Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorstellen

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Voorstellen

Ongelezen bericht door Winegum »

Hallo allemaal,

Ik ben Jessie, 33 jaar en na 13 jaar een hond willen, maar niet kunnen (fulltime werk + paardensport), zijn we ons nu concreet aan het orienteren op een passend ras. Een aantal rassen op ons lijstje, maar voordat we langs fokkers gaan, ben ik benieuwd naar de ervaringen en adviezen vanuit dit forum.
Ik hoop dat jullie mee willen denken!

Wij zoeken een wat actievere gezelschapshond. Om de dag ga ik naar de paarden, het zou fijn zijn als de hond mee kan, maar de hond zich ook even zelf kan redden als ik mijn aandacht bij mn paard nodig heb. De hond is dan gewoon buiten op het land, kan uiteraard aangelijnd, maar mega jachtdrift is dus niet wenselijk.
Een echte werkhond past niet bij ons, omdat wij die nu niet kunnen bieden wat die nodig heeft, maar een hond die liever niet naar beweegt zoeken we ook niet.

Het lijkt mij leuk om af en toe met de hond speurtraining of agility te gaan doen.

Zelf ben ik de hele dag thuis. Wij hebben een mooie tuin van 100m2.

Tot slot voor ons belangrijk; een nerveuze keffer past niet bij ons :wink:

Rassen op t oog:
Duitse pinscher
Oostenrijkse pinscher
Manchester terrier
Vastgotaspets
Havanezer
Lhasa apso

Groet Jessie
Gebruikersavatar
welshwitch
Technisch beheer
Berichten: 4000
Lid geworden op: 16 jul 2014 23:08
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2
Locatie: Deventer

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door welshwitch »

Welkom.
Om toegang te krijgen tot het hele forum zal je je bij de groep "vaste gebruikers" moeten aanmelden.
In dit topic staat precies hoe dat moet: viewtopic.php?f=5&t=30911
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Ik zou bij paarden geen langharige hond willen. Alle strootjes en stront gaan er in hangen.
Als ik jou was nam ik een leuke actieve Jack Russell. Volgens mij zijn dat paardenhondjes bij uitstek.
En welkom!
:ok: Bestaat er een manege zonder instructeur met hussel in de bak?
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door natalie »

Welkom! Wat een leuke plannen. Er zijn meer mensen hier die hun hond meenemen naar de paarden, dus er zullen ongetwijfeld nog wat tips volgen. Mij lijkt een Vastgotaspets heel leuk, maar ik kom ze nooit in het echt tegen. Succes met de zoektocht en veel plezier met de voorpret :D
Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Winegum »

welshwitch schreef:Welkom.
Om toegang te krijgen tot het hele forum zal je je bij de groep "vaste gebruikers" moeten aanmelden.
In dit topic staat precies hoe dat moet: viewtopic.php?f=5&t=30911
Bedankt, gedaan :8):
Nanna schreef:Ik zou bij paarden geen langharige hond willen. Alle strootjes en stront gaan er in hangen.
Als ik jou was nam ik een leuke actieve Jack Russell. Volgens mij zijn dat paardenhondjes bij uitstek.
En welkom!
Dank je wel. Een langharige zou ik ook kort laten trimmen, vind ik diervriendelijker.
Daarnaast is er alleen weiland en zand ;)
Jack russel is mij te hyper, wanneer ik niet op stal ben zal ik niet uren buiten zijn met de hond, vandaar mijn omschrijving actieve gezelschapshond :)
natalie schreef:Welkom! Wat een leuke plannen. Er zijn meer mensen hier die hun hond meenemen naar de paarden, dus er zullen ongetwijfeld nog wat tips volgen. Mij lijkt een Vastgotaspets heel leuk, maar ik kom ze nooit in het echt tegen. Succes met de zoektocht en veel plezier met de voorpret :D
Dank! Ik kan ook weinig fokkers in Nederland vinden. Dus extra benieuwd naar mensen met ervaring!
Gebruikersavatar
welshwitch
Technisch beheer
Berichten: 4000
Lid geworden op: 16 jul 2014 23:08
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2
Locatie: Deventer

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!
Afbeelding
Gebruikersavatar
welshwitch
Technisch beheer
Berichten: 4000
Lid geworden op: 16 jul 2014 23:08
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2
Locatie: Deventer

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door welshwitch »

Winegum schreef:Jack russel is mij te hyper, wanneer ik niet op stal ben zal ik niet uren buiten zijn met de hond, vandaar mijn omschrijving actieve gezelschapshond :)
Dat was ook altijd mijn ervaring en toen mijn vriend met de wens een Jack te willen kwam stond ik niet te springen, maar het is mij in alles zo meegevallen. Tom heeft zijn hyper momenten, maar kan ook rustig tot 11 uur in zijn bed liggen. Ze zijn echt heel goed te trainen (er wordt vaak gezegd van niet) en als je consequent bent in wat je wel en niet wil heb je er een gouden hond aan. Wij zijn ook niet uren buiten, ik denk dat het in totaal over de hele dag zo'n 2,5 uur is aan wandelingen en ik doe met hem 2x in de week aan agility.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Zamunda »

Leuk. Ik denk dat er veel past, maar dat het ook van het individu af zal hangen. Met specifieke wensen zou je ook kunnen kijken naar een herplaatser waarvan je al kunt beoordelen hoe die is en of die past.

Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.
Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Winegum »

Na jarenlang herplaatsers in andere diersoorten, hebben we nu bewust de keuze gemaakt om voor een pup te gaan.
Ik heb juist het idee dat ik teveel wensen heb wat niet past in 1 hond haha.

Ik weet ook niet of ik nog een apart topic bij de rassen aan moet maken, of dat ik hier meer reacties kan verwachten?
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door annnie »

Vastgotaspets zijn leuk. Het zijn echt kleine herdertjes. Ik heb wel het idee dat ze pittiger zijn dan Jack Russels en blaffen doen ze sowieso graag. Misschien is een corgi nog wat. Verwand aan de Spets, maar iets minder heftig en beide varianten zijn denk ik ook makkelijker te vinden in Nederland
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Zamunda »

Winegum schreef:Na jarenlang herplaatsers in andere diersoorten, hebben we nu bewust de keuze gemaakt om voor een pup te gaan.
Ik heb juist het idee dat ik teveel wensen heb wat niet past in 1 hond haha.

Ik weet ook niet of ik nog een apart topic bij de rassen aan moet maken, of dat ik hier meer reacties kan verwachten?
Hier kijken meestal niet zoveel mensen dus zeker een topic bij rassen aanmaken :ok: .
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door fenneke »

Waarom is het diervriendelijk om een langharige hond kort te laten trimmen?

Neem dan gelijk een kortharig ras .

Ben benieuwd wat het gaat worden.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Winegum »

Ik zeg niet dat het zo is, want het is geen feit. Het is mijn mening. De isolerende werking is fijn, maar ik vind het voor ogen, oren, poten en warmte (zomer dan), fijner als het korter is. Kort getrimd is weer iets anders dan een kortharig ras.
Daarnaast vind ik gezondheid en karakter belangrijker dan uiterlijk. En met mijn wensen, wil ik mezelf niet helemaal beperken ;)
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Winegum schreef:Ik zeg niet dat het zo is, want het is geen feit. Het is mijn mening. De isolerende werking is fijn, maar ik vind het voor ogen, oren, poten en warmte (zomer dan), fijner als het korter is. Kort getrimd is weer iets anders dan een kortharig ras.
Daarnaast vind ik gezondheid en karakter belangrijker dan uiterlijk. En met mijn wensen, wil ik mezelf niet helemaal beperken ;)
Die isolerende functie is HEEL belangrijk. Die vacht op een hond heeft een functie, dus om dat kort te gaan zetten moet je niet willen. Ik zie het al weer gebeuren dat er een sheltie of collie-langhaar kort wordt gezet ;-(((
Dat je de haren ONDER de voetzooltjes knipt voor gemak ja, maar wil je geen langhariger hond.. kies dan heel simpel voor een kortharig ras, dan heb je dan hele probleem niet.

Suzanne
Gebruikersavatar
SandraG
Vaste gebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 aug 2020 13:20
Mijn ras(sen): border collie
Aantal honden: 1

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door SandraG »

annnie schreef:Vastgotaspets zijn leuk. Het zijn echt kleine herdertjes. Ik heb wel het idee dat ze pittiger zijn dan Jack Russels en blaffen doen ze sowieso graag. Misschien is een corgi nog wat. Verwand aan de Spets, maar iets minder heftig en beide varianten zijn denk ik ook makkelijker te vinden in Nederland
Mijn ouders hebben een vastgotaspets gehad.
Kun je inderdaad zien als een herder op korte pootjes.... :D
Die van mn ouders blafte bijna nooit en was altijd redelijk rustig.
Misschien hebben ze gewoon geluk gehad, maar ik vond een jack russel juist een stuk pittiger dan de Vastgotaspets.

Verder heb ik helaas geen tips, veel succes bij het vinden van het juiste ras :D
Gaat vast goed komen.
Afbeelding

Sometimes the best therapist, has fur and four legs.

Als je een huisdierenfotograaf zoekt in Noord Brabant, stuur gerust een pb
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ach wat korter zitten kan prima. De één vindt het een doodzonde, de ander niet. Zolang het de hond niet schaadt vind ik er weinig (niets?) mis mee. Plukken voor de ogen lijken mij hinderlijk voor de hond, maar dat mag dan geloof ik weer wel van de mensen die korter knippen een zonde vinden.
Gebruikersavatar
Winegum
Actief
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 aug 2020 09:01

Re: Voorstellen

Ongelezen bericht door Winegum »

@suzanne: iets minder zwart-wit mag wel. Er zit ook nog iets tussen heel kort en heel lang ;)

@suzanneG: ah leuk om te horen. Weet je ook waar zij die vandaan hebben?
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”