Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chinese Naakthond

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Chinese Naakthond

Ongelezen bericht door Caro. »

Chinese Naakthond
(met dank aan Cynthia)
Afbeelding

Geschiedenis:
Er is zeer weinig bekend over de plaats waar de Chinese Naakthond vandaan komt. In de loop der tijden is hij op verschillende plaatsen teruggevonden. Ze bestaan al erg lang en zijn gevonden in Afrika, Turkije, Portugal, India, Mexico, centraal en zuid Amerika, China en de Filippijnen. Ze denken dat ze afstammen van de Afrikaanse haarloze hond. In 1897 kwam de eerste Chinese Naakthond op een show. Vanaf die tijd werden ze langzamerhand wat bekender, nu nog is deze hond niet echt populair onder de mensen.

Karakter:
Het zijn opgewekte, aanhankelijke, slimme en speelse honden. Ze zijn wat terughoudend naar vreemden. De opvoeding is door zijn slimheid niet moeilijk, naakthonden zijn over het algemeen erg leergierig en hij heeft al snel door wat er van hem verlangd wordt. Hij is goed met kinderen, mits ze hem in zijn waarde laten. Met andere huisdieren is de Chinese Naakthond probleemloos samen te houden.

Verschijning:
De Chinese Naakthond heeft twee variaties, haarloos en powderpuff.

Algemeen: De Chinese Naakthond is een kleine, actieve en sierlijke hond. Het bot is tamelijk licht. Het lichaam is niet te lang, met middelmatig brede, diepe borst en goed gewelfde ribben. De benen zijn lang en van licht bone. Tamelijk lange hals.

Gewicht: reuen: 4-5kg en teven: 3-4kg

Kleur: Alle kleuren zijn toegestaan. De huid moet glad en zacht zijn en warm aanvoelen.

Hoofd en schedel: Lange schedel, matig breed en gewelfd. De snuit is middelmatig lang en loopt iets toe. De stop is licht aangegeven. De wangen zijn mager. De ogen zijn donker. De oren zijn laag aangezet, groot, spits en rechtop staand, met uitzondering van de Powderpuff die mogen de oren ook hangend hebben. Vaak mist het ras de valse kiezen.

Staart: Lang en recht, omhoog gedragen of gebogen over de rug, nooit gekruld. Een grote pluim op het onderste deel van de staart. Volle pluim wordt geprefereerd.

Voeten: Hazevoeten met matig lange nagels. Geen haar voorbij het eerste gewricht vanaf de grond gezien.

Beharing: Geen, behalve een kuif op het hoofd en tamelijk lang haar aan de staartpunt en de voeten. In de nesten komen ook Powderpuffs voor, deze honden zijn volledig behaard.
De reuen zijn iets groter dan de teven, de schofthoogte is tussen de 23 en 33 cm.

Powderpuff:
AfbeeldingAfbeelding


Verzorging:
De naakte huid moet goed verzorgd worden en af en toe gewassen met een spons en zachte shampoo, na het wassen moet de huid ingesmeerd worden met uiercreme of iets dergelijks. Dit om de huid soepel te houden. De huid van de Chinese Naakthond is erg gevoelig voor zonlicht. Het is beter om ze er niet te lang aan bloot te stellen en gebruik te maken van een goede zonnebrandcrème. De Naakte variant krijgt na een paar weken wel stoppels op zijn rug, deze mag je een keer in de drie weken afscheren. De Powderpuff moet zo nu en dan geborsteld worden en mag wat vaker in bad. Het haar op het gezicht van de Powderpuff wordt in een punt naar beneden geschoren, wat ze een typisch uiterlijk geeft.

Afbeelding
Rasgroep 9
Porsche
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 feb 2010 15:39
Mijn ras(sen): Chinese Crested Dogs
Locatie: helmond

Re: Chinese Naakthond

Ongelezen bericht door Porsche »

Als eerste, wat grappig dat mijn Candy hier staat, dat wist ik niet!
Er staan wel een aantal dingen in die denk ik even "opgefrist" moeten worden ;)
Hoop dat dit mag hier...
Verzorging:
De naakte huid moet goed verzorgd worden en af en toe gewassen met een spons en zachte shampoo, na het wassen moet de huid ingesmeerd worden met uiercreme of iets dergelijks. Dit om de huid soepel te houden. De huid van de Chinese Naakthond is erg gevoelig voor zonlicht. Het is beter om ze er niet te lang aan bloot te stellen en gebruik te maken van een goede zonnebrandcreme.
Mijn chinezen gaan hooguit eens per maand in bad (tenzij ik vaker show heb), en insmeren doe ik nooit met enige zalf.
Het enige dat ik op hun huidje smeer is Vellus Satin Cream, en anders niets.
Een naakthond is helemaal niet zo gevoelig voor zonlicht, ze zijn wat dat betreft net als mensen. Een al wat donkere huid kan er beter tegen dat een hele lichte.
Bakken in de volle zomerzon is voor een spottie dan ook niet echt aan te bevelen zonder zonnecreme. Maar gewoon wandelen in de zomer daar hoef je ze echt niet voor in te smeren.
De Naakte variant krijgt na een paar weken wel stoppels op zijn rug, deze mag je een keer in de drie weken afscheren.
Verder krijgen lang niet alle chinese crested stoppels of hoef je ze te scheren.
Het ligt aan de hoeveelheid haar die je hond heeft.
In de regel is het zo dat een hond met veel crest een lange mat, volle sokken en staart geschoren moet worden om kaal te blijven.
Echt overdreven beharing moet je voor uitkijken, want dan kun je zelfs te maken hebben met een geschoren Powderpuff.
De haarloze variant heeft geen ondervacht en onderscheid zich daarin van de powderpuff die dat wel heeft.
Honden die minder haar hebben op deze delen (hoofd, nek, poten, staart) zul je dus ook minder hoeven scheren, en er zijn ook genoeg true-hairless hondjes.
Daar hoef je enkel het gezichtje van te scheren om ze helemaal kaal te houden, op de rest van hun lijf komt er geen scheerapparaat of mesje aan te pas ;)
Afbeelding
yvonne dl
Zeer actief
Berichten: 2216
Lid geworden op: 14 dec 2007 11:56

Re: Chinese Naakthond

Ongelezen bericht door yvonne dl »

ooit komt er hier 1. :balon:
Afbeelding

Wanneer je RESPECT hebt voor je dier zal deze ook RESPECT hebben voor zijn baasje,
want LIEFDE geven is Liefde ontvangen
Gebruikersavatar
irish26
Actief
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jan 2011 22:58
Mijn ras(sen): dwergpoedel
chinese naakthond

Re: Chinese Naakthond

Ongelezen bericht door irish26 »

ik heb zelf ook een naakthond. maar vind als ik bijv. rondkijk op een show e.d dat er zo veel verschil zit in 'naakthond'(powderpuff is duidelijk maar bedoel daarbij echt het chinese naakthondje.
ik heb bijv. echt een naakthond.. echt een blote jongen :D alleen zijn snoetje moet ik eens in paar maanden bijscheren met scheermesje , voor de rest is hij echt kaal. ook klein en fijn gebouwd (zoals op de 1ste foto hierboven)
maar als ik op een show kijk bijv. dan hebben ze extreem veel haar aan poten,staart en hoofd. en lijken het wel powderpuff's die geschoren zijn als 'naakthond' ook is het merendeel grof gebouwd en best wel flink aan de maat. en hebben oren waar een papillon jaloers op zou worden.
en om eerlijk te zijn vind ik dat niet zo mooi.
bijv. deze vind ik wel mooi
Afbeelding

en dit is (naar mijn mening, wel mooi hoor.. maar wel een powderpuff die geschoren is als een echte naakte)
Afbeelding
Gebruikersavatar
irish26
Actief
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jan 2011 22:58
Mijn ras(sen): dwergpoedel
chinese naakthond

Re: Chinese Naakthond

Ongelezen bericht door irish26 »

overigens:
het zijn echte leuke hondjes :D en qua onderhoud valt het reuze mee... 1x in week of 1x in 2 weken ff in bad.. beetje scrubben en bodylotion of af en toe een babydoekje over zijn lijfje, en veel meer doe ik er niet aan.
naakthondjes kunnen last van puistjes/meëters krijgen , maar die van mij heeft daar eigenlijk nooit last van.
enigste waar je voor op moet letten is zon, in de zomerdagen, en helemaal als ze weinig pigment hebben. dan kunnen ze verbranden als je niet oplet.
maar als ze veel pigment hebben dan kunnen ze daar goed tegen.

hij heeft het wel snel koud, dus een garderobe aan jasjes en truitjes heb ik wel nodig :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”