Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pups enten of titeren

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door malinois »

jvanringen schreef:
dagmar88 schreef:
malinois schreef: Deze dierenartsen hebben exact dezelfde diplomatjes als hun collega's hoor dus wat is t probleem?
Dat ze ofwel debiel, ofwel oplichters zijn, maar in ieder geval de wetenschap aan de kant hebben geschoven.
Wat moet ik er dan van denken als ze zelf hun billen vegen met dat diploma.
Misschien dat ze het een leuk verdienmodelletje vinden. Homeopathie staat gelijk een aan niks doen, maar voor niks doen kun je niks rekenen. Dus vandaar misschien. Acupunctuur is niet niks doen, want je prikt. Je prikt volkomen zinloos. Eigenlijk vind ik dat een soort van dierenmishandeling. En ontstoren is wel een van de zotste dingen die ze in de alternatieve hoek verzonnen hebben. Een rariteitenkabinet is het, die alternatieve sector.
Gelukkig helpt het mij wel én mijn honden. En die laatsten kunnen niet faken.
Vind je t niet vreemd dat een da die zelf geen homeopathie aanbiedt dit wel adviseert in sommige omstandigheden?
Laatst gewijzigd door malinois op 18 sep 2020 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Cleva schreef:
malinois schreef:
Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef: Zelfs de kans dat jij als mens besmet raakt doordat je een hond met Weil in huis hebt en verzorgt, blijkt in de praktijk miniem te zijn.
Ja. Dat lijkt me ook.
Dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat ik niet uit stoepranden drink of gore saus-emmers uitlikt.
Ik weet niet zo goed wat ik met deze informatie moet.
Ik ben geen hond.
Terwijl het risico op besmet raken door je hond meestal als hoofdargument gebruikt wordt om vooral wel de enting te laten zetten
Nou, het is dat je het nu zegt maar daar heb ik zelf echt nog nooit een seconde aan gedacht. Wie zegt dat dan?
Zo'n amerikaanse blogje zeker.
Een site van een willekeurige dierenarts:

"Omdat besmette dieren ook mensen kunnen infecteren (dit heet zoönose) is een goede bescherming tegen leptospirose gewenst"

https://www.dierenartskeizerslanden.nl/ ... irose.html
Ja, het foldertje van de kraam. Dat snap ik wel.
Maar ik heb er nog nooit een eigenaar iets over horen zeggen.
De meesten enten omdat de dierenarts zegt dat het belangrijk is
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:
malinois schreef:
Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef: Zelfs de kans dat jij als mens besmet raakt doordat je een hond met Weil in huis hebt en verzorgt, blijkt in de praktijk miniem te zijn.
Ja. Dat lijkt me ook.
Dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat ik niet uit stoepranden drink of gore saus-emmers uitlikt.
Ik weet niet zo goed wat ik met deze informatie moet.
Ik ben geen hond.
Terwijl het risico op besmet raken door je hond meestal als hoofdargument gebruikt wordt om vooral wel de enting te laten zetten
Nou, het is dat je het nu zegt maar daar heb ik zelf echt nog nooit een seconde aan gedacht. Wie zegt dat dan?
Zo'n amerikaanse blogje zeker.
Een site van een willekeurige dierenarts:

"Omdat besmette dieren ook mensen kunnen infecteren (dit heet zoönose) is een goede bescherming tegen leptospirose gewenst"

https://www.dierenartskeizerslanden.nl/ ... irose.html
Ja, het foldertje van de kraam. Dat snap ik wel.
Maar ik heb er nog nooit een eigenaar iets over horen zeggen.
De gemiddelde eigenaar neemt dit klakkeloos over. Zo ook een voormalig clubgenoot, ging vers voeren en wilde ook info van zijn da over de entingen. Had net 60 kg kvv gekocht, dag later belde hij of ik t wilde hebben anders ging t de kliko in omdat de da had gezegd dat hij een gevaar was voor de volksgezondheid als hij de hond vers ging voeren want de hond kreeg bacterieen, hij likte zichzelf (de hond dus) en dan aaide hij de hond en kreeg de bacterieen aam zijn handen en als hij dan een deurkruk of winkelwagentje aanraakte dan konden mensen er aan doodgaan. Echt ik lieg niet en als ik t niet zelf meegemaakt had, zou ik t nooit geloven. Natuurlijk kwam direct daaropvolgend de opmerking dat lepto moest om deze volksgezondheidsreden. Zo zijn er echt meer hoor, die blind de da geloven
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Winegum »

under the red sky schreef:Vorig jaar volgde ik nog een online lezing over VacciCheck, georganiseerd door de producent van de test. Ik vroeg de Amerikaanse professor hoe hij dacht over het titeren van ongevaccineerde pups. Dat vond hij uitermate onverstandig, daar was de test ook helemaal niet voor bedoeld. We lopen in Nederland niet voor met titeren. Het wordt hier gepusht door een kleine groep en er loopt een hele kudde achteraan.
Ik vind dit een aparte opmerking. Met name omdat bij Vaccicheck juist wordt aangestuurd op titeren bij pups. Ik zal drie bronnen geven:

“Maternale immuniteit kan er voor zorgen dat vaccinaties niet aanslaan waardoor er geen blijvende immuniteit ontstaat. De maternale antilichamen zorgen ervoor dat de verzwakte virussen uit de vaccins worden opgeruimd. Het is dus belangrijk om pups en kittens op het juiste moment te beschermen door middel van een vaccinatie.”

https://www.vaccicheck.nl/maternale-antilichamen

Edit, toevoeging:
“ Een stripje van een 10 weken oude pup die nog niet is gevaccineerd. Indien het klassieke vaccinatieschema zou zijn gevolgd, dan zou deze pup nu al 2x gevaccineerd zijn. De kans dat deze vaccinaties zouden aanslaan, zijn zo goed als nihil.
De onderste stip is 1 tint lichter dan de bovenste positieve referentie stip maar nog steeds donker genoeg om ervoor te zorgen dat een vaccinatie niet effectief is. Over 3 weken wordt deze pup opnieuw getiterd. Indien de waarden negatief zijn wordt hij gevaccineerd en 4 weken later opnieuw getiterd ter controle.”

https://www.vaccicheck.nl/praktijkvoorbeelden

“ De beste en meest doeltreffende methode is, om bij een nog niet gevaccineerde pup vlak voordat deze het nest verlaat, een titerbepaling uit te voeren.”

https://www.vaccicheck.nl/sites/default ... iteren.pdf

Voor mij als nieuweling zie ik het helemaal niet als een kleine club die aandringt. Ik vind degene die tegen titeren zijn eigenlijk harder schreeuwen. Tot dusver ben ik in elk geval nog geen reden (en vooral bronnen) tegen gekomen die mij het idee geven dat ik niet zou gaan titeren.
Laatst gewijzigd door Winegum op 19 sep 2020 00:22, 4 keer totaal gewijzigd.
63673J

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door 63673J »

malinois schreef: Vind je t niet vreemd dat een da die zelf geen homeopathie aanbiedt dit wel adviseert in sommige omstandigheden?
Ik vind het van iedereen vreemd om homeopathie te adviseren of aan te bieden.
Laatst gewijzigd door 63673J op 19 sep 2020 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
63673J

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door 63673J »

malinois schreef:
jvanringen schreef:
dagmar88 schreef:
malinois schreef: Deze dierenartsen hebben exact dezelfde diplomatjes als hun collega's hoor dus wat is t probleem?
Dat ze ofwel debiel, ofwel oplichters zijn, maar in ieder geval de wetenschap aan de kant hebben geschoven.
Wat moet ik er dan van denken als ze zelf hun billen vegen met dat diploma.
Misschien dat ze het een leuk verdienmodelletje vinden. Homeopathie staat gelijk een aan niks doen, maar voor niks doen kun je niks rekenen. Dus vandaar misschien. Acupunctuur is niet niks doen, want je prikt. Je prikt volkomen zinloos. Eigenlijk vind ik dat een soort van dierenmishandeling. En ontstoren is wel een van de zotste dingen die ze in de alternatieve hoek verzonnen hebben. Een rariteitenkabinet is het, die alternatieve sector.
Gelukkig helpt het mij wel én mijn honden. En die laatsten kunnen niet faken.(...)
Placebo-effect.
Laatst gewijzigd door 63673J op 19 sep 2020 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:
malinois schreef:De gemiddelde eigenaar neemt dit klakkeloos over.

Bon.
En nu moet iedere klakkeloze eigenaar van elke willekeurige hond een apart schema bij gaan houden over wanneer er weer getiterd moet worden? Dat zie jij lukken bij die groep?

.
Dat hoeft niet dat staat gewoon in t boekje: opnieuw titeren op ....
Als ie dat niet meer kan lezen kan ie ook niet enten wat dat staat in hetzelfde vakje op dezelfde manier
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door malinois »

jvanringen schreef:
malinois schreef:
jvanringen schreef:
dagmar88 schreef: Dat ze ofwel debiel, ofwel oplichters zijn, maar in ieder geval de wetenschap aan de kant hebben geschoven.
Wat moet ik er dan van denken als ze zelf hun billen vegen met dat diploma.
Misschien dat ze het een leuk verdienmodelletje vinden. Homeopathie staat gelijk een aan niks doen, maar voor niks doen kun je niks rekenen. Dus vandaar misschien. Acupunctuur is niet niks doen, want je prikt. Je prikt volkomen zinloos. Eigenlijk vind ik dat een soort van dierenmishandeling. En ontstoren is wel een van de zotste dingen die ze in de alternatieve hoek verzonnen hebben. Een rariteitenkabinet is het, die alternatieve sector.
Gelukkig helpt het mij wel én mijn honden. En die laatsten kunnen niet faken.(...)
Placebo-effect.
Wat jij denkt... gelukkig weet ik beter
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door malinois »

jvanringen schreef:
malinois schreef: Vind je t niet vreemd dat een da die zelf geen homeopathie aanbiedt dit wel adviseert in sommige omstandigheden?
Ik vind het van iedereen vreemd om homeopathie te adviseren of aan te bieden.
Dat is jouw gebrek
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik vind het jammer dat er nu een "voor- of tegenstanders van titeren" van gemaakt wordt. Volgens mij zijn hier geen tegenstanders van titeren, of misschien Under the red sky ;) maar voor mezelf sprekend: ik vind een titerbepaling iets prachtigs, mag van mij de standaard worden, en ik wil dat voortaan altijd toepassen. Maar in de praktische uitvoering ervan hoor ik een paar dingen waar ik van ga fronsen, net zoals ik ga fronsen van sommige dingen die ik hoor over vaccinaties maar dat was nu niet het onderwerp. Dat maakt me geen tegenstander maar iemand die er kritisch naar kijkt. Beetje flauw om dan over "tegenstanders schreeuwen het hardst" te beginnen en "dan spuit jij jouw honden toch lekker jaarlijks vol". Eindconclusie is nog altijd dat ik wil titeren, hoor!

Nogmaals, het lijkt er op dat veel mensen heel kritisch naar vaccineren kijken maar niet naar hoe titeren wordt toegepast. Helaas is dat niet hoe ik dingen aanpak.

Die fabrikant van Vaccicheck heeft echt een erg slecht document op z'n site staan als onderbouwing en dat kennelijk veel dierenartsen er fouten mee maken vind ik ook zorgelijk. Ja, dan lees ik even verder om te bepalen wat ik precies voor mijn honden wil.
Waarschijnlijk alsnog een Vaccicheck. Of misschien die Rapidtest. Of ik laat een fatsoenlijke kwantitatieve titerbepaling met een normale ELISA doen bij een lab. Zal wel duur zijn maar kan misschien ook, als ik het met wat mensen opsplits.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Winegum »

@lothian:De ‘tegenstanders schreeuwen in mijn ogen harder’, was een actie-reactie op ‘een kleine club dringt aan en een grote groep volgt’. Bedoel ik niet gemeen of als een feit, meer de persoonlijke mening die ik nu vorm in de zoektocht naar wat ik passend vind.

Ben het overigens helemaal eens dat het nu een welles-nietes wordt. Ik hou meer van onderbouwde feiten, mensen in hun waarde laten en keuzes respecteren.

Ben wel benieuwd naar jouw onderbouwing. Je geeft aan dat vaccicheck een slechte onderbouwing heeft staan in een document op de site. Welk document, welke onderbouwing en waarom?
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door dagmar88 »

malinois schreef:
jvanringen schreef:
malinois schreef: Vind je t niet vreemd dat een da die zelf geen homeopathie aanbiedt dit wel adviseert in sommige omstandigheden?
Ik vind het van iedereen vreemd om homeopathie te adviseren of aan te bieden.
Dat is jouw gebrek
Ja. Het is het gebrek van Jo dat ze niet in het geheugen van water of medicatie zonder werkzame stoffen gelooft.
Daar moet je hier de discussie niet mee willen verdunnen.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door crutz »

Wat ik zorgelijk vind is dat er onder harde roepers van voorstanders van titeren ook mensen zitten die het gebruiken om niet te vaccineren.

Kende iemand die sessies organiseerde maar de eigen honden blijkbaar niet titerende of vaccineerde.
Oa herplaatsers die langer daar zaten en een vreemde/waarschijnlijk nooit gevaccineerde achtergrond hadden (knpv/handel/broodfok) die meerdere georganiseerde sessies daar zaten en pas bij de nieuwe eigenaren getitert werden en oa voor Parvo op 0 stonden. Die honden hadden dan dus al lang zo rondgelopen
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door blacky »

dagmar88 schreef:
malinois schreef:
jvanringen schreef:
malinois schreef: Vind je t niet vreemd dat een da die zelf geen homeopathie aanbiedt dit wel adviseert in sommige omstandigheden?
Ik vind het van iedereen vreemd om homeopathie te adviseren of aan te bieden.
Dat is jouw gebrek
Ja. Het is het gebrek van Jo dat ze niet in het geheugen van water of medicatie zonder werkzame stoffen gelooft.
Daar moet je hier de discussie niet mee willen verdunnen.
Ik ben een voorstander van natuurgeneeswijze daar vind je vaak ook medicijnen die bewezen werken. Veel mensen verwarren dat met homeopathie.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Lothian »

Winegum schreef:@lothian:De ‘tegenstanders schreeuwen in mijn ogen harder’, was een actie-reactie op ‘een kleine club dringt aan en een grote groep volgt’. Bedoel ik niet gemeen of als een feit, meer de persoonlijke mening die ik nu vorm in de zoektocht naar wat ik passend vind.

Ben het overigens helemaal eens dat het nu een welles-nietes wordt. Ik hou meer van onderbouwde feiten, mensen in hun waarde laten en keuzes respecteren.
Ik geloof direct dat je het niet gemeen bedoelt ofzo. Volgens mij ben je een leuk mens dat zich goed probeert in te lezen.
Maar, en dit bedoel ik dus echt in alle liefde, juist door het over voor- en tegenstanders te gaan hebben polariseer je een discussie als deze en komen mensen niet meer met onderbouwde feiten maar met modder. Dat vind ik jammer :wink:

Ik zie trouwens dat zelfs Under the red sky eerder al geschreven heeft niet tegen titeren te zijn. Er zijn hier geen tegenstanders, echt niet.
Ben wel benieuwd naar jouw onderbouwing. Je geeft aan dat vaccicheck een slechte onderbouwing heeft staan in een document op de site. Welk document, welke onderbouwing en waarom?
Deze, die eerder al gedeeld werd. Misschien ben ik een muggenzifter. Het is mijn werk om dit soort onderzoeken te doen, papers te schrijven, en ook papers te beoordelen. (En dat is ook het werk van de schrijvers hiervan.) Zoiets zou ik afwijzen. De onderzoeksopzet is heel onduidelijk. Is het jou duidelijk met wat voor honden ze getest hebben? Hoe oud waren de "pups"? Met wat voor 10 intervals werden die pups getest en vanaf wanneer? Waren ze allemaal van dezelfde moederhond? Zie jij de data van die pups sowieso ergens duidelijk in een tabel en discussie terug, dus niet de datadump met individuele resultaten? Zijn vier pups genoeg om hier iets over te zeggen, hoeveel variatie zit er in de data?

En die field dogs? Wat waren dat voor honden? Pas in de discussie zeggen ze iets over dat het, waarschijnlijk gevaccineerde, huishonden zijn. Ze geven zelf al aan dat ze de specificiteit eigenlijk niet heel goed konden bepalen omdat ze zo weinig negatieve samples hadden. Dat is op zich geen ramp. Elk onderzoek heeft zo zijn beperkingen. Maar juist de negatieve samples zijn wel relevant als je wil bepalen wanneer je weer moet enten.

Dan nog, als ik er even van uitga dat deze data verder wel waar is en klopt, zit het ook wel snor hoor. Ik geloof wel dat een Vaccicheck van mijn volwassen honden betrouwbare resultaten geeft. Mits het door de dierenarts net zo netjes wordt uitgevoerd als door het getrainde personeel van Vaccicheck zelf natuurlijk. ;)

Maar voor pups zie ik weinig onderbouwing in dit document. Wat niet wil zeggen dat het dan niet kan maar het is hierin niet bewezen.
Ik vind de dubbele check van Machie's fokker wel interessant, dat klinkt toch wel veelbelovend.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Winegum »

Ah, ik ben het met je eens. Ik probeer me niet te laten verleiden door modder gooiers, wel ben ik gevoelig voor meningen die als feiten worden gepresenteerd. Daar ga ik niet zo goed op.

At the end of the day denk ik dat het doel van iedereen is om zijn hond zo gezond mogelijk te krijgen/houden. De weg er naar toe is voor iedereen anders en dat is prima.

Ik ga dan ook weer uit de discussiemodus en in de verdiepingsmodus :)

Ik kan de kritische blik op een onderzoek waarderen! Heb je de laatste link van vaccicheck toevallig bekeken in mijn eerdere post? Het is geen wetenschappelijk onderzoek, maar in de categorie ‘verdieping’ ben ik toch benieuwd of het waarheid is van de maternale immuniteit?
Want zo ja, waarom is de standaard dan niet titeren?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door sirene »

Domor schreef:Uit mijn hoofd gezegd hebben 50% van de ratten en 90% van de muizen lepto in Nederland. Het zou ook andersom kunnen zijn (90% van de ratten lepto). Dat is een relatief recent onderzoek door de wur gebleken. Dat is zeker geen zeer lage infectiedruk, al helemaal in combinatie met de oplopende muizen- en rattenpopulatie (door de zachte winters, predatie blijkt maar heel weinig verschil te maken).
Kun jij dat onderzoek naar mij sturen? Ben er wel in geïnteresseerd.

Als dat zo is zijn de meeste honden (en mensen) dus niet zo gevoelig voor lepto. Gezien het lage aantal gevallen van lepto per jaar bij mens en hond. Tel daarbij op dat de meeste honden met bewezen lepto juist gevaccineerd bleken is dat nog steeds geen reden om te enten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door sirene »

Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:De meesten enten omdat de dierenarts zegt dat het belangrijk is
De meesten titeren ook omdat ze er op internet over willen praten.
Wat zit jij nou dwars te doen?
Titeren met Vaccicheck en die Rapid test is gewoon een prima wetenschappelijk bewezen methode om aan te tonen dat je hond beschermt is.
Vaccineer je pups gewoon als je dat zo graag wilt maar zet jezelf niet zo voor lul met zo te praten over titeren. Over een paar jaar doe je het zelf ook.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door under the red sky »

sirene schreef:
Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:De meesten enten omdat de dierenarts zegt dat het belangrijk is
De meesten titeren ook omdat ze er op internet over willen praten.
Wat zit jij nou dwars te doen?
Titeren met Vaccicheck en die Rapid test is gewoon een prima wetenschappelijk bewezen methode om aan te tonen dat je hond beschermt is.
Vaccineer je pups gewoon als je dat zo graag wilt maar zet jezelf niet zo voor lul met zo te praten over titeren. Over een paar jaar doe je het zelf ook.
Wat is precies de definitie van 'beschermd' bij het gebruik van de nieuwe test?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door under the red sky »

Lothian schreef:Ik vind het jammer dat er nu een "voor- of tegenstanders van titeren" van gemaakt wordt. Volgens mij zijn hier geen tegenstanders van titeren, of misschien Under the red sky ;) maar voor mezelf sprekend: ik vind een titerbepaling iets prachtigs, mag van mij de standaard worden, en ik wil dat voortaan altijd toepassen. Maar in de praktische uitvoering ervan hoor ik een paar dingen waar ik van ga fronsen, net zoals ik ga fronsen van sommige dingen die ik hoor over vaccinaties maar dat was nu niet het onderwerp. Dat maakt me geen tegenstander maar iemand die er kritisch naar kijkt. Beetje flauw om dan over "tegenstanders schreeuwen het hardst" te beginnen en "dan spuit jij jouw honden toch lekker jaarlijks vol". Eindconclusie is nog altijd dat ik wil titeren, hoor!

Nogmaals, het lijkt er op dat veel mensen heel kritisch naar vaccineren kijken maar niet naar hoe titeren wordt toegepast. Helaas is dat niet hoe ik dingen aanpak.

Die fabrikant van Vaccicheck heeft echt een erg slecht document op z'n site staan als onderbouwing en dat kennelijk veel dierenartsen er fouten mee maken vind ik ook zorgelijk. Ja, dan lees ik even verder om te bepalen wat ik precies voor mijn honden wil.
Waarschijnlijk alsnog een Vaccicheck. Of misschien die Rapidtest. Of ik laat een fatsoenlijke kwantitatieve titerbepaling met een normale ELISA doen bij een lab. Zal wel duur zijn maar kan misschien ook, als ik het met wat mensen opsplits.
Hoe kun je nu tegen bloedonderzoek zijn? Dus uiteraard niet tegen titeren. Maar als ik lees hoe een grote groep het toepast bij pups, tegen de richtlijnen in, word ik enigszins wild.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
63673J

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door 63673J »

blacky schreef: Ik ben een voorstander van natuurgeneeswijze daar vind je vaak ook medicijnen die bewezen werken. Veel mensen verwarren dat met homeopathie.
Veel mensen weten totaal niet wat homeopathie is.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door under the red sky »

Kells schreef:
Winegum schreef:
under the red sky schreef:Vorig jaar volgde ik nog een online lezing over VacciCheck, georganiseerd door de producent van de test. Ik vroeg de Amerikaanse professor hoe hij dacht over het titeren van ongevaccineerde pups. Dat vond hij uitermate onverstandig, daar was de test ook helemaal niet voor bedoeld. We lopen in Nederland niet voor met titeren. Het wordt hier gepusht door een kleine groep en er loopt een hele kudde achteraan.
Ik vind dit verwarrend. Met name omdat bij Vaccicheck juist wordt aangestuurd op titeren bij pups:

“Maternale immuniteit kan er voor zorgen dat vaccinaties niet aanslaan waardoor er geen blijvende immuniteit ontstaat. De maternale antilichamen zorgen ervoor dat de verzwakte virussen uit de vaccins worden opgeruimd. Het is dus belangrijk om pups en kittens op het juiste moment te beschermen door middel van een vaccinatie.”

https://www.vaccicheck.nl/maternale-antilichamen

Edit, toevoeging:
“ Een stripje van een 10 weken oude pup die nog niet is gevaccineerd. Indien het klassieke vaccinatieschema zou zijn gevolgd, dan zou deze pup nu al 2x gevaccineerd zijn. De kans dat deze vaccinaties zouden aanslaan, zijn zo goed als nihil.
De onderste stip is 1 tint lichter dan de bovenste positieve referentie stip maar nog steeds donker genoeg om ervoor te zorgen dat een vaccinatie niet effectief is. Over 3 weken wordt deze pup opnieuw getiterd. Indien de waarden negatief zijn wordt hij gevaccineerd en 4 weken later opnieuw getiterd ter controle.”

https://www.vaccicheck.nl/praktijkvoorbeelden

Voor mij als nieuweling zie ik het helemaal niet als een kleine club die aandringt. Ik vind degene die tegen titeren zijn eigenlijk harder schreeuwen. Tot dusver ben ik in elk geval nog geen reden (en vooral bronnen) tegen gekomen die mij het idee geven dat ik niet zou gaan titeren.
:ok: Fijn dat jij het begrijpt.
Deze website is van de importeur NML. De fabrikant is Biogal. Kijk voor de aardigheid even hoe NML is ingeschreven bij de KVK.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
63673J

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door 63673J »

under the red sky schreef:
Kells schreef:
Winegum schreef:
under the red sky schreef:Vorig jaar volgde ik nog een online lezing over VacciCheck, georganiseerd door de producent van de test. Ik vroeg de Amerikaanse professor hoe hij dacht over het titeren van ongevaccineerde pups. Dat vond hij uitermate onverstandig, daar was de test ook helemaal niet voor bedoeld. We lopen in Nederland niet voor met titeren. Het wordt hier gepusht door een kleine groep en er loopt een hele kudde achteraan.
Ik vind dit verwarrend. Met name omdat bij Vaccicheck juist wordt aangestuurd op titeren bij pups:

“Maternale immuniteit kan er voor zorgen dat vaccinaties niet aanslaan waardoor er geen blijvende immuniteit ontstaat. De maternale antilichamen zorgen ervoor dat de verzwakte virussen uit de vaccins worden opgeruimd. Het is dus belangrijk om pups en kittens op het juiste moment te beschermen door middel van een vaccinatie.”

https://www.vaccicheck.nl/maternale-antilichamen

Edit, toevoeging:
“ Een stripje van een 10 weken oude pup die nog niet is gevaccineerd. Indien het klassieke vaccinatieschema zou zijn gevolgd, dan zou deze pup nu al 2x gevaccineerd zijn. De kans dat deze vaccinaties zouden aanslaan, zijn zo goed als nihil.
De onderste stip is 1 tint lichter dan de bovenste positieve referentie stip maar nog steeds donker genoeg om ervoor te zorgen dat een vaccinatie niet effectief is. Over 3 weken wordt deze pup opnieuw getiterd. Indien de waarden negatief zijn wordt hij gevaccineerd en 4 weken later opnieuw getiterd ter controle.”

https://www.vaccicheck.nl/praktijkvoorbeelden

Voor mij als nieuweling zie ik het helemaal niet als een kleine club die aandringt. Ik vind degene die tegen titeren zijn eigenlijk harder schreeuwen. Tot dusver ben ik in elk geval nog geen reden (en vooral bronnen) tegen gekomen die mij het idee geven dat ik niet zou gaan titeren.
:ok: Fijn dat jij het begrijpt.
Deze website is van de importeur NML. De fabrikant is Biogal. Kijk voor de aardigheid even hoe NML is ingeschreven bij de KVK.
Ja. Nou ja, ik zeg maar niks.
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Op de site van de KNMvD staat het volgende over het titeren van pups:

“Serologische testen bij jonge pups en kittens, om vast te stellen wanneer de maternale antilichamen zijn verdwenen met als doel een optimaal vaccinatietijdstip te bepalen, zijn mogelijk maar hebben nadelen. Door de sterke individuele variatie dienen alle dieren in een nest iedere twee tot drie weken getest te worden met de beschikbare sneltesten. Dit kan nadelig zijn voor het welzijn van de dieren door het vele bloedprikken. Bovendien kan het risico op infecties toenemen.”

Dat de consensus n.a.v. het rondetafelgesprek waarin dit besproken is nu is dat ‘een goede basisvaccinatie de voorkeur verdient boven titerbepalingen’ heeft dus niet zozeer te maken met de betrouwbaarheid van titeren bij pups, maar bij de belasting die het voor pups oplevert.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sirene schreef:
Domor schreef:Uit mijn hoofd gezegd hebben 50% van de ratten en 90% van de muizen lepto in Nederland. Het zou ook andersom kunnen zijn (90% van de ratten lepto). Dat is een relatief recent onderzoek door de wur gebleken. Dat is zeker geen zeer lage infectiedruk, al helemaal in combinatie met de oplopende muizen- en rattenpopulatie (door de zachte winters, predatie blijkt maar heel weinig verschil te maken).
Kun jij dat onderzoek naar mij sturen? Ben er wel in geïnteresseerd.

Als dat zo is zijn de meeste honden (en mensen) dus niet zo gevoelig voor lepto. Gezien het lage aantal gevallen van lepto per jaar bij mens en hond. Tel daarbij op dat de meeste honden met bewezen lepto juist gevaccineerd bleken is dat nog steeds geen reden om te enten.
Ja, ik ook.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik geloof wel dat een sneltest betrouwbaar kan aantonen of er antistoffen zijn. Maar nogmaals, het gaat om de toepassing. Ik zie hierboven bijvoorbeeld beweren dat de test aantoont dat de hond is beschermd. Een pup krijgt een beperkte hoeveelheid antistoffen mee van de moeder en kan zelf geen nieuwe aanmaken. Als die hoeveelheid onder een bepaald niveau zakt, is de pup niet meer beschermd. En daar gaan veel mensen de mist mee in. Want als de test dan nog wel positief is, wordt ten onrechte aangenomen dat het wel goed zit
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Winegum »

@underthesky: het gaat mij niet om ‘wij van vaccicheck vinden titeren het beste omdat onze portemonee daar het volste van wordt’.
Wat ik verwarrend vind in je tekst is dat je zegt:” ik sprak een Amerikaanse professor van Vaccicheck en die vind het bij pups uitermate onverstandig, daar is het niet voor bedoelt.’
Die opmerking staat haaks op wat Vaccicheck promoot. Daarom ben ik benieuwd naar meer uitleg, niet naar een kvk verwijzing ;)

En vwb je laatste post: daarom kijk je toch naar de waarde? En als het een lage waarde is kan je ervoor kiezen om eerder te gaan titeren?

@lieske: ik moet wel lachen om wat het knmvd zegt, klinkt een beetje gekleurd en hypocriet. Want er wordt maar een kant vh verhaal verteld. Alsof 3x vaccineren met als risico geen bescherming niet nadelig is.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door malinois »

under the red sky schreef:Ik geloof wel dat een sneltest betrouwbaar kan aantonen of er antistoffen zijn. Maar nogmaals, het gaat om de toepassing. Ik zie hierboven bijvoorbeeld beweren dat de test aantoont dat de hond is beschermd. Een pup krijgt een beperkte hoeveelheid antistoffen mee van de moeder en kan zelf geen nieuwe aanmaken. Als die hoeveelheid onder een bepaald niveau zakt, is de pup niet meer beschermd. En daar gaan veel mensen de mist mee in. Want als de test dan nog wel positief is, wordt ten onrechte aangenomen dat het wel goed zit
De Rapid zei ik te willen gebruiken bij VOLWASSEN honden. Bij pups de vaccicheck. De meeste dierenartsen adviseren dit ook trouwens
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

under the red sky schreef:Ik geloof wel dat een sneltest betrouwbaar kan aantonen of er antistoffen zijn. Maar nogmaals, het gaat om de toepassing. Ik zie hierboven bijvoorbeeld beweren dat de test aantoont dat de hond is beschermd. Een pup krijgt een beperkte hoeveelheid antistoffen mee van de moeder en kan zelf geen nieuwe aanmaken. Als die hoeveelheid onder een bepaald niveau zakt, is de pup niet meer beschermd. En daar gaan veel mensen de mist mee in. Want als de test dan nog wel positief is, wordt ten onrechte aangenomen dat het wel goed zit
Nee, er wordt aangenomen, op basis van wat er in de praktijk gebeurt, dat op dat moment een enting nog niet aan zal slaan. Alleen bij hoge titers wordt er gezegd dat er op dat moment nog sprake van voldoende bescherming is. Net als bij blind enten blijft er een periode van verhoogde vatbaarheid, waarbij de hoeveelheid antistoffen onvoldoende bescherming geeft, maar een enting ook nog geen effect heeft. Het grote verschil is dat je met titeren een aardig idee hebt van wanneer die periode is. Ik was met Gait eerder voorzichtiger dan minder voorzichtig in de tijd tussen de titerbepaling waaruit bleek dat hij nog voldoende antistoffen had en enkele weken na z'n enting. Ik wist tenslotte dat hij juist in die periode z'n immuniteitsgat zou hebben
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Pups enten of titeren

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je de rapid test bij pups gebruikt, zul je vaker zien dat een enting nog niet aangeslagen is, terwijl de test aangaf dat de hoeveelheid antistoffen onvoldoende was
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”