Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Westminster: Duitse herders

Moderator: moderatorteam

-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik vind hem persoonlijk wel erg zwaar en log ogen. Het lijkt net een Oost-Europees.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door sbientje »

Cleva schreef:
Nanna schreef:Op het eerste gezicht ziet het er allemaal redelijk acceptabel uit.
Afbeelding

Nou. Ik zie een zwaar gebouwde hond op hysterische hoekingen in de achterhand.
Er is ook nog zoiets als zwaartekracht en met zulke hoekingen kun je zelfs met gezonde gewrichten niet normaal lopen.
Kijk nou eens naar de lijn tussen knie en hak. Dat loopt bijna horizontaal.
En die polsen!


Dit is het basisplan:

Afbeelding

Mag je mij uitleggen wat het voordeel van zo'n klapstoelhond is.
Dit idd, Het is gewoon mechanisch rampzalig, dat hele gewicht komt als een soort hangbrug aan die hak te hangen lijkt me.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Emma »

Ik snap inderdaad ook niet wáárom er op die manier gefokt wordt.
Waarom zou je toch dit soort achterpoten wíllen?

Het wordt erop gefokt, het is niet zo dat je geen Duitse herder met goede achterhand zou kunnen fokken, want met outcross kun je toch echt wel betere achterhand fokken lijkt mij.
Of weer terug gaan selecteren op sterke achterhanden. :hmmm:
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:Daarom denk ik ook dat op showgebied de VEO de Duitse herder gaat overvleugelen.
Dat ziet er allemaal veel normaler uit.
Afbeelding
Nou maar hopen dat ze die niet ook gaan verzieken....
Als mensen met een VEO gaan showen en dat de rasstandaard voor dat type ras zo blijft als is beschreven dan heb je gewoon een ras wat anders beoordeeld gaat worden, dan dat de DH's beoordeeld worden.
Ik blijf van mening dat menig werklijn Duitse herder beter gebouwd is dan de showlijn, maar omdat dat op papier "duitse herders" zijn, en een keurmeester een ander beeld daarbij heeft worden die naar achteren geplaatst.
Dus als een VEO als ander ras beoordeeld gaat worden dan de DH dan valt er ook geen vergelijk te trekken.
Maar ik blijf herhalen dat ik afgezien van het formaat van de VEO, zelf tussen bepaalde werklijnen DH geen hele duidelijke verschillen zie met een VEO.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Budkes »

Emma schreef:Ik snap inderdaad ook niet wáárom er op die manier gefokt wordt.
Waarom zou je toch dit soort achterpoten wíllen?

Het wordt erop gefokt, het is niet zo dat je geen Duitse herder met goede achterhand zou kunnen fokken, want met outcross kun je toch echt wel betere achterhand fokken lijkt mij.
Of weer terug gaan selecteren op sterke achterhanden. :hmmm:
Is niet persé een outcross voor nodig. Werklijn Duitsers met stamboom hebben prima achterhanden. Alleen de showlijnen zijn zo verziekt
Gr. Aniek

Afbeelding
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door blondie »

Budkes schreef:
Emma schreef:Ik snap inderdaad ook niet wáárom er op die manier gefokt wordt.
Waarom zou je toch dit soort achterpoten wíllen?

Het wordt erop gefokt, het is niet zo dat je geen Duitse herder met goede achterhand zou kunnen fokken, want met outcross kun je toch echt wel betere achterhand fokken lijkt mij.
Of weer terug gaan selecteren op sterke achterhanden. :hmmm:
Is niet persé een outcross voor nodig. Werklijn Duitsers met stamboom hebben prima achterhanden. Alleen de showlijnen zijn zo verziekt
Daar zijn de meningen erg verdeeld over.
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door -Saskia- »

blondie schreef:
Budkes schreef:Is niet persé een outcross voor nodig. Werklijn Duitsers met stamboom hebben prima achterhanden. Alleen de showlijnen zijn zo verziekt
Daar zijn de meningen erg verdeeld over.
Eens. Ik ken een paar werklijnen en die achterhanden zijn inderdaad beter dan wat ik van showlijnen zie maar ik vind ze vaak nog steeds niet helemaal normaal lopen.
Koehakkig met zo'n heen en weer wiegende achterhand, het klopt niet.
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door duitse herder »

Dit laat weer eens zien dat niet eens die kromme ruggen het probleem zijn, maar ook die achterlijke achterhand. Het ras wordt nog steeds massaal aangeschaft, blijkbaar vinden kopers het geen probleem om zo een hond te kopen. Ik snap dat totaal niet. Er zijn gelukkig ook fokkers die wel normale Duitse herders fokken en risico’s durven te nemen door niet achter de grote namen aan te lopen. Op dit moment zijn er maar 2 fokkers waar ik nog een Duitse herder vandaan durf te halen. Maar eerlijk is eerlijk, voor mij zeer waarschijnlijk geen Duitse herder meer.
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Habibi »

Hoe de hond van een teenganger een zoolganger werd....
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Emma »

Budkes schreef:
Emma schreef:Ik snap inderdaad ook niet wáárom er op die manier gefokt wordt.
Waarom zou je toch dit soort achterpoten wíllen?

Het wordt erop gefokt, het is niet zo dat je geen Duitse herder met goede achterhand zou kunnen fokken, want met outcross kun je toch echt wel betere achterhand fokken lijkt mij.
Of weer terug gaan selecteren op sterke achterhanden. :hmmm:
Is niet persé een outcross voor nodig. Werklijn Duitsers met stamboom hebben prima achterhanden. Alleen de showlijnen zijn zo verziekt
Ja, dat lijkt mij ook. Dus ik snap gewoon niet wat de bedoeling is van de showduitser, met zulke vreselijke achterhanden.
Wáárom ? :ugh: :denken:
Zouden ze dit echt mooi vinden ?
is het een karikatuur, zoals een zo plat mogelijke mopshond? Met een zo dik mogelijke buik.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Emma schreef:Ik snap inderdaad ook niet wáárom er op die manier gefokt wordt.
Waarom zou je toch dit soort achterpoten wíllen?
Het gaat niet om de poten maar om de rug, is mij uitgelegd.
Omdat de standaard dat vraagt, zeggen ze.

Mijn oudtante had DH's en die zagen er anders uit. En die won van alles, dus die voldeden blijkbaar aan de standaard.
Maar goed, die is in de jaren '50 gestopt, toen was er nog niks aan de hand.

Overigens is dat zware logisch als je de genetische oorsprong bekijkt van een DH. Daar zit flink wat berghondenbloed bij, genetisch valt ie dan ook onder de molossertypes.
Alleen moet je daar wel een fatsoenlijke hoeking onder fokken natuurlijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:Het is ook een typisch DH dingetje om ze met een poot naar achter weg te zetten. Ik vraag me ook wel af in hoeverre dat beeld zijn invloed heeft op meer-meer-meer hoekingen heeft/houdt.
Nee. Het is een typisch DH-dingetje om ze met een poot in het midden te zetten.
En dat moet ook gewoon, anders vallen ze om. Die poot kan zover naar achteren omdat die andere naar voren staat.
Maar die ene poot die daar achter staat, staat dus gewoon in een min of meer normale stand, hak loodrecht op de grond.
Als het kon stonden daar twee poten, maar dat kan dus niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zo zijn mijn wetters, zo worden ze geacht te zijn. Dat heet dan wel "matig gehoekt" omdat het minder dan gemiddeld genomen is.
Als het bij de bouw past vind ik het prima.
Ik moet wel zeggen dat deze bouw een korte pas geeft, en meer hoeking geeft meer ruimte.
Dat heeft misschien voordelen, afhankelijk van het werk. Meer hoeking zie je bij dravers.
Mijn ras is niet bij uitstek een draver. Tara's ras is dat wel, die hebben meer hoeking.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:Ik vind het heel risicovol om te selecteren op de hoekingen die bij een manier van gaan horen.
Een whippet heeft hoekingen om te sprinten en toch kunnen ze prachtig draven maar dat zit veel meer in de voeten dan in de knieën.
Niet dat ze de kniehoeking missen. Juist niet maar daar komt echt veel minder afstand per pas vandaan dan je denkt. In draf dan. In gallop gaat het alleen no maar om knieën, heupen en schouders en een rug om niet in de weg te zitten.
De paslengte komt uit de complete bouw natuurlijk, maar de hoekingen van voor- en achterhand zijn bepalend, en dan met name schouderligging en bekken.
Natuurlijk is niet alleen de kniehoeking bepalen, het gaat om alle hoekingen en hoe ze zijn ten opzichte van elkaar.
Ik vind steile honden echt niet mooi maar om nou ook maar meteen te stellen dat steile achterhanden niet functioneel zijn? Dan kom ik toch bij de syberische husky uit die toch echt niet om zijn enorme hoekingen bekend staat maar wel verreweg het makkelijkst reist.
Wie zegt dat dan?
Een Duitse herder in de oorspronkelijk vorm was een draver pur sang. Daar hoefde helemaal niets aan toegevoegd te worden.
Was, ja.
Zoals deze. Waarbij mijn voorkeur dan uitgaat naar 1910.
Afbeelding
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cleva schreef:Ik zie graag ongeveer 45 graden vanuit de heup tussen de knie en de voet waarbij de knie een paar centimeter voor de heup staat en de hak in ongeveer twee keer zoveel afstand er achter. De lijn van de hak naar de voet is loodrecht.
Graag bewijst de hond zijn passende hoekingen ook met een stevige staande positie en een vlottend, uitgrijpend gangwerk.

En dan komen ze met zo'n slenterende slurf aankakken.
Hoe kun je het nou over uitgrijpend hebben als je niets zegt over de voorhand?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Westminster: Duitse herders

Ongelezen bericht door blondie »

Heavy schreef:Redelijk acceptabel :LOL: grapjas
Mooie Duitse Herder in je onderschrift Heavy!
Plaats reactie

Terug naar “Show”