Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Komondor

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Komondor

Ongelezen bericht door Caro. »

Komondor
(met dank aan Mutley)
Afbeelding


KORTE HISTORISCHE SAMENVATTING :

De Komondor is een oud Hongaars herdersras dat zijn oorsprong in Azie kent. Zijn oorspronkelijke voorvaderen zijn naar alle waarschijnlijkheid met de Oude Magyaren, die als veekwekende Nomaden leefden,tot aan het Carphatisch Basin.

ALGEMEEN VOORKOMEN :

The Komondor is large in size and powerfully built. Zijn aantrekkelijke voorkomen en waardig gedrag dwingt respect en soms angst af bij de toeschouwer. Ze zijn van nature terughoudend. Zijn robuste lichaam is bedekt met koorden, deze bestaan uit een vermenging van de onderharen met de bovenharen. Het lichaam heeft, en profile gezien, de vorm van een rechthoek die bij een vierkant aanleunt. De zwaarbehaarde kop steekt boven het lichaam uit. De staart wordt neerwaarts gedragen waarbij het staarteinde omhoog komt tot een bijna horizontale positie. De vacht heeft een ivoren kleur.


BELANGRIJKE PROPORTIES :

- De lichaamslengte is iets groter dan de hoogte.
- Het diepste punt van het borststuk komt ongeveer helft van de schofthoogte
- De snuit is een beetje korter dan de helft van de lengte van het hoofd.


GEDRAG / TEMPERAMENT :

Hij heeft een onverstoorbare moed in het bewaken en verdedigen van de kuddes die hem zijn toevertrouwd alsook de eigendom en het gezin waarin hij leeft. Hij valt stil maar volhoudend aan. Hij beschouwt zijn gebied als zijn eigen eigendom en zal daarin enig ander levend schepsel niet dulden. Hi is van nature achterdochtig. Overdag houdt hij ervan om liggend op een strategische plaats zijn eigendom te controleren. ' S nachts is hij altijd in beweging.


KOP :
Breed, in goede verhoudingl naar het lichaam. Zelfs de zware beharing op de kop laat hem niet uit proportie lijken.


SCHEDEL :
De schedel: Gewelfd, de wenkbrauwbogen zijn goed ontwikkeld.
Stop: Goed ontwikkeld maar niet te steil.

AANGEZICHT :

Neus: Kortaf en recht, zwart.
Snuit: Niet puntig, rechte neusrug.
Lippen: Zwart, dicht tegen mond en kaakbeen aangezet. Mondhoeken zijn gekarteld.
Gebit/kaak: De kaak is sterk en krachtig en zeer goed gespierd. Komplete en gelijkmatig schaargebit, geheel volgens de tandstelsel formule.
Wangen: Breed, van middelmatige lengte.
Ogen: Horizontaal geplaatst, donker bruin. De zwarte rand omsluit de oogbal goed.
Oren: Middelmatig hoog geplaatst op de gewelfde schedel. Duidelijk hangend vanaf de basis en V-of U-gevormd. Komen niet omhoog, noch bij dreigend gevaar, noch tijdens aanval.


NEK :
Zeer sterk gespierd. Moet een hoek van 35 graden vormen met de horizontaal. Wanneer er geen dreiging aanwezig is, wordt hij in bijna rechte lijn met de rug gedragen. Iets korter dan de medium lengte. Zonder nekkraag of halskwab.


LICHAAM :
Toplijn: De delen van het lichaam die de toplijn vormen zijn breed en heel goed gespierd.
Schoft: Voldoende lang vooraan goed afgetekend.
Rug: Kort.
Lenden: Middelmatig.
Kroep: Breed, van middelmatige lengte, licht helend.
Borst: Breed, goed gespierd. Het borststuk is van middelmatige diepte, breed en lang.
Buiklijn: Licht ingetrokken.


STAART :
De staart is laag aangezet en wordt hangend gedragen, waarbij het uiteinde bijna horizontaal gedragen wordt. het is wenselijk dat de staart tot aan het spronggewricht rijkt. Als de hond loopt of attent is, wordt de staart bijna in het verlengde van de rug gedragen.


POTEN :
VOORPOTEN :

Het keuren van de poten wordt sterk beinvloed door de lange koordenvacht. De voorpoten zijn zuilvormig en recht, parallel geplaatst. De borst is breed, die resulteert in sterke, vrij bewegende en wijd apart staande benen. De poten zijn stevig verankerd aan het lichaam. Sterke en krachtige botstructuur. Grote gewrichten.


Schouders :

De schouderbladen zijn matig hellend. De punten van de schouderbladen zijn vertikaal geplaatst ten opzichte van het diepste punt van de borst.

Voorvoet :

Groot, sterk met goed gevormde tenen. Kussens zijn lei grijs, dik en goed gevuld. Teennagels zijn grijs.

ACHTERPOTEN :

De positie van de achterste benen steunt het lichaam met een middelgrote hoekige vorm.Vanaf de kroep van medium lengte zijn brede, goed gespierde ledematen vereist.
Bovenbeen: Sterk gespierd, omvangrijk.
Achtervoet: Langer dan de voorvoet, voorts gelijk. Achtertenen dienen verwijdert te worden.

GANGWERK :
Lichte, vrije en gelijkmatige pas. Een grote, wijdse stap.


HUID :
De huid bevat veel pigment en is leigrijs. Men prefereerd een donker pigment op het tandvlees en het gehemelte.Verminderd pigment en roze huid zijn ongewenst.


VACHT :

HAAR :

Het gehele lichaam wordt door lang haar bedekt. De vacht bestaat uit een grovere bovenvacht en een fijne, wollige ondervacht. De karakteristieke vacht wordt bepaalde door de verhouding van de onder- en de bovenvacht. De ruige mattende vacht is een basis vereiste. Een eveneens dichte, koordenvacht komt voor. De vacht is het langst op de kroep, in de lendenen en op de achterkant van de bovenbenen (minstens 20 tot 27cm). Op de rug, de zijkanten van de borst in de streek rond de schouderbladen heeft het haar een medium lengte (15-22cm), op de kaak, wenkbrauwen, de bovenzijde van de kop, op de oren, de nek en de poten, is het haar korter (10-18cm) en op de lippen en de onderste delen van de poten is het haar het kortst (9-11cm). Noch een gekamde of verwaarloosde vacht zijn wenselijk.


KLEUR:

Ivoor.


LENGTE EN GEWICHT:

SCHOFTHOOGTE :
Reu: Minimum 70 cm.
Teef: Minimum 65 cm.

GEWICHT :
Reu: 50 a 60 kg.
Teef : 40 a 50 kg.
Het ras toont weinig fouten in type en is grotendeels uniform doordat het altijd met hetzelfde doel gekweekt is.

FOUTEN :
Elke afwijking van de voorgaande punten moet worden bezien als een fout en de ernst waarmee de fout behandeld wordt moet in proportie zijn met de graad van de fout.
In het bijzonder:
- Afwezigheid van pigment op de neus, rond de ogen en op de randen van de oogleden.
- Losse oogleden.
- Gekrulde staart.



ELIMINERENDE FOUTEN:

- Zwakke lichaamsbouw; afwezigheid van spiermassa.
- Entropion, Ectropion.
- Onderbijt en bovenbijt, knarsentanden.
- Lichte oren..
- Korte staart (eindigend 3cm boven het sprong).
- Zware poten en foutief gangwerk.
- Geen ivoorkleurige vacht of een meerkleurige vacht.
- Afwijking van de onderste hoogte limiet zoals beschreven in de stadaard..


NB :
Een reu moet 2 normaal ontwikkelde testikels hebben die volledig in het scrotum zijn ingedaalt.

Rasgroep 1
maanbo
Actief
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2005 23:10
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Ongelezen bericht door maanbo »

zeer apart ras, weet iemand hoeveel en wat voor vachtverzorging ze nodig hebben?
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

maanbo schreef:zeer apart ras, weet iemand hoeveel en wat voor vachtverzorging ze nodig hebben?
nauwelijks :wink: de vacht moet van nature in koorden (en dus vervilten) komen, en dat kun je niet kamen oid..(mag ook niet)
soms wat helpen omde juiste koorden te hebben (gewoon dus de vervilte plakken "scheuren"

wassen gebeurt natuurlijk wel eens, maar ook zeer weinig ( ook aangezien het enorm lang duurt voordat de hond droog is :wink: )
maanbo
Actief
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2005 23:10
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Ongelezen bericht door maanbo »

dank U :ok: een makkelijk ras dus qua onderhoudt, maar volgens mij gaan de koorden wel mega stinken of valt dat mee?
Gebruikersavatar
yamie
Zeer actief
Berichten: 24195
Lid geworden op: 15 jan 2004 05:19
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Locatie: Goor
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

maanbo schreef:dank U :ok: een makkelijk ras dus qua onderhoudt, maar volgens mij gaan de koorden wel mega stinken of valt dat mee?
ja je ruikt de hond wel ja :mrgreen:
mutley
nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 apr 2006 23:42
Contacteer:

Ongelezen bericht door mutley »

Als je een Komondor op de normale (what's in a name???) manier onderhoud zoals je met elke andere hond doet, dan zal hij niet stinken.
Al moet ik toegeven dat hij langer ruikt nadat hij in de regen gelopen heeft. :mrgreen:
Voor de rest zeer onderhoudsvriendelijk naar mijn bescheiden mening.

Mutley

http://www.komondor-info.be
Probeer eens te leven als een hond....

http://www.komondor-info.be


Afbeelding
Gebruikersavatar
avietar
Vaste gebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:22
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Komondor

Ongelezen bericht door avietar »

Makkelijk ras qua onderhoud? Nou nee, niet echt. Dat 'scheuren' van de vervilte vacht moet niet onderschat worden. Ook schijnt de vacht veel beestjes (parasieten en/of insecten) makkelijk te kunnen verbergen.

Ik heb trouwens in een boek staan dat alleen de showvacht zo lang is. Werkende Komondors worden geschoren.
('Livestock protection dogs; Selection, Care and Training' door Orysia Dawydiak en David E. Sims)
Afbeelding

"If you can look at a dog and not feel vicarious excitement and affection, you must be a cat."
Gebruikersavatar
sTefaniA
Zeer actief
Berichten: 5079
Lid geworden op: 03 mei 2010 22:41
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1
Locatie: Antwerpen

Re: Komondor

Ongelezen bericht door sTefaniA »

avietar schreef:Makkelijk ras qua onderhoud? Nou nee, niet echt. Dat 'scheuren' van de vervilte vacht moet niet onderschat worden. Ook schijnt de vacht veel beestjes (parasieten en/of insecten) makkelijk te kunnen verbergen.

Ik heb trouwens in een boek staan dat alleen de showvacht zo lang is. Werkende Komondors worden geschoren.
('Livestock protection dogs; Selection, Care and Training' door Orysia Dawydiak en David E. Sims)
Scheuren is juist heel makkelijk, en dat hoeft heus niet elke week. En ik zie niet in waarom er meer beestjes/parasieten in de vacht zitten dan eender welke andere langharige hond. Het is net als met dreadlocks, daar kruipen ook geen vieze beesten in hoor.

De vacht hoort trouwens juist bij werkende komondors, de koorden geven bescherming als ze een roofdier aanvallen dat de kudde belaagt. :denken:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: Komondor

Ongelezen bericht door Machie »

Altijd leuk, 5 jaar later een reactie :F:
Gebruikersavatar
jaspuli
Vaste gebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2007 20:03
Mijn ras(sen): Puli puli puli puli

Re: Komondor

Ongelezen bericht door jaspuli »

De vacht is tegen de elementen.

Hij vecht niet, hij dood.......

Het verschil tussen een huishond en een echte kudde bewaker.

Of zoals ik zeg niet geschikt voor in onze maatschappij.

Jasper
Gebruikersavatar
avietar
Vaste gebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:22
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Komondor

Ongelezen bericht door avietar »

sTefaniA schreef:Scheuren is juist heel makkelijk, en dat hoeft heus niet elke week. En ik zie niet in waarom er meer beestjes/parasieten in de vacht zitten dan eender welke andere langharige hond. Het is net als met dreadlocks, daar kruipen ook geen vieze beesten in hoor.

De vacht hoort trouwens juist bij werkende komondors, de koorden geven bescherming als ze een roofdier aanvallen dat de kudde belaagt. :denken:
Dat laatste wordt inderdaad veel als argument genoemd, maar in het boek wat ik noemde staat het toch echt anders. Niet dat dit boek nu zo heilig is, maar het staat bekend als een kwalitatief goed referentiewerk.

Heb geen idee hoe vaak het scheuren gebeuren moet worden, als jij zegt dat dat niet elke week hoeft dan neem ik dat van je aan.
De gemiddelde dreadlocks bij mensen zijn niet zo lang als bij Komondors :tongue: Maar ik denk dat het scheuren van om en nabij 2000 koorden van de Komondor toch behoorlijk wat werk is...

"Komondors are one of the more difficult dogs to care for if you want them to have that traditional corded coat. You'll never have to brush those cords but you will have to seperate them regularly to prevent matting. And while Komondorok hardly shed, their dense coats are a magnet for insects and dirt."
Quote van de Animal Planet serie 'Dogs 101'. Op een paar vreemde dingen na, is de serie behoorlijk accuraat.

Tja, ook na vijf jaar kan er nog nieuwe informatie gegeven worden, toch?
Afbeelding

"If you can look at a dog and not feel vicarious excitement and affection, you must be a cat."
Gebruikersavatar
sTefaniA
Zeer actief
Berichten: 5079
Lid geworden op: 03 mei 2010 22:41
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1
Locatie: Antwerpen

Re: Komondor

Ongelezen bericht door sTefaniA »

avietar schreef:
sTefaniA schreef:Scheuren is juist heel makkelijk, en dat hoeft heus niet elke week. En ik zie niet in waarom er meer beestjes/parasieten in de vacht zitten dan eender welke andere langharige hond. Het is net als met dreadlocks, daar kruipen ook geen vieze beesten in hoor.

De vacht hoort trouwens juist bij werkende komondors, de koorden geven bescherming als ze een roofdier aanvallen dat de kudde belaagt. :denken:
Dat laatste wordt inderdaad veel als argument genoemd, maar in het boek wat ik noemde staat het toch echt anders. Niet dat dit boek nu zo heilig is, maar het staat bekend als een kwalitatief goed referentiewerk.

Heb geen idee hoe vaak het scheuren gebeuren moet worden, als jij zegt dat dat niet elke week hoeft dan neem ik dat van je aan.
De gemiddelde dreadlocks bij mensen zijn niet zo lang als bij Komondors :tongue: Maar ik denk dat het scheuren van om en nabij 2000 koorden van de Komondor toch behoorlijk wat werk is...

"Komondors are one of the more difficult dogs to care for if you want them to have that traditional corded coat. You'll never have to brush those cords but you will have to seperate them regularly to prevent matting. And while Komondorok hardly shed, their dense coats are a magnet for insects and dirt."
Quote van de Animal Planet serie 'Dogs 101'. Op een paar vreemde dingen na, is de serie behoorlijk accuraat.

Tja, ook na vijf jaar kan er nog nieuwe informatie gegeven worden, toch?
Ik werk dreads bij als bijverdienste, en mijn vriend heeft al 10 jaar dreads en ze zijn nu een kleine meter lang. Het zijn er wel maar 100 maar ik heb daar ongeveer een half uur werk aan per 3 maanden.

Dit filmpje staat ook ergens op het forum:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Scheuren van koorden is echt niet zoveel werk. Een keer of drie per jaar de hele hond onder handen nemen en ik denk dat dat wel genoeg is. Je hebt ook rassen die regelmatig gekamd moeten worden of naar de trimmer, dus ik denk niet dat het meer werk is dan een langharige hond. Misschien zelfs minder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
avietar
Vaste gebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:22
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Komondor

Ongelezen bericht door avietar »

Een meter lang?! Wow, respect! :o

Het scheuren is dus minder werkdan ik aanvankelijk dacht. Als je bij een Komondor maar eens in de paar maanden de vacht hoeft te scheuren, zal het inderdaad minder werk zijn dan bij de gemiddelde hond met een normale vacht.
Afbeelding

"If you can look at a dog and not feel vicarious excitement and affection, you must be a cat."
Gebruikersavatar
Pumi
Zeer actief
Berichten: 1481
Lid geworden op: 09 mei 2007 12:51
Locatie: Wijnjewoude Frl
Contacteer:

Re: Komondor

Ongelezen bericht door Pumi »

jaspuli schreef: Of zoals ik zeg niet geschikt voor in onze maatschappij.

Jasper
Daar ben ik het in het algemeen helemaal mee eens, maar dit geldt voor veel meer rassen
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Gebruikersavatar
ute
Actief
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:27
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Re: Komondor

Ongelezen bericht door ute »

Wij hebben een Komondor, Makacs van 3 jaar en 3 maanden.
Het scheuren kan soms best wel een hele klus zijn met blaren aan de vingers. Maar het hoeft niet elke dag of week natuurlijk, ik doe elke keer weer een beetje als ik zie dat het klit.
Makacs is een hele lieve hond, voor ons en ook voor vreemden. Heel soms vind hij een mens eng en vertrouwd hem niet, dan houd hij afstand. Hij kan niet met dominanten honden overweg, maar dat heb je bij meer honden. Hij komt dus niet los waar honden lopen. Maar agressief is hij helemaal niet. Verder is hij voor mij een hele lieve en makkelijke hond zonder problemen. Loopt netjes aan de riem en trekt niet, luistert en blijft vlak bij mij lopen. Ook zijn zusje die vlak bij woont is een hele lieve sociale hond. Er zijn veel slechte beschrijvingen over de komondor, dat kan ik van onze niet zeggen. Het zal ook wel aan de opvoeding liggen, dit moet consequent en met geduld en liefde gebeuren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ute
Actief
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:27
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Re: Komondor

Ongelezen bericht door ute »

jaspuli schreef:De vacht is tegen de elementen.

Hij vecht niet, hij dood.......

Het verschil tussen een huishond en een echte kudde bewaker.

Of zoals ik zeg niet geschikt voor in onze maatschappij.

Jasper
Onze Komondor heeft nog nooit gedood en is mensenvriendelijk en niet agressief, maar hij pikt geen domonant en fixerend gedrag van andere honden.Hij is een hele fine hond.
Afbeelding
Laura & Leroy
Zeer actief
Berichten: 2322
Lid geworden op: 17 jul 2011 13:00
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Re: Komondor

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Caro. schreef: Hij heeft een onverstoorbare moed in het bewaken en verdedigen van de kuddes die hem zijn toevertrouwd alsook de eigendom en het gezin waarin hij leeft. Hij valt stil maar volhoudend aan. Hij beschouwt zijn gebied als zijn eigen eigendom en zal daarin enig ander levend schepsel niet dulden. Hi is van nature achterdochtig. Overdag houdt hij ervan om liggend op een strategische plaats zijn eigendom te controleren. ' S nachts is hij altijd in beweging.

:lol1: Wat grappig, doet jouw komondor dat ook?
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ute
Actief
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 nov 2010 23:27
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Re: Komondor

Ongelezen bericht door ute »

Laura & Leroy schreef:
Caro. schreef: Hij heeft een onverstoorbare moed in het bewaken en verdedigen van de kuddes die hem zijn toevertrouwd alsook de eigendom en het gezin waarin hij leeft. Hij valt stil maar volhoudend aan. Hij beschouwt zijn gebied als zijn eigen eigendom en zal daarin enig ander levend schepsel niet dulden. Hi is van nature achterdochtig. Overdag houdt hij ervan om liggend op een strategische plaats zijn eigendom te controleren. ' S nachts is hij altijd in beweging.

:lol1: Wat grappig, doet jouw komondor dat ook?
Nee dat doet hij niet, hij is wel een beschermer. Als iemand bij mij komt gaat hij tussen in staan, dus voor mij, maar meer niet. En hij is waaks. Nachts slaapt hij.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”