Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe betrouwbaar is een echo

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Lieke84
nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2020 19:38
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 3

Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Lieke84 »

Hoi allemaal,

Hoe betrouwbaar is een echo uit jullie ervaring?
Ons chihuahua teefje is zwanger van haar eerste nestje.
Er is op dag 31 een echo gemaakt, hierop is er 1 pupje gezien.
Kan je hier 100 procent op vertrouwen?
Kwestie dat 1 pupje anders misschien te groot zou kunnen worden om normaal te kunnen bevallen.
En raden jullie een rx aan of toch maar niet...
Bedankt om jullie mening te delen.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Voor het aantal? Niet heel betrouwbaar.
Vorige nest 5 gezien, 10 geboren.

Nog nooit een röntgenfoto laten maken daarvoor..

Maar goed ook niet echt geteld, het ging meer om wel of niet dragend.
Bij 1 pup en jouw ras zou ik wel een foto maken denk ik, teveel risico's anders.

Was je dierenarts goed in het maken van echo's en het tellen? In dat geval kan je er wel vanuit gaan dat 1 ook echt maar 1 is.
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 24 sep 2020 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

is een echo betrouwbaar? ja en nee. als je een dierenarts hebt die goed de echo uit kan lezen en een goed echo apparaat heeft kom je een heel eind. maar niet iedere dierenarts heeft dat en dan is een echo weinig betrouwbaar. ik laat altijd een rofo maken als ze ongeveer 58 dagen drachtig zijn en dat vind ik veel betrouwbaarder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als er op de echo maar 1 pup gezien op, zou ik zeker een röntgenfoto laten maken. Als het er inderdaad 1 is, is de kans groot dat de pup te groot gaat zijn om via de natuurlijke weg geboren te worden. En dat weet je liever vooraf dan dat het een spoedkeizersnede wordt
sjm
Zeer actief
Berichten: 8742
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:19

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door sjm »

Ik denk dat 1 pup niet ineens 3 pups zijn. 5 pups misschien wel 10.
Ik zou idd een röntgenfoto laten maken en geen risico nemen met een chihuahua.
Sandra&co

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hier 5 gezien, 8 geboren.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Een echo kan je zien of ze wel of niet drachtig zijn
De hoeveelheid vind ik dan weer onbetrouwbaar,in de zin van er kunnen altijd nog pups resorberen
Zat verhalen dat er meer pups of minder zijn gezien dan er geboren werden

Wat met een rx overigens ook kan gebeuren
Kennis liet foto maken , 3 te zien
Ik heb de foto gezien en daar dacht ik een 4e nog te ontwaren
Er kwamen er 8 uitrollen

Wij doen dan weer geen echo of rx , alleen bij twijfel
Zoals met ons laatste nest waarvan de bevalling niet helemaal lekker ging
Toen heb ik na de laatste pup een echo en rx laten maken om zeker te weten of er geen nr 15 of meer op komst waren
Behalve een hoop troep was ze verder gelukkig leeg ( anders had t keizersnede geworden )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

** Angela ** schreef:Een echo kan je zien of ze wel of niet drachtig zijn
De hoeveelheid vind ik dan weer onbetrouwbaar,in de zin van er kunnen altijd nog pups resorberen
Zat verhalen dat er meer pups of minder zijn gezien dan er geboren werden

Wat met een rx overigens ook kan gebeuren
Kennis liet foto maken , 3 te zien
Ik heb de foto gezien en daar dacht ik een 4e nog te ontwaren
Er kwamen er 8 uitrollen

Wij doen dan weer geen echo of rx , alleen bij twijfel
Zoals met ons laatste nest waarvan de bevalling niet helemaal lekker ging
Toen heb ik na de laatste pup een echo en rx laten maken om zeker te weten of er geen nr 15 of meer op komst waren
Behalve een hoop troep was ze verder gelukkig leeg ( anders had t keizersnede geworden )
Het gaat nu om een echo waarop maar 1 pup gezien is. Zeker bij een klein ras wil je dan gewoon weten of die ene pup niet te groot geworden is voor een natuurlijke bevalling, of dat er toch meer in blijken te zitten (en dus kleiner risico dat het een keizersnede zal moeten worden)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Fokker van Gait hoeft ook niet het exacte aantal te weten bij een echo. 1, 2, 3 of meer is genoeg om te weten ;)
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door blacky »

hier 7 gezien 6 geboren. Dierenarts zei wel dat ze er misschien een paar dubbel telde ivm de verschillende baarmoederhoorns en pups die dan achter elkaar te zien waren.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Ramiek »

Hier 3 gezien, 1 geboren.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door malinois »

7 gezien 0 geboren
6 gezien, 6 geboren
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Maeve »

Voor wel/niet drachtig is het best betrouwbaar vanaf die fase in de dracht. Tellen ligt heel erg aan de dierenarts ook. En hoe goed de hond meewerkt.
De eerste 2 nesten heb ik niet laten tellen, alleen bevestiging van de dracht.
Derde nest 5 geteld, 5 geboren.
Vierde nest nu onderweg, 3 geteld dus we zullen zien :wink:

Maar bij zo'n klein ras en maar één pup zou ik toch voor een röntgen gaan de laatste dagen van de dracht. Ben ik normaal helemaal geen voorstander van, maar in deze situatie zou ik willen weten of ze natuurlijk kán bevallen. En zo ja, dan kun je haar daar ook met een gerust hart de tijd voor laten nemen. Lijkt me beter dan tijdens de bevalling gaan stressen en er alsnog een spoedkeizersnede van maken.
Lieke84
nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2020 19:38
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 3

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Lieke84 »

Dankjewel voor al deze reacties.
Ik denk dat ik toch voor de rx ga.
Mijn dierenarts is er ook geen voorstander van...
En veel mensen niet blijkbaar maar wil niet dat we hier op de laatste moment nog moeten panikeren hoe of wat.
Ze is nu op dag 42 en 250 gram aangekomen maar las dat dit ook niet altijd iets is waar je op mag verder gaan.
De reu weegt een halve kg minder dan misschien al een klein voordeel.
Groetjes
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Maeve »

Cleva schreef:
Maeve schreef: Maar bij zo'n klein ras en maar één pup zou ik toch voor een röntgen gaan de laatste dagen van de dracht. Ben ik normaal helemaal geen voorstander van, maar in deze situatie zou ik willen weten of ze natuurlijk kán bevallen.
Maar dat kun je toch niet zien?
Ja, of het een te grote pup is maar ook een normale of zelfs een kleinere pup kan lastig worden omdat het er maar één is.
De nadelen van een keizersnedetje wegen wat mij betreft niet echt op tegen de voordelen van een natuurlijke worp met verhoogde risico's.

Het doel is dat je een dag later een blije moeder en kind hebt en als de kortere klap dan is om de pup even te halen dan moet je dat niet niet doen omdat het minder natuurlijk is.
Ik zou dat niet laten met als argument dat het niet natuurlijk is. Wat dat betreft ben ik het met je eens. Maar ik vind de risico's van een keizersnede wel een dingetje. Een sterk doorbloede baarmoeder opensnijden is geen dinge"tje" vind ik. Je kunt vanaf een goede röntgenfoto gewoon meten of het gaat passen, plat gezegd. Dus als daar uit blijkt dat het kan geeft dat vertrouwen om het een kans te geven.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door crutz »

Maeve schreef:
Cleva schreef:
Maeve schreef: Maar bij zo'n klein ras en maar één pup zou ik toch voor een röntgen gaan de laatste dagen van de dracht. Ben ik normaal helemaal geen voorstander van, maar in deze situatie zou ik willen weten of ze natuurlijk kán bevallen.
Maar dat kun je toch niet zien?
Ja, of het een te grote pup is maar ook een normale of zelfs een kleinere pup kan lastig worden omdat het er maar één is.
De nadelen van een keizersnedetje wegen wat mij betreft niet echt op tegen de voordelen van een natuurlijke worp met verhoogde risico's.

Het doel is dat je een dag later een blije moeder en kind hebt en als de kortere klap dan is om de pup even te halen dan moet je dat niet niet doen omdat het minder natuurlijk is.
Ik zou dat niet laten met als argument dat het niet natuurlijk is. Wat dat betreft ben ik het met je eens. Maar ik vind de risico's van een keizersnede wel een dingetje. Een sterk doorbloede baarmoeder opensnijden is geen dinge"tje" vind ik. Je kunt vanaf een goede röntgenfoto gewoon meten of het gaat passen, plat gezegd. Dus als daar uit blijkt dat het kan geeft dat vertrouwen om het een kans te geven.
Niet mee eens, want het is maar 2D.
Een pup kan op de röntgenfoto niet passend lijken, maar toch gemakkelijk geboren worden.

Terug naar de vraag van TS, bij een eenling zou ik wel (zo laat mogelijk, dus dag 56 of later) een röntgenfoto maken, maar ik zou niet standaard voor een keizersnede gaan.
Ooit 1x een eenling gehad bij de jachtterriërs. Die is op dag 70 na de dekking (1x gedekt) probleemloos natuurlijk geboren.
Vanaf dag 64 wel dagelijkse dierenarts controle met echo of de pup nog leefde en alles goed was
Lieke84
nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2020 19:38
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 3

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Lieke84 »

Hoi allemaal,


Kon niks laten weten door de onderhoudswerken aan het forum maar nu het terug kan wil ik even laten weten dat ik morgenavond mag langs gaan voor de rontgenfoto.
Vind het toch ook belangrijk om allemaal wat meer duidelijkheid te krijgen en toch iets meer zal weten wat we kunnen verwachten.
Voor de rest staat alles hier klaar, werpkist tot alle benodigdheden.
De werpkist vind ze nog niks leuk aan maar als ze bv iets lekkers krijgt van koekje geef ik het haar daarin en blijft ze er ook wel even in.
Als ik heel even weg ben zet ik haar rustig appart want sinds gisteren is onze reu ineens terug hard geïnteresseerd in haar.
Ze heeft haar rust nodig nu dus ik hou hem er wat van weg.
Ze verliest nu ook wel wat meer doorzichtig slijm dus misschien dat dit haar zo aantrekkelijk maakt voor hem.
Ze is ondertussen 400 gram bijgekomen op dag 52
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Hoe betrouwbaar is een echo

Ongelezen bericht door Paisley »

Ben benieuwd! Mijn teef had ook totaal geen interesse in de werpkist maar begon te graven in de bank op de laatste dag van de dracht. Ik heb haar niet op andere gedachten gebracht en die nacht is ze op de bank bevallen. Daarna kon ik het nest overplaatsen naar de kist. Het enige nadeel is dat mn bankkussens t niet hebben overleefd hebben maar dat geeft niet.
Dat is erg goed bevallen want ik zat er naast en dat was een hele bijzondere nacht. Succes de komende tijd en ben benieuwd wat er op de foto te zien is!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”