Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Moderator: moderatorteam

Leonyr
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:10
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland
Contacteer:

Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Leonyr »

Hallo allemaal,

In 2012 begon het allemaal; toen startte ik met onze Mitch bij de beginners. Hoewel we een vliegende start hadden zijn we door omstandigheden nooit verder gegaan dan de debutanten-wedstrijdjes en trappen we nu nog af en toe 1 keer per week lol op het parcours bij de hondenschool.

En toen kwam daar Falco kijken; de zachtaardige charmante Border Collie van kennissen. Van het een kwam het ander: we begonnen met kleine balans oefeningen en uiteindelijk ging hij met Mitch en mij mee op les. Zonder verwachtingen, gewoon lekker rustig aan, begon zijn zelfvertrouwen in het parcours en onze wederzijdse band flink te groeien. Zodanig dat ik voor het allereerst een startlicentie heb aangevraagd! :cheer:

18 november zijn we voor het eerst gestart en ik vond het wel leuk om met deze stap ook een volgtopic op het forum aan te maken, voor wie het leuk vindt om ons te volgen. En daarnaast is het ook voor mijzelf handig om zo een overzicht te hebben van onze vorderingen.

Dit is Falco op onze allereerste onderlinge wedstrijd op de hondenclub :
(Foto's door Walter Sterkenburg fotografie)

Afbeelding
Net uit de paaltjes, die zijn nog lastig...

Afbeelding
Op de voorgrond ligt Mitch

Voor de raakvlakken heb ik de two-on two-off methode gebruikt, dat bood hij uit zichzelf al aan. De wip is zijn favoriete onderdeel, de palen gaan nog lastig en onregelmatig; voor het mooie train ik dat niet voldoende. Falco is ondertussen bijna drie jaar en we zijn nu een jaartje bezig met 1x per week op de hondenschool te trainen, daarvoor deed ik balansoefeningen thuis. Ik heb nog een hoop te leren. Zo mag ik soms echt duidelijker zijn in mijn gebaren / ga ik er te snel vanuit dat hij wel weet wat ik bedoel. En soms vertrouw ik hem niet genoeg waardoor ik twijfel bij een hindernis en dan stopt hij direct. Honden zijn echt fantastische leermeesters en ik vind het waanzinnig dat ik de kans krijg om deze volgende stap met Falco te maken...

Hier een filmpje van onze laatste training afgelopen vrijdag:


En ook wel geinig om het verschil te laten zien, dit is Mitch, waar het allemaal mee begon maar waarmee ik nu nog maar sporadisch loop.


Ik hou jullie graag op de hoogte van hoe onze lessen zich voortzetten!
Laatst gewijzigd door Leonyr op 18 nov 2018 20:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door sirene »

Hé wat leuk, ik herken je van de laatste dogsurvival :cheer:

Veel plezier met Falco met agility. Agility is héél verslavend!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Leonyr
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:10
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Leonyr »

sirene schreef:Hé wat leuk, ik herken je van de laatste dogsurvival :cheer:

Veel plezier met Falco met agility. Agility is héél verslavend!

Ah, wat leuk zeg!

Ja, ik doe het al een tijdje 'passief'; op de hondenschool met af en toe een uitje naar debutanten wedstrijdjes, maar nu wordt het voor het 'echie'. Ben heel benieuwd hoe dat gaat!
Leonyr
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:10
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Leonyr »

Eerste officiële wedstrijd is achter de rug. Uiteindelijk erg tevreden met het verloop. Het eerste parcours (jumping) waren we allebei flink hyper en ging het op de eerste paar sprongen al fout; een disk. Het tweede parcours was ik rustiger, maar vond ik het nog lastig om Falco in deze nieuwe situatie goed te begeleiden. Het derde parcours ging een stuk beter. Helaas een fout op het raakvlak, bij de paaltjes en later een weigering. Maar het geheel verliep al een stuk beter, dus met een goed gevoel af kunnen sluiten. Sowieso hebben we enorm van de dag genoten. Falco kan tussendoor ook zo heerlijk in de chill-modus zakken... Hij kan dan heerlijk languit dutten.

Het eerste parcours, de jumping. Het opnemen is twee sprongen na de start begonnen, maar toen hadden we al een disk. :wink:


En het laatste parcours. De snelheid is er nu echt uit, maar Falco loopt hem alsnog heel netjes uit!


Voor de volgende keer wil ik consequenter zijn naar Falco toe (ik was niet altijd even helder in mijn communicatie) en meer motiveren (was nu nog erg voorzichtig). Voor de volgende wedstrijd (8 december) wil ik voornamelijk trainen op het lopen van snelle lijnen en het correct nemen van de paaltjes. En dan zien we wel hoe het gaat!
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Eilfy »

Leuk, dan heb ik je zien lopen vanochtend!

In het kader van dit is ongevraagd advies maar ik wil het je wel mee geven: Falco timed behoorlijk voor de sprongen. Dat wil zeggen dat het hem zichtbaar moeite kost om de 60cm te halen terwijl dat op basis van zijn grootte en bouw niet logisch is. Dit kan meerdere oorzaken hebben maar de 2 meest voorkomende zijn 1) een blokkade meestal in de rug; 2) onvoldoende sprongtechniek

Ik zou hem in ieder geval even na laten kijken door een dierfysio of osteopaat. Als daar niks uit komt, weet je zeker dat hij zonder fysieke beperkingen weer lekker met je kan trainen :ok:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Leonyr
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:10
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Leonyr »

Eilfy schreef:Leuk, dan heb ik je zien lopen vanochtend!

In het kader van dit is ongevraagd advies maar ik wil het je wel mee geven: Falco timed behoorlijk voor de sprongen. Dat wil zeggen dat het hem zichtbaar moeite kost om de 60cm te halen terwijl dat op basis van zijn grootte en bouw niet logisch is. Dit kan meerdere oorzaken hebben maar de 2 meest voorkomende zijn 1) een blokkade meestal in de rug; 2) onvoldoende sprongtechniek

Ik zou hem in ieder geval even na laten kijken door een dierfysio of osteopaat. Als daar niks uit komt, weet je zeker dat hij zonder fysieke beperkingen weer lekker met je kan trainen :ok:
Hi, ah tof! Mag ik vragen met wie jij bent gestart? Vind het leuk om combinaties een beetje te kunnen onthouden.

Dank voor je feedback! Nakijken kan sowieso geen kwaad voor een hond die in de sport loopt, ik zal het eens voorleggen, maar ben het met je eens dat het goed is om periodiek je hond te laten checken. Je weet maar nooit of er iets dwars zit.
Gevoelsmatig gok ik echter dat het eerder bij het tweede punt ligt. We hebben namelijk tot voor kort nog niet op 60cm getraind, omdat ik pas recent besloot om hem toch in te schrijven. Toen ik dat bij de hondenschool kenbaar maakte hebben ze me meteen begeleid in het opbouwen naar de juiste hoogte maar feitelijk heeft hij nog maar heel weinig meters gemaakt op de 60cm. Hij is altijd gewend geweest om lager te springen. Dat werkt ook weer in op het feit dat Falco van zichzelf een erg onzekere hond is. Hij wilt het heel graag goed doen, maar twijfelt snel en veel en veroorzaakt al snel een wat 'teruggetrokken' sprongtechniek.

Zeker iets om naar te kijken en om mee te nemen in onze trainingen!
Laatst gewijzigd door Leonyr op 19 nov 2018 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Machie »

He dan liepen we in dezelfde klasse :)
Ik sluit me bij Hanneke aan dat ik wel aan de slag zou gaan met zijn sprongtechniek als hij medisch helemaal in orde is :)
Leonyr
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:10
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Leonyr »

Machie schreef:He dan liepen we in dezelfde klasse :)
Ik sluit me bij Hanneke aan dat ik wel aan de slag zou gaan met zijn sprongtechniek als hij medisch helemaal in orde is :)
Inderdaad, ik heb je zien lopen! Niet lastig te onthouden als je een van de weinige bent zonder Border Collie, haha.
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Eilfy »

Leonyr schreef: Hi, ah tof! Mag ik vragen met wie jij bent gestart? Vind het leuk om combinaties een beetje te kunnen onthouden.

Dank voor je feedback! Nakijken kan sowieso geen kwaad voor een hond die in de sport loopt, ik zal het eens voorleggen, maar ben het met je eens dat het goed is om periodiek je hond te laten checken. Je weet maar nooit of er iets dwars zit.
Gevoelsmatig gok ik echter dat het eerder bij het tweede punt ligt. We hebben namelijk tot voor kort nog niet op 60cm getraind, omdat ik pas recent besloot om hem toch in te schrijven. Toen ik dat bij de hondenschool kenbaar maakte hebben ze me meteen begeleid in het opbouwen naar de juiste hoogte maar feitelijk heeft hij nog maar heel weinig meters gemaakt op de 60cm. Hij is altijd gewend geweest om lager te springen. Dat werkt ook weer in op het feit dat Falco van zichzelf een erg onzekere hond is. Hij wilt het heel graag goed doen, maar twijfelt snel en veel en veroorzaakt al snel een wat 'teruggetrokken' sprongtechniek.

Zeker iets om naar te kijken en om mee te nemen in onze trainingen!
Ik liep in de middag en mijn eerste rondje was om 14:40 dus ik denk dat jullie toen alweer thuis waren :-) Maar ik loop met Kenji, een border collie (hoe verrassend :mrgreen: ) in de 3e graad en ik hoop volgend jaar met Djalu, mijn jongste, in de 1e graad te gaan starten

Ik zou dan echt los sprongtechniek gaan doen, zoek eens op Susan Salo Jumping Grids, daar vindt je veel informatie. Goed springen is belangrijk, niet alleen voor de gezondheid van de hond maar ook omdat de sprong het meest voorkomende toestel is en als je hond straks zover komt dat je ook outjes etc. moet gaan doen, moet hij goed weten wat hij moet doen met z'n lijf. Dus het loont echt om daarin te investeren :ok:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Leonyr
Vaste gebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:10
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Leonyr »

Eilfy schreef:
Leonyr schreef: Hi, ah tof! Mag ik vragen met wie jij bent gestart? Vind het leuk om combinaties een beetje te kunnen onthouden.

Dank voor je feedback! Nakijken kan sowieso geen kwaad voor een hond die in de sport loopt, ik zal het eens voorleggen, maar ben het met je eens dat het goed is om periodiek je hond te laten checken. Je weet maar nooit of er iets dwars zit.
Gevoelsmatig gok ik echter dat het eerder bij het tweede punt ligt. We hebben namelijk tot voor kort nog niet op 60cm getraind, omdat ik pas recent besloot om hem toch in te schrijven. Toen ik dat bij de hondenschool kenbaar maakte hebben ze me meteen begeleid in het opbouwen naar de juiste hoogte maar feitelijk heeft hij nog maar heel weinig meters gemaakt op de 60cm. Hij is altijd gewend geweest om lager te springen. Dat werkt ook weer in op het feit dat Falco van zichzelf een erg onzekere hond is. Hij wilt het heel graag goed doen, maar twijfelt snel en veel en veroorzaakt al snel een wat 'teruggetrokken' sprongtechniek.

Zeker iets om naar te kijken en om mee te nemen in onze trainingen!
Ik liep in de middag en mijn eerste rondje was om 14:40 dus ik denk dat jullie toen alweer thuis waren :-) Maar ik loop met Kenji, een border collie (hoe verrassend :mrgreen: ) in de 3e graad en ik hoop volgend jaar met Djalu, mijn jongste, in de 1e graad te gaan starten

Ik zou dan echt los sprongtechniek gaan doen, zoek eens op Susan Salo Jumping Grids, daar vindt je veel informatie. Goed springen is belangrijk, niet alleen voor de gezondheid van de hond maar ook omdat de sprong het meest voorkomende toestel is en als je hond straks zover komt dat je ook outjes etc. moet gaan doen, moet hij goed weten wat hij moet doen met z'n lijf. Dus het loont echt om daarin te investeren :ok:
Ah ja, dat verklaard inderdaad. Toen zat ik inderdaad thuis alweer aan de warme thee. :wink: Maar dan zal ik je ongetwijfeld weer tegenkomen, leuk! Wat is het leeftijdsverschil tussen je twee honden?

En bedankt voor je tips, daar ga ik zeker mee aan de slag!
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Machie »

Leonyr schreef:
Machie schreef:He dan liepen we in dezelfde klasse :)
Ik sluit me bij Hanneke aan dat ik wel aan de slag zou gaan met zijn sprongtechniek als hij medisch helemaal in orde is :)
Inderdaad, ik heb je zien lopen! Niet lastig te onthouden als je een van de weinige bent zonder Border Collie, haha.
Er liepen wel 2 kroaten haha. Dr zusje deed ook mee en die lijkt enorm op de mijne :)
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door Eilfy »

Leonyr schreef: Ah ja, dat verklaard inderdaad. Toen zat ik inderdaad thuis alweer aan de warme thee. :wink: Maar dan zal ik je ongetwijfeld weer tegenkomen, leuk! Wat is het leeftijdsverschil tussen je twee honden?

En bedankt voor je tips, daar ga ik zeker mee aan de slag!
Kenji is nu ruim 4,5 jaar en Djalu is 14 maanden, er zit dus 3,5 jaar tussen
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Falco - de charmante heer gaat de hoogte in

Ongelezen bericht door veertje »

Netjes gelopen voor een eerste officiële wedstrijd! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”