Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoek je een goed gefokte kruising?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door veertje »

Na een paar dagen Crufts kijken, kreeg ik het idee dat ze (in ieder geval voor de sport) in Engeland meer bezig lijken te zijn met kruisingen dan hier. Kwamen best wat leuke agilityhondjes voorbij en bij de flyball was het ook veelal lurcher.
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door Wildflower »

Ben er gisteren ook lid van geworden. Voor de toekomst zeker interessant.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door Floortje »

Leuk.
Ik was al lid van Outcross Nederland en Bewust Kruisen.

Tiba loopt op haar eindje, dus we kijken voorzichtig rond.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Gaat het over gewoon leuk/goed kruisen of over outcross? Het is me al eens opgevallen dat outcross fokkers hun neus ophalen voor een kruising, terwijl ze die zelf ook fokken..
Ondertussen droom ik ervan om Nova ooit door een Schipperke te laten dekken :mann:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door maart »

De mijne wordt ingezet bij een leuk teefje. Mix border collie/whippet/border terrier/staffordshire bull terrier.
Ben benieuwd naar de pups.

Zijn bijdrage is al geleverd :engel: maar vermoedelijk stellen ze het nog even uit, teefje dat ze er voor op oog hadden, bleek bij jaarlijkse oogkeuring niet helemaal zuiver meer te zijn, dus die halen ze uit de fok. En het alternatief zou ook haar eerste nest zijn, dus vermoedelijk gaan ze eerst even de natuurlijke manier proberen, zodat van beide geweten is dat de natuurlijke manier zeker ook mogelijk is.
Laura84
Zeer actief
Berichten: 6252
Lid geworden op: 14 jul 2011 15:51
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Locatie: noord holland
Contacteer:

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door Laura84 »

Er zit best een verschil tussen het fokken van een kruising en een outcross hond, outcross honden worden gebruikt om de genenbasis van de rashond te verbreden, waar een compleet plan van aanpak achter zit wat uitgedacht is voor de komende 20 jaar. Een kruising is een hond die, zonder monitoren van een rasvereniging gefokt wordt, al dan niet met gezondheidstesten.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door Bello123 »

Laura84 schreef:Er zit best een verschil tussen het fokken van een kruising en een outcross hond, outcross honden worden gebruikt om de genenbasis van de rashond te verbreden, waar een compleet plan van aanpak achter zit wat uitgedacht is voor de komende 20 jaar. Een kruising is een hond die, zonder monitoren van een rasvereniging gefokt wordt, al dan niet met gezondheidstesten.
Inderdaad. Een wetterhounoutcrosspup via de rasvereniging NVSW zou ik bijvoorbeeld best willen kopen, een kruising die gewoon om een leuke kruising te fokken is gefokt, niet.
Het zou mij niets verbazen als de broodfok hier ook op in gaat springen, door de kruisingen als outcross te verkopen. Als ze er al niet op ingesprongen zijn natuurlijk.
Mij maakt het niet uit wat iemand fokt, als je maar zorgvuldig fokt, al hou ik het wel bij de outcross via een rasvereniging.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door malinois »

Bello123 schreef:
Laura84 schreef:Er zit best een verschil tussen het fokken van een kruising en een outcross hond, outcross honden worden gebruikt om de genenbasis van de rashond te verbreden, waar een compleet plan van aanpak achter zit wat uitgedacht is voor de komende 20 jaar. Een kruising is een hond die, zonder monitoren van een rasvereniging gefokt wordt, al dan niet met gezondheidstesten.
Inderdaad. Een wetterhounoutcrosspup via de rasvereniging NVSW zou ik bijvoorbeeld best willen kopen, een kruising die gewoon om een leuke kruising te fokken is gefokt, niet.
Het zou mij niets verbazen als de broodfok hier ook op in gaat springen, door de kruisingen als outcross te verkopen. Als ze er al niet op ingesprongen zijn natuurlijk.
Mij maakt het niet uit wat iemand fokt, als je maar zorgvuldig fokt, al hou ik het wel bij de outcross via een rasvereniging.
Wat kun je zelf niet zonder rasvereniging?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Kruimel53 schreef:
Bello123 schreef:
Laura84 schreef:Er zit best een verschil tussen het fokken van een kruising en een outcross hond, outcross honden worden gebruikt om de genenbasis van de rashond te verbreden, waar een compleet plan van aanpak achter zit wat uitgedacht is voor de komende 20 jaar. Een kruising is een hond die, zonder monitoren van een rasvereniging gefokt wordt, al dan niet met gezondheidstesten.
Inderdaad. Een wetterhounoutcrosspup via de rasvereniging NVSW zou ik bijvoorbeeld best willen kopen, een kruising die gewoon om een leuke kruising te fokken is gefokt, niet.
Het zou mij niets verbazen als de broodfok hier ook op in gaat springen, door de kruisingen als outcross te verkopen. Als ze er al niet op ingesprongen zijn natuurlijk.
Mij maakt het niet uit wat iemand fokt, als je maar zorgvuldig fokt, al hou ik het wel bij de outcross via een rasvereniging.
Dat kan natuurlijk gewoon exact dezelfde kruising zijn hoor. Dezelfde ouderdieren. Alleen met of zonder een stempeltje.
Dat inderdaad! Ooit kruiste ik mijn mooie Haflingermerrie met een paint.. er werd door sommigen schande van gesproken! Maar inmiddels is er voor exact deze kruising in Amerika een stamboek opgericht (voor de liefhebber http://www.nash2006.com/main.htm).
Ik heb toch echt exact dezelfde hoor! Overigens is het echt de allerallerleukste pony geworden die je kan bedenken, daar kan geen stamboekpapier tegenop.
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Zoek je een goed gefokte kruising?

Ongelezen bericht door Bello123 »

Natuurlijk kunnen kruisingen ook zorgvuldig gefokt worden, een rasvereniging is niet zaligmakend. Beweer ik ook nergens overigens. Dat mijn voorkeur uitgaat naar een outcross via een rasvereniging is gewoon een kwestie van smaak. Al is dat lang niet bij alle rassen mogelijk, maar dat komt vanzelf hopelijk wel.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”