Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schotse Herdershond

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door Caro. »

Schotse Herdershond
(met dank aan Lieke)

Afbeelding
Sable

Algemeen
In de loop der jaren hebben veel mensen getracht de herkomst van de Langharige Collie te achterhalen. Tot op de dag van vandaag is het zelfs zeer bekwame onderzoekers nog niet gelukt. Wat wel zeker is dat de Schotse Herdershond, of Collie, vanouds de schapen heeft gehoed in de Schotse Hooglanden.

Het ras is vroeger erg aan modeschommelingen onderhevig geweest, zodat er wat verschillen in uiterlijk ontstonden. De Britse Koningin Victoria was een groot liefhebster van de Collie, waardoor het ras een grote bekendheid heeft gekregen. De beroemde "Lassie" films, oorspronkelijk uit de jaren zestig, hebben de Colliefokkerij negatief beinvloed doordat vele mensen plotseling een hond als "Lassie" wilden hebben. Hierdoor werd het ras interessant voor vermeerderaars met louter financieel gewin voor ogen.

De naam
Omtrent de afleiding van de naam "Collie" bestaan verschillende veronderstellingen. Sommigen beweren dat deze afkomstig zou zijn van "coaly", wat "zwart" betekent. Of van "collar", wat "kraag" of "halsband" betekent. Uit een oude taal -het Gaelic- afgeleid, betekent de naam "bruikbaar".

Karakter van de Langharige Collie
In de rasstandaard wordt de Schotse Herdershond Langhaar omschreven als vriendelijk, zonder een spoor van nervositeit of agressiviteit. Ook zijn onverstoorbare waardigheid wordt expliciet genoemd. Deze omschrijving geeft echter onvoldoende weer waarin de Collie zich onderscheidt van andere herdershondenrassen.

De Schotse Herdershond is een zeer oud ras, dat vermoedelijk al in de Middeleeuwen de herders in de Schotse Hooglanden hielp hun kuddes bijeen te houden. De Collie kenmerkt zich dan ook door zijn uitgesproken hoeders- en drijversinstinct, dat hij met zijn hoge intelligentie en zijn sterke "will to please" graag weet vorm te geven.

Zijn nieuwsgierigheid en schranderheid maken de Collie tot een uitstekende werkhond. Hij heeft graag iets te doen, leert snel, is graag gehoorzaam, maar ook tamelijk zelfstandig, zodat de uitvoering van een opdracht wel eens wat slordig gebeurt. Deze onafhankelijkheid is kenmerkend voor deze herdershonden, die van oorsprong van hun herder een zekere ruimte kregen om eigen initiatief te tonen.

De Schotse Herdershond is erg gericht op de eigen baas. Dat heeft te maken met de hechte band die de herders vroeger in het isolement van de Schotse Hooglanden met hun honden hadden. Daar betekende "bezoek" veelal een bedreiging die met argwaan bekeken moest worden. Vandaar dat de tegenwoordige Collie iets gereserveerd mag zijn tegenover vreemden. Typisch voor de Collie is dat hij eerst even op afstand "de kat uit de boom kijkt", maar daarna iedere goedwillende bezoeker vriendelijk tegemoet zal treden. Deze natuurlijke gereserveerdheid heeft niets te maken met angst. Een Schotse Herdershond mag nooit nerveus of angstig zijn. Als hij ergens van geschrokken is, moet hij zich vlot en volledig herstellen.

De band tussen de Collie en zijn baas verklaart dat de Collie zeer gevoelig is voor de stemming van zijn baas. Dat betekent ook dat hij erg gevoelig is voor foutieve bestraffing. Zijn zeer goede geheugen maakt dat hij vrij lang "beledigd" kan lijken, maar het helpt hem aan de andere kant goed te onthouden wat hij eenmaal geleerd heeft.

De Schotse Herdershond is een uitstekende gezinshond. Zijn aanhankelijkheid, vrolijkheid en speelsheid worden hoog gewaardeerd. Zijn zachtaardigheid en verdraagzaamheid maken hem tot een groot kindervriend. Maar vaak wordt vergeten dat deze rustige, evenwichtige hond inderdaad HOND is. Want behalve lief, is de Collie ook trots en zelfbewust.

Hij heeft een goed ontwikkeld rangorde-besef. Dat maakt dat hij zich gemakkelijk aanpast aan het reilen en zeilen in het gezin waarin hij terechtkomt. Het maakt ook dat Collies geschikt zijn om in een roedel te houden. Ze zijn gemakkelijk met andere honden, maar laten zich ook weer niet "de kaas van het brood eten": Collies kunnen wel degelijk territoriumgedrag vertonen. Dat betekent dat ze wel oplettend, attent en waaks zijn, maar ze zijn nooit agressief.

De verdedigingsdrang zal men bij de Schotse Herdershond Langhaar in het algemeen in mindere mate aantreffen, omdat de wolf (de natuurlijke vijand van het schaap) al sinds A.D. 959 in Groot-Brittannie niet meer voorkomt.

Er zijn drie erkende kleuren bij de schotse herdershond:

Sable
Elke schakering tussen licht goudkleurig tot rijk mahonie of donkerbruin met zwarte haarpunten.
Lichte stro- of cremekleur hoogst ongewenst.

Afbeelding
Sable


Tricolour
Overwegend zwart met rijke tankleurige aftekeningen aan benen en hoofd.
Een roestige tint in de bovenvacht is hoogst ongewenst.

Afbeelding
tricolour

Blue merle
Overwegend helder, zilverachtig blauw met zwarte spikkels of gemarmerd.
Rijke tanaftekeningen hebben de voorkeur, maar het ontbreken daarvan mag niet bestraft worden.
Grote zwarte platen, leikleur of een roestige tint in boven- of ondervacht zijn hoogst ongewenst.

Afbeelding
blue merle

Witaftekeningen
Alle bovengenoemde kleurslagen behoren in meer of mindere mate de voor de Collie typische witte aftekeningen te dragen.
De volgende aftekeningen hebben de voorkeur: witte kraag, geheel of gedeeltelijk, witte bef, benen en voeten, witte staartpunt.
Een bles op snuit en/of schedel is toegestaan.

In het algemeen geldt dat de Collie zich toont zich als een hond van grote schoonheid, die staat met onverstoorbare waardigheid, zonder dat een onderdeel in wanverhouding is met het geheel.
Lichaamsbouw en belijning verraden kracht en activiteit, zijn vrij van plompheid en zonder een spoor van grofheid.
De expressie is van het grootste belang. Deze wordt verkregen door het samengaan van schedel en snuit in perfecte balans, maat, vorm, kleur en plaatsing van de ogen, correct geplaatste en gedragen oren, daarbij de onderlinge verhouding tussen deze kwaliteiten in aanmerking nemend.


De Kortharige Collie

De Kortharige Collie is in Holland een zeldzaamheid. Wanneer hij in de literatuur wordt vermeld, dan is het summier. Daardoor is zijn bestaan veelal onbekend. Toch is hij juist aangewezen voor degenen die bezwaar hebben tegen lang haar en de daarmee verbonden verzorging. De rasstandaard voor de Kortharige Collie is eender als die voor de Langharige, met uitzondering van de beharing, die kort en dicht moet zijn.

Men vermoedt, dat de Kortharige Collie een enigszins andere oorsprong heeft dan de Langharige. Hij werd meer voor het drijven dan voor het hoeden van de kudden gebruikt. Daarvoor had men een hardere hond nodig, die nog minder eisen stelde, omdat het drijven van het vee van de afgelegen weilanden naar de drukke marktplaatsen met veel gevaren gepaard ging.

In een nest kwamen zowel lang- als kortharigen voor. Toen de langharige Collie in de mode raakte, gaf men de kortharigen weg, daar men zich niet eens de moeite gaf, deze groot te brengen. Zo scheidden zich de wegen; de Kortharige Collie bleef op de boerderijen en verrichtte zijn werk, de, Langharige Collie nam zijn intrek in voorname stadswoningen.

In landen, aan-gesloten bij de Federatie Cynologique Internationale is het kruisen van langharige met kortharige Collies niet toegestaan.

Bepaalde fokkers zijn van mening, dat de Kortharige Collie robuuster van aard is dan de Langharige, onvervalst, en dat hij zich zeer goed eigent om tot verdedigingshond te worden opgeleid. Bovendien schijnt de kortharige Collie, volgens sommige fokkers minder goed in roedelverband te houden dan de langharige Collie.

Afbeelding
(die overigens ook in de drie kleuren sable, tricolour en blue merle verschijnt).

rasgroep 1
Gebruikersavatar
Mantitaur
Actief
Berichten: 233
Lid geworden op: 14 okt 2003 10:27
Locatie: Amsterdam

Ongelezen bericht door Mantitaur »

Zeer leuk om te lezen :ok: :ok:
Gebruikersavatar
Sjalot
Zeer actief
Berichten: 2508
Lid geworden op: 11 aug 2002 11:39
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door Sjalot »

Stang schreef: Bovendien schijnt de kortharige Collie, volgens sommige fokkers minder goed in roedelverband te houden dan de langharige Collie.
:denken: We zijn bij een fokker wezen kijken en die had 8 honden lopen gewoon in huis en heel vreedzaam.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jacan
Zeer actief
Berichten: 5163
Lid geworden op: 09 jul 2005 22:57
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2
Locatie: joure

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door Jacan »

Sjalot schreef:
Stang schreef: Bovendien schijnt de kortharige Collie, volgens sommige fokkers minder goed in roedelverband te houden dan de langharige Collie.
:denken: We zijn bij een fokker wezen kijken en die had 8 honden lopen gewoon in huis en heel vreedzaam.
Dat kan ook wel maar bij sommige fokkers wil dit niet omdat een korthaar collie wat feller is dan de langhaar collie :wink:
De meeste korthaar fokkers die ik ken hebben gewoon en roedel waar geen problemen zijn :ok:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Gebruikersavatar
Sjalot
Zeer actief
Berichten: 2508
Lid geworden op: 11 aug 2002 11:39
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door Sjalot »

schotse collie schreef:
Sjalot schreef:
Stang schreef: Bovendien schijnt de kortharige Collie, volgens sommige fokkers minder goed in roedelverband te houden dan de langharige Collie.
:denken: We zijn bij een fokker wezen kijken en die had 8 honden lopen gewoon in huis en heel vreedzaam.
Dat kan ook wel maar bij sommige fokkers wil dit niet omdat een korthaar collie wat feller is dan de langhaar collie :wink:
De meeste korthaar fokkers die ik ken hebben gewoon en roedel waar geen problemen zijn :ok:
Mooi! Het is wel de bedoeling dat mijn toekomstige korthaar mijn roedel heel laat! :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
pelgrim
Vaste gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 dec 2004 22:41
Locatie: zeist
Contacteer:

zal toch wel

Ongelezen bericht door pelgrim »

Ik mis eigenlijk nog iets ....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jacan
Zeer actief
Berichten: 5163
Lid geworden op: 09 jul 2005 22:57
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2
Locatie: joure

Ongelezen bericht door Jacan »

als de kleur slag van jouw collie bedoeld,
deze word hier niet erkend deze is van bluemerle op bluemerle en dat mag niet :wink:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Color

Ongelezen bericht door Color »

Dit is onze Collie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
holly
Vaste gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mei 2008 16:21

Ongelezen bericht door holly »

Afbeelding

Afbeelding


Dit is mijn kruising schotse collie.
Gebruikersavatar
Sjalot
Zeer actief
Berichten: 2508
Lid geworden op: 11 aug 2002 11:39
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door Sjalot »

Caro. schreef: Bovendien schijnt de kortharige Collie, volgens sommige fokkers minder goed in roedelverband te houden dan de langharige Collie.
:denken:

Mmm...mag ik dit stukje eens voorleggen aan andere kortharige Collie houders?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sjalot
Zeer actief
Berichten: 2508
Lid geworden op: 11 aug 2002 11:39
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door Sjalot »

Sjalot schreef:
Caro. schreef: Bovendien schijnt de kortharige Collie, volgens sommige fokkers minder goed in roedelverband te houden dan de langharige Collie.
Mmm...mag ik dit stukje eens voorleggen aan andere kortharige Collie houders?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sjalot
Zeer actief
Berichten: 2508
Lid geworden op: 11 aug 2002 11:39
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door Sjalot »

Oeps had al gerageerd! :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sjalot
Zeer actief
Berichten: 2508
Lid geworden op: 11 aug 2002 11:39
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door Sjalot »

Sjalot schreef:
Caro. schreef: Bovendien schijnt de kortharige Collie, volgens sommige fokkers minder goed in roedelverband te houden dan de langharige Collie.
Mmm...mag ik dit stukje eens voorleggen aan andere kortharige Collie houders?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
debaetsstevie
Vaste gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:38
Locatie: lichtervelde

Ongelezen bericht door debaetsstevie »

Color schreef:Dit is onze Collie.

Afbeelding
dat is een zeer mooie (met rechte oren zie ik ze veeel liever)
Gebruikersavatar
lieke
Zeer actief
Berichten: 16375
Lid geworden op: 14 dec 2005 15:43
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door lieke »

debaetsstevie schreef:
Color schreef:Dit is onze Collie.

Afbeelding
dat is een zeer mooie (met rechte oren zie ik ze veeel liever)
Het is een mooie collie met een mooi, expressief koppie. Maar ik zie toch het liefst de oren zoals door de rasstandaard voorgeschreven. Dan krijgen ze een nóg expressievere uitdrukking. Kijk maar naar deze kopfoto van mijn reu Cody:

Afbeelding
Afbeelding
29996D

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door 29996D »

Korthaar collies zijn super!
Wij hebben net een pup gekregen:
Afbeelding

Ze hebben echt een geweldig karakter en ze zijn intelligent :D
Gebruikersavatar
debaetsstevie
Vaste gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:38
Locatie: lichtervelde

Re: Re:

Ongelezen bericht door debaetsstevie »

lieke schreef:
debaetsstevie schreef:
Color schreef:Dit is onze Collie.

Afbeelding
dat is een zeer mooie (met rechte oren zie ik ze veeel liever)
Het is een mooie collie met een mooi, expressief koppie. Maar ik zie toch het liefst de oren zoals door de rasstandaard voorgeschreven. Dan krijgen ze een nóg expressievere uitdrukking. Kijk maar naar deze kopfoto van mijn reu Cody:

Afbeelding



ik weet dat tiporen voorgeschreven staan
maar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar honden met tiporen
en toen ik een klein was hadden ze op de kinderopvang een teefje collie die een jaartje ouder was of ik
en die had tiporen(ik ben altijd blijven gaan kijken tot ze gestorven is zze is 16geworden)
ik wil met tijd nog eens juist dezelfde hebben
Afbeelding
Gebruikersavatar
hansopanso
Actief
Berichten: 146
Lid geworden op: 22 nov 2010 18:19
Mijn ras(sen): Schotse Herdershond Langhaar
Amerikaans type
Aantal honden: 2
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door hansopanso »

De rassenstandaard van de Amerikaanse Collie is duidelijk afwijkend van de Europese.

Schofthoogte Europese Reuen 56-61 cm (22-24 inches)
Schofthoogte Amerikaanse Reuen 61-66 cm (24 to 26 inches)

Schofthoogte Europese teven 51-56 cm (20-22 inches)
Schofthoogte Amerikaanse teven 56-61 cm (22-24 inches)

toegestane kleuren: Buiten de Sable, Tricolor en Blue Merle mag in Amerika ook Wit. (NB dit is niet een combinatie merle X merle)

Tijdens (Europese) shows waren onze honden reuzen in vergelijking tot de rest. Hoewel showen niet helemaal mijn ding is, heb ik daar wel geleerd dat het Amerikaanse type door de collie wereld niet gewaardeerd wordt. Mensen die vroeger ooit een collie hebben gehad, herkennen onze honden meestal als het type dat zij toen hadden.

In Nederland is de Amerikaanse Collie (helaas) een zeldzame verschijning geworden omdat de (enige) Nederlandse FCI fokker er in 2003 mee is gestopt. Er worden nog wel eens Amerikaanse Collies uit het buitenland geïmporteerd.

Afbeelding
(hierboven onze King, reserve kampioen in 2006)
Laatst gewijzigd door hansopanso op 14 dec 2012 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.
29996D

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door 29996D »

hansopanso schreef:

In Nederland is de Amerikaanse Collie (helaas) een zeldzame verschijning geworden omdat de (enige) Nederlandse FCI fokker er in 2003 mee is gestopt. Er worden nog wel eens Amerikaanse Collies uit het buitenland geïmporteerd.
http://www.of-america.nl
Gebruikersavatar
hansopanso
Actief
Berichten: 146
Lid geworden op: 22 nov 2010 18:19
Mijn ras(sen): Schotse Herdershond Langhaar
Amerikaans type
Aantal honden: 2
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door hansopanso »

MissDorien schreef:
hansopanso schreef:

In Nederland is de Amerikaanse Collie (helaas) een zeldzame verschijning geworden omdat de (enige) Nederlandse FCI fokker er in 2003 mee is gestopt. Er worden nog wel eens Amerikaanse Collies uit het buitenland geïmporteerd.
http://www.of-america.nl
Kijk... da's leuk, die site ga ik uitgebreid bekijken. Ben benieuwd...ik zag al 2 langhaar teefjes waar nog mee wordt gefokt. Wordt er kort en langhaar door elkaar gebruikt?
(Erg mooie tekeningen b.t.w.)
29996D

Re: Schotse Herdershond

Ongelezen bericht door 29996D »

hansopanso schreef:
MissDorien schreef:
hansopanso schreef:

In Nederland is de Amerikaanse Collie (helaas) een zeldzame verschijning geworden omdat de (enige) Nederlandse FCI fokker er in 2003 mee is gestopt. Er worden nog wel eens Amerikaanse Collies uit het buitenland geïmporteerd.
http://www.of-america.nl
Kijk... da's leuk, die site ga ik uitgebreid bekijken. Ben benieuwd...
(Erg mooie tekeningen b.t.w.)
Dank je ;)
Weet niet zeker of ze FCI of AKC fokt trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”