Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uit vacht, wel/niet showen?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door veertje »

Tess is op dit moment behoorlijk uit vacht, echt kaal :schrik: A.s zaterdag is het clubkampioenschap, waarvoor ik ingeschreven heb. Een week na inschrijving gooide ze al haar haar eruit :hmmm:
Nu kreeg ik al her en der de opmerking van mensen dat zij hun hond niet zouden showen in deze conditie. Dan gaan ze wel met andere honden of alleen kijken, maar doen niet met die hond mee. Nu snap ik dat bij een reu wel enigszins, want je wil dan waarschijnlijk graag dat men hem ziet staan als potentiële dekreu. Een kale spriet zou dan niet zo'n goede reclame zijn. Maar bij een eigen teef? Ik kan het eigenlijk niet zo goed bedenken waarom je niet mee zou doen als je er toch heen gaat en al betaald hebt. Natuurlijk verwacht ik geen 1U te krijgen, maar het is altijd leerzaam en we hebben een leuke dag denk ik dan. Ik heb totaal geen ervaring met showen, dus welke gedachtegang mis ik hierin?
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Gewoon lekker gaan, zulke dagen vind ik altijd reuze gezellig om weer iedereen te zien en bij te kletsen, showen is dan bijzaak voor mij :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

veertje schreef:Tess is op dit moment behoorlijk uit vacht, echt kaal :schrik: A.s zaterdag is het clubkampioenschap, waarvoor ik ingeschreven heb. Een week na inschrijving gooide ze al haar haar eruit :hmmm:
Nu kreeg ik al her en der de opmerking van mensen dat zij hun hond niet zouden showen in deze conditie. Dan gaan ze wel met andere honden of alleen kijken, maar doen niet met die hond mee. Nu snap ik dat bij een reu wel enigszins, want je wil dan waarschijnlijk graag dat men hem ziet staan als potentiële dekreu. Een kale spriet zou dan niet zo'n goede reclame zijn. Maar bij een eigen teef? Ik kan het eigenlijk niet zo goed bedenken waarom je niet mee zou doen als je er toch heen gaat en al betaald hebt. Natuurlijk verwacht ik geen 1U te krijgen, maar het is altijd leerzaam en we hebben een leuke dag denk ik dan. Ik heb totaal geen ervaring met showen, dus welke gedachtegang mis ik hierin?
Je kunt niet honend je buurhond weglachen.

Ik zou gewoon gaan voor de ervaring :ok: Weet je meteen wat je voor de volgende keer misschien nog bij kunt schaven.
En hopelijk kan een keurmeester ook zonder vacht een beetje zinnig commentaar geven.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Vacht is maar een klein onderdeel van de hele hond. Nee, een uitmuntend zit er waarschijnlijk niet in, maar bouw, gangwerk en temperament dat getoond wordt, zeggen veel meer (reden voor mij om niet naar shows te gaan waar je geen verslag krijgt ;) )
Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door LongFields »

De keurmeester kan alles beoordelen, alleen de vacht niet. Ik zou dus gewoon gaan als het je om het oordeel van de keurmeester te doen is en om het hebben van een gezellige dag. Ga je om te winnen, dan sta je met een hond uit vacht al enorm op achterstand en is dat doel niet echt realistisch, zeker niet op een Clubmatch.
Cashel Vale
Zeer actief
Berichten: 1052
Lid geworden op: 12 mar 2008 22:00
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Ik ga gewoon en zeg dan, nothing too hide :gjump:
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door veertje »

Oh ik ga ook zeker hoor. Dat had ik niet helemaal duidelijk geschreven. Heb zelfs ingeschreven voor de jonge honden & veteranendag wetende dat ze dan echt haar haardos niet terug heeft. Gewoon voor de leuk :wink:
Maar ik was gewoon benieuwd wat de reden kan zijn om niet te showen als je toch al betaald hebt en er wel bent. Ik mis daarin misschien de overwinningsmentaliteit die anderen met showen wel hebben.

@Nanna: Miss World kan een jaar later zonder acne natuurlijk gewoon weer een poging doen en dan winnen, omdat ze al ervaring met de verkiezing heeft :mrgreen:

Dit is mevrouw Spriet trouwens nu :engel:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Machie »

Tsja, Fiji was met de winner volledig uit vacht. Ze kreeg gewoon een U'tje met wel de opmerking dat ze uit vacht was. maar verder vond de keurmeester haar dermate mooi blijkbaar. Ik zou gewoon gaan. Een hond is meer dan het haar en je hebt toch al betaald.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Soooof »

Ik zou gewoon gaan, ook voor haar ervaring.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hartstikke goed dat je gaat.
Lekker ervaring op doen en vooral een leuke dag hebben.
En misschien krijgt ze nog wel een mooie uitslag ook.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Laura84
Zeer actief
Berichten: 6252
Lid geworden op: 14 jul 2011 15:51
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Locatie: noord holland
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Laura84 »

Met een volwassen hond die de ervaring niet meer nodig heeft zou ik het niet doen maar Tess is een jonge gup dus kan juist deze show ervaring gebruiken denk ik?

Met Laicka heb ik 1 keer een show laten schieten vanwege haar vacht. Ze zeggen, een goede keurmeester kijkt daar doorheen maar ik dorst het toen niet aan, ze leek een doffe korthaar met wat pluimpjes aan haar kont en oren. Niet het prototype (zoals Nana zegt) van een vachtras. Het was echt geen pan.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zeker gaan! De hond hoort de vacht te dragen, niet andersom. Een goede(!) keurmeester voelt daardoorheen en begrijpt dat of wel of niet ;-) een goede hond onder de vacht zit. Als je zorgt dat het goed verzorgd is, eventueel een volumeschuim erin, zo zou ik wel zijn ;-) .. dan zie ik het probleem niet.
Grote kans dat er een aanmerking op komt op het keurrapport, "op dit moment uit vacht" oid.. maar ja... dat is ze dan ook..

btw.. leuke foto ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door veertje »

~Suzanne~ schreef:Zeker gaan! De hond hoort de vacht te dragen, niet andersom. Een goede(!) keurmeester voelt daardoorheen en begrijpt dat of wel of niet ;-) een goede hond onder de vacht zit. Als je zorgt dat het goed verzorgd is, eventueel een volumeschuim erin, zo zou ik wel zijn ;-) .. dan zie ik het probleem niet.
Grote kans dat er een aanmerking op komt op het keurrapport, "op dit moment uit vacht" oid.. maar ja... dat is ze dan ook..

btw.. leuke foto ;-)

Suzanne

Ja ik ben blij met zo'n goede fotograaf :cheer: :mrgreen:

Ze gaat ook nog in bad en daarna blaas ik haar uit, dan lijkt het misschien net iets meer :LOL:


@Laura: Ze kan inderdaad wel wat showervaring gebruiken. En misschien ik nog wel meer... We volgen wel ringtraining, maar dat gaat net even anders als op Belgen shows. Dubbel handling is nogal gewoon bij de Belgen en dat vind Tess heel moeilijk. Dan staat iedereen te roepen en zij moet braaf naar mij blijven kijken. Iets met snel afgeleid enzo :engel:
Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door LongFields »

Je hóeft dat helemaal niet te doen hè, dat double-handlen wat gebruikelijk is bij de Belgen...
Ik heb dat in alle jaren dat ik geshowd heb niet gedaan, en ik geloof niet dat dat me ooit plekken heeft gekost. Persooonlijk kijk ik veel liever naar een Belg die door zijn eigenaar geshowd wordt en waarbij de hond alle aandacht heeft voor de handler dan dat ik een hond in de lijn van een vreemde zie hangen, wanhopig op zoek naar een glimp van het baasje...
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door veertje »

LongFields schreef:Je hóeft dat helemaal niet te doen hè, dat double-handlen wat gebruikelijk is bij de Belgen...
Ik heb dat in alle jaren dat ik geshowd heb niet gedaan, en ik geloof niet dat dat me ooit plekken heeft gekost. Persooonlijk kijk ik veel liever naar een Belg die door zijn eigenaar geshowd wordt en waarbij de hond alle aandacht heeft voor de handler dan dat ik een hond in de lijn van een vreemde zie hangen, wanhopig op zoek naar een glimp van het baasje...

Ik doe het ook niet (=wil het ook niet doen), want ik ben vaak maar alleen (en ik wil haar zelf showen, niet door iemand anders) :wink: Ja Marielle en de eigenaren van Tess haar broer hebben het wel eens geprobeerd, maar die zijn niet interessant genoeg om haar aandacht lang genoeg vast te houden. En Tess vind dat dus heel moeilijk als ze haar aandacht op mij moet richten terwijl er aan de kant zoveel leuke mensen staan te roepen, met bakjes te rammelen of met speeltjes te zwaaien. Ik mis dan de ervaring dat het op mijn manier ook goed is en laat haar dan vaak maar kijken, zodat ze net zo staat als de rest. Daar moet ik vanaf en daarom ook de ringtraining. Dus dat gaan we zaterdag gewoon nog eens proberen en ik moet me braaf houden aan mijn plan :wink:
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik schreef vorige week op de Toller kcm en daar noteerde ik voor een hond: Unfortunately he is wearing his swimsuit today :D maar goed, dat is natuurlijk een iets ander soort ras als jouw hond.
Het ligt ook aan ke doel. Als je wilt winnen zou ik t niet doen, maar verder.. wat hangt ervanaf, niets toch. Ze is duidelijk uit vacht :)
bouvierpoedel
Zeer actief
Berichten: 51968
Lid geworden op: 08 dec 2009 06:32
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Keurmeester Hansepansie zei ooit dat het geen fuck uitmaakt of een hond nu even uit vacht is of er 1 pootje nu wat langer haar heeft dan de andere. Een goed keurmeester kijkt daar wel doorheen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gebruikersavatar
meriam
Zeer actief
Berichten: 2097
Lid geworden op: 25 dec 2011 23:44
Aantal honden: 4
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door meriam »

Ik ga ook altijd wel maar heb ook wel een reu die altijd nog genoeg vacht overhoud haha. Zie wel is opmerkingen op het keurrapport als niet in beste vacht of uit vacht.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Maeve »

Als je al hebt ingeschreven zou ik ook gewoon gaan hoor. De enige reden die ik kan bedenken om niet te gaan is om je brandstofkosten te besparen :mrgreen: Ik denk wel dat je beter rekening kan houden met een lagere kwalificatie. Want eerlijk is eerlijk, die vacht bepaalt toch in grote mate de eerste indruk van je hond. Elke hond ziet er mooier uit als ze vol in vacht zijn, en eventuele foutjes worden op een hond zonder vacht ook niet verbloemt. Mijn ervaring is dat veel honden er zonder vacht een kwalificatie op achteruit gaan. Nilo haalde op de KCM laatst wel een U, ondanks dat hij volgens de keurmeester z'n beste jas nog thuis heeft hangen :wink:

T'is wel zo dat als ik nog niet heb ingeschreven en ik verwacht dat ze dan uit vacht zijn, ik ook niet meer de moeite neem om in te schrijven. Voor de ervaring en gezelligheid is dat leuk, maar je hond staat toch negatiever gepresenteerd dan normaal. Maakt me niet eens uit voor wat andere mensen denken, maar ik haal er graag wel alles uit wat erin zit. En dan moet er haar op zitten :wink:
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Op De Nationale in 2015 was de BIS ook uit vacht volgens het baasje. Maakte dat hij een stuk minder log toonde dan als hij vol in vacht is. Dus het baasje baalde vooraf wel, maar het pakte erg mooi uit. Maar goed, dat was dus bij een hond die eigenlijk te veel vacht heeft onder normale omstandigheden.

Ruim een jaar geleden hadden we een workshop Markiesjes keuren, waarbij ik voor de groep ook een hond mocht gaan keuren (spannend!). Uiteindelijk moest ik die teef een zeer goed geven omdat de vacht het rasbeeld te veel verstoorde. Als haar vacht beter aangelegen had, iets beter verzorgd was geweest, was het waarschijnlijk een Uitmuntend geworden (maar wel met wat kritiekpuntjes ;) ). Keurmeester die de workshop gaf, was het helemaal met mij eens. Dus ja, als door de vacht het rasbeeld te veel verstoord wordt, is het heel terecht als je een kwalificatie teruggezet wordt. Maar niet elke 'uit vacht' stoort zo veel dat je teruggezet wordt, al zal over het algemeen een hond die uit vacht is op een clubmatch geen clubwinner worden
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Soooof »

veertje schreef:
LongFields schreef:Je hóeft dat helemaal niet te doen hè, dat double-handlen wat gebruikelijk is bij de Belgen...
Ik heb dat in alle jaren dat ik geshowd heb niet gedaan, en ik geloof niet dat dat me ooit plekken heeft gekost. Persooonlijk kijk ik veel liever naar een Belg die door zijn eigenaar geshowd wordt en waarbij de hond alle aandacht heeft voor de handler dan dat ik een hond in de lijn van een vreemde zie hangen, wanhopig op zoek naar een glimp van het baasje...

Ik doe het ook niet (=wil het ook niet doen), want ik ben vaak maar alleen (en ik wil haar zelf showen, niet door iemand anders) :wink: Ja Marielle en de eigenaren van Tess haar broer hebben het wel eens geprobeerd, maar die zijn niet interessant genoeg om haar aandacht lang genoeg vast te houden. En Tess vind dat dus heel moeilijk als ze haar aandacht op mij moet richten terwijl er aan de kant zoveel leuke mensen staan te roepen, met bakjes te rammelen of met speeltjes te zwaaien. Ik mis dan de ervaring dat het op mijn manier ook goed is en laat haar dan vaak maar kijken, zodat ze net zo staat als de rest. Daar moet ik vanaf en daarom ook de ringtraining. Dus dat gaan we zaterdag gewoon nog eens proberen en ik moet me braaf houden aan mijn plan :wink:
Wonderlijk joh, dat dat zo werkt. Ik word niet gehinderd door enige showkennis hoor, maar hier zou dat ook absoluut niet werken. Rex zou maar bezig zijn met één ding: MOET! BIJ! BAASJE! ZIJN! Andersom dus, maar ik kan vast verklappen dat dat ook niet zou werken. :hmmm: :schrik:
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door veertje »

Maeve schreef:Als je al hebt ingeschreven zou ik ook gewoon gaan hoor. De enige reden die ik kan bedenken om niet te gaan is om je brandstofkosten te besparen :mrgreen: Ik denk wel dat je beter rekening kan houden met een lagere kwalificatie. Want eerlijk is eerlijk, die vacht bepaalt toch in grote mate de eerste indruk van je hond. Elke hond ziet er mooier uit als ze vol in vacht zijn, en eventuele foutjes worden op een hond zonder vacht ook niet verbloemt. Mijn ervaring is dat veel honden er zonder vacht een kwalificatie op achteruit gaan. Nilo haalde op de KCM laatst wel een U, ondanks dat hij volgens de keurmeester z'n beste jas nog thuis heeft hangen :wink:

T'is wel zo dat als ik nog niet heb ingeschreven en ik verwacht dat ze dan uit vacht zijn, ik ook niet meer de moeite neem om in te schrijven. Voor de ervaring en gezelligheid is dat leuk, maar je hond staat toch negatiever gepresenteerd dan normaal. Maakt me niet eens uit voor wat andere mensen denken, maar ik haal er graag wel alles uit wat erin zit. En dan moet er haar op zitten :wink:
Oh ja dat we een lagere kwalificatie halen daar ga ik vanuit. Het gaat me ook meer om het rapport. Ben benieuwd wat ze er verder van vinden. En gelukkig hoeven we maar naar Heteren en niet het halve land door :engel:

@Soooof: Hier willen veel honden ook naar hun baas, daarom worden ze vaak door iemand anders voorgebracht. De baas staat dan in het publiek zich te verstoppen om af en toe even te voorschijn te komen. Ze staan dan ook vaak vooruit ipv zijwaarts zoals veel rassen. Daarom vind ik het vaak lastig Tess alsnog zijwaarts neer te zetten en Tess vindt dat net zo moeilijk :tongue:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Soooof »

Maar waarom brengen ze hem dan niet zelf voor? Dat zou voor Rex makkelijker zijn denk ik. (Zoals ik al zei, ik weet er weinig van...)
bouvierpoedel
Zeer actief
Berichten: 51968
Lid geworden op: 08 dec 2009 06:32
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heb honden voor gebracht die uit vacht waren , te kort of te lang in vacht ,die korte plekken in de vacht hadden , met aangevreten snuit en oorbeharing door de andere honden en honden in verkeerde niet erkende poedelmodelletjes. En velen malen 1e of toch achter de bordjes gestaan en de roep gewonnen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door veertje »

Soooof schreef:Maar waarom brengen ze hem dan niet zelf voor? Dat zou voor Rex makkelijker zijn denk ik. (Zoals ik al zei, ik weet er weinig van...)
Omdat ze willen dat de focus wat verder ligt, waardoor ze er mooi attent bij staan. Maar waarom het bij de Belgen zo gedaan wordt en bij andere rassen niet, weet ik ook niet. Op andere shows dan de rasspeciale mag dubbel handling ook helemaal niet, dus dat wordt altijd wat minder opvallend gedaan. Ik heb ook het idee dat het vooral bij de langharen zo gedaan wordt. Bij de mechels en laekense zie ik het minder, maar goed ik ben ook maar een leek :wink:

Ik vind het wel een leuke uitdaging het zelf te doen, dus dat gaan we zaterdag dan ook gewoon weer proberen. Ik zal wel laten weten hier hoe zeer we op vacht zijn afgekeurd :wink:
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Soooof »

Grappig, zo leer ik nog eens wat, thanks! :mrgreen: Succes zaterdag!
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Maeve »

Fotogravinnetje schreef:Op De Nationale in 2015 was de BIS ook uit vacht volgens het baasje. Maakte dat hij een stuk minder log toonde dan als hij vol in vacht is. Dus het baasje baalde vooraf wel, maar het pakte erg mooi uit. Maar goed, dat was dus bij een hond die eigenlijk te veel vacht heeft onder normale omstandigheden.

Ruim een jaar geleden hadden we een workshop Markiesjes keuren, waarbij ik voor de groep ook een hond mocht gaan keuren (spannend!). Uiteindelijk moest ik die teef een zeer goed geven omdat de vacht het rasbeeld te veel verstoorde. Als haar vacht beter aangelegen had, iets beter verzorgd was geweest, was het waarschijnlijk een Uitmuntend geworden (maar wel met wat kritiekpuntjes ;) ). Keurmeester die de workshop gaf, was het helemaal met mij eens. Dus ja, als door de vacht het rasbeeld te veel verstoord wordt, is het heel terecht als je een kwalificatie teruggezet wordt. Maar niet elke 'uit vacht' stoort zo veel dat je teruggezet wordt, al zal over het algemeen een hond die uit vacht is op een clubmatch geen clubwinner worden
Da's ook zeker waar. Segno is momenteel echt uit vacht, maar die heeft normaal zo idioot veel dat ze nu veel mooier toont :schrik: Die werd dus ook niet teruggezet op vacht, maar juist toen ik haar in vacht showde kregen we de opmerking dat ze wel wat fluffy was :mrgreen: En zo ken ik meer honden die in vacht te compact tonen en uit vacht beter showen.
Sandra&co

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik zie geen reden om eventueel niet te gaan. Honden wisselen nou eenmaal de vacht, dat kun je niet op commando aan- of uitzetten. Succes zaterdag!
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door veertje »

Nou het was duidelijk dat onze keurmeester haar ook uit vacht vond. En te dun. Of zelfs volledig uit conditie zoals in ons rapport stond. Dus als 5 van 5 geëindigd met een 'goed' :wink:
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Uit vacht, wel/niet showen?

Ongelezen bericht door Maeve »

Jammer..dat risico zat erin ja. Van Coda werd zelfs eens gezegd dat ze "unsound" was toen ze in bikini in de ring verscheen. Haar dochter, die echt wel een kopie van haar was, maar met vacht, kreeg diezelfde dag een U en lovende woorden :LOL: Nouja, het blijft jurysport en een momentopname. Hopelijk toch een leuke dag gehad, en volgende keer beter :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Show”