Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorstel

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Hallo ik ben Les en ben hier om.info te zoeken over het wel of niet nemen van een hond.
Ik zou graag een hond willen die buiten kan verblijven zonder dat een hond dit vervelend vindt.

Mvg,
teckeltoos
Zeer actief
Berichten: 13884
Lid geworden op: 06 sep 2002 10:15
Aantal honden: 0

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Welkom.
Verstandig dat je je eerst goed wil oriënteren.
Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Ik ben allergisch voor dieren. Onze konijnen zijn ook buiten.
Wij hopen dan ook dat dit samen kan gaan in de tuin.
Wij willen een hond omdat we het leuk vinden. Zoals ieder ander met een hond. Wij passen regelmatig op hondrn van kennissen en ook die moeten buiten.
Maar welke rassen echt buiten kunnen het hele jaar door kan niemand mij echt zeggen. Ja van Husky's weet ik het wel maar er zullen wel meer rassen zijn.
Wij hebbem de tijd om er mee op pad te gaan omdat er altijd iemand thuis is. Wij werken wel maar plannen dit zo dat de dieren en kinderen nooit alleen hoeven zijn.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Ik kan je alvast verklappen dat Husky’s geen goed idee zijn samen met konijnen :tongue:
:tongue: Huskies.

Als je nu een pup neemt komt het precies mooi uit. Konijn met kerst.
Een husky met kinderen die in en uit lopen, alleen buiten of opgesloten zijn, is ook al niet zo'n strak plan.
Dat wordt hoe dan ook huilen.




Qua vacht kan er veel. Een hond die er plezier in heeft permanent buiten te zijn zonder andere hond er bij, wordt al lastiger.
Dan kom je bij het waaktype uit en die gaan vaak niet lekker met vriendjes van kinderen. Voor de leuk hoef je dat niet te doen.

Het enige dat ik zo kan bedenken is een newfoundlander.
Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Moet een hond net als de konijn met zijn 2en zijn?
Om eenzaamheid te voorkomen.
Ik gaf Husky als voorbeeld. Vind dat wel hele mooie dieren maar zie ze bijna nooit en dat zal een reden hebben.
Vroeger als kind was er een man in de straat met een Sint Bernard en die was naar mijn weten altijd buiten.
Is dit een goed ras en in combinatie met kinderen?
Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Newfoundlander is wel echt een leuke hond.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Buitenhond schreef: Vroeger als kind was er een man in de straat met een Sint Bernard en die was naar mijn weten altijd buiten.
Is dit een goed ras en in combinatie met kinderen?
Het vervelende is dat ze vreselijk ongezond zijn. Alle grote zware honden wel, maar deze nog even extra.
Het is nu heel moeilijk een hond te vinden. De vraag is groter dan het aanbod, de prijzen zijn idioot en alles wat ik voorbij zie komen is binnen vier weken besproken.
Voor een newfoundlander of sint bernard pup met stamboom betaal je al vlug 2000-2500 euro.

Zoiets zou ik eerder doen, maar dan de gebruikelijke sites in de gaten houden en naar herplaatsers kijken.
Er zullen de komende tijd genoeg pups weer weg moeten.
Je zou ook de eigenaar van een dekreu die je aanstaat kunnen vragen je op de hoogte te houden van aankomende nesten.
Maar het blijft een grote gok hoor.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr


Honden zijn roedeldieren. Alleen buiten zijn terwijl de baas lekker op de bank chippies zit te eten, is voor de meesten gewoon niet leuk.
Je zult er hoe dan ook een punt van moeten maken veel tijd buiten door te brengen. Hoe realistisch is dat als het drie maanden min of meer aan een stuk regent?
Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Bedankt voor de uitgebreide post.
Dat zijn flinke bedragen zeg! Komt dat door corona of zijn de grote honden altijd prijzig?

Wat ik zelf ook hele leuke honden vindt zijn Duitse/Deense dogs. Zo imposant zien ze eruit maar zo lief.

Wij hebben geen haast want we willen de juiste keuze maken en er moet ook een hok komen.

Een hond mag overigens best in de woonkamer komen maar grotendeels moet zijn verblijf buiten zijn.
Ook omdat ik zelf een buitenmens ben en veel in de tuin ben en van wandelen hou. Al is het de vraag of alle grote honden daar ook van houden. Vandaar dat ik mij nu aan het inlezen ben.
Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Helaas ben ik flink allergisch. Heb astma medicatie daarbij neus druppels, oogdruppels en tabletten.
Ondanks dat ik niet met de konijnen in aanraking kwam toch allergische reacties. En daarom moesten ze onder protest van de rest naar buiten. Waar ze wel een mooi verblijf hebben met een ren eromheen.

Ook de honden waar we oppassen, staffords en bordeaux, die niet eens zo behaard zijn moeten daarom buiten.
Maar dat is alleen zomers en dat vinden de bazen dan ook niet erg.

Het is ook niet zo dat ze kostte wat kost niet de drempel over mogen. Even binnen of een nacht binnen overleef ik wel. Maar alleen binnen houden dat gaat hem niet worden.

Bij het voorstellen ben ik al wijzer geworden. Bedankt.
Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Nanna schreef:Vergeet die dog maar. Veel te kortharig als buitenhond en mentaal ook ongeschikt daarvoor.
Jammer, maar zo een grote hond wordt toch ook niet gelukkig van een verblijf binnen waar die zijn energie niet kwijt kan. Dan kan die dat alleen als die wordt uitgelaten.
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door lucie »

Herders zijn fysiek prima geschikt als buitenhond, en worden hier in Frankrijk ook vaak zo gehouden. Echter mijn ervaring is dat je ze er absoluut geen plezier mee doet. Ik ben zelf ook heel veel buiten en doe ook nog eens veel met mijn honden. Juist herders willen graag bij hun baas zijn. Ze kunnen hier vrij in en uit (meestal) en hebben een flink terrein ter beschikking maar dat dondert niks. Ze zijn daar waar ik ben.
Mijn Beauceron was in haar vorige leven zelfs een buitenhond, dus wist niet beter en zo heb ik heel wat opvangers gehad. Maar geen van allen kozen ze er zelf voor buiten te blijven, al had dat best gemogen van mij en is er meer dan genoeg comfortabel schuilgelegenheid.
Ik denk dat de meeste honden als ze de keuze hebben, liever bij hun baas/roedel zijn. Aan andere situaties kunnen ze best wennen, maar op een enkeling na zullen ze het niet prefereren. Heel soms zie ik wel eens een herplaatser voorbij komen waarbij wordt gezegd dat de hond het liefst buiten is. Misschien zou dat wat zijn voor je.
Afbeelding
Sandra&co

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Buitenhond schreef: Jammer, maar zo een grote hond wordt toch ook niet gelukkig van een verblijf binnen waar die zijn energie niet kwijt kan. Dan kan die dat alleen als die wordt uitgelaten.
Moeten honden binnenshuis hun energie kwijtraken dan? Die van mij niet hoor, integendeel. Binnen heb je je een beetje koest te houden, ik wil geen gerace over de banken. Binnen = rust, buiten (tijdens het uitlaten) = doe zo gek je wil. Ik zou zelfs nog wel een koekwaus als een Mechelaar op een flat durven houden, mits ik er genoeg tijd in steek om dingen met hem te ondernemen.

Ik denk dat je zoekt naar een speld in een hooiberg om de reden die Dagmar zegt. Een echte 'binnenhond' (bijna allemaal) verpieterd als hij 95% van de tijd buitengesloten wordt, weg van de baas. Een echte 'buitenhond' is geen feestje als je vreemden over de vloer hebt. Ik denk dat je dan inderdaad richting hypo-allergeen moet denken.
Sandra&co

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nanna schreef:Berghonden houden vaak van het buitenleven. Maar ja, die hebben een soort van karakter waarbij je het niet erg moet vinden als de postbode een been mist :tongue:
Of de gezichtjes van de vriendjes van de kinderen die nietsvermoedend naar buiten rennen om hondje te aaien. Je hoeft maar 1x even niet op te letten.
Daarbij is de raskeuze ook wel afhankelijk van de mate van hondenkennis die je hebt.
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door lucie »

Sandra&co schreef:
Nanna schreef:Berghonden houden vaak van het buitenleven. Maar ja, die hebben een soort van karakter waarbij je het niet erg moet vinden als de postbode een been mist :tongue:
Of de gezichtjes van de vriendjes van de kinderen die nietsvermoedend naar buiten rennen om hondje te aaien. Je hoeft maar 1x even niet op te letten.
Daarbij is de raskeuze ook wel afhankelijk van de mate van hondenkennis die je hebt.
en had ik ook eens een tijdje een berghond die het liefst binnen lag :Q:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door maart »

Om een buitenhond tevreden te houden, heb je er toch ook écht wel contact mee nodig, dus dat komt je allergie niet ten goede. Een hond eenzaam buiten steken omdat jij er anders van gaat snotteren, is niet echt fair en van bitter weinig honden hún keuze vrees ik.
Ik zou het bij de oppashonden houden.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:Om een buitenhond tevreden te houden, heb je er toch ook écht wel contact mee nodig, dus dat komt je allergie niet ten goede. Een hond eenzaam buiten steken omdat jij er anders van gaat snotteren, is niet echt fair en van bitter weinig honden hún keuze vrees ik.
Ik zou het bij de oppashonden houden.
Inderdaad
Hier natuurlijk ook buitenhonden deels ook omdat man allergisch is, deels omdat ze bedoeld zijn als waakhonden.
Nooit alleen, altijd minimaal een koppel en het is zeker niet dat je er niks mee moet doen.
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Zamunda »

Buitenhond schreef:Helaas ben ik flink allergisch. Heb astma medicatie daarbij neus druppels, oogdruppels en tabletten.
Ondanks dat ik niet met de konijnen in aanraking kwam toch allergische reacties. En daarom moesten ze onder protest van de rest naar buiten. Waar ze wel een mooi verblijf hebben met een ren eromheen.

Ook de honden waar we oppassen, staffords en bordeaux, die niet eens zo behaard zijn moeten daarom buiten.
Maar dat is alleen zomers en dat vinden de bazen dan ook niet erg.

Het is ook niet zo dat ze kostte wat kost niet de drempel over mogen. Even binnen of een nacht binnen overleef ik wel. Maar alleen binnen houden dat gaat hem niet worden.

Bij het voorstellen ben ik al wijzer geworden. Bedankt.
Ik zou toch eens goed gaan kijken naar de hypoallergene vachten en dat ook gewoon eens gaan uittesten. Wat jij met die konijnen noemt: vergeet niet dat je toen waarschijnlijk ook veel last had van het strooisel, dus niet alleen van de aanwezigheid van de konijnen zelf.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door sirene »

Hou ook in de gaten dat je ook altijd aan vachtverzorging zal moeten doen bij een buitenhond (een binnenhond ook, maar gladhaar heb je natuurlijk heel weinig aan te doen).
Een pup nemen en dan hopen dat hij geschikt is als _tevreden, gelukkige_ buitenhond is een heel groot risico. Vooral voor de hond. Een herplaatser zoeken waarvan al bekend is dat hij graag alleen buiten is, is dan een beter keuze. De meeste honden willen gewoon heel graag bij ons zijn als we er zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
welshwitch
Technisch beheer
Berichten: 4000
Lid geworden op: 16 jul 2014 23:08
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2
Locatie: Deventer

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door welshwitch »

Welkom.
Om toegang te krijgen tot het hele forum zal je je bij de groep "vaste gebruikers" moeten aanmelden.
In dit topic staat precies hoe dat moet: https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... =5&t=30911
Afbeelding
Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Eigenlijk heb ik al antwoord, een hond 90 % buiten kan niet.
Of zijn we te lief in NL voor honden? In andere landen zie je zoveel honden buiten lopen.
80564M

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door 80564M »

Buitenhond schreef:Eigenlijk heb ik al antwoord, een hond 90 % buiten kan niet.
Of zijn we te lief in NL voor honden? In andere landen zie je zoveel honden buiten lopen.
Ik heb niks met "we". Ik ben ook geen we.
Maar als ik onze honden beschouw, ik heb de 5e of de 6e nu... de eenlinghonden waren wel enorm baasgericht. Honden zijn wel roedeldieren.

En hoe ze er in andere landen mee omgaan, kan me niet zoveel schelen eigenlijk. Ik heb ook liever kaas op mijn menu dan hondenbilspierbiefstuk.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Buitenhond schreef:Eigenlijk heb ik al antwoord, een hond 90 % buiten kan niet.
Of zijn we te lief in NL voor honden? In andere landen zie je zoveel honden buiten lopen.
Mijn grote hond is vooral buiten. Heeft ie plezier in. En uiteindelijk heb je een hond voor jouw en zijn plezier.
In andere landen liggen de coronalijken op straat. Daarom smijten we opa hier nog niet in een vuilniszak op het fietspad.
Ik snap niet waarom je een lagere standaard als uitgangspunt zou willen nemen.
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door kooi »

Ik vind de vergelijking met andere landen ook vreemd, er zijn ook landen waar ze honden eten. :ugh:

Ik ben blij dat ik in een land woon waar honden vooral gezien worden als deel van het gezin. Je hebt een hond voor jouw plezier, maar ook voor dat van de hond. Ik vind een hond alleen buiten echt te triest voor woorden. Bij mijn buren, Nederlandse man met Oost-Europese echtgenote, de husky permanent buiten op de plavuizen, 20 vierkante meter, zonder beschutting.

Neem van mij aan dat die hond dat niet fijn vond, ze had een uitgebreid vocabulaire om haar ongenoegen kenbaar te maken. Ik werd daar echt verdrietig van en gelukkig is ze herplaatst.

Nu was het wel zo dat er met die hond niet veel meer werd ondernomen toen er eenmaal een baby kwam. Wel nog even flink gecasht met een nestje, want luiers zijn duur.

En dan worden er rassen genoemd die wel eventueel geschikt zouden zijn voor een leven buiten. Ik vind dat zeer de vraag. :lol1:

Afbeelding[/quote]
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door DeDiana »

Buitenhond schreef:Eigenlijk heb ik al antwoord, een hond 90 % buiten kan niet.
Of zijn we te lief in NL voor honden? In andere landen zie je zoveel honden buiten lopen.
Ik woon in Spanje en hier zie je inderdaad heel veel honden buiten. Ook bij huizen waar alleen in het weekend mensen zijn. Vaak zijn het meerdere honden, maar bij sommige huizen zie je ook maar één buitenhond. Die honden zijn stuk voor stuk niet vrolijk en blij hoor. Op de eerste plaats omdat hun mensen er niet zijn, maar ook omdat ze zo gewoon vereenzamen in hun eentje buiten. Een paar huizen verderop woont zo'n buitenhond in haar eentje en die hoor ik vaak huilen als een wolf, ze komt ook altijd heel blij naar het hek als wij voorbijkomen en is dan zó blij met een beetje aandacht. Ze waakt dus totaal niet, want is gewoon veel te blij als ze eindelijk even wat gezelschap heeft. Mijn hart breekt ervan. Als haar baasjes er wel zijn, zie ik haar helemaal niet bij het hek en loopt ze de hele dag achter hen aan.

Tegemoetkomen aan de behoeften van je hond vind ik niet zozeer onder de noemer 'te lief zijn' vallen. Deze honden in Spanje worden puur functioneel aangeschaft, als waakhond, en hun behoeften doen er voor de eigenaren verder totaal niet toe.

Ik geloof best dat er honden zijn die het prima vinden om de hele dag buiten te zijn, maar de meeste honden willen toch het liefst bij hun baas zijn en gedijen niet zo goed bij eenzaamheid.
Mijn honden kunnen ook de hele dag naar buiten, maar als ik binnen ben, zijn zij 99% van de tijd ook binnen.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door crutz »

Buitenhond schreef:Eigenlijk heb ik al antwoord, een hond 90 % buiten kan niet.
Of zijn we te lief in NL voor honden? In andere landen zie je zoveel honden buiten lopen.
Niet alleen en met weinig interactie. Het kan wel maar moet een daarvoor geschikte hond zijn en de hond moet voldoende te doen hebben.

Wij hebben 3 herder reuen 24/7 buiten lopen. Nu ook niet 24/7 want als ik werk zitten ze in hun binnen of buiten kennel ipv los. We zijn veel buiten met ze, meermaals per dag in het voorjaar, zomer en herfst apporteren uit het water, ze trainen bijtwerk op zaterdag en sowieso beide weekend dagen zijn ze de schaduw van mijn man ongeacht of hij op de trekker of kraan werkt.
Daarnaast hebben ze elkaar als vaste roedel en 1 hectare grond incl onze zwemvijver.

Van alle honden waren de eerste volwassen herplaatsers waarvan bekend was dat ze geschikt waren voor deze situatie. Daarna is er een jongere herplaatser gekomen die uiteindelijk beter aarde als huishond. Zij is ook herplaatst.
De huidige groep is er 1 op 10 maanden tussen gekomen, dat was mijn sporthond en die bleek medisch niet geschikt voor de sport en 1 die op 7 maanden van een vertrouwde fokker is gekomen. De jongste is de eerste die we van pup af aan hebben die langzaam geïntroduceerd wordt nu. Als hij niet geschikt was voor hier was (is) er een lange lijst geïnteresseerden maar vooralsnog lijkt hij precies uit te pakken zoals gepland was
Gebruikersavatar
welshwitch
Technisch beheer
Berichten: 4000
Lid geworden op: 16 jul 2014 23:08
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2
Locatie: Deventer

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Het kan prima, ze gaan er niet dood aan, maar ze worden er ook niet gelukkig van, wil je een hond hebben alleen voor het hebben. ongeacht of je hem kunt bieden wat hij nodig heeft , ik denk het niet want daar is geen lol aan
Buitenhond
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020 01:44

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Buitenhond »

Dank allemaal voor de reacties. Ik zal er op terug komen.
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik wacht af.
Bello123
Vaste gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mar 2019 21:23

Re: Voorstel

Ongelezen bericht door Bello123 »

Buitenhond schreef:Newfoundlander is wel echt een leuke hond.
Maar ongeschikt om buiten te leven. Die willen het liefst bij de baas zijn. Door ze buiten weg te stoppen (ook al is er iemand thuis), doe je ze geen plezier.
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”