Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Raya

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Als alles zoals gepland loopt zal ik ergens in 2021 een nestje verwachten van Raya.

Raya is een choco merle kruising.
Moeder is een stamboom working klepie en vader een choco merle kruising (stamboom bleu merle australian shepherd en stamboom Appenzeller sennenhond) Beide ouders zijn volledig gerontgent en getest op de erfelijke ziektes die er voor komen in dat ras.

Raya is een van mijn dienst honden, ze zoekt op illegalen die in trailers klimmen en heeft er in de korte tijd dat ze dit doet al een paar keer beet gehad.
Het is een super lieve sociale hond die heel goed luisterd zonder training, van pup af los loopt en niet naar andere honden loopt tenzij het een leuk speelmaatje is die eerst op haar af komt.

Ook is ze niet geluid gevoelig zoals veel collie machtigen en loopt ze met de straat omhoog zo de laadklep van de boot op terwijl er zware vrachtwagens worden geladen.
Ook van de draaiende motoren aan boord heeft ze niets en zoekt ze gewoon door.

Verder is Raya altijd blij. Altijd lief en vrolijk en onwijs makkelijk, gaat graag mee op pad maar de hele dag op de bank is ook goed.
Ze staat haar mannetje tussen de herders maar met hele jonge pups speelt ze ook heel lief.

Dit jaar nog wil ik haar laten rontgen op heupen, rug en ellebogen en dan durven we echt te plannen.

Ik heb al een dekreu op het oog maar dat staat zeker nog niet vast.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Raya

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Leuk zeg, Raya klinkt als een wereldhond!!
Wie wordt de vader van het nest?
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Raya

Ongelezen bericht door crutz »

Ze is ook echt LEUK!
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Raya

Ongelezen bericht door Emma »

Het is een knappe verschijning :lol1:
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Johnny Jones schreef:Leuk zeg, Raya klinkt als een wereldhond!!
Wie wordt de vader van het nest?
Zoals het er nu naar uitziet een licht bruine working cocker spaniel.
Hij is al op zn rug gerontgent en over ong. een jaar laat ze hem op ogen, heupen en ellebogen testen.
Maar er staat. of niets vast wie weet kom ik iets leukers tegen in de tussentijd. Als is deze reu ook echt leuk.
En de diensthond narcotica van mijn vriendin.
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Raya

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat een knapperd! Zowel qua uiterlijk als karakter. Leuk dat je een nest van haar gaat fokken als alles goed zit.
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Raya

Ongelezen bericht door Wildflower »

O wat fantastisch! En wat heeft Raya een leuke baan!
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Raya

Ongelezen bericht door Hilde »

Oh :I: Hier word ik hebberig van :F:
Afbeelding
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Raya

Ongelezen bericht door Floortje »

Wat een aparte combinatie. Leuk zeg, ben benieuwd!

Ik vind het een leuke ontwikkeling die kruisingnesten die via het forum te volgen zijn :ok:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Raya

Ongelezen bericht door DeDiana »

Spannend, en prachtige mama in ieder geval! :I:
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Floortje schreef:Wat een aparte combinatie. Leuk zeg, ben benieuwd!

Ik vind het een leuke ontwikkeling die kruisingnesten die via het forum te volgen zijn :ok:
Ik wil vooral met deze combinatie honden fokken die makkelijk met een gemiddeld gezin kunnen meedraaien maar ook zeker geschikt zijn voor het werk wat ik doe dus detectie (narcotica/mensen/explosieven) of een andere sport zoals agility.
Ik wil absoluut geen hypere honden of honden die moeten werken om rustig te kunnen houden thuis.
En vooral stabiel.

De meest drukke pups zullen toch hier blijven om mee te gaan werken of op te leiden voor collega's.
De rest gaat gewoon weg als leuke actieve gezins hond.
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Raya

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Oh... laat ik nou in 2021 een pup willen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Raya

Ongelezen bericht door crutz »

En ik mag ze vast van dichtbij meemaken :cheer: en ook een beetje helpen begeleiden in hun lichaamsbewustzijn voor ze vertrekken :mann:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Raya

Ongelezen bericht door Persistence »

Kaylee# schreef:
Floortje schreef:Wat een aparte combinatie. Leuk zeg, ben benieuwd!

Ik vind het een leuke ontwikkeling die kruisingnesten die via het forum te volgen zijn :ok:
Ik wil vooral met deze combinatie honden fokken die makkelijk met een gemiddeld gezin kunnen meedraaien maar ook zeker geschikt zijn voor het werk wat ik doe dus detectie (narcotica/mensen/explosieven) of een andere sport zoals agility.
Ik wil absoluut geen hypere honden of honden die moeten werken om rustig te kunnen houden thuis.
En vooral stabiel.

De meest drukke pups zullen toch hier blijven om mee te gaan werken of op te leiden voor collega's.
De rest gaat gewoon weg als leuke actieve gezins hond.
Raya is prachtig om te zien, helemaal mijn smaak. :I:

En geen kritiek hoor, maar een working cocker is toch best wel intensief (althans, dat vertelden een aantal eigenaren me onlangs). Zouden uit een kruising niet juist werkhondjes komen, omdat Raya ook half working kelpie is?
Ik vraag me wat voor oren eruit zouden komen ook :mrgreen:

Ga je plannen zeker volgen, interessant!
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

crutz schreef:En ik mag ze vast van dichtbij meemaken :cheer: en ook een beetje helpen begeleiden in hun lichaamsbewustzijn voor ze vertrekken :mann:
:wink: Gaat vast goed komen.
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Persistence schreef:
Kaylee# schreef:
Floortje schreef:Wat een aparte combinatie. Leuk zeg, ben benieuwd!

Ik vind het een leuke ontwikkeling die kruisingnesten die via het forum te volgen zijn :ok:
Ik wil vooral met deze combinatie honden fokken die makkelijk met een gemiddeld gezin kunnen meedraaien maar ook zeker geschikt zijn voor het werk wat ik doe dus detectie (narcotica/mensen/explosieven) of een andere sport zoals agility.
Ik wil absoluut geen hypere honden of honden die moeten werken om rustig te kunnen houden thuis.
En vooral stabiel.

De meest drukke pups zullen toch hier blijven om mee te gaan werken of op te leiden voor collega's.
De rest gaat gewoon weg als leuke actieve gezins hond.
Raya is prachtig om te zien, helemaal mijn smaak. :I:

En geen kritiek hoor, maar een working cocker is toch best wel intensief (althans, dat vertelden een aantal eigenaren me onlangs). Zouden uit een kruising niet juist werkhondjes komen, omdat Raya ook half working kelpie is?
Ik vraag me wat voor oren eruit zouden komen ook :mrgreen:

Ga je plannen zeker volgen, interessant!
Ja en nee, Raya is onwijs rustig zeker voor een "werkhond" en haar broers en zussen uit twee nesten ook.
De cocker is naast 2x per week narcotica werk en training van een uur, ook gewoon een rustige huishoud al heeft hij in zijn stamboom alleen maar honden die voor de jacht en detectie gebruikt worden.

En de uitschieters (echte drukke pups) blijven toch of gaan naar collega's.
Ik ben dus niet bang op allemaal honden die "moeten" werken en hoop juist dat ze in het werk iets meer pit krijgen dan Raya.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Raya

Ongelezen bericht door Floortje »

Kaylee# schreef:
Floortje schreef:Wat een aparte combinatie. Leuk zeg, ben benieuwd!

Ik vind het een leuke ontwikkeling die kruisingnesten die via het forum te volgen zijn :ok:
Ik wil vooral met deze combinatie honden fokken die makkelijk met een gemiddeld gezin kunnen meedraaien maar ook zeker geschikt zijn voor het werk wat ik doe dus detectie (narcotica/mensen/explosieven) of een andere sport zoals agility.
Ik wil absoluut geen hypere honden of honden die moeten werken om rustig te kunnen houden thuis.
En vooral stabiel.

De meest drukke pups zullen toch hier blijven om mee te gaan werken of op te leiden voor collega's.
De rest gaat gewoon weg als leuke actieve gezins hond.
Perfect uitgangspunt. Je hebt toch niet zo veel werkhonden nodig en ze zullen er ook niet allemaal geschikt voor zijn. Dan is het ideaal dat de overigen gewoon als gezinshond kunnen functioneren. Anders zit je straks met zeven heel specifieke honden die je nergens kwijt kunt.
Vraagje: (ik ben er helemaal niet in thuis) Heeft een working cocker niet al alle eigenschappen in zich om een goede detectiehond te worden? Wat voegt een kelpie(mix) toe?

Ik ben ook heel benieuwd naar het uiterlijk, het zullen vast knapperds worden.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Raya

Ongelezen bericht door laeken »

Wat een prachtige hond heb je. Jammer dat je er geen herder x labrador op zet. Dan blijf je in dit type. Dat zeg ik puur omdat ik je hond mooi vind. Met de cocker komen er vast nog steeds geweldige pups uit natuurlijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Raya

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mooie hond!!
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Floortje schreef:
Kaylee# schreef:
Floortje schreef:Wat een aparte combinatie. Leuk zeg, ben benieuwd!

Ik vind het een leuke ontwikkeling die kruisingnesten die via het forum te volgen zijn :ok:
Ik wil vooral met deze combinatie honden fokken die makkelijk met een gemiddeld gezin kunnen meedraaien maar ook zeker geschikt zijn voor het werk wat ik doe dus detectie (narcotica/mensen/explosieven) of een andere sport zoals agility.
Ik wil absoluut geen hypere honden of honden die moeten werken om rustig te kunnen houden thuis.
En vooral stabiel.

De meest drukke pups zullen toch hier blijven om mee te gaan werken of op te leiden voor collega's.
De rest gaat gewoon weg als leuke actieve gezins hond.
Perfect uitgangspunt. Je hebt toch niet zo veel werkhonden nodig en ze zullen er ook niet allemaal geschikt voor zijn. Dan is het ideaal dat de overigen gewoon als gezinshond kunnen functioneren. Anders zit je straks met zeven heel specifieke honden die je nergens kwijt kunt.
Vraagje: (ik ben er helemaal niet in thuis) Heeft een working cocker niet al alle eigenschappen in zich om een goede detectiehond te worden? Wat voegt een kelpie(mix) toe?

Ik ben ook heel benieuwd naar het uiterlijk, het zullen vast knapperds worden.
Omdat een working cocker te klein is om trailers af te zoeken en met bv cargo afzoeken moeten de honden 120cm kunnen afzoeken. Maar de werkdrift en karakter is wel ideaal.
En ja het oog wil ook wat en ik vind merle gewoon mooi en het makkelijke van Raya erbij denk ik dat ze leuk matchen.
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

laeken schreef:Wat een prachtige hond heb je. Jammer dat je er geen herder x labrador op zet. Dan blijf je in dit type. Dat zeg ik puur omdat ik je hond mooi vind. Met de cocker komen er vast nog steeds geweldige pups uit natuurlijk.
Omdat ik die niet ken.
En ze vaak niet getest zijn gezien de erfelijke afwijkingen die in beide rassen voorkomen vond ik dat risico te groot.
Ik heb wel gekeken naar de fieldtrail labrador maar de gene die ik heb aangesproken willen niet meewerken aan een kruising nest.

Ik heb ook aan een herder gedacht en zelf ook geschikte mechelse zitten maar ik ben bang dat dat te veel karakter word en daarbij ivm uiterlijk willen ze voor het afzoeken van mensen niet graag meer herders gebruiken of iets met prikoren.
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Vandaag Raya laten rontgen op heupen en ellebogen.
Het is altijd stressen van te voren maar gelukkig heeft ze hele mooie strake heupen en ook haar ellebogen zijn helemaal goed.
Wij zijn dus blij!
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Raya

Ongelezen bericht door Emma »

Dat is goed nieuws inderdaad :ok:
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Raya

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Goed nieuws dus, hartstikke fijn
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Ik ben toch ook heel erg gecharmeerd van de field trail labrador (zwart) en twijfel nu tussen die als dekreu gebruiken of de working cocker spaniel (licht bruin)
Gelukkig hebben we nog even om te kiezen want makkelijk is het niet.

Hier nog wat foto's van Raya.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Raya

Ongelezen bericht door pioenroos »

Doe je ze allebei als vader :wink:

Gaaf hoor, ik zou zo een pup willen als vader de cocker is. Nu alleen nog niet, mijn huidige honden zijn 9 en 10 en ik wil geen 3 honden :wink:
Maar als ik toe ben aan mijn volgende hond hoop ik maar dat ik een nestje als dit kan vinden: Gezondheid voorop en een karakter dat fijn is als huis/wandelhond maar waar je ook heerlijk mee kan trainen. (Mantrailen in mijn geval)
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Raya

Ongelezen bericht door maart »

Ik zeg beide gebruiken :cheer:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Raya

Ongelezen bericht door Persistence »

Ben erg benieuwd waar de keuze op gaat vallen. Staat de eigenaar van de lab er nu wel voor open?
Voor wanneer heb je het nestje gepland?
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Raya

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Persistence schreef:Ben erg benieuwd waar de keuze op gaat vallen. Staat de eigenaar van de lab er nu wel voor open?
Voor wanneer heb je het nestje gepland?
Nog geen lab eigenaar gevonden maar ik ken" er een paar in de speur en via via in de jacht wereld.
Nog niets concreets.

Raya is echt heel Chill voor een werlhond, daarom neig ik erg naar de cocker, maar de lab heeft ook wel weer wat mbt uiterlijk naast de werkdrift.

Het nestje zal pas op zn vroegst in 2021 geboren worden.
Vanwegen de corona heb ik al twee nesten herders verschoven naar het najaar en als die pups weg zijn is Raya pas aan de beurt.
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Raya

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Met spaniël lijk me leuk
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”