Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Westminster: Kangal

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Hele mooie gematigde hond. Voor mij te gewoon om zo'n titel te winnen. Ik zie geen geraffineerd fokmanschap maar een super degelijke hond die je overal in Turkije in de bergen kan vinden.
Ik zie liever 10 keer dit dan willekeurig welk doorgefokt ras maar ik snap niet waarom deze gewonnen heeft op showkwaliteit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zie dit liever dan welke "op showkwaliteit" gefokte hond dan ook.
Juist het selecteren op showkwaliteit kan gedrochten maken van honden.
In het belang van gezondheid en levenskwaliteit zou het goed zijn daar van af te stappen.

Deze hond mag dan nog zo gewoon tonen, als hij rastypisch is en zijn taak ook nog prima kan uitvoeren lijkt me dat een stuk beter voor die hond.
Ik vraag me alleen af òf deze hond rastypisch is?
Ik vind hem wat te sierlijk en te slank. Een Kangal hoort toch grover te zijn?
Of vergis ik me daarin?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
ranetje schreef: Ik vraag me alleen af òf deze hond rastypisch is?
Ik vind hem wat te sierlijk en te slank. Een Kangal hoort toch grover te zijn?
Of vergis ik me daarin?
Ze is pas 18 maanden.
En die idioot grote kangals waar te kleine Turkse mannetjes met dwergpikjes aan staan te trekken zijn puur daarvoor gefokt. Compensatie.
Ik denk dat de gemiddelde werkende kangal helemaal niet zo achterlijk groot is. Dat vreet ook alleen maar als een dijker.
Ik had dat lelijke barrel ook achteruit gezet met een M ;-)

Afbeelding
Dan zal ze nog wel flink uitzwaren.

De foto van die volwassen Kangal toont nogal wat stoerder.
Je kunt iets mooi vinden of niet, maar als dit is zoals hij bedoeld is, dan is dit goed toch?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door natalie »

Nanna schreef: Ik denk dat als je in Turkije gaat kijken bij werkende honden je die rare grote mormels niet tegenkomt.
Afbeelding
Die zijn mooi! :D
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik vind het maar een rare. Heel raar front, rare zachte vacht, atypisch hoofd.

https://www.salmoncreekranch.com/ASD/Tallulah.html

Nee. Doe mij die dan maar.

http://crufts.fossedata.co.uk/Breed.asp ... SD_BOB.jpg
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Hele mooie gematigde hond. Voor mij te gewoon om zo'n titel te winnen. Ik zie geen geraffineerd fokmanschap maar een super degelijke hond die je overal in Turkije in de bergen kan vinden.
Ik zie liever 10 keer dit dan willekeurig welk doorgefokt ras maar ik snap niet waarom deze gewonnen heeft op showkwaliteit.
Het gaat pas fout als je showkwaliteit iets anders maakt dan rastypisch.
Deze hond is rastypisch en zoals de standaard zegt dat ie moet zijn.
Dan is het dus gewoon goed en ook een goed gefokte hond.
Showkwaliteit is geen doorgeschoten product. Showkwaliteit is een hond die past in de standaard.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Deze zit hier in het asiel. Kijk vooral even naar het filmpje. Deze teef is voor mij een echte kangal.

https://www1.wdr.de/fernsehen/tiere-suc ... a-100.html

Super bewegend. Super functie van vacht voor koude gebieden waar ze ook vandaan komen en heel erg zelfverzekerd en eerlijk. Alleen de oren zijn gek maar dat is een heel klein detail dat geen rol speelt.

Top hond. :E:
Laatst gewijzigd door laeken op 19 feb 2019 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Marjoleine schreef:
laeken schreef:Hele mooie gematigde hond. Voor mij te gewoon om zo'n titel te winnen. Ik zie geen geraffineerd fokmanschap maar een super degelijke hond die je overal in Turkije in de bergen kan vinden.
Ik zie liever 10 keer dit dan willekeurig welk doorgefokt ras maar ik snap niet waarom deze gewonnen heeft op showkwaliteit.
Het gaat pas fout als je showkwaliteit iets anders maakt dan rastypisch.
Deze hond is rastypisch en zoals de standaard zegt dat ie moet zijn.
Dan is het dus gewoon goed en ook een goed gefokte hond.
Showkwaliteit is geen doorgeschoten product. Showkwaliteit is een hond die past in de standaard.
Ik vind dat onzin. Geen enkele functionele mooie hond die voldoet aan de standaard heeft veel kans een show te winnen. Vergelijk showhonden bij bijvoorbeeld Belgische of Duitse herders maar met gewone honden van dat ras. Spaniëls...windhonden....allemaal creaturen gefokt op gekke eigenschappen.

Alleen een hond die neigt naar overtype met een enorme uitstraling wint de grote shows. Daarom verbaas ik me enorm over deze kangal. Was dat de enige ofzo?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Ik vind dat onzin. Geen enkele functionele mooie hond die voldoet aan de standaard heeft veel kans een show te winnen. Vergelijk showhonden bij bijvoorbeeld Belgische of Duitse herders maar met gewone honden van dat ras. Spaniëls...windhonden....allemaal creaturen gefokt op gekke eigenschappen.

Alleen een hond die neigt naar overtype met een enorme uitstraling wint de grote shows. Daarom verbaas ik me enorm over deze kangal. Was dat de enige ofzo?
Dat is wat er is gebeurd in de loop der tijden, ja. Is dat goed? Dat is de vraag.

Het is trouwens niet in alle rassen gebeurd. Bijvoorbeeld niet in het mijne (gelukkig). De honden uit 1040 zijn precies zo als de honden van nu.
Het gaat wat mij betreft (en ook wat veel van mijn collega's betreft) niet om overdrijving, juist niet. Overtypisch is ongewenst.
Dat het gebeurt is iets anders, maar dat betekent niet dat het goed is.
Dus waar verbaas je je over? Dat er keurmeesters zijn die normaal keuren? Zoals het oorspronkelijk bedoeld is?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:
laeken schreef: Alleen een hond die neigt naar overtype met een enorme uitstraling wint de grote shows. Daarom verbaas ik me enorm over deze kangal. Was dat de enige ofzo?
KLIK
Zoek maar een betere uit ;-)
Dat is inderdaad een heel vreemd iets omdat deze honden niet eens krulstaarten en ondervacht lijken te hebben. Geen wolfsklauwen niks.....Dus hele vreemde kangals hebben ze daar zeg. Lijken wel kruisingen met jachthonden.... :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom krijg ik nu vragen over of overtypisch fokken goed is? Wek ik ergens die indruk? Ik koop voor geen goud een rashond laat staan dat ik het ok vind om teckels lang en ingeteeld met overtypisch hoofd te fokken. Dus vanwaar deze vreemde vragen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:
Nanna schreef:
laeken schreef: Alleen een hond die neigt naar overtype met een enorme uitstraling wint de grote shows. Daarom verbaas ik me enorm over deze kangal. Was dat de enige ofzo?
KLIK
Zoek maar een betere uit ;-)
Dat is inderdaad een heel vreemd iets omdat deze honden niet eens krulstaarten en ondervacht lijken te hebben. Geen wolfsklauwen niks.....Dus hele vreemde kangals hebben ze daar zeg. Lijken wel kruisingen met jachthonden.... :denken:
Wolfsklauwen? Waarom moeten ze die hebben volgens jou?
En die staarten mogen laag in rust.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
laeken schreef:Waarom krijg ik nu vragen over of overtypisch fokken goed is? Wek ik ergens die indruk? Ik koop voor geen goud een rashond laat staan dat ik het ok vind om teckels lang en ingeteeld met overtypisch hoofd te fokken. Dus vanwaar deze vreemde vragen?
Ik zie geen geraffineerd fokmanschap maar een super degelijke hond
Ik denk vanwege deze opmerking ;-)
Dat niet alleen, ook bijvoorbeeld vanwege deze opmerking:
laeken schreef:Ik vind dat onzin. Geen enkele functionele mooie hond die voldoet aan de standaard heeft veel kans een show te winnen. Vergelijk showhonden bij bijvoorbeeld Belgische of Duitse herders maar met gewone honden van dat ras. Spaniëls...windhonden....allemaal creaturen gefokt op gekke eigenschappen.
Een hond die een show wint is volgens jou dus geen functionele hond die voldoet aan de standaard. Het zijn per definitie creaturen die gefokt zijn op gekke eigenschappen.
Wat is dat voor flauwekul?
Ik stel voor dat je de opleiding voor keurmeester gaat doen. Lijkt me leerzaam voor je.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Westminster of welke show dan ook wordt meestal niet gewonnen door een normaal gebouwde hond. Ik moet de eerste Golden of Labrador nog zien winnen daar. Het zijn vaak Pekinezen of karikaturale Foxterriërs. Terwijl die in veel kleinere getale gefokt worden. Dat is toch ergens vreemd.
Ik houd het niet bij, eerlijk gezegd.
Maar anderzijds, hier in Nederland vinden keurmeesters wel iets van de American way, en ook van de AKC-standaards.
En er zijn vast ook fans hoor, maar het gros dus niet.
In de discussiegroepen van keurmeesters zitten AKC en FCI elkaar ook met grote regelmaat in de haren om die reden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:
laeken schreef: Dat is inderdaad een heel vreemd iets omdat deze honden niet eens krulstaarten en ondervacht lijken te hebben. Geen wolfsklauwen niks.....Dus hele vreemde kangals hebben ze daar zeg. Lijken wel kruisingen met jachthonden.... :denken:
Nee hoor ;-) Ik denk dat jij een verknipt beeld van Kangals hebt. Dat het van die brute gevallen moeten zijn zoals sommige Owcharki.
Dat is helemaal niet zo. Eigenlijk is de Anatolian Shepherd een vrij gematigde hond qua uiterlijk.
Ik vind het winnende teefje erg mooi en ik denk dat ze alleen maar aan schoonheid zal winnen als ze ouder wordt. De keurmeester heeft het imo goed gedaan.

Afbeelding
Dit lijkt wel een totaal andere hond...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Dit lijkt wel een totaal andere hond...
Is het echt niet hoor. Kijk maar naar de aftekening op het linkervoorbeen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
laeken schreef:Dit lijkt wel een totaal andere hond...
Is het echt niet hoor. Kijk maar naar de aftekening op het linkervoorbeen.
Nou. Het is wel een andere hond ;-)
Echt? Je had me zo kunnen bedotten.
In elk geval even gematigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Toen ik las dat ze een werkende hond was, verwachte ik een Turkse meneer of mevrouw erbij. Maar met een hipster erbij krijg ik toch heel andere beelden van dat werken. In ieder geval anders dan de kuddes bewaken in onherbergzaam gebied in Turkije. Dankzij de hipster klopt het plaatje van de hond dan ook ineens weer!
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
laeken schreef: Dat is inderdaad een heel vreemd iets omdat deze honden niet eens krulstaarten en ondervacht lijken te hebben. Geen wolfsklauwen niks.....Dus hele vreemde kangals hebben ze daar zeg. Lijken wel kruisingen met jachthonden.... :denken:
Nee hoor ;-) Ik denk dat jij een verknipt beeld van Kangals hebt. Dat het van die brute gevallen moeten zijn zoals sommige Owcharki.
Dat is helemaal niet zo. Eigenlijk is de Anatolian Shepherd een vrij gematigde hond qua uiterlijk.
Ik vind het winnende teefje erg mooi en ik denk dat ze alleen maar aan schoonheid zal winnen als ze ouder wordt. De keurmeester heeft het imo goed gedaan.

Afbeelding
Dát is het beeld dat ik heb van een kangal. Die teef lijkt nergens naar. Daar zit wat anders door.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:
laeken schreef: Dat is inderdaad een heel vreemd iets omdat deze honden niet eens krulstaarten en ondervacht lijken te hebben. Geen wolfsklauwen niks.....Dus hele vreemde kangals hebben ze daar zeg. Lijken wel kruisingen met jachthonden.... :denken:
Nee hoor ;-) Ik denk dat jij een verknipt beeld van Kangals hebt. Dat het van die brute gevallen moeten zijn zoals sommige Owcharki.
Dat is helemaal niet zo. Eigenlijk is de Anatolian Shepherd een vrij gematigde hond qua uiterlijk.
Ik vind het winnende teefje erg mooi en ik denk dat ze alleen maar aan schoonheid zal winnen als ze ouder wordt. De keurmeester heeft het imo goed gedaan.

Afbeelding
Dát is het beeld dat ik heb van een kangal. Die teef lijkt nergens naar. Daar zit wat anders door.
Jachthond. Ik heb precies hetzelfde idee als jij en ben blij dat ik meteen dacht dat dit nooit dezelfde hond kon zijn. Deze vind ik namelijk prachtig. Die winnende teef heeft iets slooms en hangerigs wat ik lastig kan verklaren. Iets labrador achtigs. Die is niet stoer. Ik weet niet precies wat het is. Ook de vachten van de kangals daar vind ik erg vreemd aangezien kangals normaal gesproken hele sterke dichte stokhaarvachten hebben. En dikke kragen tegen beten van wolven en beren. Deze hond komt over als een mastin uit Spanje ofzo. Veel ingetogenheid en liefdevolle uitstraling. Kangals zijn stoer en herder achtig. Meer zoals Sjonnie van Brigitte. Dat vind ik wel een gematigde maar typische kangal. Deze beige bijna gladharige lome lieverds op die show niet. Echt niet. Er klopt iets niet aan die honden
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind de winnende kangal overigens wel een hele mooie hond. Laat dat duidelijk zijn. Super mooie grote gele hond. Maar geen kudde bewaking die uitstraling heeft. Meer een lieve lobbes. Mastin x lab uit Spanje ofzo.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Tara schreef:
laeken schreef: Ik vind dat onzin. Geen enkele functionele mooie hond die voldoet aan de standaard heeft veel kans een show te winnen.
Nou... *kijkt eens achterom naar wat er genoeglijk snurkend op de bank ligt*
Natuurlijk winnen hele mooie normale honden titels. Maar best in show als dat al een normale hond is is het zo'n basenji die loopt als een Arabische hengst of een Ierse setter die met 3 passen de ring door vliegt.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Tara schreef:Hondenshows zijn per definitie geen objectief gebeuren, er speelt altijd persoonlijke smaak in mee.
In West-Europa hoef ik er met mijn ruwharen niet op te rekenen dat we hoog scoren in een eindkeuring, in Oost-Europa is dat alweer heel anders. Ik zit er allemaal niet zo erg mee, ik vind namelijk oprecht dat ik de mooiste, leukste, liefste en beste honden van de wereld heb en als een ander daar anders over denkt dan lig ik daar geen seconde van wakker.
Maar je moet niet doen alsof enkel zwaar overdreven raskenmerken en karikaturale types winnen, want dat is gewoon echt niet waar.
Grappig eigenlijk, hoe mensen die zelf nooit op een show komen vaak de grootste mening over het hele gebeuren hebben.
Alsof ik nooit op een show geweest ben. Ik ben op Crufts geweest. Ik ben 2 keer bij de Winner geweest en ben naar meerdere shows geweest met mijn eigen hond Eva. Verder heb ik een Stafford geshowt voor een vriend van mij en ben ik enkele malen op clubdagen en twee keer op de powerdog show (wel show puur op bouw en functionaliteit) geweest en heb daar ook een pitbull geshowt. Dus valt allemaal wel erg mee denk ik met nooit geweest. :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:Ik doelde ook niet speciaal op jou-hou. :wink:
Laeken is wel degene die stelde dat de karikaturen winnen anders ;)

Maar enfin, daar vond ie aansluiting in bij anderen inderdaad. En nee, het is niet waar.
Dat weet jij, dat weet ik, en dat willen de mensen die rashonden niks vinden niet weten.
Dat lijkt me een adequate samenvatting ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Marjoleine schreef:
Tara schreef:Ik doelde ook niet speciaal op jou-hou. :wink:
Laeken is wel degene die stelde dat de karikaturen winnen anders ;)

Maar enfin, daar vond ie aansluiting in bij anderen inderdaad. En nee, het is niet waar.
Dat weet jij, dat weet ik, en dat willen de mensen die rashonden niks vinden niet weten.
Dat lijkt me een adequate samenvatting ;)
Leuke samenvatting die prima in je straatje past. Nu even hoe het echt is.
Karikaturen? Waar stel ik dat? Jij concludeert dat ik dat stel. Dat zijn twee verschillende dingen. Je moet eens stoppen met het vertalen en verdraaien van wat mensen zeggen om je gelijk te halen.

Ik zeg nergens dat bv de teckel een karikatuur is. Ik zei dat ik begreep dat deze teckel wint omdat dat het summum van het fokkers kunstje is met alle hypertype die ze in 1 hondje konden fokken. Ik vind dat ergens wel mooi. Met andere woorden ik vind de winnende teckel begrijpelijk.

Je mag me verdraaien en doen maar ga niet verwachten dat ik me laat gebruiken daarvoor. Als jij weigert te lezen met een open blik dan zal ik elke keer die rare conclusies die jij trekt weer moeten weerleggen. Vermoeiend maar je gaat niet aan de haal met je eigen verhaal ondersteund door wat ik zgn zou zeggen.

Je bent ook de enige die niet kan begrijpen wat ik nu eigenlijk zegt. Apart is dat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je hebt gelijk, je zei niet karikaturen maar creaturen met gekke eigenschappen.
laeken schreef:Ik vind dat onzin. Geen enkele functionele mooie hond die voldoet aan de standaard heeft veel kans een show te winnen. Vergelijk showhonden bij bijvoorbeeld Belgische of Duitse herders maar met gewone honden van dat ras. Spaniëls...windhonden....allemaal creaturen gefokt op gekke eigenschappen.
Dat karikaturen kwam van Tara
Tara schreef:Maar je moet niet doen alsof enkel zwaar overdreven raskenmerken en karikaturale types winnen, want dat is gewoon echt niet waar.
En dat zal ik de enige zijn die het zo leest maar het is best gek dat je mij aanvalt op het gebruik van het woord karikatuur, terwijl Tara dat weer niet krijgt ingewreven.
Misschien lees jij ook niet met een open blik?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Een vriendin van me fokte jarenlang Cattle Dogs. Daar is ze mee opgehouden omdat het ras stijf staat van de afwijkingen en ziektes én omdat het type steeds meer verandert.
Van een werkhond pur sang is het gemorft naar een soort molossoïde beer met een steeds bredere schedel en kortere snuit want dat toont natuurlijk meer in de ring.
Hóe heeft dat iets te maken met werkcapaciteiten waar op gekeurd wordt?
De vraag is of die dan winnen en waar?
Ik heb de JW van afgelopen Winner op training gehad, volstrekt gematigd type. Waar komt die laatste van jou vandaan?

Kijk, je mag best niet willen weten dat er verandering is hoor, maar zeg het dan gewoon. Dan hebben we dat helder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Marjoleine schreef:Je hebt gelijk, je zei niet karikaturen maar creaturen met gekke eigenschappen.
laeken schreef:Ik vind dat onzin. Geen enkele functionele mooie hond die voldoet aan de standaard heeft veel kans een show te winnen. Vergelijk showhonden bij bijvoorbeeld Belgische of Duitse herders maar met gewone honden van dat ras. Spaniëls...windhonden....allemaal creaturen gefokt op gekke eigenschappen.
Dat karikaturen kwam van Tara
Tara schreef:Maar je moet niet doen alsof enkel zwaar overdreven raskenmerken en karikaturale types winnen, want dat is gewoon echt niet waar.
En dat zal ik de enige zijn die het zo leest maar het is best gek dat je mij aanvalt op het gebruik van het woord karikatuur, terwijl Tara dat weer niet krijgt ingewreven.
Misschien lees jij ook niet met een open blik?
Ik wil jou helemaal niet aanvallen. Ik voel veel meer voor een super interessant gesprek zonder gedoe. Maar elke keer als ik iets schrijf pik jij er iets uit en stelt dat ik iets beweer op een manier die ik niet ok vind. Eerder zeg je dat ik elke hond op mechanica zou keuren. Nu stel je dat ik elke hond op show een karikatuur vind en dat is elke keer zo. Daardoor moet ik wel zo gaan schrijven. Als je echt lees wat ik zeg dan zouden er hele andere gesprekken zijn. Ik zeg nergens dat een Wetter wint op hypertype. Ik zeg nergens dat alle rassen waarin expliciet op gebruik fokken in de standaard wordt genoemd mismaakt raken.

Toch DENK ik dat een Wetter met de beste uitstraling en toch heel erg veel type nog steeds wint van de hond die misschien veel beter in elkaar zit. Dat lijkt mij inherent aan keuren op het uiterlijk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door laeken »

Want laten we eerlijk zijn. De perfecte Wetter die aan ALLE raskenmerken voldoet in een miskleur of met rozenoren wordt meteen gediskwalificeerd. Dat zegt toch alles?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Kangal

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Want laten we eerlijk zijn. De perfecte Wetter die aan ALLE raskenmerken voldoet in een miskleur of met rozenoren wordt meteen gediskwalificeerd. Dat zegt toch alles?
Um, nee.
Want een miskleur is niet diskwalificerend.
De laatste die we hadden (het komt zelden voor) is zelfs kampioen geworden, inclusief zijn tanpoints.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Show”