Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Panni

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Re: Panni

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik heb zelf geen idee meer over welke vragen je het hebt, maar je bent je er wel van bewust dat die pups ondertussen al bijna een jaar oud zijn, hè?
Als je over de flos was over mijn manier van communicatie of gebrek aan informatie, dan had je ook gewoon een pb'tje kunnen sturen. Dan konden we dat namelijk misschien als volwassenen bespreken zonder bijgeruis in het topic. Maar ga niet een jaar na dato oude koeien uit de sloot halen omdat dat je lekker uitkomt in een discussie en om je gram nog even lekker te komen halen.
"Ja maar zij zei..."
:neenee:

De ' :roll: '-reactie heb ik trouwens vast en zeker wel eens gegeven in dat topic, aangezien een bepaalde groep mensen continue achter me aan hobbelden of ik wel de juiste 1000 tests heb uitgevoerd. Zelfs per pb kreeg ik berichtjes over de meest obscure tests en de subtiele mededeling dat ik onverantwoord bezig was als ik dat níet deed.

Dus, dit gezegd hebbende ga ik het daar in dit topic niet meer over hebben. Als je wat te bespreken hebt (en dat zal wel want hier zat je kennelijk ook al een jaar op te broeden), dan ga je maar gewoon even een grote meid zijn en een pb sturen.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door sirene »

Ondertussen bij de Irish Red Setter Club...
IERSE SETTER CLUB opgericht 14 november 1915Outcross programma Ierse Setter rood-wit~Ierse Setter Club ~v5.09BIJLAGE 1Aandachtspunten voor de fokkers vanuit de Irish Red & White Setter Club:De Irish Red &White Setter Club is zich ervan bewust dat sommige 'Irish Red Setters FDSB' zijn geïmporteerd uit Amerika en zijn gekruist met Ierse Setters rood in Europa. Dit fokken van de Amerikaanse rode setter wordt door de American Kennel Club en de Irish Kennel Club niet erkend als Ierse Setter rood en de Irish Red Setter Club is absoluut tegen het inzetten van honden met een dergelijke afkomst in de genenpool van de Ierse Setter rood. Men is zich bewust dat in het verleden deze honden zijn gekruist met Engelse setters. In geen geval kan een hond met een dergelijke stamboom worden ingezet in het Outcross programma

Oh hel en verdoemenis! Een engelse setter?! Nee toch zeker?!

Haha! je lacht je haast de dood. Ze gaan de diversiteit verhogen van de Rode Setter door er Rood Witte Setters in te fokken die ergens in 1900 bijna uitgestorven waren en dus teruggefokt zijn met de op één hand te tellen exemplaren die er over waren?
En hoe(lang) gaat dat dan helpen?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door sirene »

Kells schreef: Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, heb je een linkje? Het gaat slecht met de rood-witte setter en niet met de rode.
http://www.iersesetterclub.nl/media/fil ... 20v5_0.pdf
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door sirene »

Kells schreef:
sirene schreef:
Kells schreef: Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, heb je een linkje? Het gaat slecht met de rood-witte setter en niet met de rode.
http://www.iersesetterclub.nl/media/fil ... 20v5_0.pdf
Die info is echt gedateerd. De club gaat al jaren niet meer goed en ik kan dat weten als lid en regioleider.
Wat is er precies gedateerd dan? Wat is er veranderd?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door sirene »

Ik bedoelde meer iets ten gunste van het ras. Mag je wel die zgn afstammelingen van de engelse setter gebruiken in Nl bv?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kells schreef:
Nanna schreef:Stammen de roodwitten dan niet af van de rode setters? Of vice versa.
Ik zou als ik vers bloed zou zoeken heel ergens anders gaan kijken dan in de setterhoek. En dan weer terug. Anders is het imo meer van hetzelfde en niet echt outcross..
Vice versa. Die roodwitten hebben nieuw bloed nodig en dat lukt vrij aardig door bloed in te kruisen van rode setters uit werklijnen. De werklijnen zijn over het algemeen redelijk gezond. Setters uit werklijnen zijn een eis bij het outcrossprogramma bij de rood-witten. Die showlijnen uit de Rode setters voegen niks toe. De gezondheid is niet al te best en het COI is doorgaans hoog. Meer dan 10% over 10 generaties vind ik te hoog.
COI is niet erfelijk, hè. Je kunt een zwaar ingeteeld dier combineren met een onverwant zwaar ingeteeld dier en je hebt een dier zonder inteelt. Daarmee ben je ook in 1 klap alle gezondheidsproblemen veroorzaakt door de inteelt kwijt. De redenering om de showlijnen buiten beschouwing te laten deugt dus niet. De reden zou moeten zijn dat ze geen genetische diversiteit toevoegen aan de werklijnen. Maar gezien het feit dat ze redelijk los van elkaar gefokt worden, zou het een betere toevoeging kunnen zijn dan puur binnen de werklijnen te blijven. Voor echte toevoeging van genetische diversiteit zou je beter een outcross kunnen doen met een hond uit een heel andere genetische hoek, maar ik heb begrepen dat ze dan bang zijn voor verlies van type en werkeigenschappen. Terwijl dat dus helemaal niet nodig is
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door crutz »

Fotogravinnetje schreef:
Kells schreef:
Nanna schreef:Stammen de roodwitten dan niet af van de rode setters? Of vice versa.
Ik zou als ik vers bloed zou zoeken heel ergens anders gaan kijken dan in de setterhoek. En dan weer terug. Anders is het imo meer van hetzelfde en niet echt outcross..
Vice versa. Die roodwitten hebben nieuw bloed nodig en dat lukt vrij aardig door bloed in te kruisen van rode setters uit werklijnen. De werklijnen zijn over het algemeen redelijk gezond. Setters uit werklijnen zijn een eis bij het outcrossprogramma bij de rood-witten. Die showlijnen uit de Rode setters voegen niks toe. De gezondheid is niet al te best en het COI is doorgaans hoog. Meer dan 10% over 10 generaties vind ik te hoog.
COI is niet erfelijk, hè. Je kunt een zwaar ingeteeld dier combineren met een onverwant zwaar ingeteeld dier en je hebt een dier zonder inteelt. Daarmee ben je ook in 1 klap alle gezondheidsproblemen veroorzaakt door de inteelt kwijt. De redenering om de showlijnen buiten beschouwing te laten deugt dus niet. De reden zou moeten zijn dat ze geen genetische diversiteit toevoegen aan de werklijnen. Maar gezien het feit dat ze redelijk los van elkaar gefokt worden, zou het een betere toevoeging kunnen zijn dan puur binnen de werklijnen te blijven. Voor echte toevoeging van genetische diversiteit zou je beter een outcross kunnen doen met een hond uit een heel andere genetische hoek, maar ik heb begrepen dat ze dan bang zijn voor verlies van type en werkeigenschappen. Terwijl dat dus helemaal niet nodig is
“Grappig” hoe vaak dat gedacht wordt. Bij Kiara komen zowel haar vader als oma over moederszijde uit inteelt maar de combinatie zelf is dat verre van.
Toch menen mensen er wat van te moeten zeggen omdat ze veel dezelfde namen in de stamboom zien, maar kijken dan niet aan welke kant vd ouders
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Panni

Ongelezen bericht door veertje »

Verstandig ja. Naast al het bezoek in je huis en de bezoekjes met pups buitenshuis die je nu niet moet willen, zullen ook veel mensen minder geneigd zijn om aan een puppy te beginnen tijdens deze tijden van (financiële) onzekerheid denk ik.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Panni

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik kan je geen ongelijk geven. straks zit je met pups en wordt je ziek, wat dan? dat is mijn grootste vraag en daarom sla ik ook een loopsheid over. jammer dan maar ik moet niet fokken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Panni

Ongelezen bericht door Domor »

Helaas, hoe begrijpelijk ook. Het blijft een rascombinatie die me ontzettend trekt. Maar eigen gezondheid en dekbereidheid van de hond zijn wel twee vereisten.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Panni

Ongelezen bericht door Floortje »

Jammer. Die puptopics op het forum vind ik een leuke ontwikkeling :mrgreen:
Maar geheel begrijpelijk hoor.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Panni

Ongelezen bericht door malinois »

Jammer maar begrijpelijk
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Nakisha
moderator
Berichten: 6027
Lid geworden op: 31 aug 2008 18:17
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Panni

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik vind het verstandig, zeker in deze tijd. De hondenmarkt is een gekkenhuis met hoofdprijzen voor pups, en de grote dump zal straks ook wel komen... in de belgische asiels het al begonnen. Ik zou nu geen pups op deze wereld willen zetten, tenzij ik zeker wist dat ze naar bekenden konden...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”