Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Maeve »

Gister was de echo en werd bevestigd wat ik al dacht; Segno is drachtig! Terwijl ik bezig was met de planning voor dit nest brak de coronapleuris uit, dus het leek me wel de moeite waard om te beschrijven hoe alles ineens anders liep :mrgreen:

Zoals altijd doe ik er tien eeuwen over om een reu te vinden die ik écht geschikt vind. Die was er ook nu niet in Nederland, en in Duitsland waren een aantal kanshebbers maar na in de lijnen te duiken leken me ze geen van allen een goede match. Uiteindelijk kwam ik na veel zoeken, informeren, stambomen bestuderen etc uit bij Ziggy Stardust. Een Zweedse reu van bijna 8 die nog steeds actief is in agility. Ik ken meerdere van z'n familieleden/voorouders als goede praktijkhonden voor de jacht in Zweden en Denemarken, dus hij had een streepje voor :wink: Hij heeft tot nu toe twee nesten gehad maar is verder geen bekende hond, z'n eigenaresse heeft een schurfthekel aan is geen bekende fokker/reu eigenaar, dus Ziggy stond ook nooit echt in de spotlights. Toen diende probleem één zich aan: normaal gesproken wil ik een reu altijd in het echt zien voor ik een keuze maak. De reu eigenaar kan er nog wel zo lyrisch over zijn, dat ben ik ook over mijn eigen honden :mrgreen: Ik wil zelf een mening vormen dus, en dan beslissen. Maar door corona had Denemarken de grenzen gesloten en was naar Zweden reizen niet makkelijk meer. Vanwege de relaxte aanpak in Zweden kwam daarvoor ook al snel een negatief reisadvies en zodoende kon de zomervakantie daar afgezegd worden en ook een eventuele ontmoeting met Ziggy nog vóór de dekking.

We spraken af dat de plannen in principe doorgingen en we elkaar (en elkaars honden) zouden zien als er gedekt moest worden. Als één van beide er dan een slecht gevoel over heeft kan het hele plan alsnog in duigen vallen, so be it :wink: Na overleg besloten we ook om KI niet als optie te nemen, Denemarken bleef namelijk nog best een poos dicht en we hadden geen idee of we voor de dekking wel zouden kunnen reizen :oeps: Met de ferry vanuit Duitsland werd ook steeds lastiger, vanwege financiële problemen werden een aantal routes geschrapt en dat wat wel doorging mocht maar een beperkt aantal passagiers meenemen. Dat was peentjes zweten, kan ik je vertellen!

Ik heb dan ook een gat in de lucht gesprongen toen Denemarken weer open ging, al was het met strenge regels. Ziggy woont gelukkig uiterst zuidelijk in Zweden, in Skåne en dat werd door Denemarken als veiliger bestempeld dan de noordelijker gelegen gebieden. Naar Skåne reizen en terug mocht dus! En de Zweden zelf mochten ook weer reizen, hoewel wel alleen binnen hun eigen gebied. Dat bracht probleem #2 met zich mee: Ziggy's oogtest is verlopen, en die moet wel echt actueel zijn om er mee te mogen fokken. Omdat ze niet verder konden reizen moesten ze wachten tot de oogarts naar de dichtstbijzijnde kliniek kwam, eens per twee maand ongeveer en ze was net geweest :19: Ondertussen merkte ik aan Segno dat er een loopsheid aan kwam, eerder dan verwacht..Het was weer feest toen Ziggy eindelijk getest kon worden en z'n niet al te jonge ogen toch nog goed bleken :wink: En Segno werd inderdaad binnen een week daarna loops.

Gelukkig is mijn Duitse dame wel van de gründlichkeit, de loopsheid verloopt volgens het boekje en de progesteronstijging liet ook geen enkele verrassing zien. Gewoon in een nette lijn en keurig voorspelbaar. Op dag 12 werd ik gebeld voor de progesteronwaarde: "ze ovuleert nú! En omdat je nogal een eind moet reizen denk ik dat je vandaag moet vertrekken, anders moeten de honden zich wel enorm haasten." Probleem was dat dat nú op de dag was dat ik werkelijk ruk had geslapen en nog bergen met werk had..In overleg dus besloten om de volgende dag te gaan rijden en bij aankomst de honden gelijk bij elkaar te laten. De rit van 700km ging dan weer heel makkelijk, het is nog nooit zo rustig geweest op die route en zonder enige file kwamen we in de avond aan in Trelleborg :ok: Segno besloot eerst eens de tuin te verkennen, maar ze was nog niet halverwege haar safari of stond al gekoppeld met Ziggy :LOL: Letterlijk binnen 10 minuten was er een natuurlijke dekking, we waren nog geen uur in Zweden! De dag erna vlotte de dekking alweer zo snel en de dag daarna was het weer tijd om naar huis te gaan. We besloten de honden 's ochtends nog eens bij elkaar te laten, spreid uw winkansen :wink: maar van beide kanten was de interesse beduidend minder. Ze keken nog amper naar elkaar om en Segno draaide steeds snel bij als Ziggy een poging deed. De vruchtbare dagen zijn geweest dus, dachten we. We besloten de auto maar vast in de pakken, maar zodra we ons omdraaiden slaagde Ziggy er toch in en stonden ze weer gekoppeld :mrgreen:

Heel vlotte dekkingen dus, en ook Ziggy zelf heeft een positieve indruk gemaakt :ok: Ik durfde deze reu te gebruiken zonder hem zelf gezien te hebben omdat meerdere vrienden wiens mening ik op vertrouw positief over hem waren. En ze hadden gelijk, het is een enorm stabiele, vriendelijke hond met voldoende werklust maar absoluut zonder dat het neigt naar nervositeit of hyperactief gedrag. We hebben bij zijn eigenaren thuis gelogeerd en Ziggy heeft dus een aantal dagen onder één dak geleefd met een hoogloopse teef én zijn eigen puberzoon, maar zonder ook maar een overtogen woord :wink:

Gister was het 30 dagen na de ovulatie en dus tijd voor de echo, en gelukkig bleek alle moeite niet voor niets. Ze is drachtig! :cheer: We kunnen ons nu echt gaan voorbereiden dus, de ZiggO's worden verwacht rond 12 oktober!

Afbeelding
Voor de Netflix-fans :wink: De Öresundbrön uit de serie The Bridge :mrgreen:

Op de terugweg nog even geshopt. Wel op z'n Duits: met mondkapje op en handschoenen aan :Q:
Afbeelding

Afbeelding
Ziggy en Segno

Afbeelding
Het bleek best een flinke kerel, dat wel :mrgreen:

Afbeelding
Dus hij moest liggen voor het staatsieportret :wink:

Afbeelding
Tussendoor nog even uitwaaien aan het strand, nu we er toch zijn..
Gebruikersavatar
Tenmashi
Zeer actief
Berichten: 1359
Lid geworden op: 15 jun 2013 19:39
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0
Locatie: gem. Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Oooh spannend, wat fijn dat het is gelukt! Benieuwd naar de puppy's!
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door blacky »

heel leuk om te lezen en wat fijn zeg dat alles niet voor niets is geweest. Toller pups zijn dan ook wel heel schattig.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door HillieS »

Leuk en spannend!
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door fenneke »

Mooie kop heeft die reu :I:

Fijn dat het allemaal zo soepel is verlopen. Ben benieuwd naar de pups
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Leuk! Wat een verschil in formaat zeg!

Spannend, ik ben benieuwd wat er uit komt :)
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Persistence »

Gefeliciteerd! Ik begin tollers steeds meer te waarderen om hun werklust, maar verder relaxte houding.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Maeve »

Dank allemaal! :cheer:
Doyaquba schreef:Leuk! Wat een verschil in formaat zeg!

Spannend, ik ben benieuwd wat er uit komt :)
Allemaal zwartneusjes sowieso, Segno bleek homozygoot daarvoor :wink: Qua witaftekeningen wordt het nog wel een verrassing, ze zijn beide de pups met het meeste wit uit een verder vrijwel eenkleurig nest namelijk.
Persistence schreef:Gefeliciteerd! Ik begin tollers steeds meer te waarderen om hun werklust, maar verder relaxte houding.
Tollers zijn ook leuk natuurlijk :mrgreen: Al hebben ze lang niet allemaal die relaxte houding hoor. Het is wel het ideaalbeeld, een hond die moeiteloos schakelt van actief naar passief, maar de één gaat dat makkelijker af dan de ander :wink:
Gebruikersavatar
Sigrid & Atka
Vaste gebruiker
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 sep 2019 17:18
Mijn ras(sen): Een husky
Aantal honden: 1

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Sigrid & Atka »

Gefeliciteerd! En wat een mooie reu :I:
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik had 'm ook niet zo groot ingeschat Fijn dat het allemaal gelukt is!
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Pino01
Zeer actief
Berichten: 2240
Lid geworden op: 17 nov 2013 14:47
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Pino01 »

gefeliciteerd en ik ben heel benieuwd hoe de pups gaan worden.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door sbientje »

Persistence schreef:Gefeliciteerd! Ik begin tollers steeds meer te waarderen om hun werklust, maar verder relaxte houding.
Welke tollers ken jij? Ik vind er maar weinig relaxt :D

Leuk Mnon! Baby segno's! Die combifoto, die reu is 2 keer zo groot haha!
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Jetski »

Oh leuk!
Gefeliciteerd!
Ik hou van het grovere model hond en ik vind de reu echt heel mooi!
Succes met het aftellen.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Persistence »

sbientje schreef:
Persistence schreef:Gefeliciteerd! Ik begin tollers steeds meer te waarderen om hun werklust, maar verder relaxte houding.
Welke tollers ken jij? Ik vind er maar weinig relaxt :D
Haha ik hoor al dat het niet helemaal klopt. Die ik ken zijn hele speciale, namelijk sup-tollers :mrgreen:
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Maeve »

6.5 Week dracht inmiddels! Op de echo hebben we wel gezien dat het geen groot nest wordt, al hebben we niet heel nauwkeurig geteld. Maar Segno is inderdaad nog geen wandelende skippybal :wink: Als je niet beter weet zie je er amper iets van als ze gewoon staat of langs je heen loopt. Zodra ze gaat zitten of liggen komt er wel een puppypens tevoorschijn :mrgreen: Bizzy woog ik braaf elke week van de dracht, maar in deze tijden doe ik ook maar geen onnodige bezoeken aan de dierenartspraktijk met weegschaal, dus tot nu toe één weegmoment gehad eerder deze week. Toen heb ik haar maar op mijn eigen weegschaal gezet en bleek ze sinds de echo (dus in 2 weken tijd ongeveer) 1.5kg aangekomen.

En aan haar conditie is ook niets veranderd. Ze rent nog volop, wil nog volop trainen (dat doen we wel, maar aangepast) en staat nog steeds haar mannetje. Ook met puppypens kan ze andere honden intimideren en ze dwingen hun bal af te staan :hmmm:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hippo
Zeer actief
Berichten: 4240
Lid geworden op: 15 nov 2013 14:50
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Hippo »

Wat een leuk verslag. Niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn tussen een reu en een teef! Ze lijkt inderdaad nog niet zoveel dikker, hoeveel pups denk je dat er in zitten?
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Maeve »

Hippo schreef:Wat een leuk verslag. Niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn tussen een reu en een teef! Ze lijkt inderdaad nog niet zoveel dikker, hoeveel pups denk je dat er in zitten?
Op de echo hebben we er drie geteld. En toen ging alles bewegen :LOL: Dus erg nauwkeurig was dat niet, wie weet zit er nog één verstopt. Maar een tiental zal het niet worden :wink: Wat ik voor mezelf prima vind hoor. Voor de wachtlijst hoop ik wel dat ze nog een verrassing heeft, er zijn wel meer dan 4 gezinnen die al een hele poos wachten op specifiek een pup van Segno..
Gebruikersavatar
Erwina
Zeer actief
Berichten: 6601
Lid geworden op: 03 jan 2003 22:48
Aantal honden: 1
Locatie: Wageningen

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Erwina »

Ik duim mee voor de gezinnen die al een tijd wachten. En dan kunnen wij lekker van de foto's genieten uiteraard :I:
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

je kan je vergissen. ik dacht dat kaya er ook maar 5 zou hebben aangezien ze ook niet echt dik was. maar het werden er toch 9. waar ze ze had gelaten is nu nog een raadsel. nog ff en dan weet je het.
spannend weer.
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Berichten: 13884
Lid geworden op: 06 sep 2002 10:15
Aantal honden: 0

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Ooooh dit belooft weer een heerlijk puppie topic te worden :lol1: :lol1: :lol1: :lol1:
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door Maeve »

Segno doet een eindsprintje! Nog een kleine week moet ze, en tot nu zag je amper aan haar dat ze drachtig is en gedroeg ze zich er ook niet naar, maar da's wel ineens veranderd :) Ineens begon ze uit te dijen en sinds een paar dagen zijn de pups heel actief daar binnen. Dat vindt ze dan weer irritant en ze ligt 's avonds bij me te zuchten en te steunen ;) Oh en ze duwen op haar blaas en veroorzaken gigantische honger. Het klopt wel voor Segnie, wat ze zeggen over die laatste loodjes..

Vandaag maar de werpkist vast opzetten. Verder is alles in huis voor de naderende bevalling!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

spannend, ga je een drukke maar leuke tijd tegemoet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GoldenGizmo
Zeer actief
Berichten: 2054
Lid geworden op: 07 nov 2014 15:23
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Fokken in coronatijd...Tollerpups onderweg :)

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Ik ben wel benieuwd naar je nestje

Is alles goed gegaan? Hoeveel pups heeft Segno gekregen? Heb je foto's?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”