Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overpeinzingen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door crutz »

S@ndr@ schreef:
crutz schreef:
veertje schreef:
Cleva schreef:Ik denk dat een beauceron een mooie toevoeging kan zijn op een belg.
Oh dat lijkt me inderdaad een mooie optie ja. Ik weet niet of het is wat ik zoek, voor mij mag het iets atletischer, maar ik zie wel wat je bedoelt.
Vrienden in de USA fokken de combinatie mechel beauceron (met als achterliggende gedachte werk karakter en atletisch vermogen van de Beauceron verbeteren en lukt aardig) om later weer terug in te kruisen in de beauceron. Geeft leuke honden qua karakter en bouw.
Ohw daar zou ik zo voor op de lijst gaan staan, zou een geweldig leuke zijn :lol1: top idee
Is de fokker waar ik qua mechel mee samenwerk. Ze komen ook geregeld naar Europa dus het kan zomaar ;)
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door crutz »

veertje schreef:Heb zondag eens geïnformeerd naar hoe het in Nederland zat met het gebruiken van een tervueren op een groenendaeler, maar dat mag dus inderdaad niet volgens de boekjes. Werd mij aangeraden om een homozygoot groenendaeler te gebruiken (die dus geen tervueren geeft). Nou verbaasde me dat natuurlijk niet zo :wink: maar de gedachte erachter vond ik op zich wel goed. Tess heeft door haar tervueren vader aan die kant een interessante verse lijn voor groenendaelers en omdat haar moeder een Hongaarse teef is, is dat ook een lijn die in Nederland vrij nieuw is. Dat idee past dan wel weer bij de gedachte om Tess te gebruiken en iets toe te voegen aan het ras. Door het gebruiken van een tervueren heb je kans op veel tervueren in het nest natuurlijk en dat zou voor de groenendaeler als ras dan weer weinig toegevoegde waarde hebben.

Nog veel om over na te denken.
Ik ga me sowieso ook eens even verdiepen in die kleurvererving, want daar snap ik steeds minder van :tongue:
Om het makkelijk te houden.
Bij de Belg is doorgaans zwart dominant, MAAR recessief zwart bestaat ook ;)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Weet je eigenlijk of Tess dominant zwart is of recessief?
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Lothian »

Een IJslander! Geeft wat extra stabiele relaxedheid en vrolijkheid en je behoudt de mooie halflange vacht. Tess verbetert de IJslander dan weer met wat extra elegantie en werkwilligheid. Samen geven ze sowieso sociale, functioneel gebouwde pups met mooie prikoren en lieve amandelvormige oogjes.

Dan natuurlijk niet de grofste reu kiezen maar volgens mij worden het enige pups.
Laatst gewijzigd door Lothian op 18 aug 2020 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou haar laten Embarken denk ik :ok: Dan heb je haar genetische diversiteit in beeld én weet je of ze dominant of recessief zwart is. En nog heel veel meer.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door crutz »

Maeve schreef:Ik zou haar laten Embarken denk ik :ok: Dan heb je haar genetische diversiteit in beeld én weet je of ze dominant of recessief zwart is. En nog heel veel meer.
En SDCA1 en 2 zitten ook in embark. CJM Jesse nog niet.
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door veertje »

Volgens mij is ze dominant zwart, maar dat durf ik nog niet 100% zeker te zeggen.

Ik ben me hier even doorheen aan het werken https://marajuyo.nl/kleurvererving/.

Zal eens kijken naar de Embark test.
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Pauline »

veertje schreef:Tess heeft door haar tervueren vader aan die kant een interessante verse lijn voor groenendaelers en omdat haar moeder een Hongaarse teef is, is dat ook een lijn die in Nederland vrij nieuw is. Dat idee past dan wel weer bij de gedachte om Tess te gebruiken en iets toe te voegen aan het ras.
Ik zou gewoon bij het begin beginnen en me eerst eens nader verdiepen in de Groenendaeler. Hoe zit het rasbestand in elkaar en wat is de positie van jouw hond daarin. Blijkbaar is zij zelf dus al een welkome aanvulling in de populatie.

Iets heel elementairs om te doen is de stamboekinschrijvingen doornemen (dat kan via internet, die staan hier http://stamboek.houdenvanhonden.nl/Stamboek/Prod ) en noteren van welke nesten weinig of niets gebruikt is. Zijn daar reuen bij die qua stamboom verenigbaar zijn met jouw teef, dan ga je daar eens nader naar kijken.

Heeft het ras een archief waar je terecht kunt voor studie? Heeft de club een fokkerijcommissie die met je mee kan denken? Nadeel van fokkerijcommissies is wel dat die vaak niet verder kijken dan honden die aan het fokreglement voldoen. Maar alle informatie is sowieso meegenomen.

Wat betreft honden in het buitenland, je woont in Noord-Limburg dus een deel van Duitsland en van België is niet zo ver weg. Als daar een geschikte reu mocht wonen kun je er van te voren eens heen om te kijken.

Je hebt nog lekker de tijd om je voor te bereiden, maak er gebruik van :wink:
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Zamunda »

Leuk dat je er zo mee bezig bent en leuk om mee te lezen.

veertje schreef:
Cleva schreef:Ik denk dat een beauceron een mooie toevoeging kan zijn op een belg.
Oh dat lijkt me inderdaad een mooie optie ja. Ik weet niet of het is wat ik zoek, voor mij mag het iets atletischer, maar ik zie wel wat je bedoelt.
Hm, atletisch... Ravi :mrgreen: !
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door Machie »

Vera, je kent ylona toch? Ik zou haar vragen wat zij zou doen. Haar vertrouw ik ongeveer blind als het gaat om de langhaar Belgen :)
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Overpeinzingen

Ongelezen bericht door veertje »

Machie schreef:Vera, je kent ylona toch? Ik zou haar vragen wat zij zou doen. Haar vertrouw ik ongeveer blind als het gaat om de langhaar Belgen :)

Ken ik zeker, ik train tegenwoordig bij Ylona :wink: Had bij haar al een balletje opgegooid. Van haar kwam de tip met uitleg over de homozygoot groenendaeler.

@Zamunda: Haha veel atletischer zijn ze er niet nee :tongue:

@pauline: Ben ook zeker van plan om een fokkerij commissie of andere fokkers te vragen als het een groenendaeler/Tervuren gaat worden. Kan alleen maar gebruik maken van hun kennis.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”