Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dat is even lang geleden. :)

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Kirry »

Hallo allemaal.

Ik ben Kirsten, getrouwd en wij hebben een 5 jarige dochter, en ergens in een ver verleden las ik jarenlang heerlijk veel op dit forum. Ik heb het altijd een fijn en leerzaam forum gevonden met zéér veel kennis onder diens leden.

En nu heb ik het weer opgezocht, en ik moet zeggen dat het enorm leuk is om bekende namen van vroeger weer tegen te komen. Ik was niet héél actief, dus er zullen bij leden weinig tot geen belletjes gaan rinkelen, maar dat geeft niks. Ik was sowieso meer een lezer, om info op te doen over honden, dan een poster. Dat zal ook wel zo blijven.

En dit wilde ik weer voortzetten, terwijl wij zoeken naar een leuke hond (liefst pup). Iets wat best wel tegenvalt in corona tijd. Ik heb wensen, maar het belangrijkst is gewoon een lieve sociale hond, baasgericht, eentje die heerlijk meedraait in ons kleine gezin zonder poespas.

Momenteel hebben wij geen hond. Wel gehad; een buitenlandse herderkruising. Wij kregen hem toen hij al senior was. Prachtige hond, klein hartje. Heerlijk fluffy.

Ik pas ook op veel honden van familie en omgeving wat altijd leuk is, en zo leer ik ook verschillende rassen kennen en honden van allerlei leeftijden. Ik weet al aardig wat ik wel en niet zoek in een hond.

Maar goed. Dit ben ik, en aangezien ik door de bomen het bos niet meer zo goed zie qua een leuke hond vinden, besloot ik een oud favoriet forum weer op te zoeken waarvan ik weet dat er genoeg kennis aan boord is, heb ik hulp nodig.

Fijne avond nog. Groetjes Kirsten.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Jullie zoeken een lieve, sociale gezinshond? Ik denk meteen aan de volgende rassen 😉

Labrador
Golden retriever
Boxer
Berner Sennen
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
hakunamatata
Zeer actief
Berichten: 4562
Lid geworden op: 04 mar 2015 14:53
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2
Locatie: vlakbij Leeuwarden

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Je zoekt een Aylapup :engel:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Kirry »

Cleva schreef: 24 dec 2020 23:15 Hoi.

Wat vind je van de Markies?
Grappig dat je het Markiesje noemt. Dit is namelijk het ras wat wij het allerliefste zouden willen hebben; leuk karakter, actief, mooi en ik kan het hondje zó de fietsmand inslingeren richting strand. Ik vind ze enig!

Wil ook best een jaar of 2 op de wachtlijst staan. Zelfs nu de wachtlijst vd Markies dicht is, wilde ik wachten tot ie weer opengaat. Maar toen las ik van Fotogravinnetje dat de wachttijd oploopt tot een jaar of 4 a 5. Toen zakte de moed wel een beetje in de schoenen. Keek ook naar de outcross pagina en Markiesjes. Zou ik ook zó doen. Maar ik geloof dat dit allemaal moer-en moervast zit.

Maar Markiesje; 100%
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Kirry »

Chihuahua-paws schreef: 24 dec 2020 23:47 Jullie zoeken een lieve, sociale gezinshond? Ik denk meteen aan de volgende rassen 😉

Labrador
Golden retriever
Boxer
Berner Sennen
Golden was ook een ras waar wij naar keken, staat zeker in onze top 5. Maar een makkelijker maatje is nu even handiger.

Labrador vindt ik niet zo leuk. Ik heb er weinig mee. Boxer; leuke clowns, maar niet mijn ras.
Berner Sennen; mooie honden, maar hier in de buurt lopen de Berners niet zo fris en fruitig rond, helaas.
Maar dank je voor je tips.
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Kirry »

hakunamatata schreef: 25 dec 2020 00:54 Je zoekt een Aylapup :engel:

Oh. Is Ayla zo'n leukerd? Ik kan mij haar even niet voor mij halen. Wat is Ayla voor hondje?
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door nomo »

Kirry schreef: 25 dec 2020 08:18
hakunamatata schreef: 25 dec 2020 00:54 Je zoekt een Aylapup :engel:

Oh. Is Ayla zo'n leukerd? Ik kan mij haar even niet voor mij halen. Wat is Ayla voor hondje?
Haha, ja een Ayla zou wel passen. Alhoewel, niet als je een markiesje wilt. De Ayla’s Golden d’Atura mixjes :Q: zullen wel wat groter uitpakken. :mrgreen: (Ayla is de linker in mijn onderschrift).
Zal van de week even een puppenplannentopic over haar gaan openen. Het worden geen corona pups. Mag ik toch hopen. Hoop ergens volgend jaar een nestje te gaan fokken.
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Kirry »

Hi Nomo!

Ayla is wel een leuke hond zeg! Wat zit er allemaal in? Golden, zei je? En Atura is dan.... de reu?

Wij keken ook naar Golden en we hebben een kittig grote herderkruising gehad, dus hoogte is geen pré, als het maar gewoon een leuke, sociale, leergierige snoes is. Dat het hondje makkelijk mee op de fiets kan is mooi meegenomen, maar ik zou er geen hond op afwijzen. Dan maar een bakfiets. :mrgreen:

Onze herder was best wel zelfstandig en dat voor een herder.. Maar ik vermoed dat dit kwam door jarenlang zelfstandig te hebben geleefd in een asiel/buitenland. Hij wilde wel knuffels, maar heel knuffelig was hij niet. Dat vond ik wel jammer. Dus een knuffelhond zou wel fijn zijn.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Emma »

Jack hussel russell.
Daar zie ik af en toe nog nestjes van voorbij komen. Ik heb niet uitgebreid uitgezocht of het eventueel Broodfokkers zijn, maar dacht het niet.
Je betaald ook voor een hussel al zo'n 1000 euro. Niet normaal.

Ik vind het hele leuke honden, meestal toch wel sociaal, bij een beetje leuke opvoeding. Actief, maar niet te actief. Let op patella luxatie, maar vaak toch gezonde hondjes. En handig formaat, maar niet breekbaar iele hondjes.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kirry schreef:
Cleva schreef: 24 dec 2020 23:15 Hoi.

Wat vind je van de Markies?
Grappig dat je het Markiesje noemt. Dit is namelijk het ras wat wij het allerliefste zouden willen hebben; leuk karakter, actief, mooi en ik kan het hondje zó de fietsmand inslingeren richting strand. Ik vind ze enig!

Wil ook best een jaar of 2 op de wachtlijst staan. Zelfs nu de wachtlijst vd Markies dicht is, wilde ik wachten tot ie weer opengaat. Maar toen las ik van Fotogravinnetje dat de wachttijd oploopt tot een jaar of 4 a 5. Toen zakte de moed wel een beetje in de schoenen. Keek ook naar de outcross pagina en Markiesjes. Zou ik ook zó doen. Maar ik geloof dat dit allemaal moer-en moervast zit.

Maar Markiesje; 100%
Als je mee zou willen werken aan de outcross zou ik dat gewoon eens mailen aan de vereniging met waarom je zo graag wil meewerken. Die pups gaan namelijk niet via de reguliere intekenlijst (je krijgt geen kruising in de maag gesplitst terwijl je je voor een Markiesje hebt ingeschreven, en we willen uiteraard zo veel mogelijk garantie dat als de pup gezond blijkt die ook weer ingezet wordt, nog meer dan bij de 'gewone' markiesjes). Ik weet niet welke plannen er op dit moment al liggen qua nestjes, maar komend jaar worden de eerste F2-hondjes gekeurd, ook de bearded. Elco's fokker heeft zo'n bearded teefje dat ze gaat inzetten als ze goedgekeurd wordt voor de fok. Ik zie op dit moment geen reden waarom dat niet het geval zou zijn, want ik vind het een van de best gelukte hondjes in dat nest, afgezien van de vacht (mooie hoekingen, kaarsrechte rug, mooi koppie, goede oor- en staartdracht, heel stabiel van karakter)
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Kirry »

@Emma.

Ik vind Jack Russels niet leuk genoeg om er zelf eentje van te hebben. Ik vind ze best wel pittig.

@Fotogravinnetje.

Dat zou fantastisch zijn. Ik las een tijdje geleden over outcross op dit forum. Heb toen mijn FB na jaren uit het stof getrokken om dat eens te bekijken. Het was een nieuw concept voor mij. En het mooie toeval was toen dat ik daadwerkelijk ook de outcross Markiesjes zag. Leukies ook die bearded.

Ik voelde twijfeling om te schrijven naar de rasvereniging nu alle lijsten dicht zijn, vanwege de enorme vloedgolf aan aanvragen. Maar ga het zeker doen. Dank je.
Gebruikersavatar
Kirry
Zeer actief
Berichten: 1555
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:01
Aantal honden: 0

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Kirry »

Cleva schreef: 25 dec 2020 12:30 Maar zou je die hond beschikbaar willen houden voor de fok dan? En nou niet meteen ja roepen.

Er is op zich niets mis mee maar het past niet iedereen.
Als je dat juist heel leuk vindt en je hebt er de tijd voor en zin in om de voorbereidende handelingen te verrichten en het nest te verzorgen zou ik dat zeker melden maar het moet wel echt waar zijn.
Goed punt. Daar zat ik dus over na te denken toen ik op de outcross fb pagina stuitte.

Een vriendin van mij heeft haar ruwharige teckelteefje ingezet voor een nestje. Haar broer fokt de ukkies, en ze wilde het teefje in de familie houden. Ik volgde het proces nader, want het teefje is een oppashondje. Het wel en wee van loopsheid, testen, fokken, bevallen, nestje enz. Best veel allemaal, heftig soms, maar zeer interessant.

Ik ga ervanuit dat het teefje goedgekeurd is voor een nestje, om dan tijdelijk terug te gaan naar haar fokker. Dit een week of iets voor de bevalling en 8 weken erna? Zo was de ervaring met het teckeltje in ieder geval.

Zélf het nest verzorgen zou andere koek zijn. Daar mis ik ervaring voor. En ik ga ervanuit dat zo'n kostbaar nestje gewoon bij de fokker opgevoed wordt tot ze uitvliegen?

Lang verhaal kort: ja. Mijn interesse in de Markies alsmede honden is zo groot dat ik dit wel zou willen doen, mits mijn hondje goedgekeurd wordt. Wat trouwens ook een reu mag zijn hoor.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Kirry schreef:
Cleva schreef: 25 dec 2020 12:30 Maar zou je die hond beschikbaar willen houden voor de fok dan? En nou niet meteen ja roepen.

Er is op zich niets mis mee maar het past niet iedereen.
Als je dat juist heel leuk vindt en je hebt er de tijd voor en zin in om de voorbereidende handelingen te verrichten en het nest te verzorgen zou ik dat zeker melden maar het moet wel echt waar zijn.
Goed punt. Daar zat ik dus over na te denken toen ik op de outcross fb pagina stuitte.

Een vriendin van mij heeft haar ruwharige teckelteefje ingezet voor een nestje. Haar broer fokt de ukkies, en ze wilde het teefje in de familie houden. Ik volgde het proces nader, want het teefje is een oppashondje. Het wel en wee van loopsheid, testen, fokken, bevallen, nestje enz. Best veel allemaal, heftig soms, maar zeer interessant.

Ik ga ervanuit dat het teefje goedgekeurd is voor een nestje, om dan tijdelijk terug te gaan naar haar fokker. Dit een week of iets voor de bevalling en 8 weken erna? Zo was de ervaring met het teckeltje in ieder geval.

Zélf het nest verzorgen zou andere koek zijn. Daar mis ik ervaring voor. En ik ga ervanuit dat zo'n kostbaar nestje gewoon bij de fokker opgevoed wordt tot ze uitvliegen?

Lang verhaal kort: ja. Mijn interesse in de Markies alsmede honden is zo groot dat ik dit wel zou willen doen, mits mijn hondje goedgekeurd wordt. Wat trouwens ook een reu mag zijn hoor.
Er zijn best wat mensen bij de markiesjes die met alle plezier het nestje opfokken als jij het ziet zitten in die tijd je teefje te missen. Van Elco's fokker weet ik dat ze je met plezier een van haar hondjes te logeren geeft in de tussentijd zodat je niet zonder hond hoeft te zitten. Wij willen dat gewoon echt niet, vandaar dat wij zelf voor reutjes gekozen hebben.
Maar inderdaad, voor de outcross-pups geldt dat de vereniging wel behoorlijk zekerheid wil dat ze ingezet worden, mits hun gezondheid dat toestaat. Ben het helemaal met Cleva eens dat je dat echt goed moet overwegen, en niet pas tegen dat het hondje gekeurd gaat worden of zelfs nog later
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door ranetje »

Welkom terug Kirry :ok:
Fotogravinnetje schreef: 25 dec 2020 14:04
Er zijn best wat mensen bij de markiesjes die met alle plezier het nestje opfokken als jij het ziet zitten in die tijd je teefje te missen. Van Elco's fokker weet ik dat ze je met plezier een van haar hondjes te logeren geeft in de tussentijd zodat je niet zonder hond hoeft te zitten. Wij willen dat gewoon echt niet, vandaar dat wij zelf voor reutjes gekozen hebben.
Maar inderdaad, voor de outcross-pups geldt dat de vereniging wel behoorlijk zekerheid wil dat ze ingezet worden, mits hun gezondheid dat toestaat. Ben het helemaal met Cleva eens dat je dat echt goed moet overwegen, en niet pas tegen dat het hondje gekeurd gaat worden of zelfs nog later
[/quote]
Worden alleen outcross teefjes gebruikt dan?

Met een outcross reutje kan je prima meedoen aan het programma zonder dat er een nestje in je huis ligt :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Dat is even lang geleden. [emoji3]

Ongelezen bericht door crutz »

Cleva schreef:Ja, maar die fokreuen raak je toch wel kwijt dus daar heb je als hoopvolle pupkoper niet dezelfde positie mee.

De reden om iemand omhoog te schuiven op de lijst geldt alleen als diegene toezegt met een teef te willen meewerken aan de fok.
Iedereen met een leuke markiesreu wil wel even koffie zetten en een teef laten komen om vervolgens 850 piek aan te pakken. Daar zit de schaarste niet.

Denk dat je je daar in verkijkt. Veel mensen hebben er ook moeite mee dat hun reu dekt. Er is blijkbaar nog steeds een fabeltje dat reuen die gedekt hebben lastiger worden bv.
En wat denk je van het adhoc op het juiste moment tijd maken / thuis zijn? De reden dat de reu die ik uitgeplaatst heb “met pensioen” is. Ik vond zelf (nee ze hebben er niks over gezegd, maar toch) de inbreuk in hun privacy echt te groot.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Een markiesje reu mag vijf nesten verwekken op zijn hele leven. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo'n moeite is.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »


ranetje schreef: Worden alleen outcross teefjes gebruikt dan?

Met een outcross reutje kan je prima meedoen aan het programma zonder dat er een nestje in je huis ligt :tongue:
Nee hoor. Het tweede F2-nest van de Powderpuff is de vader een F1. Ik zei dan ook ingezet worden voor de fok. Dat geldt voor zowel reu als teef, niet alleen voor teven. Maar een teef inzetten, vergt wel flink wat meer werk dan een reu inzetten, ja.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Dat is even lang geleden. :)

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Mensen zijn vaak nog steeds bang dat een reu lastiger wordt na dekken. Maar mensen kiezen ook vaak voor een teefje omdat die liever zouden zijn dan reutjes, terwijl de reuen meestal aanhankelijker zijn en de teefjes vaak nogal pinnig kunnen zijn
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”