Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welzijn rondom show in Maastricht

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door crutz »

Facebook Raad van Beheer
Gedragsregels hondenshow Maastricht
De organisatie van de Hondententoonstelling Maastricht, die komend weekend plaatsvindt, heeft in overleg met het bestuur van de Raad van Beheer bijgaande informatie en gedragsregels gepubliceerd. Hierin vragen zij, naast de
reguliere controle die zal plaatsvinden door ons HondenWelzijnsTeam, extra aandacht voor het welzijn van de honden en verscherpen en verduidelijken zij de gedragsregels voor de show. Onderaan deze pagina zijn deze gedragsregels ook in andere talen beschikbaar. Indien u dit initiatief steunt vragen wij u dit zo veel mogelijk te delen met andere (buitenlandse) exposanten.
Respecteer onze gedragsregels
De laatste tijd worden we – organisatie en exposanten – regelmatig aangesproken op de wijze waarop wij op hondententoonstellingen met onze honden om gaan. U en wij weten dat wij – als gepassioneerde hondenliefhebbers – er alles aan zullen doen dat onze honden zich ook op een hondenshow prettig voelen. Echter, niet iedereen is het met ons eens dat een hondenshow een sfeervol en verantwoord evenement voor mens én hond is. Daar kunnen we met z’n allen iets aan doen. SAMEN kunnen we er voor zorgen dat onze honden goed verzorgd worden, ze voldoende uitgelaten worden en ze op een correcte wijze op de show worden voorbereid en in de ring voorgebracht. Geef mensen geen gelegenheid om uw en onze hobby ter discussie te stellen en werk daarom mee aan de volgende gedragsregels:
• Laat uw hond niet te lang op de trimtafel staan of liggen. Het gebruik van een galgje is absoluut verboden.
• Laat uw hond(en) niet in de auto achter.
• Leg niet meer dan twee kleine honden of één (middel)grote hond in één bench.
• Het gebruik van een kooi met roosterbodem is absoluut verboden.
• Honden in een bench dienen gedurende de hele dag de beschikking te hebben over voldoende vers drinkwater.
• Voorbrengen met een losse lijn en optillen van de hond op een diervriendelijke wijze en niet optillen via de lijn (halsband) of aan vel en staart.
• Honden die worden opgetrokken door middel van een strakke lijn zullen van deelname worden uitgesloten.
Wij hebben de keurmeesters en de ringhulpen ook geïnformeerd en gevraagd dat zij er rekening mee houden dat iedereen zich aan deze gedragsregels houdt. Met z’n allen willen wij heel graag onze gezamenlijke hobby en passie behouden. Wij rekenen dan ook op uw medewerking.
Amsterdam / Maastricht, 29 en 30 september 2018
Jack Alberts
Voorzitter Raad van Beheer op Kynologisch Gebied
John Wauben
Voorzitter Stichting Hondententoonstelling Maastricht
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door crutz »

serieus, welke hond maakt er een probleem van om lang op de trimtafel te LIGGEN????
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door veertje »

crutz schreef:serieus, welke hond maakt er een probleem van om lang op de trimtafel te LIGGEN????
De hond misschien niet, maar het ziet er voor het oog van een (kritisch) mens niet erg gezellig uit. Ik vind het eigenlijk ook niks, zie meteen voor me hoe ze er vanaf vallen. Als ze toch niet meer getrimd hoeven, kunnen ze toch ook op de grond/in een bench liggen?
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door crutz »

veertje schreef:
crutz schreef:serieus, welke hond maakt er een probleem van om lang op de trimtafel te LIGGEN????
De hond misschien niet, maar het ziet er voor het oog van een (kritisch) mens niet erg gezellig uit. Ik vind het eigenlijk ook niks, zie meteen voor me hoe ze er vanaf vallen. Als ze toch niet meer getrimd hoeven, kunnen ze toch ook op de grond/in een bench liggen?

nou ik zou op een show dan mn hond liever idd in een bench of op tafel leggen dan op de grond
geeft toch minder onverwachte contacten want alles wat op de grond zit laat iedereen in mijn ervaring zijn hond zo op af lopen en daar zit ik echt niet altijd op te wachten
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door Pemba »

Er komt controle van de LID, vandaar dat de regels weer even duidelijk moeten zijn.
https://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/127 ... hondenshow
Afbeelding
Gebruikersavatar
M@scha
Zeer actief
Berichten: 40674
Lid geworden op: 19 nov 2003 11:25
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1
Locatie: Groesbeek

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Ik ben benieuwd want ik zie dat ophangen aan die lijntjes in de ring vaker wel dan niet.
en bij sommige rassen is het neerzetten met optillen aan o.a. de staart volgens mij "dé manier". ik ben zeer benieuwd of daar op gereageerd gaat worden
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door gonnie »

Had mijn honden ook samen in een bench in Rotterdam, die vinden het leuk samen in een bench. Ze zijn dan rustiger dan ieder apart. Was wel een grote bench.

En inderdaad zag ik honden die zowat opgehangen werden. Ik laat eigenlijk liever hun halsband om. Maar heb nu showlijntjes met een stop zodat hij niet kan wurgen.
In Rotterdam had ik Tanja een showlijntje omgedaan waarvan de ik stop door het ringetje heen had gedaan, zodat ze niet gewurgd werd, er zat alleen een stop zodat hij niet wijder kon worden. Ik wil ze niet wurgen.
Anne zat in de jeugdklas dan mocht een halsband nog.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door under the red sky »

Pemba schreef:Er komt controle van de LID, vandaar dat de regels weer even duidelijk moeten zijn.
https://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/127 ... hondenshow
Met dank aan Dier en Recht lees ik. Op de FB-pagina van Maastricht waren al opvallend veel gekkies actief.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zo'n galgje is toch juist voor de veiligheid? Dat een hond er niet afspringt of valt...?

Ik ben het weer kwijt.. veel te ver doorgedraafd.

suzanne
Neeltje

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door Neeltje »

~Suzanne~ schreef:Zo'n galgje is toch juist voor de veiligheid? Dat een hond er niet afspringt of valt...?

Ik ben het weer kwijt.. veel te ver doorgedraafd.

suzanne
Ja, daar is het galgje voor.
Neeltje

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door Neeltje »

gonnie schreef:Had mijn honden ook samen in een bench in Rotterdam, die vinden het leuk samen in een bench. Ze zijn dan rustiger dan ieder apart. Was wel een grote bench.

En inderdaad zag ik honden die zowat opgehangen werden. Ik laat eigenlijk liever hun halsband om. Maar heb nu showlijntjes met een stop zodat hij niet kan wurgen.
In Rotterdam had ik Tanja een showlijntje omgedaan waarvan de ik stop door het ringetje heen had gedaan, zodat ze niet gewurgd werd, er zat alleen een stop zodat hij niet wijder kon worden. Ik wil ze niet wurgen.
Anne zat in de jeugdklas dan mocht een halsband nog.
Waarom zou je geen halsband om mogen doen? Ik heb Lotje nooit zo'n wurgding omgedaan met showen. Ik had gewoon een heel dun halsbandje en een dun leren lijntje, niet zo'n nylon ding dat in je handen kan snijden.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Neeltje schreef:
~Suzanne~ schreef:Zo'n galgje is toch juist voor de veiligheid? Dat een hond er niet afspringt of valt...?

Ik ben het weer kwijt.. veel te ver doorgedraafd.

suzanne
Ja, daar is het galgje voor.
Dan is het toch belachelijk dat dat juist NIET mag?! Ik vat 'm niet meer vrees ik. Kijk, als je d ehond daar uren op laat stilstaan is het anders maar tijdens het borstelen... ik zou het niet zonder willen denk ik?

Suzanne
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door gonnie »

Neeltje schreef:
gonnie schreef:Had mijn honden ook samen in een bench in Rotterdam, die vinden het leuk samen in een bench. Ze zijn dan rustiger dan ieder apart. Was wel een grote bench.

En inderdaad zag ik honden die zowat opgehangen werden. Ik laat eigenlijk liever hun halsband om. Maar heb nu showlijntjes met een stop zodat hij niet kan wurgen.
In Rotterdam had ik Tanja een showlijntje omgedaan waarvan de ik stop door het ringetje heen had gedaan, zodat ze niet gewurgd werd, er zat alleen een stop zodat hij niet wijder kon worden. Ik wil ze niet wurgen.
Anne zat in de jeugdklas dan mocht een halsband nog.
Waarom zou je geen halsband om mogen doen? Ik heb Lotje nooit zo'n wurgding omgedaan met showen. Ik had gewoon een heel dun halsbandje en een dun leren lijntje, niet zo'n nylon ding dat in je handen kan snijden.
Vroeger deed ik ze ook gewoon een halsband om, maar iemand zei toen al dat de keurmeester liever heeft dat je een smal bandje om deed.
En de fokker van Tanja zei ook dat ze liever een hond aan een showlijntje zien. Maar ik had een niet al te smal showlijntje en de stop zo geplaatst dat Tanja niet gewurgd werd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door under the red sky »

gonnie schreef:
Neeltje schreef:
gonnie schreef:Had mijn honden ook samen in een bench in Rotterdam, die vinden het leuk samen in een bench. Ze zijn dan rustiger dan ieder apart. Was wel een grote bench.

En inderdaad zag ik honden die zowat opgehangen werden. Ik laat eigenlijk liever hun halsband om. Maar heb nu showlijntjes met een stop zodat hij niet kan wurgen.
In Rotterdam had ik Tanja een showlijntje omgedaan waarvan de ik stop door het ringetje heen had gedaan, zodat ze niet gewurgd werd, er zat alleen een stop zodat hij niet wijder kon worden. Ik wil ze niet wurgen.
Anne zat in de jeugdklas dan mocht een halsband nog.
Waarom zou je geen halsband om mogen doen? Ik heb Lotje nooit zo'n wurgding omgedaan met showen. Ik had gewoon een heel dun halsbandje en een dun leren lijntje, niet zo'n nylon ding dat in je handen kan snijden.
Vroeger deed ik ze ook gewoon een halsband om, maar iemand zei toen al dat de keurmeester liever heeft dat je een smal bandje om deed.
En de fokker van Tanja zei ook dat ze liever een hond aan een showlijntje zien. Maar ik had een niet al te smal showlijntje en de stop zo geplaatst dat Tanja niet gewurgd werd.
Een showlijntje is in wezen toch niet anders dan een jachtlijn? Beetje dunner natuurlijk maar verder zie ik geen verschil. Dan lopen onze honden altijd aan een 'wurgding'. Als ze zo hard trekken dat ze worden gewurgd, is een halsband ook niet aangenaam.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: welzijn rondom show in Maastricht

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Kells schreef:
Neeltje schreef:
~Suzanne~ schreef:Zo'n galgje is toch juist voor de veiligheid? Dat een hond er niet afspringt of valt...?

Ik ben het weer kwijt.. veel te ver doorgedraafd.

suzanne
Ja, daar is het galgje voor.
Nee, daar is zo'n galgje niet voor. Dat ding is er omdat de hond dan niet van de trimtafel af kan springen. Tijdens mijn stage periode als trimster stond er een Bouvier op tafel en die flikkerde er aan de verkeerde kant af. Ik was blij dat ik hem kon opvangen, maar terug op tafel hijsen lukte mij echt niet in mijn uppie. Ik was op dat moment gelukkig niet alleen, maar in mijn eigen salon heb ik later nooit galgen gebruikt. Is al weer een tijd geleden, want ik trim al zeker 10 jaar geen honden meer, behalve een paar van vrienden/familie.
Eh, dat zeg ik toch? ;-)
Ik vind dat juist een veiligheidsmaatregel dus. En ja, ik snap dat je een hond er ook aan kunt ophangen als je het te strak hebt.

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Show”