Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door M@scha »

Hij is gruwelijk slim. En heel volhardend maar kan net zo snel als je de goede knopjes raakt “oh ok, dat wil je, nou dan doen we dát toch” (inclusief zo’n blik van “had dat meteen gezegd...”) worden. Nu moet ik dat nog in goede banen gaan leiden...
Afbeelding
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door M@scha »

Boutje schreef:Zitten op het raakvlak betekent tijdverlies, beter 2 voorpoten op de grond en 2 achterpoten op het vlak blijven staan, zo is hij sneller weg eens je hem laat gaan. Of runnings, maar bij een snelle hond en een minder ervaren of tragere handler geen goed idee ;-).

Wip: loopt hij wel door tot op het einde? Niet op het kantelpunt laten wachten en dan doorlopen, is ook giga tijdverlies.

Hij klinkt heel leuk en veelbelovend!
Plezier gaan jullie in elk geval heel veel hebben samen en dat is het allerbelangrijkste!

We lopen nu achter een snoepje aan de wip op en op het kantelpunt wachten we tot hij gekanteld is. Omdat hij zo bang was beloon ik daar dan flink en daarna maken we hem af door er rustig af te lopen
Afbeelding
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door M@scha »

Wat ik vooral lees en ook van machie via privé berichtjes leer is dat we vooral veel te snel veel teveel doen. Dat kan geen groot probleem zijn voor sommige honden maar voor onze aap duidelijk niet heel geschikt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lysette
Zeer actief
Berichten: 7073
Lid geworden op: 02 mei 2002 17:24
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik denk inderdaad dat jullie al te veel doen zonder dat hij echt weet wat hij moet doen. Je moet dit soort honden een duidelijke boodschap meegeven die ze begrijpen. Dan gaan ze dat echt heeeel fanatiek voor jou uitvoeren. Als het niet duidelijk is worden ze hyper en gaan maar van alles doen in de hoop dat er iets tussen zit.

Vik is een stuk jonger nog natuurlijk maar wij zijn in juli begonnen en doen nog niet meer dan een sprong (=huppeltje van 10cm), tunnel en raakvlak trainen. Daarbinnen oefenen we dingen. Van sprong naar tunnel. Vanuit de tunnel een lijn oppakken, dat soort dingen. Dit is voor mij net zo hard trainen als voor hem, want ik moet voelen hoe ik hem moet sturen, waar ik moet staan enz. Soms moet het tig keer opnieuw voor we samen hebben hoe het moet zijn. Ik heb 8 jaar met Jip getraind en maar haar ook best hoog gelopen maar het is echt weer bij 0 beginnen voor mij :-P

Een goede trainer die daar kijk op heeft is echt onmisbaar. En ik vind dit soort dingen zo belangrijk. Als je elkaar weet te vinden dan komt de rest vanzelf. En dan is het ook veel leuker.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Gebruikersavatar
Lysette
Zeer actief
Berichten: 7073
Lid geworden op: 02 mei 2002 17:24
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik denk inderdaad dat jullie al te veel doen zonder dat hij echt weet wat hij moet doen. Je moet dit soort honden een duidelijke boodschap meegeven die ze begrijpen. Dan gaan ze dat echt heeeel fanatiek voor jou uitvoeren. Als het niet duidelijk is worden ze hyper en gaan maar van alles doen in de hoop dat er iets tussen zit.

Vik is een stuk jonger nog natuurlijk maar wij zijn in juli begonnen en doen nog niet meer dan een sprong (=huppeltje van 10cm), tunnel en raakvlak trainen. Daarbinnen oefenen we dingen. Van sprong naar tunnel. Vanuit de tunnel een lijn oppakken, dat soort dingen. Dit is voor mij net zo hard trainen als voor hem, want ik moet voelen hoe ik hem moet sturen, waar ik moet staan enz. Soms moet het tig keer opnieuw voor we samen hebben hoe het moet zijn. Ik heb 8 jaar met Jip getraind en maar haar ook best hoog gelopen maar het is echt weer bij 0 beginnen voor mij :-P

Een goede trainer die daar kijk op heeft is echt onmisbaar. En ik vind dit soort dingen zo belangrijk. Als je elkaar weet te vinden dan komt de rest vanzelf. En dan is het ook veel leuker.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik lees mee, want zat ook al even met zoiets in mijn maag. Niet dat Ravi hyper is (verre van), maar ik heb het idee dat de aanpak die we krijgen niet de juiste is. Ravi vindt het maar zo zo, hij vindt het wel aardig maar hij doet het voor mij/voertje (en dan nog niet eens altijd) en niet omdat hij het echt leuk vindt. Het kan dat het er niet in zit en dat is okee, dan stoppen we er gewoon mee, maar ik denk juist dat hij het hartstikke leuk kan vinden maar de aanpak gewoon niet past.

Hij vindt de schutting geweldig, de kattenloop ook onwijs leuk en die twee hindernissen rent hij echt enthousiast op af en zoekt hij op. Maar de sprongen en tunnel zijn meer 'moetjes' en rent hij liever omheen. Ik heb het idee dat het anders moet, dat we nu te snel doorbouwen terwijl het fundament helemaal niet gelegd is. Parcourtjes met veel sprongen en soms moeilijke bochtjes terwijl hij het nog leuk moet gaan vinden. Ik ben bang dat het hem juist tegen gaat staan zo.

Ik had graag je filmpjes bekeken Machie, jammer dat je ze niet kon vinden!
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door Machie »

Zamunda schreef: Ik had graag je filmpjes bekeken Machie, jammer dat je ze niet kon vinden!
Ik hoop dit weekend even tijd te vinden om wat basis oefeningen te filmen. Dan zal ik ze hier delen.
Maar zolang een hond toestellen niet snapt heb je niks aan een heel parcours. Als de basis goed zit, loop je heel makkelijk parcoursen. Maar basis vergeten heel veel mensen. Dat is nl iets wat veel mensen saai vinden ;)
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zamunda schreef:Ik lees mee, want zat ook al even met zoiets in mijn maag. Niet dat Ravi hyper is (verre van), maar ik heb het idee dat de aanpak die we krijgen niet de juiste is. Ravi vindt het maar zo zo, hij vindt het wel aardig maar hij doet het voor mij/voertje (en dan nog niet eens altijd) en niet omdat hij het echt leuk vindt. Het kan dat het er niet in zit en dat is okee, dan stoppen we er gewoon mee, maar ik denk juist dat hij het hartstikke leuk kan vinden maar de aanpak gewoon niet past.

Hij vindt de schutting geweldig, de kattenloop ook onwijs leuk en die twee hindernissen rent hij echt enthousiast op af en zoekt hij op. Maar de sprongen en tunnel zijn meer 'moetjes' en rent hij liever omheen. Ik heb het idee dat het anders moet, dat we nu te snel doorbouwen terwijl het fundament helemaal niet gelegd is. Parcourtjes met veel sprongen en soms moeilijke bochtjes terwijl hij het nog leuk moet gaan vinden. Ik ben bang dat het hem juist tegen gaat staan zo.

Ik had graag je filmpjes bekeken Machie, jammer dat je ze niet kon vinden!
Gait vindt dingen als kattenloop, wip en tunnels erg leuk, maar springen? Ergens op springen is leuk, ergens overheen springen (anders dan over Elco heen tijdens het rennen) is stom. Hij vindt Hoopers dan weer fantastisch: het op mijn aanwijzingen een parcours lopen. Dus ik ga geen behendigheidsworkshops meer doen met hem, maar wel af en toe een hoopersworkshop. En daar buiten laat ik hem lekker op dingen springen op mijn aanwijzingen en dat vindt hij fantastisch.
Wat ik wil zeggen: misschien speelt er bij Ravi ook wel zoiets mee, dat hij de sprongen te nutteloos vindt ofzo en daardoor er geen plezier in heeft, terwijl hij de andere onderdelen wel leuk vindt
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door veertje »

Zamunda schreef:Ik lees mee, want zat ook al even met zoiets in mijn maag. Niet dat Ravi hyper is (verre van), maar ik heb het idee dat de aanpak die we krijgen niet de juiste is. Ravi vindt het maar zo zo, hij vindt het wel aardig maar hij doet het voor mij/voertje (en dan nog niet eens altijd) en niet omdat hij het echt leuk vindt. Het kan dat het er niet in zit en dat is okee, dan stoppen we er gewoon mee, maar ik denk juist dat hij het hartstikke leuk kan vinden maar de aanpak gewoon niet past.

Hij vindt de schutting geweldig, de kattenloop ook onwijs leuk en die twee hindernissen rent hij echt enthousiast op af en zoekt hij op. Maar de sprongen en tunnel zijn meer 'moetjes' en rent hij liever omheen. Ik heb het idee dat het anders moet, dat we nu te snel doorbouwen terwijl het fundament helemaal niet gelegd is. Parcourtjes met veel sprongen en soms moeilijke bochtjes terwijl hij het nog leuk moet gaan vinden. Ik ben bang dat het hem juist tegen gaat staan zo.

Ik had graag je filmpjes bekeken Machie, jammer dat je ze niet kon vinden!

In de aanleerfase heb ik met Finn echt stappen vooruit gezet toen ik aan mijn handling ging werken ipv aan het motiveren van hem. Blijkbaar was ik gewoon heel onduidelijk omdat ik hem wilde motiveren en daardoor demotiveerde ik hem eigenlijk om te springen. Blijven bewegen was voor mij heel belangrijk. En om hem wat meer enthousiast te krijgen ben ik met diverse speeltjes gaan werken. Een bal met koekje erin zodat hij toch wat had om te eten, maar ik het ook kon gooien. En een speeltje aan een lang touw die zijn jachtpassie triggerde en waar hij dus heel enthosuiast van werd. Een simpel fleecetouw was stom vond Finn :tongue: Raakvlakken vond hij veel leuker, omdat ik dat met de clicker had gedaan en hij die meer zelfstandig kon doen.

Honden die je moet motiveren zijn heel moeilijk, ook voor sommige trainers. Met Finn heb ik vaak gehad dat we een punt in het parcours op dezelfde manier moesten oplossen als iemand met een gedreven border collie. Voor ons was dat helemaal niet de goede oplossing. Een goede trainer kan dat onderscheid in type honden wel maken en daarop de tips en adviezen aanpassen.


Ik heb nog een filmpje gevonden van een pre agility workshop die ik met Tess heb gedaan. Klik
Hiervoor was nog een oefening met alleen vleugels en daar je hond omheen sturen (om eentje, een 8'tje om 2 etc.). En voor Tess veel oefenen met spelen, want dat vond (vindt) ze moeilijk buitenshuis.
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik lees tussen de regels door bij Willem ook wel wat impuls controle "problemen". Het is fijn als je een trainer / helper hebt die kan belonen wat dat scheelt jou als handler anticiperen op het beloningsmoment (waardoor je meestal verkeerd timed of vergeet te handlen) en de hond leert direct om vooruit te werken. Zeker met snelle honden is dat toch wel heel fijn.

Eens met Machie verder, klinkt alsof jullie op de verkeerde manier al teveel doen. Een solide basis en dat kan echt wel een paar maanden duren voor je die er goed in hebt, is het allerbelangrijkst. Is die basis goed, dan is het een kwestie van stukjes aan elkaar koppelen en je hebt een parcours. Veel KC's zijn teveel blijven hangen in het van toestel naar toestel lopen terwijl je juist lijnen moet handlen en de hond daarbij zelfstandig de toestellen moet laten doen.

Ik zou zoals het nu klinkt een stap of 20 terug doen, starten bij 0 op een plek waar je ze goed kunnen helpen en van daaruit opnieuw opbouwen. Dat klinkt veel erger dan het is en scheelt je over 1-1,5 jaar een hele hoop frustratie.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Hyper hyper! Focus is voor mietjes

Ongelezen bericht door HillieS »

Machie schreef:
Zamunda schreef: Ik had graag je filmpjes bekeken Machie, jammer dat je ze niet kon vinden!
Ik hoop dit weekend even tijd te vinden om wat basis oefeningen te filmen. Dan zal ik ze hier delen.
Maar zolang een hond toestellen niet snapt heb je niks aan een heel parcours. Als de basis goed zit, loop je heel makkelijk parcoursen. Maar basis vergeten heel veel mensen. Dat is nl iets wat veel mensen saai vinden ;)
Dat inderdaad.

En ik lees over het volgen van het snoepje op de wip bv. Ik heb juist geleerd dat als je het op die manier doet, je hond de aandacht heeft voor het snoepje ipv het lopen en bewegen op en van de wip. Het snoepje op het moment dat hij eraf is kan natuurlijk wel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”