Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tunnels gekocht, waar moet ik rekening mee houden?

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Tunnels gekocht, waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door natalie »

Oké, beetje 'nerdy' vraag maar ik wil het voor de zekerheid toch even checken.
Ik heb twee pvc tunnels gekocht met een diameter van 80 cm. Eén is 1,5 meter lang en één is 3,0 meter lang. Ik doe geen agility met mijn honden, maar Jip vond de tunnel altijd erg leuk en Abel wil ik er ook vertrouwd mee maken, gewoon om wat leuke oefeningen te doen samen. Mijn inschatting is dat Jip er als een razende doorheen gaat en dat ik hem misschien wat moet afremmen. Abel daarentegen kreeg ik als pup met geen mogelijkheid door een tunnel heen. Hij liep er tijdens de puppycursus altijd omheen. Inmiddels zijn we een jaar verder, maar toch: bij Abel moet ik wat voorzichtig zijn.

Ik heb er drie zandzakken bij besteld en die moet ik dus vullen. Met wat trial and error kan ik er wel achter komen hoe zwaar die zakken moeten zijn, maar misschien zijn daar wel richtlijnen voor? Mijn honden wegen ca. 30 kg. Moet ik de zakken volledig vullen? Om mijn eigen rug te besparen doe ik dat liever niet, maar als dat wel aanbevolen wordt dan volg ik dat advies. En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden of kan ik gewoon beginnen? :)
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Tunnels gekocht, waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door veertje »

Zandzakken moeten (heel) zwaar zijn. Niet goed voor je rug, maar wel veel beter voor de veiligheid van de honden :wink: Daarom verslepen wij ze op training met een kruiwagen.

Let verder op de (weers)omstandigheden. Natte tunnels zijn glad, dus ook wanneer de honden eerst door nat gras moeten en dan door de tunnel, wordt de tunnel van binnen steeds gladder.
Zorg dat de tunnels helemaal uitgetrokken zijn en leg de zakken op het uiteinde. Niet dat er nog een stukje tunnel na de zak uitsteekt.
Geen gekke bochten neerleggen, al zal dat met deze lengtes niet echt lukken.

En als je voor de toekomst wel agility ambities hebt, zou ik Jip niet leren afremmen voor tunnels :wink:
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Tunnels gekocht, waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door natalie »

veertje schreef:Zandzakken moeten (heel) zwaar zijn. Niet goed voor je rug, maar wel veel beter voor de veiligheid van de honden :wink: Daarom verslepen wij ze op training met een kruiwagen.

Let verder op de (weers)omstandigheden. Natte tunnels zijn glad, dus ook wanneer de honden eerst door nat gras moeten en dan door de tunnel, wordt de tunnel van binnen steeds gladder.
Zorg dat de tunnels helemaal uitgetrokken zijn en leg de zakken op het uiteinde. Niet dat er nog een stukje tunnel na de zak uitsteekt.
Geen gekke bochten neerleggen, al zal dat met deze lengtes niet echt lukken.

En als je voor de toekomst wel agility ambities hebt, zou ik Jip niet leren afremmen voor tunnels :wink:
Ah oké, ik vreesde het al :wink:
Dank voor de toelichting!
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Tunnels gekocht, waar moet ik rekening mee houden?

Ongelezen bericht door natalie »

Boutje schreef:
veertje schreef:Zandzakken moeten (heel) zwaar zijn. Niet goed voor je rug, maar wel veel beter voor de veiligheid van de honden :wink: Daarom verslepen wij ze op training met een kruiwagen.

Let verder op de (weers)omstandigheden. Natte tunnels zijn glad, dus ook wanneer de honden eerst door nat gras moeten en dan door de tunnel, wordt de tunnel van binnen steeds gladder.
Zorg dat de tunnels helemaal uitgetrokken zijn en leg de zakken op het uiteinde. Niet dat er nog een stukje tunnel na de zak uitsteekt.
Geen gekke bochten neerleggen, al zal dat met deze lengtes niet echt lukken.

En als je voor de toekomst wel agility ambities hebt, zou ik Jip niet leren afremmen voor tunnels :wink:
Juist. Helemaal mee eens.
Ik heb deze zomer voor de wedstrijd nieuwe zakken gevuld.. per zak (dus in 2 delen) een pak kiezels van 25 kg.
Ik heb een zak zandbakzand van 25 kilo gekocht. Ik had de hoop daar twee zakken mee te kunnen vullen voor de lange tunnel, maar dat was dus te optimistisch. Morgen nog maar een keer naar de Praxis :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”