwaarden. Tot en met haar nestje was ze eigendom van de fokster, die betaalde ook écht alles, dat wilde ze zelf.
- gezondheid testen, de kosten voor examens en clubmatches
- voer
- bij mij brak teefje een teen, ook die dierenartskosten wilde ze vergoeden (medische dingen dus ook zéker op papier zetten, ongelukken kunnen gebeuren)
- kosten dekreu, en uiteraard de keuze

Het ging bij ons echter mis door de niet eerder besproken verwachting dat ze verwachtte dat ik ieder weekend daar zou zijn en verblijven (ze woonde op 2 uur rijden afstand), en het brak mij op. Om verschillende redenen.
Ging bij ons dus niet om geld, maar om verkeerde verwachtingen die we niet vooraf hadden afgesproken. Al bleef zij voet bij stuk houden dat ik de helft van de opbrengst zou krijgen, voor mij voelde het niet meer goed omdat ik de laatste weken van het nest dus niet meer langs was gegaan nadat we woorden hadden gehad toen ik 1 weekend echt niet kon komen. Maar ze stond erop.

- Er kwam trouwens ook een pup terug, regel was dat de eigenaar het geld terug zou krijgen. Dat hebben we dus ook gedaan, en ik heb mijn deel weer terug aan de fokker gegeven.

Je moet elkaar dus wel kunnen vertrouwen dat de gemaakte afspraken ook daadwerkelijk worden nagekomen.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Pauline schreef: 28 nov 2020 19:20
Mickie schreef: 28 nov 2020 16:09 Ik eis zelfs min of meer dat ze iedere week op bezoek zou komen aangezien ze er zelf een pup uit wil ;)
En als de moederhond daardoor van slag raakt? In geval van een gewone herplaatsing zou ik echt niet willen hebben dat de ex-baas iedere week in en uit blijft lopen. Veel te verwarrend voor de hond, die moet gewoon rust krijgen om te wennen op het nieuwe adres. Ook een punt ter overweging en overleg.
Lijkt me vooral hondafhankelijk. Als Elco langere tijd uit logeren zou zijn, zou ik er niet over piekeren om hem tussentijds te bezoeken. Dat is echt garantie voor extra stress voor hem. Gait is vorig jaar een aantal weken uit logeren geweest, maar ik heb hem in die tijd wel een paar keer opgehaald voor wandelen en een markiesjesdag. Dat had geen enorm negatief effect over hoe hij zich op het logeeradres voelde
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik zou het voor 1 vriendin wel doen. maar voor de rest denk ik, niet.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door blondie »

Mickie schreef: 01 dec 2020 03:09

Pauline schreef: 28 nov 2020 19:20
Mickie schreef: 28 nov 2020 16:09 Ik eis zelfs min of meer dat ze iedere week op bezoek zou komen aangezien ze er zelf een pup uit wil ;)
En als de moederhond daardoor van slag raakt? In geval van een gewone herplaatsing zou ik echt niet willen hebben dat de ex-baas iedere week in en uit blijft lopen. Veel te verwarrend voor de hond, die moet gewoon rust krijgen om te wennen op het nieuwe adres. Ook een punt ter overweging en overleg.
Is dat niet net zoiets als huisgenoten die alleen in het weekend thuiskomen? Het voormalige baasje ven Toet komt ook met regelmaat op bezoek. Dan is ze uitzinnig van vreugde, maar als ze weer weg is, is het ook klaar.

Is denk ook afhankelijk van de hond en de situatie.
Je schrijft over baasje van Toet die af en toe langs komt, maar Toet woont bij jou, is tevreden bij jou en reageert blij als ze haar oude baasje ziet. Ik heb dat met Finn en Bluf ook zo gehad. Baasjes zien, of bij op bezoek gaan, of zij bij ons was prima, maar ze hadden absoluut niet de neiging of raakten in verwarring omdat ze bij mij hun thuis blijkbaar hadden.

Bluf terug naar de fokker brengen was een ding. En ze ging eerder erheen dan ze gedekt was trouwens (ook nog iets om te bespreken, vanaf wanneer na de dekking neem je het teefje in huis). De eerste weken ben ik niet langs gegaan omdat Bluf echt haar draai moest vinden binnen de roedel van de fokker.
Toen ik de eerste keer langs ging, was ze uitzinnig van vreugde en er ontstonden eigenlijk vrijwel direct weer 2 verschillende roedels. Finn, zij en ik, en de fokker met de andere honden.
Weggaan na het weekend deed me dan ook echt zeer, omdat ze echt niet leek te begrijpen waarom we weer weg gingen. Toen moment van dekken aanbrak was ik er bij, daarna nog een keer een dekking geweest zonder mij erbij.
Zoals ik eerder schreef bleef ik daar ook slapen. Fokker was gewend om alle honden bij zich te hebben, en om dingen niet te verstoren verbleef ook Bluf bij die roedel. Het weekend dat ze uitgerekend was werd ze echter recalcitrant. Ze wilde pertinent met mij en Finn mee naar de slaapkamer. Die nacht kreeg ze ook de weeën en lag ze tegen mij aan.
In de ochtend zijn we naar de werpkist gegaan en daar ving ik de eerste pup op.

Wat ik ermee wil zeggen dat het wel degelijk moeilijk voor een hond kan zijn om op een ander adres regelmatig met eigen baas te worden "geconfronteerd". En zeker ook als je in een roedel mee gaat draaien, met andere regels en andere manier van leven, en zwanger voor een eerste keer.

Ik spreek nu eigenlijk, merk ik, alleen over de hond. Maar mij als baasje deed het ook veel. Je weet dat je dit hebt afgesproken, maar je weet pas hoe het voelt als je je hond daadwerkelijk een x-aantal weken niet bij je in huis hebt, en overdraagt aan de zorgen van een ander. En bezoeken, en telkens de blijdschap van je hond ervaren en de teleurstelling zien als je weer vertrekt, dat doet ook wel wat met je hoor :ugh:
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Paisley »

Als die hond genetisch zo waardevol is zodat je ermee moet fokken ook al zijn de omstandigheden niet op orde, dan zou ik dat hele ras sowieso al links laten liggen :oeps:
Ik heb net een nest gehad en vond het een hele waardevolle en intieme ervaring die ik mn hond gun in haar eigen omgeving. Ik zou haar nooit kunnen laten verhuizen voor een nestje. Misschien zou ze dat prima vinden. Maar echt wennen aan een nieuwe roedel kan weken duren, dus de kans zit er dik in dat de teef best wat stress ervaart op sociaal vlak terwijl ze in verwachting is.
Lijkt me al met al te ellendig, ook al gaat alles zoals t hoort.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door HillieS »

Paisley schreef: 02 dec 2020 18:18 Als die hond genetisch zo waardevol is zodat je ermee moet fokken ook al zijn de omstandigheden niet op orde, dan zou ik dat hele ras sowieso al links laten liggen :oeps:
Ik heb net een nest gehad en vond het een hele waardevolle en intieme ervaring die ik mn hond gun in haar eigen omgeving. Ik zou haar nooit kunnen laten verhuizen voor een nestje. Misschien zou ze dat prima vinden. Maar echt wennen aan een nieuwe roedel kan weken duren, dus de kans zit er dik in dat de teef best wat stress ervaart op sociaal vlak terwijl ze in verwachting is.
Lijkt me al met al te ellendig, ook al gaat alles zoals t hoort.
Als ik kijk naar de situatie toen Yara haar nestje kreeg bij haar fokster, zij is daar zo thuis dat ze daar volledig op haar gemak was. Als ze er nooit zou komen en geen band had met de plek waar ze haar nest heeft gehad, dan hadden wij het waarschijnlijk ook niet gedaan hoor. De teef moet zich inderdaad wel op haar gemak voelen. Teveel stress tijdens de dracht kan gekke dingen doen met een teef en haar puppen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Paisley »

Ja dat snap ik, fijn dat het zo goed is gegaan. Maar stel je voor: Je komt er halverwege achter dat de sociale dynamiek op de nieuwe plek je niet bevalt en je teef wil graag weer met je mee naar huis; wat doe je dan? Lijkt me een heel ingewikkelde situatie, want je kunt de boel niet terugdraaien en er ligt nou eenmaal een afspraak op tafel. Ik zou mn hond ook niet kunnen achterlaten in dr 'kraamhotel' als ik merk dat ze mee wil.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door HillieS »

Paisley schreef: 02 dec 2020 18:32 Ja dat snap ik, fijn dat het zo goed is gegaan. Maar stel je voor: Je komt er halverwege achter dat de sociale dynamiek op de nieuwe plek je niet bevalt en je teef wil graag weer met je mee naar huis; wat doe je dan? Lijkt me een heel ingewikkelde situatie, want je kunt de boel niet terugdraaien en er ligt nou eenmaal een afspraak op tafel. Ik zou mn hond ook niet kunnen achterlaten in dr 'kraamhotel' als ik merk dat ze mee wil.
Dat zou mij ook lastig lijken ja.
Nu scheelt het in onze situatie dat Yara vanaf het begin dat ze bij ons was en we gingen bij haar fokster op bezoek, dat ze in eerste instantie daar wilde blijven :LOL:
Dat is tot haar nestje toen ze 3 was zo gebleven, ook logeerpartijtjes zijn altijd goed gegaan.
Maar die band moet in mijn ogen echt heel goed zijn om dat te overwegen. Anders moet je er niet aan beginnen.
Of het moet een super makkelijke teef zijn die zich zo in een nieuwe situatie schuift
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Paisley »

Mickie schreef: 02 dec 2020 18:36
Paisley schreef: 02 dec 2020 18:18 Als die hond genetisch zo waardevol is zodat je ermee moet fokken ook al zijn de omstandigheden niet op orde, dan zou ik dat hele ras sowieso al links laten liggen :oeps:
Niks moet, hè ;) Het zou goed zijn om die genen te bewaren, dat is niet hetzelfde als dat het ras op zijn gat valt als dat niet gebeurt.
En die omstandigheden, daar kijken we dus heel serieus naar, ik vraag natuurlijk niet voor niets naar ervaringen.
Ja natuurlijk, snap ik ook. Wat is eigenlijk de motivatie voor de eigenaar van de teef? Het is toch helemaal niet leuk om je hondje maandenlang kwijt te zijn?
Ik zou er in jou geval ook mee oppassen hoor. Hoe goed de afspraken vooraf ook zijn - bij dieren kunnen de emoties hoog oplopen en het krijgen van een nestje is een heel circus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Gimmick »

Nooit zou ik dat doen.
Het is een recept voor ruzie en gezeik onderling.

Veel verantwoordelijkheid maar dat betekend ook veel juridisch gedoe. Er klappen jarenlange vriendschappen om dus waarom wel bij een "kennis"?
Die hond kan nog zo goed zijn voor de genenpool maar het kan een jarenlange (juridische) nasleep opleveren.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Nestje voor iemand anders grootbrengen

Ongelezen bericht door Paisley »

Mickie schreef: 02 dec 2020 23:40
Paisley schreef: 02 dec 2020 18:44Wat is eigenlijk de motivatie voor de eigenaar van de teef? Het is toch helemaal niet leuk om je hondje maandenlang kwijt te zijn?
Een pup van haar eigen hond. Zo is ze ook aan dit teefje gekomen, ze heeft het dus al eerder gedaan en dat beviel haar goed.
Paisley schreef: 02 dec 2020 18:44bij dieren kunnen de emoties hoog oplopen en het krijgen van een nestje is een heel circus.
Ik heb nu 5 nestjes gefokt en heb op dit moment 3 teven. Ik ben geen groentje.
Als t aan beide kanten goed voelt - go for it zou ik zeggen. Ik kan me alleen levendig voorstellen hoe de sfeer kan omslaan als er gedurende het proces onenigheid kan ontstaan.
Ik zou er zelf echt mn handen niet aan willen branden, behalve voor familie of intieme vrienden waarmee je al genoeg hebt meegemaakt. En dan zou ik ook niet eens dingen op papier willen zetten want alle doemscenario's vooraf uitdenken is niets voor mij. Als er geen goed vertrouwen is, dan is t feest sowieso al een slecht plan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”