Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schotse Terriër

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Schotse Terriër

Ongelezen bericht door Caro. »

Schotse Terriër
(met dank aan Miekmiek)

Afbeelding

Geschiedenis

De Schotse Terrier is een van de oudste terrierrassen. De eerste beschrijvingen van een schotachtige hond zijn van begin vorige eeuw, maar de Schot zoals wij die nu kennen komt pas rond 1870-80 in beeld. De Schot werd gebruikt in de Hooglanden van Schotland, rond het Blackmount gebied, voor de jacht op das, vos en ander klein ongedierte. Vreemd genoeg zijn het de Engelsen geweest die het ras eerst op tentoonstellingen brachten en die de populariteit van het ras tot ongekende hoogte in de jaren dertig bracht. De oorspronkelijke zand- en gestroomde kleur werd ook rond deze tijd verdrongen door zwart en langzaam aan werd zwart de meest bekende verschijning van de Schot, zeker geholpen door de reklame voor Black & White Whisky! Na de Tweede Wereldoorlog begon de Schot in populariteit te verliezen, maar toch is het een zeer bekend ras. Reeds in de beginjaren waren Schotten naar ander landen gebracht en in Amerika is er een grote Schotse Terrier traditie. Nederland kende reeds lang voor 1940 Schotten fokkers en exposanten.

Uiterlijk

Het uiterlijk van de Schot is nogal opvallend door zijn karakteristieke bouw, dat nog eens door het trimwerk wordt benadrukt. Er word gestreeft naar een lang hoofd, een korte rug en korte benen. Een type die klein genoeg is om in een hol achter zijn prooi aan te gaan, maar groot genoeg om zijn mannetje te staan tegenover das en vos. De staart wordt rechtop of licht gebogen over de rug gedragen. Een lange, harde buitenbeharing met ondervacht geeft de Schot een waterdichte jas. Een Schot mag alle kleuren hebben BEHALVE puur wit. Vaak geziene kleuren zijn uiteraard zwart, grijs gestroomd, bruingestroomd en tarwekleurig. In Amerika zijn de tarwekleurige Schotten erg populair. In Europa zijn er weinig van en in Nederland zelf maar enkele.

Karakter

Een Schot is een stoere hond - onverschrokken en toch gereserveerd, geen allemans vriend maar onvoorwaardelijk trouw aan zijn baas. Een Schot zal vaak je eigen blik vermijden, vindt het zelfs niet leuk als je hem recht aankijkt. Zijn ze kinderen gewend, dan zijn het uitstekende speelkameraden, vaak hollen ze achter een bal of stok aan. Maar ze zijn toch gevoelig voor een vermanend woord en weten zeer goed wanneer ze iets fout hebben gedaan. Veel wandelen of de hele dag liggen slapen - een Schot past zichzelf aan en zal niet klagen. De Schot moet juist alertheid uitstralen - bang hoort een Schot nooit te zijn.

Bijzonderheden

De meeste mensen kennen de Schotse Terriers als een zwarte hond. Hij komt echter ook voor als gestroomd en tarwekleurig. Pas op met water - probeer of je Schot kan zwemmen, want dit is niet vanzelfsprekend.

Rasstandaard

De schofhoogte ca. 26 cm, gewicht ca. 10 kg. Het hoofd is lang en smal met een bijna platte schedel, donkere neus,
donker amandelvorming ogen, verzonken onder de wenkbrouwen.
Hij heeft spitse oren, hoog geplaatst en rechtop gedragen, krachtige kaken met een flink scharend gebit, onzichtbaar onder de snor en baard.
De hals is van een gemiddelde lengte met een vloeiende overloop naar de schouders.
De romp is diep, lage borst en een korte gespierde rug.

De voorbenen recht, krachtige achterbenen, korte stevige sprongen
De voeten, voor groter dan achter, met goed gevulde kussentjes
De staart is middelmatig lang, rechtop of in een flauwe bocht naar voren gedragen
De vacht is dicht en ruw met een dichte,korte en zachte ondervacht
De voorkomende kleuren zijn zwart, peper en zout, gestroomd, tarwe of licht blond

De vacht van een Schot heeft behoefte aan meerdere borstel- en kambeurten per week.
Bovendien moet de vacht regelmatig -minstens viermaal per jaar- vakkundig met de hand geplukt/gestript worden.
Wassen is alleen aan te bevelen als dit echt nodig is.
De vacht van de Schot is van een dusdanige structuur dat een goede borstelbeurt meestal voldoende is om het vuil te verwijderen.
Afbeelding

Rasgroep 3
Gebruikersavatar
Fortitude
Vaste gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2014 10:43
Mijn ras(sen): Sealyham Terriër
Aantal honden: 1

Re: Schotse Terriër

Ongelezen bericht door Fortitude »

Tegenwoordig worden de schotten dusdanig gefokt dat ze niet normaal kunnen bevallen. Vaak wordt er nu een keizersnee toegepast. De Schot wordt steeds kleiner gefokt, althans dat vind ik. Echt jammer van deze toch wel stoere hond. Wanneer dit zo doorgaat hoort deze terrier eerdaags eerder tot groep 9 dan groep 3
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: Schotse Terriër

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Tegenwoordig is al een jaar of 30 ;-)
Gebruikersavatar
Fortitude
Vaste gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2014 10:43
Mijn ras(sen): Sealyham Terriër
Aantal honden: 1

Re: Schotse Terriër

Ongelezen bericht door Fortitude »

30 jaar al ?
:scratch:
Gebruikersavatar
mim
Zeer actief
Berichten: 3100
Lid geworden op: 18 feb 2006 15:34
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: In de buurt van Hilversum

Re: Schotse Terriër

Ongelezen bericht door mim »

Ja. Mijn zoon was net een jaar ( nu 31) toen wij een schot kregen. Drum Major of Mac'Oacks Pride :wink: . ook met een keizersnede.
Super leuk hondje maar veel onderhoud, stront maar dan ook stront eigenwijs!! Ik vond hem erg leuk :I:
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”