Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overpeinzingen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Overpeinzingen

Ongelezen bericht door veertje »

Al langer speel ik met het idee om eens een nestje te fokken met Tess. Nu ik met werk ook iets flexibeler ben doordat ik ook thuis mag werken, is het idee weer meer beginnen te spelen.
Tess is nu ruim 3jaar, super zachtaardig, houdt van werken zonder er erg druk van te worden (maar dat is deels mijn manier van trainen denk ik), is sociaal naar mens en dier, maar toch ook wel een echte Belg. Gevoelig voor prikkels en een beetje ‘gek’ zoals een Belg dat kan hebben :wink: Fysiek is ze (voor zover bekend) gezond, ze is (onofficieel) geröntgend en rug, heupen en ellebogen waren prima. Ogen zou ik nog laten testen mocht het echt zover komen.

Ik heb verschillende ideeën over wat ik dan zou willen. Een kruising fokken, een tervuerense gebruiken of toch voor een groenendaeler gaan. In het eerste geval zou mijn doel zijn een leuke, veelzijdige sporthond te fokken, eentje die naast sportief ook gewoon gezellig huishond is zonder extreem veeleisend te zijn of lastig is met mensen/andere dieren. Mijn eerste ideeën zijn kelpie en sheltie. Sheltie lijkt mij een mooiere combi voor het oog (niet onbelangrijk haha). Er zit wel wat pit verstopt in die kleine hondjes en ze zijn vrij vocaal. Beide dingen die een Belg ook kan hebben. Dat combineren hoeft geen probleem te zijn, maar ook niet wenselijk voor iedereen. Tess is trouwens helemaal niet vocaal en kan verdomd relaxt zijn voor een Belg. Een kelpie is wat langer gebouwd, iets wat die Belgengenen wel zal verbeteren met hun relatief korte ruggen. Ze zijn werklustig zonder erg vervelend te worden volgens mij. Een beetje koeler in hun hoofd dan het nerveuze van de Belg. Maar misschien heeft iemand nog een andere suggestie?

Een tervuerense lijkt me ook interessant om naar te kijken. Tess heeft zelf een tervuerense vader en groenendaeler moeder, in het buitenland mogen kruisingen tussen groenendaeler en tervuerense gewoon met stamboom. In Nederland niet. Ik moet me nog eens verdiepen hoe ze er hier in staan en of zulke honden dan wel ingezet zouden mogen worden als zijnde soort outcross. Het lijkt mij in ieder geval een goed idee om wat meer diversiteit in de genenpool van de Belgen te krijgen. Ik vind dit zelf denk ik de meest interessante optie.

En dan nog de optie om er gewoon een stamboom groenendaeler op te zetten en alles via het boekje te doen. Iets wat ik wel zou willen en het meest ‘veilig’ voelt, maar aan de andere kant heb ik een beetje weerstand tegen dat via het boekje doen en me voor alles bij de Raad te moeten melden. Ik zou dan wel voornamelijk op karakter (en uiteraard gezondheid) een reu zoeken. Het worden geen voor de show gefokte hondjes dan. Natuurlijk speelt exterieur ook mee, maar ik ga dan niet voor een combi die elkaars minpunten voor een show zou kunnen compenseren. Zou een langere rug verkiezen boven een korte, waar vele showfokkers dat andersom doen.

Nouja, allemaal overpeinzingen dus. Ben erg benieuwd wat jullie denken. En misschien komt het er wel nooit van. Zulke beslissingen kan ik zomaar zolang vooruit schuiven tot het niet meer kan :engel:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door crutz »

Catho schreef:Ik zou sowieso schijt hebben aan of het 'mag' met een Tervuerense of niet hoor, natuurlijk zijn ze hier er weer roomser dan de paus mee. Zulke bewust gefokte honden raak je prima kwijt zonder dat het volgens het boekje moet. Ik wil daarmee niet suggereren dat het 'stom' is om volgens het boekje te gaan hoor, maar ik zou dat echt de minst grote hindernis vinden verder. De Raad is ook maar de Raad met z'n regels en eisen, of je dat voor een nestje als dit "nodig" hebt? Mwheh.
Ik weet alleen niet in hoeverre het nog te doen is een Tervuerense te vinden die niet doorslaat in het nerveuze en een fatsoenlijke rug heeft natuurlijk, ben er al een tijdje uit.

Ik volg wel even, stel het anders nog even uit want dit is veels te verleidelijk :mann:
Een tervuren uit werklijnen is echt wel een stuk minder nerveus.

Omdat Tess deels ook uit tervuren komt vergeet niet als je binnen de Belg blijft te testen op SDCA1 en 2 en CJM

En evt een Groenendaler uit tervuren. Komt niet vaak voor maar soms wel ;)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door maart »

hangt er ook vanaf of je het langhaar wilt houden, want met een kelpie speel je dat wel kwijt natuurlijk. Als het niet van belang is, zou ik eerder voor een mechel gaan (of een werklijn tervueren uit mechel ouders als je toch voor langhaar wil gaan)

sheltie was overigens ook het 1ste wat bij me opkwam moest je voor een x gaan. Neem een zwarte, kun je in beide rassen nog iets gaan betekenen eventueel :lol1:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Persistence »

Nanna schreef:Ik zou haar laten dekken door een Amerikaanse Collie :lol1:
Dat lijken me práchtige pups worden :I:
Vind ik niet zo gek gedacht. Kunnen Groenendaelers ook de MDR-1 afwijking hebben? Zo ja, dan is dat wel iets om zowel met een collie als een sheltie rekening mee te houden.

Vind het leuk om te horen dat je nog steeds met het idee speelt en dat er nu wellicht de mogelijkheid is ook.
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door veertje »

Nanna schreef:Ik zou haar laten dekken door een Amerikaanse Collie :lol1:
Dat lijken me práchtige pups worden :I:

Dat zou inderdaad ook een optie zijn. Ik ken er alleen geen één. Zou niet zo goed weten hoe ik ze qua karakter moet inschatten. Hun Engelse neefjes schrikken me dan een beetje af :oeps:
Catho schreef:Ik zou sowieso schijt hebben aan of het 'mag' met een Tervuerense of niet hoor, natuurlijk zijn ze hier er weer roomser dan de paus mee. Zulke bewust gefokte honden raak je prima kwijt zonder dat het volgens het boekje moet. Ik wil daarmee niet suggereren dat het 'stom' is om volgens het boekje te gaan hoor, maar ik zou dat echt de minst grote hindernis vinden verder. De Raad is ook maar de Raad met z'n regels en eisen, of je dat voor een nestje als dit "nodig" hebt? Mwheh.
Ik weet alleen niet in hoeverre het nog te doen is een Tervuerense te vinden die niet doorslaat in het nerveuze en een fatsoenlijke rug heeft natuurlijk, ben er al een tijdje uit.

Ik volg wel even, stel het anders nog even uit want dit is veels te verleidelijk :mann:
Ik ben iemand die niet graag doet 'wat niet mag' (call me weak :LOL: ), maar bij een tervuerense gebruiken vind ik dat minder erg. Het mag zo'n beetje overal behalve hier, dus bang voor scheve blikken ben ik niet echt.
Denk wel dat het mogelijk is om zo'n reu te vinden, Tess haar vader is er zo eentje en gelukkig heeft ze die genen wat meegekregen :tongue: Heb nog niet echt rondgekeken, maar ik acht het niet onmogelijk haha. Een optie zou werklijn zijn, maar dat vind ik zelf wat te heftig qua karakter.
Hoelang moet ik uitstellen? Ze is net loops geweest, duurt nu weer 9 maanden voor de volgende keer :engel:
crutz schreef:Een tervuren uit werklijnen is echt wel een stuk minder nerveus.

Omdat Tess deels ook uit tervuren komt vergeet niet als je binnen de Belg blijft te testen op SDCA1 en 2 en CJM

En evt een Groenendaler uit tervuren. Komt niet vaak voor maar soms wel ;)
Oh goed om te weten. Zal me daar ook eens in verdiepen.

Groenendaeler uit tervueren is ook zeker een optie ja, die schaar ik dan weer onder volgens het boekje fokken.
maart schreef:hangt er ook vanaf of je het langhaar wilt houden, want met een kelpie speel je dat wel kwijt natuurlijk. Als het niet van belang is, zou ik eerder voor een mechel gaan (of een werklijn tervueren uit mechel ouders als je toch voor langhaar wil gaan)

sheltie was overigens ook het 1ste wat bij me opkwam moest je voor een x gaan. Neem een zwarte, kun je in beide rassen nog iets gaan betekenen eventueel :lol1:
Ik ben wel fan van langhaar ja, dat zou mijn voorkeur hebben, maar is geen must.
Werklijnen vind ik net een slag te heftig voor mezelf (uiteraard blijft er dan eentje :wink: ) en ik vind zelf dat beetje tuttige nerveuze van showlijnen wel leuk :Q: En ja zwarte shelties, mijn zwakte :I:
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

krijg je dan niet een hond met veul te veul haar als ik zie hoe collies tegenwoordig van die plof vachten hebben zou ik zelf overslaan denk ik..
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door veertje »

Persistence schreef:
Nanna schreef:Ik zou haar laten dekken door een Amerikaanse Collie :lol1:
Dat lijken me práchtige pups worden :I:
Vind ik niet zo gek gedacht. Kunnen Groenendaelers ook de MDR-1 afwijking hebben? Zo ja, dan is dat wel iets om zowel met een collie als een sheltie rekening mee te houden.

Vind het leuk om te horen dat je nog steeds met het idee speelt en dat er nu wellicht de mogelijkheid is ook.

Nee, voor zover ik weet hebben ze die niet. Epilepsie is wel een ding bij langhaar belgen, net als maagkanker. Dus dat moet ik sowieso meenemen in mijn overwegingen.

@S@ndr@: Dat zijn de Engelse collies. Maar die vallen sowieso af vanwege hun weinig sportieve karakter :wink:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

En een kelperuaan?
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door natalie »

dagmar88 schreef:En een kelperuaan?
Oh ja, dat is goeie :E:

Verder heb ik weinig in te brengen, ik weet wat betreft gezondheid niets van die rassen. Maar ik vind het een heel leuk topic en over een jaar mag er misschien best een derde hond bij hier :lol1: :wink:
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Pauline »

veertje schreef:Een tervuerense lijkt me ook interessant om naar te kijken. Tess heeft zelf een tervuerense vader en groenendaeler moeder, in het buitenland mogen kruisingen tussen groenendaeler en tervuerense gewoon met stamboom. In Nederland niet. Ik moet me nog eens verdiepen hoe ze er hier in staan en of zulke honden dan wel ingezet zouden mogen worden als zijnde soort outcross. Het lijkt mij in ieder geval een goed idee om wat meer diversiteit in de genenpool van de Belgen te krijgen. Ik vind dit zelf denk ik de meest interessante optie.
Als dat is wat je in eerste instantie het meest aanspreekt, zou ik me gaan verdiepen in de nesten die er in het buitenland al zijn geboren uit dergelijke combi's en of daar een leuke reu uit beschikbaar voor dekking is.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

S@ndr@ schreef:krijg je dan niet een hond met veul te veul haar als ik zie hoe collies tegenwoordig van die plof vachten hebben zou ik zelf overslaan denk ik..

Amerikanen hebben minder vacht hoor ;-)


Afbeelding

en die zijn ook best sportief:



Afbeelding

Suzanne
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Maeve »

Afhankelijk van wat de mogelijkheden zijn binnen de Groenendaeler of de andere Belgische herders zou ik daar voor gaan. Je kunt ook echt wel je eigen ding doen binnen de Raad. Ik fok geen showhonden en heb eigenlijk dezelfde prioriteiten als die jij noemt. Ons verenigingsfokreglement sluit daar prima bij aan, dus daar voldoe ik aan. Al deed ik dat niet, dan betekende dat alsnog dat ik gewoon stambomen bij mijn honden kan krijgen. Ik doe een dek- en nestmelding bij de Raad, zij komen de pups chippen en dat is wat je met ze te maken hebt. Dat is echt te overzien, als je binnen de Groenendaeler een leuke combi kan maken

Mixen met een Tervueren kan ook interessant worden denk ik, en zou ik in jouw geval voor de diversiteit wel overwegen. Zeker nu op de agenda van de Raad staat dat de stamboeken open kunnen. Stel daar komt een goed exemplaar uit, dan zou die in de toekomst wellicht aangekeurd kunnen worden. En die optie is er misschien ook wel met een Mechelaar of Laekense? Al zouden die qua karakter misschien niet direct passen in wat je zoekt, maar qua diversiteit en toch behouden van een zeker type lijkt het me wel interessant :wink:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door maart »

veertje schreef:
maart schreef:hangt er ook vanaf of je het langhaar wilt houden, want met een kelpie speel je dat wel kwijt natuurlijk. Als het niet van belang is, zou ik eerder voor een mechel gaan (of een werklijn tervueren uit mechel ouders als je toch voor langhaar wil gaan)

sheltie was overigens ook het 1ste wat bij me opkwam moest je voor een x gaan. Neem een zwarte, kun je in beide rassen nog iets gaan betekenen eventueel :lol1:
Ik ben wel fan van langhaar ja, dat zou mijn voorkeur hebben, maar is geen must.
Werklijnen vind ik net een slag te heftig voor mezelf (uiteraard blijft er dan eentje :wink: ) en ik vind zelf dat beetje tuttige nerveuze van showlijnen wel leuk :Q: En ja zwarte shelties, mijn zwakte :I:
Bij van de vaardekenshoeve dan mss eens rondkijken, kun je show tervueren uit show mechel gebruiken. Dan heb je al 3 variëteiten van het ras in 1 hond :F:
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door duitse herder »

dagmar88 schreef:En een kelperuaan?
Rally of Mojo!
Of een Perry :mrgreen: erg rustig in huis, buiten lekker actief en zelfstandig. Kan hem nog niet betrappen op neurotisch gedrag; hij is erg koel in zijn kop.

Ik zou zeker als je de mogelijkheid hebt een nestje fokken. Tijdens mijn zoektocht naar een 2e hond viel het mij op hoe weinig geteste leuke huis/werk honden er zijn. Ik wil wel iets weten van de voorgeschiedenis en graag getest. Maar je komt al gauw bij de broodfok uit wil je een leuke hond lijkt wel :schrik:
Kortom ik juich je plan heel erg toe!
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kayltje
Zeer actief
Berichten: 905
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:31
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4
Locatie: Groningen

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Kayltje »

Allemaal goed, maar je wacht nog wel een jaar of 2 toch?
Dan is Maddie 10, Fitz 7, Imp 4, goede leeftijden voor een nieuwe pup.
Langharig valt overheen te komen :Q:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door crutz »

Kayltje schreef:Allemaal goed, maar je wacht nog wel een jaar of 2 toch?
Dan is Maddie 10, Fitz 7, Imp 4, goede leeftijden voor een nieuwe pup.
Langharig valt overheen te komen :Q:
Over 9mnd loops las ik. Plus 4-5 maanden dracht en opgroeien mogen ze over 13-14mnd weg ;)
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door veertje »

dagmar88 schreef:En een kelperuaan?
Ook een optie ja. Wil ik zeker overwegen mocht de keus die kant op gaan.
Pauline schreef:Als dat is wat je in eerste instantie het meest aanspreekt, zou ik me gaan verdiepen in de nesten die er in het buitenland al zijn geboren uit dergelijke combi's en of daar een leuke reu uit beschikbaar voor dekking is.
Hou zeker ook mijn ogen open voor buitenlandse reuen (al dan niet uit een combi van de rassen). Al weet ik niet of ik dan ook het karakter goed kan beoordelen van een afstandje.
Maeve schreef:Afhankelijk van wat de mogelijkheden zijn binnen de Groenendaeler of de andere Belgische herders zou ik daar voor gaan. Je kunt ook echt wel je eigen ding doen binnen de Raad. Ik fok geen showhonden en heb eigenlijk dezelfde prioriteiten als die jij noemt. Ons verenigingsfokreglement sluit daar prima bij aan, dus daar voldoe ik aan. Al deed ik dat niet, dan betekende dat alsnog dat ik gewoon stambomen bij mijn honden kan krijgen. Ik doe een dek- en nestmelding bij de Raad, zij komen de pups chippen en dat is wat je met ze te maken hebt. Dat is echt te overzien, als je binnen de Groenendaeler een leuke combi kan maken

Mixen met een Tervueren kan ook interessant worden denk ik, en zou ik in jouw geval voor de diversiteit wel overwegen. Zeker nu op de agenda van de Raad staat dat de stamboeken open kunnen. Stel daar komt een goed exemplaar uit, dan zou die in de toekomst wellicht aangekeurd kunnen worden. En die optie is er misschien ook wel met een Mechelaar of Laekense? Al zouden die qua karakter misschien niet direct passen in wat je zoekt, maar qua diversiteit en toch behouden van een zeker type lijkt het me wel interessant :wink:
(Show)mechelaar of laekense vind ik ook zeker wel het overwegen waard. Ik heb alleen geen idee wat het aan vacht gaat geven met een laekense :denken: Ze zijn wel net wat koeler en minder nerveus dan de langharen zoals ik ze ken, dus dat is wel het overwegen waard.
maart schreef:Bij van de vaardekenshoeve dan mss eens rondkijken, kun je show tervueren uit show mechel gebruiken. Dan heb je al 3 variëteiten van het ras in 1 hond :F:
Bedankt voor de tip, natuurlijk meteen even gespiekt. Mooie honden! Ik hou van dat donkere :I:
duitse herder schreef:Rally of Mojo!
Of een Perry :mrgreen: erg rustig in huis, buiten lekker actief en zelfstandig. Kan hem nog niet betrappen op neurotisch gedrag; hij is erg koel in zijn kop.

Ik zou zeker als je de mogelijkheid hebt een nestje fokken. Tijdens mijn zoektocht naar een 2e hond viel het mij op hoe weinig geteste leuke huis/werk honden er zijn. Ik wil wel iets weten van de voorgeschiedenis en graag getest. Maar je komt al gauw bij de broodfok uit wil je een leuke hond lijkt wel :schrik:
Kortom ik juich je plan heel erg toe!
Nee, een border gaat het niet worden ivm het epilepsieverhaal dat daar nog wat erger is dan bij de Belgen. Bij het gebruiken van een echt ander ras, wil ik dat soort risico's dan niet extra opzoeken.

En bedankt voor het toejuichen :mrgreen:
Kayltje schreef:Allemaal goed, maar je wacht nog wel een jaar of 2 toch?
Dan is Maddie 10, Fitz 7, Imp 4, goede leeftijden voor een nieuwe pup.
Langharig valt overheen te komen :Q:
Wat Crutz zegt :engel:
Catho schreef:
veertje schreef: Hoelang moet ik uitstellen? Ze is net loops geweest, duurt nu weer 9 maanden voor de volgende keer :engel:
Ik doe een pup geen Saba aan, en Saba geen pup, dus :engel:

Maar nee zonder gekkigheid, ik wilde niet suggereren dat je zwak met de menigte mee loopt hoor. Ik ben veels te rebels voor dat soort regeltjes en zie dan direct vlekken. Niks mis mee om er wel over te denken over als je het wel volgens 't boekje zou doen en zo te lezen loopt 't met een Tervuerense allemaal wel los. Dat getrut mis ik soms, ik snap wel wat je daarin aantrekt ja.
Hoewel een kruising met sheltie me ook wel lollig lijkt, kleine racemonsters krijg je dan denk ik :mrgreen:
Ik denk dat die nog best eens groot kunnen uitvallen. Tess is maar een kleine teef, ik ken shelties die bijna haar maat halen, zeker qua kg's. Maar Tess haar vader was wel een vrij grote reu, dus als dat een generatie overslaat heb je maxi shelties :LOL:
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door veertje »

Cleva schreef:Ik denk dat een beauceron een mooie toevoeging kan zijn op een belg.
Oh dat lijkt me inderdaad een mooie optie ja. Ik weet niet of het is wat ik zoek, voor mij mag het iets atletischer, maar ik zie wel wat je bedoelt.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Persistence »

crutz schreef:
Kayltje schreef:Allemaal goed, maar je wacht nog wel een jaar of 2 toch?
Dan is Maddie 10, Fitz 7, Imp 4, goede leeftijden voor een nieuwe pup.
Langharig valt overheen te komen :Q:
Over 9mnd loops las ik. Plus 4-5 maanden dracht en opgroeien mogen ze over 13-14mnd weg ;)
Oh, dan is Bella precies 2 jaar en inmiddels keurig opgevoed en wel en woon ik in een huis buiten de stad met tuin. Ja, dan kan er wel een derde bij hoor! :mrgreen:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

duitse herder schreef:
dagmar88 schreef:En een kelperuaan?
Rally of Mojo!

:mrgreen: Ren. Atletische herdertjes, deels bloot.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door crutz »

veertje schreef:
Cleva schreef:Ik denk dat een beauceron een mooie toevoeging kan zijn op een belg.
Oh dat lijkt me inderdaad een mooie optie ja. Ik weet niet of het is wat ik zoek, voor mij mag het iets atletischer, maar ik zie wel wat je bedoelt.
Vrienden in de USA fokken de combinatie mechel beauceron (met als achterliggende gedachte werk karakter en atletisch vermogen van de Beauceron verbeteren en lukt aardig) om later weer terug in te kruisen in de beauceron. Geeft leuke honden qua karakter en bouw.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

veertje schreef:
dagmar88 schreef:En een kelperuaan?
Ook een optie ja. Wil ik zeker overwegen mocht de keus die kant op gaan.
Pauline schreef:Als dat is wat je in eerste instantie het meest aanspreekt, zou ik me gaan verdiepen in de nesten die er in het buitenland al zijn geboren uit dergelijke combi's en of daar een leuke reu uit beschikbaar voor dekking is.
Hou zeker ook mijn ogen open voor buitenlandse reuen (al dan niet uit een combi van de rassen). Al weet ik niet of ik dan ook het karakter goed kan beoordelen van een afstandje.
Maeve schreef:Afhankelijk van wat de mogelijkheden zijn binnen de Groenendaeler of de andere Belgische herders zou ik daar voor gaan. Je kunt ook echt wel je eigen ding doen binnen de Raad. Ik fok geen showhonden en heb eigenlijk dezelfde prioriteiten als die jij noemt. Ons verenigingsfokreglement sluit daar prima bij aan, dus daar voldoe ik aan. Al deed ik dat niet, dan betekende dat alsnog dat ik gewoon stambomen bij mijn honden kan krijgen. Ik doe een dek- en nestmelding bij de Raad, zij komen de pups chippen en dat is wat je met ze te maken hebt. Dat is echt te overzien, als je binnen de Groenendaeler een leuke combi kan maken

Mixen met een Tervueren kan ook interessant worden denk ik, en zou ik in jouw geval voor de diversiteit wel overwegen. Zeker nu op de agenda van de Raad staat dat de stamboeken open kunnen. Stel daar komt een goed exemplaar uit, dan zou die in de toekomst wellicht aangekeurd kunnen worden. En die optie is er misschien ook wel met een Mechelaar of Laekense? Al zouden die qua karakter misschien niet direct passen in wat je zoekt, maar qua diversiteit en toch behouden van een zeker type lijkt het me wel interessant :wink:
(Show)mechelaar of laekense vind ik ook zeker wel het overwegen waard. Ik heb alleen geen idee wat het aan vacht gaat geven met een laekense :denken: Ze zijn wel net wat koeler en minder nerveus dan de langharen zoals ik ze ken, dus dat is wel het overwegen waard.
maart schreef:Bij van de vaardekenshoeve dan mss eens rondkijken, kun je show tervueren uit show mechel gebruiken. Dan heb je al 3 variëteiten van het ras in 1 hond :F:
Bedankt voor de tip, natuurlijk meteen even gespiekt. Mooie honden! Ik hou van dat donkere :I:
duitse herder schreef:Rally of Mojo!
Of een Perry :mrgreen: erg rustig in huis, buiten lekker actief en zelfstandig. Kan hem nog niet betrappen op neurotisch gedrag; hij is erg koel in zijn kop.

Ik zou zeker als je de mogelijkheid hebt een nestje fokken. Tijdens mijn zoektocht naar een 2e hond viel het mij op hoe weinig geteste leuke huis/werk honden er zijn. Ik wil wel iets weten van de voorgeschiedenis en graag getest. Maar je komt al gauw bij de broodfok uit wil je een leuke hond lijkt wel :schrik:
Kortom ik juich je plan heel erg toe!
Nee, een border gaat het niet worden ivm het epilepsieverhaal dat daar nog wat erger is dan bij de Belgen. Bij het gebruiken van een echt ander ras, wil ik dat soort risico's dan niet extra opzoeken.

En bedankt voor het toejuichen :mrgreen:
Kayltje schreef:Allemaal goed, maar je wacht nog wel een jaar of 2 toch?
Dan is Maddie 10, Fitz 7, Imp 4, goede leeftijden voor een nieuwe pup.
Langharig valt overheen te komen :Q:
Wat Crutz zegt :engel:
Catho schreef:
veertje schreef: Hoelang moet ik uitstellen? Ze is net loops geweest, duurt nu weer 9 maanden voor de volgende keer :engel:
Ik doe een pup geen Saba aan, en Saba geen pup, dus :engel:

Maar nee zonder gekkigheid, ik wilde niet suggereren dat je zwak met de menigte mee loopt hoor. Ik ben veels te rebels voor dat soort regeltjes en zie dan direct vlekken. Niks mis mee om er wel over te denken over als je het wel volgens 't boekje zou doen en zo te lezen loopt 't met een Tervuerense allemaal wel los. Dat getrut mis ik soms, ik snap wel wat je daarin aantrekt ja.
Hoewel een kruising met sheltie me ook wel lollig lijkt, kleine racemonsters krijg je dan denk ik :mrgreen:
Ik denk dat die nog best eens groot kunnen uitvallen. Tess is maar een kleine teef, ik ken shelties die bijna haar maat halen, zeker qua kg's. Maar Tess haar vader was wel een vrij grote reu, dus als dat een generatie overslaat heb je maxi shelties :LOL:
Oh.. sheltie.. ook in de aanbieding ;-)




Afbeelding

Suzanne
Gebruikersavatar
Nevache
Zeer actief
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 aug 2019 10:18
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5
Locatie: Twente

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Nevache »

Wat leuk!!
Als je het binnen de langharige Belgen zoekt: ik weet nog wel een leuke, jonge, grote, grijze Tervuerense heer :lol1: :lol1:
Maar bedenk wel, dat er nauwelijks nog lijnen zijn waarin géén maagkanker voorkomt...
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door -Saskia- »

dagmar88 schreef: :mrgreen: Ren. Atletische herdertjes, deels bloot.
Jaaa! Dat zou ik moeilijk kunnen weerstaan :I:
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

crutz schreef:
veertje schreef:
Cleva schreef:Ik denk dat een beauceron een mooie toevoeging kan zijn op een belg.
Oh dat lijkt me inderdaad een mooie optie ja. Ik weet niet of het is wat ik zoek, voor mij mag het iets atletischer, maar ik zie wel wat je bedoelt.
Vrienden in de USA fokken de combinatie mechel beauceron (met als achterliggende gedachte werk karakter en atletisch vermogen van de Beauceron verbeteren en lukt aardig) om later weer terug in te kruisen in de beauceron. Geeft leuke honden qua karakter en bouw.
Ohw daar zou ik zo voor op de lijst gaan staan, zou een geweldig leuke zijn :lol1: top idee
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door fenneke »

Als Baloe zijn karakter goed was geweest had ik hem aangeboden :engel:
Zijn moeder is een tervuren .

Maar hij is zo'n schijterd dat is niet te doen :mrgreen: . Wel enorm lief :I:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bonnie F
Zeer actief
Berichten: 10310
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:46
Aantal honden: 1

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Cleva schreef:Ik denk dat een beauceron een mooie toevoeging kan zijn op een belg.
Oh, tering. Maak me gek! Ik teken spontaan in.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Gebruikersavatar
Kayltje
Zeer actief
Berichten: 905
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:31
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4
Locatie: Groningen

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Kayltje »

Beauceron zie ik ook wel zitten :I:
Maar we mogen ook eigen reuen inbrengen zie ik nu?
Ik heb nog wel een leuke mislukte laeken, als je binnen de Belg wilt blijven. Beetje dom, wel lief :Q:
crutz schreef:
Kayltje schreef:Allemaal goed, maar je wacht nog wel een jaar of 2 toch?
Dan is Maddie 10, Fitz 7, Imp 4, goede leeftijden voor een nieuwe pup.
Langharig valt overheen te komen :Q:
Over 9mnd loops las ik. Plus 4-5 maanden dracht en opgroeien mogen ze over 13-14mnd weg ;)
Ach, 9, 6 en 3 is eigenlijk nog beter. Netjes oplopend.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Friesenfransman

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Of een hele gezellige sportieve zesjarige fransman :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door veertje »

Heb zondag eens geïnformeerd naar hoe het in Nederland zat met het gebruiken van een tervueren op een groenendaeler, maar dat mag dus inderdaad niet volgens de boekjes. Werd mij aangeraden om een homozygoot groenendaeler te gebruiken (die dus geen tervueren geeft). Nou verbaasde me dat natuurlijk niet zo :wink: maar de gedachte erachter vond ik op zich wel goed. Tess heeft door haar tervueren vader aan die kant een interessante verse lijn voor groenendaelers en omdat haar moeder een Hongaarse teef is, is dat ook een lijn die in Nederland vrij nieuw is. Dat idee past dan wel weer bij de gedachte om Tess te gebruiken en iets toe te voegen aan het ras. Door het gebruiken van een tervueren heb je kans op veel tervueren in het nest natuurlijk en dat zou voor de groenendaeler als ras dan weer weinig toegevoegde waarde hebben.

Nog veel om over na te denken.
Ik ga me sowieso ook eens even verdiepen in die kleurvererving, want daar snap ik steeds minder van :tongue:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”