Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Panni

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Panni

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Fotogravinnetje schreef:Er komt dus nog steeds met regelmaat vers bloed de populatie in en er wordt ook verder mee gefokt (wat in het verleden bij 'teleurstellende resultaten' in de eerste generatie regelmatig dus NIET gebeurde... :( )
Wat werd dan verstaan onder teleurstellend?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tamara/Bayko schreef:
Fotogravinnetje schreef:Er komt dus nog steeds met regelmaat vers bloed de populatie in en er wordt ook verder mee gefokt (wat in het verleden bij 'teleurstellende resultaten' in de eerste generatie regelmatig dus NIET gebeurde... :( )
Wat werd dan verstaan onder teleurstellend?
"Te weinig type" (vaak iets groter dan gewenst), golf in de vacht, pluizige vacht, foute vachtkleur (bruin, sable, black & tan komen het vaakste voor in dergelijke gevallen), te weinig bevedering. Maar je moet eigenlijk nooit naar het uiterlijk van de eerste generatie kijken. En ook niet alleen de mooiste uit een nest gebruiken en de rest niet (wat helaas ook vaker gebeurd is, niet alleen bij de eerste generatie na nieuwkomers).
Nou ja, er is ook ooit een reu afgekeurd omdat hij een te korte staart had (verkorting van maximaal 5 cm boven de sprong is toegestaan, volgens de keurmeester was het 5 cm en dus volgens de toenmalige FAC een ontoelaatbaar korte staart) en te grof gebouwd (wat fors van bone volgens de keurmeester). Saillant detail is dat op dezelfde pagina in de markiesjespost het belang van het zo groot mogelijk houden van de genenpool benadrukt wordt en dat het daardoor gerechtvaardigd is om ook minder mooie dieren in te zetten.
Gelukkig is deze reu intussen nog eens gekeurd, blijkt z'n staart 3,5 cm boven de sprong te komen en is z'n bone niet té grof, dus is hij ingezet. In april wordt dat nest gekeurd. Vorig jaar kregen de nakomelingen allemaal een veelbelovend op de clubmatch, dit jaar deed er maar 1 van mee en die kreeg een zeer goed: mooi fijn gebouwd, maar wat groot (denk dat hij inderdaad iets boven de 40 cm zal zijn) en staart veel te vrolijk gedragen (nog erger dan Gait, zag ik...)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Cleva schreef:
Fotogravinnetje schreef:Je moet er inderdaad al mee beginnen voordat je problemen begint te zien.

Waarom eigenlijk niet gewoon omdat het kan?
Iedereen heeft altijd zo de mond vol van rasverbetering. Heb je een keer de kans om echt iets toe te voegen en dan willen ze ineens niet.
Diskwalificerend dom.
Dat sluit wat ik zeg toch niet uit? Wat je toch vaak nog hoort, is dat het bij 'ons ras' (welk ras dat dan ook moge zijn) niet nodig is, want 'we' hebben nog geen echte problemen. Daarvan zeg ik: je moet er mee beginnen voordat je überhaupt problemen begint te zien. Dus ja, liever eerder dan later. Begin er maar alvast mee bij de Jack Russells (om een ras te noemen dat nu nog heel gezond heet te zijn en waar echt nog geen outcross zou hoeven plaatsvinden), want je moet er niet pas mee beginnen als de eerste problemen zich beginnen aan te dienen, je moet die problemen vóór blijven
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Panni

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tot er op de ALV gestemd is kan ik er niet anders naar kijken dan "we zijn er echt mee bezig" keer 8934.
Ik durf best wat in te zetten op een afwijzing.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
Cleva schreef:
Pendrag schreef:Totdat je het op de totale populatie ziet. Dan stelt het toch veel te weinig voor?

Veel te weinig.
Het zou een hele sector moeten zijn. Met tien-jarenplannen, een lunchbudget van 200.000 piek per jaar en vaste activa die in de miljoenen lopen.
Net zoals bij de gevestigde kynologie.

Het zou een totale omwenteling moeten zijn. Met andere mensen die het gaan doen want nieuwe bezems vegen schoon.
Niets ten nadele van de gevestigde orde maar je voelt op je klompen aan dat dat een anker wordt. Dat is een bij voorbaat verloren race tegen de klok.
Overigens hebben ze al aangegeven niet mee te willen doen anders waren ze er inmiddels wel mee bezig. :wink: Niet aan blijven trekken.
Niet iedereen hoeft meteen een ander ras op zijn teef te zetten. Het is ook belangrijk dat een populatie voorlopig grotendeels raszuiver blijft. Dat kan de gevestigde gilorde dan voor de rekening nemen. Dan zijn er een aantal voorlopers die wel modern gaan fokken. Als de F3 weer argens op liekt wil de gevestigde orde die denk ik best gebruiken, zeker nadat in die roestige hersenen is doorgedrongen dat die een pak gezonder zijn.
Honden fokken moet je willen. Je kunt maar niet opeens een heel pak nieuwe fokkers opentrekken.
Ik hoor her en der dat de wil om het anders te doen er al best is.
Geloof je dat echt dat die gevestigde orde die wil gebruiken? Als ik op die fb pagina lees dan zie ik daar veel fokkers compleet in de ankers gaan als je over lookalikes of bastaards hebt want kruisingen willen ze t niet eens noemen. Al t boomloze is bastaard te min om genoemd te worden. Die gaan in lengte van jaren nooit een hond gebruiken waar een kruising in zit. Die zijn zo eng stellig in hun raszuiverheid. Al was t de laatste reu dan zouden ze t ras nog liever laten uitsterven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door truusje »

Ben benieuwd wat het nest je gaat geven.
Afbeelding

So Sweet :I:
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Panni

Ongelezen bericht door Bello123 »

dagmar88 schreef:Tot er op de ALV gestemd is kan ik er niet anders naar kijken dan "we zijn er echt mee bezig" keer 8934.
Ik durf best wat in te zetten op een afwijzing.
Ik denk dat de uitkomst een stuk beperkter zal zijn, dan nu voorgesteld. In lukraak aankeuren zie ik ook niet veel nut. Ook omdat je niet weet wat er bij een willekeurig aangekeurde hond uit gaat komen. Dat risico zullen weinig rashondenfokkers durven te nemen, denk ik. Honden uit een bewuste kruising zoals straks de pups van Panni, zullen veel sneller gebruikt worden om mee verder te fokken.
Gebruikersavatar
Bonnie F
Zeer actief
Berichten: 10310
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:46
Aantal honden: 1

Re: Panni

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
En zo zijn er wel meer hf-ers met gematigde wensen in een bepaalde richting. Klein, koorden, werkertjes, etc zonder een uitgesproken ras te willen.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Sandra&co

Re: Panni

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Bonnie F schreef:Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
Zijn we toch mee bezig? :lol1: Sofi vorig jaar, Panni dit jaar (misschien Mira ook), dan Sofi weer in 2021. Ik vind het een leuke tendens.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Panni

Ongelezen bericht door natalie »

Bonnie F schreef:Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
En zo zijn er wel meer hf-ers met gematigde wensen in een bepaalde richting. Klein, koorden, werkertjes, etc zonder een uitgesproken ras te willen.
Klopt inderdaad voor mij ook. Ik had al een goed beeld van het type hond dat bij ons zou passen, maar ik kon er geen ras bij vinden waar ik echt volledig van overtuigd was. Toen Abel maar in huis genomen :LOL:
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Panni

Ongelezen bericht door Domor »

Zowel met Ninthe als Noa was ik van plan om één of meerdere kruisingsnesten te fokken. Fysiek wel goedgekeurd, maar uiteindelijk vanwege karakter toch niet doorgezet. Ik vind het leuk dat tegenwoordig de sfeer er zeker meer voor openstaat hier.
Gebruikersavatar
Pumi
Zeer actief
Berichten: 1481
Lid geworden op: 09 mei 2007 12:51
Locatie: Wijnjewoude Frl
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door Pumi »

Nanna schreef:Ik heb plannen om volgend jaar Panni te laten dekken. Niet door een Puli, that ship has sailed.
waarschijnlijk heb ik iets gemist, maar waarom geen puli reu?

binnen de Pyreneese herder heb je hetzelfde, Raad accepteert geen poil long x face rase, terwijl dit in het buitenland wel veel gedaan wordt. Wil er komend jaar graag puppy bij, maar veel interessante combi's zijn dus lang x kort haar en dan bestaat de kans dat de Raad de import pedigree niet accepteert en ik dus een heel dure bastaard gekocht heb. Nu vind ik lang haar ook echt mooier, dus ga toch maar voor een zuivere combi.
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door sirene »

Pumi schreef:
Nanna schreef:Ik heb plannen om volgend jaar Panni te laten dekken. Niet door een Puli, that ship has sailed.
waarschijnlijk heb ik iets gemist, maar waarom geen puli reu?

binnen de Pyreneese herder heb je hetzelfde, Raad accepteert geen poil long x face rase, terwijl dit in het buitenland wel veel gedaan wordt. Wil er komend jaar graag puppy bij, maar veel interessante combi's zijn dus lang x kort haar en dan bestaat de kans dat de Raad de import pedigree niet accepteert en ik dus een heel dure bastaard gekocht heb. Nu vind ik lang haar ook echt mooier, dus ga toch maar voor een zuivere combi.
De RvB is verplicht om stambomen uit FCI landen gewoon te accepteren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
ceciel
Zeer actief
Berichten: 2097
Lid geworden op: 13 apr 2006 19:48

Re: Panni

Ongelezen bericht door ceciel »

Pumi schreef:
Nanna schreef:Ik heb plannen om volgend jaar Panni te laten dekken. Niet door een Puli, that ship has sailed.
waarschijnlijk heb ik iets gemist, maar waarom geen puli reu?

binnen de Pyreneese herder heb je hetzelfde, Raad accepteert geen poil long x face rase, terwijl dit in het buitenland wel veel gedaan wordt. Wil er komend jaar graag puppy bij, maar veel interessante combi's zijn dus lang x kort haar en dan bestaat de kans dat de Raad de import pedigree niet accepteert en ik dus een heel dure bastaard gekocht heb. Nu vind ik lang haar ook echt mooier, dus ga toch maar voor een zuivere combi.
Maar wat is er dan mis met een (dure) bastaard als de combinatie oké is en er een langhaar voor je bij zit?
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Panni

Ongelezen bericht door blacky »

Sandra&co schreef:
Bonnie F schreef:Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
Zijn we toch mee bezig? :lol1: Sofi vorig jaar, Panni dit jaar (misschien Mira ook), dan Sofi weer in 2021. Ik vind het een leuke tendens.
En dan alleen kruising hondjes? Hoewel ik met mijn hondje ook mijn best doe een goed doordachte gezonde combi te maken?
Ik vind het soms wel een beetje teveel de verkeerde kant op gaan. En zie zeker ook in kruising nestjes combinaties gemaakt worden uitsluitend voor het uiterlijk en de verkoop waarde en echt niet voor de gezondheid van de toekomstige pup.
Daar is niets mis mee hoor als je de gezondheid van wat je fokt maar altijd leidend laat zijn. Ik doe dat immers ook, ik kijk ook naar de mooiste en gezondste combi.
Maar wees eerlijk bij kruisingen is dat vaak ook niet het geval net als dit bij sommige stamboomfokkers niet het geval is.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Panni

Ongelezen bericht door blacky »

Nanna schreef:Ik doe het niet om ‘leuke kruisinkjes’ te fokken. Ik kan voor Panni geen gekleurde reu vinden die geen familie van haar is. Dus dan maar even een pakketje verse genen ophalen in een ander ras. Een dochter van Panni wil ik dan weer wel door een Puli laten dekken.
Dat gaat dan uiteraard helemaal stamboomloos maar inmiddels ben ik zo ver dat ik voor dat papiertje alle belangstelling heb verloren.
Dat begreep ik wel hoor, dat had ze zeer goed uitgelegd. Zelf snap ik ook niet waarom over outcross zo moeilijk wordt gedaan. En zoals je ook al aangaf als je outcross toepast moeten er ook mensen zijn die raszuiver fokken anders valt een ras ook uit elkaar.
Afbeelding
gevni havanezers
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Panni

Ongelezen bericht door laeken »

blacky schreef:
Sandra&co schreef:
Bonnie F schreef:Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
Zijn we toch mee bezig? :lol1: Sofi vorig jaar, Panni dit jaar (misschien Mira ook), dan Sofi weer in 2021. Ik vind het een leuke tendens.
En dan alleen kruising hondjes? Hoewel ik met mijn hondje ook mijn best doe een goed doordachte gezonde combi te maken?
Ik vind het soms wel een beetje teveel de verkeerde kant op gaan. En zie zeker ook in kruising nestjes combinaties gemaakt worden uitsluitend voor het uiterlijk en de verkoop waarde en echt niet voor de gezondheid van de toekomstige pup.
Daar is niets mis mee hoor als je de gezondheid van wat je fokt maar altijd leidend laat zijn. Ik doe dat immers ook, ik kijk ook naar de mooiste en gezondste combi.
Maar wees eerlijk bij kruisingen is dat vaak ook niet het geval net als dit bij sommige stamboomfokkers niet het geval is.
Het voordeel van een bewust gefokte kruising is in elk geval dat ze niet omvallen met 5 omdat ze kanker hebben, of andere inteelt gerelateerde enge problemen. Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit of de ouders getest zijn als het om kruisingen gaat. Ik koop ook een kruising foxterrier x whippet zonder een van de ouders gezien te hebben of hun testen. Dat terwijl ik nooit meer een rashond van heel wat rassen durf te kopen met duizend testen en een stamboom van hier tot ginder. Ik weet dat waar de stamboom stopt waarschijnlijk de inteelt en ellende duidelijk wordt. Niet voor niets staan er meer steeds 6 generaties op. Daarvoor is alles weer precies hetzelfde waarschijnlijk en ik wil geen inteelthond. Ik heb iets tegen inteelt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
*Esther
Zeer actief
Berichten: 11753
Lid geworden op: 30 okt 2008 13:07
Aantal honden: 3
Locatie: ede

Re: Panni

Ongelezen bericht door *Esther »

Sandra&co schreef:
Bonnie F schreef:Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
Zijn we toch mee bezig? :lol1: Sofi vorig jaar, Panni dit jaar (misschien Mira ook), dan Sofi weer in 2021. Ik vind het een leuke tendens.
Mijn Polar is er ook 1 he! Lagotto x Portugese Waterhond. 1 van de 10. En de allerliefste!
Gebruikersavatar
Bonnie F
Zeer actief
Berichten: 10310
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:46
Aantal honden: 1

Re: Panni

Ongelezen bericht door Bonnie F »

@Leaken. Ik vind die inteelt zo ranzig. Ik kan ook niet begrijpen dat mensen dat niet - net zoals ik- zien als de bron van alle ellende. Het keert zich altijd tegen je. Het verzwakt. Altijd. Punt. Klaar.
Ik neem dus geen rashond meer. Ik ben er klaar mee.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door sbientje »

Mickie schreef:Het plan is om genotypering (zoals Embark of MyDogDNA) te gebruiken om de verwantschap van de look-alikes met de stamboompopulatie in kaart te brengen. Ik ben benieuwd hoe ze dat in het vat willen gieten. Ik roep al járen dat uitgebreide DNA-profilering de toekomst van de hondenfokkerij is. Voor mij kan het niet snel genoeg ingevoerd worden.
Ik had begrepen dat de Raad zich terug had getrokken uit precies dit project van de universiteit van Utrecht?
Sandra&co

Re: Panni

Ongelezen bericht door Sandra&co »

blacky schreef:
Sandra&co schreef:
Bonnie F schreef:Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
Zijn we toch mee bezig? :lol1: Sofi vorig jaar, Panni dit jaar (misschien Mira ook), dan Sofi weer in 2021. Ik vind het een leuke tendens.
En dan alleen kruising hondjes? Hoewel ik met mijn hondje ook mijn best doe een goed doordachte gezonde combi te maken?
Ik vind het soms wel een beetje teveel de verkeerde kant op gaan. En zie zeker ook in kruising nestjes combinaties gemaakt worden uitsluitend voor het uiterlijk en de verkoop waarde en echt niet voor de gezondheid van de toekomstige pup.
Daar is niets mis mee hoor als je de gezondheid van wat je fokt maar altijd leidend laat zijn. Ik doe dat immers ook, ik kijk ook naar de mooiste en gezondste combi.
Maar wees eerlijk bij kruisingen is dat vaak ook niet het geval net als dit bij sommige stamboomfokkers niet het geval is.
Als je even goed leest, reageer ik op het bericht dat ik quote. En dat ging over rasloze hondjes :19: Je hoeft je niet gelijk op je raspik getrapt voelen zodra het over kruisingen gaat.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Panni

Ongelezen bericht door blacky »

laeken schreef:
blacky schreef:
Sandra&co schreef:
Bonnie F schreef:Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
Zijn we toch mee bezig? :lol1: Sofi vorig jaar, Panni dit jaar (misschien Mira ook), dan Sofi weer in 2021. Ik vind het een leuke tendens.
En dan alleen kruising hondjes? Hoewel ik met mijn hondje ook mijn best doe een goed doordachte gezonde combi te maken?
Ik vind het soms wel een beetje teveel de verkeerde kant op gaan. En zie zeker ook in kruising nestjes combinaties gemaakt worden uitsluitend voor het uiterlijk en de verkoop waarde en echt niet voor de gezondheid van de toekomstige pup.
Daar is niets mis mee hoor als je de gezondheid van wat je fokt maar altijd leidend laat zijn. Ik doe dat immers ook, ik kijk ook naar de mooiste en gezondste combi.
Maar wees eerlijk bij kruisingen is dat vaak ook niet het geval net als dit bij sommige stamboomfokkers niet het geval is.
Het voordeel van een bewust gefokte kruising is in elk geval dat ze niet omvallen met 5 omdat ze kanker hebben, of andere inteelt gerelateerde enge problemen. Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit of de ouders getest zijn als het om kruisingen gaat. Ik koop ook een kruising foxterrier x whippet zonder een van de ouders gezien te hebben of hun testen. Dat terwijl ik nooit meer een rashond van heel wat rassen durf te kopen met duizend testen en een stamboom van hier tot ginder. Ik weet dat waar de stamboom stopt waarschijnlijk de inteelt en ellende duidelijk wordt. Niet voor niets staan er meer steeds 6 generaties op. Daarvoor is alles weer precies hetzelfde waarschijnlijk en ik wil geen inteelthond. Ik heb iets tegen inteelt.
Ik heb een ras waarbij de meeste hondjes met gemak de 15 jaar halen en niet omvallen van de kanker. Waarom moet dat er altijd bij gehaald worden? Er zijn ook heel gezonde rashonden waar de fokkers erg bezig zijn om die ook gezond te houden.
Het stuit mij eerlijk gezegd een beetje tegen de borst dat er maar gelijk geroepen wordt bij rashonden dat ze dus wel snel zullen omvallen van de kanker.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Panni

Ongelezen bericht door blacky »

Sandra&co schreef:
blacky schreef:
Sandra&co schreef:
Bonnie F schreef:Ik denk dat we maar een hf-fokkerij moeten beginnen. Ik wil na Zappa die nu ruim 11 is, natuurlijk een andere hond. Geen rashond. Gewoon een niet te klein, niet te veel haar hondje.
Zijn we toch mee bezig? :lol1: Sofi vorig jaar, Panni dit jaar (misschien Mira ook), dan Sofi weer in 2021. Ik vind het een leuke tendens.
En dan alleen kruising hondjes? Hoewel ik met mijn hondje ook mijn best doe een goed doordachte gezonde combi te maken?
Ik vind het soms wel een beetje teveel de verkeerde kant op gaan. En zie zeker ook in kruising nestjes combinaties gemaakt worden uitsluitend voor het uiterlijk en de verkoop waarde en echt niet voor de gezondheid van de toekomstige pup.
Daar is niets mis mee hoor als je de gezondheid van wat je fokt maar altijd leidend laat zijn. Ik doe dat immers ook, ik kijk ook naar de mooiste en gezondste combi.
Maar wees eerlijk bij kruisingen is dat vaak ook niet het geval net als dit bij sommige stamboomfokkers niet het geval is.
Als je even goed leest, reageer ik op het bericht dat ik quote. En dat ging over rasloze hondjes :19: Je hoeft je niet gelijk op je raspik getrapt voelen zodra het over kruisingen gaat.
nou,nou, raspik nog wel. Dit is dus precies wat ik bedoelde.
Ik heb niets maar dan ook niets tegen kuisingen. Heb er zelf ook een gehad waar we 14 jaar lang een pracht hond aan hebben gehad.
Dat ik nu een heel leuk, lief en gezond rashondje heb waar ik erg graag pups bij zou willen van het zelfde ras maakt mij dus iemand met een raspik schiet mij dan maar lek.
Afbeelding
gevni havanezers
Sandra&co

Re: Panni

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik heb het nérgens over jou of je ras gehad. Dus waarom je dit nou persoonlijk zit te maken ontgaat me. Persoonlijk vind ik Havanezers erg leuk om te zien en als ik oud ben en het ras dan nog niet vernaggeld is (hoop doet leven...), zie ik mezelf er nog best 1 kopen. Dus ik denk dat je je verontwaardiging beter op iemand anders kan richten of zo.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Panni

Ongelezen bericht door blacky »

Cleva schreef:
blacky schreef: En zie zeker ook in kruising nestjes combinaties gemaakt worden uitsluitend voor het uiterlijk en de verkoop waarde en echt niet voor de gezondheid van de toekomstige pup.
Daar is niets mis mee hoor als je de gezondheid van wat je fokt maar altijd leidend laat zijn.
Als het om de verkoopwaarde gaat vind ik er eigenlijk wel iets mis mee.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je een nest honden iets meegeeft alleenmaar omdat je dan per saldo 300 piek meer overhoudt. Of 3000 wat dat aangaat.
Als je zo op de centen bent kun je beter pythons of wedstrijdduiven gaan fokken.
Ik doe dat immers ook, ik kijk ook naar de mooiste en gezondste combi.
Maar wees eerlijk bij kruisingen is dat vaak ook niet het geval net als dit bij sommige stamboomfokkers niet het geval is.
Ik zou niet weten waar ik eerlijk over moet zijn. Kruisingfok is geen sector met overeenkomsten.
Heb ik iets met iemand die haar labrador per ongeluk door de hond van de buren laat dekken te maken? Alleen maar omdat de pups niet raszuiver zijn?
Overigens vind ik het ook helemaal geen kwestie van rasfok versus kruisingfok want die kruisingen kan ik alleen maar fokken als er fokwaardige rashonden zijn.

Ik vind niets mis met een bewuste gebruikskruising. Sterker nog, ik vind dat persoonlijk fijnere, betere honden.
Stamboomloze, onherleidbare honden kruisen zoun ik zelf niet doen. Daar zie ik het nu niet van maar van het zoveelste nestje binnen een stamboek zie ik het nu ook niet.
Maar goed, anderen zien het nut van een nest lurchers die je net zo goed uit spanje kunt halen niet.
En whippetkruising is met het blote oog amper te onderscheiden van zo'n la linea-kneus.

Iedereen fokt vanuit zijn eigen overtuiging en die hoef je niet te verdedigen. Behalve dus als het gaat om het verdienen van een paar honderd piek. Dat vind ik wel echt armoedig.
Nou hier ben ik het dus helemaal mee eens. Zo hoor je over het fokken van honden te denken. Wat je dan ook fokt.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door crutz »

Kells schreef: Wat is een bewust gefokte kruising? Heb je dan inzicht over meer dan 5 generaties en de eventuele problemen qua gezondheid? Ik denk het niet. Er is wel veel mis binnen rasverenigingen en niet zozeer met rashonden. Mijn eerste Ier leed aan 2 erfelijke aandoeningen en de r.v. had dat kunnen weten/heeft het zelfs geweten. Ze schoffelen het simpelweg onder het tapijt. Openheid van zaken is wel een dingetje, wat zeg ik? Het is een ding! Uit liefde voor het ras ben ik zelf gaan fokken en ik ken de mensen die de eigenaren waren/zijn van de voorouders van mijn honden, tot 4 generaties terug. Alle generaties werden gezond oud.
Bij de geplande nesten Panni en Mira wel waarbij beide ouders stamboom hebben en bij in elk geval bij Mira Embark getest waar zelfs een verwachting van de genetische COI dan bepaald kan worden.
Bij Sofi kan het zomaar zijn dat de combinatie erg kort gefokt is omdat van beide niks bekend is van de afstamming. Voor hetzelfde geld is het broer-zus, vader-dochter, grootvader-kleindochter ;)
Sandra&co

Re: Panni

Ongelezen bericht door Sandra&co »

crutz schreef: Bij Sofi kan het zomaar zijn dat de combinatie erg kort gefokt is omdat van beide niks bekend is van de afstamming. Voor hetzelfde geld is het broer-zus, vader-dochter, grootvader-kleindochter ;)
Wat? :denken:

Nee laat maar. Niet boeiend.
Sandra&co

Re: Panni

Ongelezen bericht door Sandra&co »

:Q:
Ik zie wat jullie proberen, maar ik ga er even niet in mee. Ga het anders maar weer gewoon over Panni hebben, dan wordt dit topic niet verziekt.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door crutz »

Kells schreef:
Sandra&co schreef::Q:
Ik zie wat jullie proberen, maar ik ga er even niet in mee. Ga het anders maar weer gewoon over Panni hebben, dan wordt dit topic niet verziekt.
Ik probeer in ieder geval niks. Het zal mij aan mijn reet roesten wat jij fokt. Het enige wat ik mij afvraag is waarom mensen denken dat kruisingen gezonder zijn. That's it!
En ik reageer op jouw reactie over aantal generaties bekend waarbij de nesten van Mira, Panni en Sofi genoemd worden en die laatste valt in een hele andere categorie dan de eerste 2 in lijn met je reactie over generaties/achtergrond bekend
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Panni

Ongelezen bericht door dagmar88 »

crutz schreef: Bij Sofi kan het zomaar zijn dat de combinatie erg kort gefokt is omdat van beide niks bekend is van de afstamming. Voor hetzelfde geld is het broer-zus, vader-dochter, grootvader-kleindochter ;)
In Sofi zit geen terriër. De dekreu is een terriër.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”